کد خبر: ۱۴۰۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۱۱ تير ۱۳۹۹
در یکصد و سی و نهمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز،بررسی شد؛

مطالبات مردم و گروه‌ها در خصوص آخرین وضعیت نیروهای شهرداری شیراز/زندگی کودکان و نوجوانان بافت تاریخی در میان انبوه معتادان متجاهر

در یکصد و سی و نهمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز مطالبات مردم و گروه‌ها در خصوص آخرین وضعیت نیروهای شهرداری شیراز،زندگی کودکان و نوجوانان بافت تاریخی در میان انبوه معتادان متجاهر و ساخت ورزشگاهی مختص بانوان بررسی شد.
مطالبات مردم و گروه‌ها در خصوص آخرین وضعیت نیروهای شهرداری شیراز/زندگی کودکان و نوجوانان بافت تاریخی در میان انبوه معتادان متجاهر

به گزارش شیرازه، امروز عصر 11تیرماه یکصد و سی و نهمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز در حالی برگزار شد که رئیس شورای شهر در نطق پیش از دستور خود به مطالبات مردم و گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی در خصوص آخرین وضعیت نیروهای شهرداری شیراز، حقوق و مزایا و شرایط کار آنها اشاره کرد و گفت: من آماده‌ام اطلاعات مربوط به آخرین وضعیت نیروهای شهرداری شیراز و شرایط کار آنها را به طور شفاف در اختیار مردم قرار دهم چرا که این اهتمام در شهرداری شیراز نیز به وجود آمده است.

سید عبدالرزاق موسوی با اشاره به دستور مستقیم شهردار به مدیران شهرداری در خصوص بارگذاری اطلاعات لازم این موضوع در سامانه شفافیت، عنوان داشت: گزارش مصوبات و اقدامات و عملکرد شورای اسلامی شهر شیراز نیز به زودی به طور کامل در سامانه شفافیت قرار خواهد گرفت.

موسوی در ادامه، اظهار داشت: مدیران شهرداری در انعقاد قرارداد، برگزاری مناقصه و پیگیری مسائل حقوقی مربوط به حوزه شهرداری نهایت تلاش و دقت خود را به کار بسته و در تمامی قراردادها صرفه و صلاح مردم را لحاظ کنند.
مطالبات مردم و گروه‌ها در خصوص آخرین وضعیت نیروهای شهرداری شیراز/زندگی کودکان و نوجوانان بافت تاریخی در میان انبوه معتادان متجاهر

شهری که ۲ هزار معتاد متجاهر در آن وجود دارد،با یک کمپ ماده ۱۶ چهارصد نفره چگونه می تواند  به امر ساماندهی معتادان بپردازد

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز نیز در نطق پیش از دستور خود از  زندگی کودکان و نوجوانان بافت تاریخی در میان انبوه معتادان متجاهر، ابراز نگرانی کرد و با تاکید بر اینکه متاسفانه به دلیل نبود مدیریت یکپارچه و واحد شهری بحث ساماندهی معتادان متجاهر به معضلی جدی برای شهر به خصوص بافت تاریخی فرهنگی تبدیل شده است، خطاب به اعضاء شورا و شهردار،گفت: در حال حاضر بیش از دو هزار معتاد متجاهر و کارتن خواب در شهر شیراز وجود دارد که اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی با ۱۴ نفر نیروی اجرایی و ۶ دستگاه ون و بودجه ای اندک مسئولیت جمع آوری این تعداد معتاد متجاهر را بر عهده دارد.

سولماز دهقان در ادامه با تاکید بر اینکه وظیفه اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی، ساماندهی کودکان کار، متکدیان و در راه ماندگان است،تصریح کرد: وظیفه جمع آوری معتادان متجاهر بر عهده نیروی انتظامی است اما متاسفانه در حال حاضر هیچ مسئولیتی در این خصوص متوجه نیروی انتظامی نیست و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هم مسئولیتی متوجه خود نمی داند‌ و به نظر می رسد در این حوزه ضعف عملکرد آشکار است.

دهقان با اشاره به اینکه در قانون پنج ساله ششم توسعه در خصوص ساماندهی معتادان متجاهر به صراحت عنوان شده است که «از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان بهزیستی) و با همکاری شهرداری ها نسبت به بهره‌برداری و تکمیل مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر و بی‌خانمان و راه اندازی مراکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی برای معتادان بهبود یافته در استان‌ها با رعایت احکام ماده 77 این قانون اقدام نماید،افزود:
اداره این مراکز به عهده سازمان بهزیستی کشور یا شهرداری ها حسب مورد با بهره گیری از ظرفیت سازمان های مردم‌نهاد و بخش غیر دولتی خواهد بود و نیروی انتظامی موظف است پس از اخذ دستور قضایی نسبت به جمع آوری این معتادان و تحویل آنها به این مراکز اقدام نماید.

 وی با بیان اینکه ترخیص این افراد از مراکز مورد نظر با تایید سازمان بهزیستی و با هماهنگی نیروی انتظامی و مقام قضایی خواهد بود،گفت: سوال اینجاست که نقش شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی در ساماندهی و جمع آوری معتادان متجاهر چیست؟ و  شهری که در حال حاضر ۲ هزار معتاد متجاهر در آن وجود دارد که البته درصد قابل توجهی از آنها از شهرها و استان های مجاور به شیراز آمده اند، با یک کمپ ماده ۱۶ چهارصد نفره چگونه می تواند  به امر ساماندهی بپردازد؟ آیا بودجه ای جهت جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر شهر شیراز از سوی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اختصاص داده شده است؟

دهقان در پایان با طرح این پرسش که شهروندان ساکن در بافت تاریخی شیراز و به خصوص کودکان و نوجوانان تا چه زمانی باید شاهد مصرف مواد مخدر در گذرها و مسیرهای هر روزه خود باشند؟،ابراز داشت: امروز حضور معتادان متجاهر و کارتون خوابها به یکی از معضلات بافت تاریخی تبدیل شده و به تازگی هم خانه هایی جهت اسکان و مصرف مواد به صورت گروهی با شبی ۵ تا ۱۰ هزار تومان اجاره در اختیار آنان قرار می گیرد که وجود این خانه ها نیز خود به دلیل عدم وجود نظارت توسط نهادهای مربوطه باعث به وجود آمدن آسیبهای اجتماعی مضاعفی گردیده است.

اضافه شدن ۵۰۰ هزار تومان به حقوق ماهیانه پاکبانان

شهردار شیراز نیز در ادامه این  جلسه از اضافه شدن ۵۰۰ هزار تومان به حقوق ماهیانه پاکبانان خبر داد و گفت: پاکبانان مجموعه‌ای هستند که هم در بارندگی سال گذشته شیراز و هم در  بحث کرونا زحمت زیادی کشیده‌اند.

حیدر اسکندرپور ادامه داد: از سال ۹۲، بحث طبقه‌بندی کارگری شرکت‌های خدماتی انجام نشده بود و نهایتاً چندین ماه است که همکاران ما با اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی مذاکره کردند و نهایتاً در همین ماه گذشته به نتیجه رسید و طی این اقدامات به طور متوسط باعث می‌شود که ماهیانه پانصد هزار تومان به حقوق پاکبانان اضافه می‌شود.

یکصد و سی و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز با بررسی چند طرح و لایحه ادامه یافت.

دستورالعمل نحوه وصول بهاي خدمات از دريافت‌كنندگان خدمات ايمني سازمان آتش نشاني شهرداري شيراز، نخستین دستور کار جلسه بود که به تصویب اعضا رسید.

نامه فرمانداری شیراز مبني بر اصلاح تبصره ٤ ذيل بند يك مصوبه درخصوص قدرالسهم شهرداري ناشي از ارزش افزوده باغات واقع در حوزه استحفاظي باغات قصردشت نیز با حضور اعضاء شورا بررسی و مقرر شد موضوع جهت بررسی مجدد به کمیسیون شهرسازی و معماری شورا بازگردانده شود.

لایحه یک فوریتی شهرداری شیراز درخصوص کاهش عوارض و بهای خدمات شهری سال 1399 ، دستور دیگر این جلسه بود که با رای موافق اعضا به تصویب رسید که بر این اساس شهرداري شيراز مکلف شد در این خصوص به شرح جدول تعیین شده عمل کند.

همچنین لایحه شهرداری شیراز مبنی بر پرداخت مبلغ دو میلیارد ریال به شورای اسلامی استان فارس، با رای موافق اعضا به تصویب رسید و به این ترتیب به شهرداری شیراز اجازه داده شد این مبلغ را از محل ردیف 2041608 ماده 16 بودجه سال 99 به شورای اسلامی استان فارس پرداخت کند.

طرح یک فوریتی جمعی از اعضا درخصوص راهكارهاي اجرايي بند 5 ماده 80 قانون تشكيلات، وظايف و انتخاب شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مبنی بر برنامه‌ریزی درخصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقت دستگاه‌های ذیربط نیز در این جلسه مطرح و با تصویب اعضا آیین‌نامه اجرایی حمایت از تشکیل و فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شامل 5 ماده 2 تبصره و 1 پیوست ممهور به مهر شورا تأیید شد.

نامه شهرداری شیراز درخصوص واگذاری اتوبوس فرسوده توسط شهرداری به دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس دیگر موضوع مطرح شده در این جلسه بود که با نظر مثبت و رای موافق اعضا تعداد 50 دستگاه اتوبوس فرسوده توسط شهرداری شیراز به دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با تعیین قیمت کارشناسی و رعایت آیین‌نامه معاملاتی شهرداری واگذار می‌شود.

مطالبات مردم و گروه‌ها در خصوص آخرین وضعیت نیروهای شهرداری شیراز/زندگی کودکان و نوجوانان بافت تاریخی در میان انبوه معتادان متجاهر
تنها یک باشگاه دولتی مختص بانوان در شهر شیراز وجود دارد که آن هم در حال تخریب شدن است

و اما طرح جمعی از اعضای شورا درخصوص واگذاری زمینی به متراژ 6 هزار و 400 متر از سوی شهرداری با کاربری ورزشی جهت ساخت سالن ورزشی ویژه بانوان، از لوایحی بود که در این جلسه بیشترین بحث و گفتگو و اظهار نظرها را به خود اختصاص داد تا حدی که رسیدگی به این لایحه توسط رئیس شورا یک مرتبه از دستور کار جلسه خارج و در پایان صحن علنی مجدد در خصوص آن تصمیم گیری شد.

لیلا دودمان عضو شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص ساخت این ورزشگاه با اولویت خانواده مخالفت کرد و گفت: طبق بررسی‌های میدانی که بنده انجام داده‌ام 899 هزار و 491 نفر ورزشکار زن در شهر شیراز وجود دارد که از این تعداد ۶۰ هزار و ۳۳ نفر بیمه شده اند و این در حالی است که تنها یک باشگاه دولتی مختص بانوان در شهر شیراز وجود دارد که آن هم در حال تخریب شدن است.
 دودمان افزود: تعداد باشگاه های خصوصی بانوان تنها ۶۸ عدد است و این در حالی است که ۱۰۰۰ باشگاه خصوصی در شهر شیراز وجود دارد بنابراین با توجه به آمار ارائه شده و سرانه اندک ورزشی‌بانوان نیاز است حمایت شود که این ورزشگاه مختص بانوان ساخته شود.

سولماز دهقان دیگر عضو شورای اسلامی نیز گفت: زمین در نظر گرفته شده برای این ورزشگاه جایی است که اگر بخواهیم ورزشگاهی تاسیس کنیم در حق مناطق کم برخوردار و محروم شیراز اجحاف شده است چون میدان احسان که محل احداث این ورزشگاه در نظر گرفته شده شهروندان در این منطقه آنقدر توانایی مالی دارند که به ورزشگاه‌های خصوصی مراجعه کنند و این در حالی است که شرق شیراز از داشتن یک ورزشگاه دولتی مختص بانوان محروم است.

 پس از تصویب این طرح در خصوص ورزشگاه مختص بانوان،شهرداری شیراز مکلف شد نسبت به احداث یک باب سالن ورزشی ویژه بانوان در قطعه زمینی به همین مساحت واقع در موقعیت تعیین شده با کاربری ورزشی اقدام کند.

به گزارش شیرازه، جلسه شورای اسلامی شهر شیراز پس از پایان وقت رسمی، بیست دقیقه به تصمیم گیری در خصوص وضعیت بهداشتی و شیوع ویروس کرونا در شهر شیراز اختصاص یافت./

انتهای پیام/
نظرات بینندگان