کد خبر: ۱۴۰۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۴ - ۱۱ تير ۱۳۹۹
در جلسه غیر علنی شورای اسلامی شهر شیراز مطرح شد؛

پیشنهاد تعطیلی کلانشهر شیراز به مدت 2هفته

باتوجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش آمار مبتلایان به این بیماری در شیراز و قرارگرفتن فارس در زمره استان‌هایی با وضعیت قرمز، اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در پایان یکصد و سی و نهمین جلسه صحن علنی شورا، بر تعطیلی این کلانشهر به مدت 2هفته تاکید کردند.
به گزارش شیرازه، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه  هم اینک ظرفیت مراکز درمانی شیراز که برای پذیرش بیماران کرونایی تعیین شده بود، تکمیل شده و دیگر جایی برای پذیرفتن این افراد نیست،گفت:باید مثل روزهای اول کرونا که شهر شیراز پیش قدم شد و مترو،خطوط اتوبوس و خیلی از اصناف را تعطیل کردیم این بار نیز پیشقدم شویم و تمهیداتی را ایجاد کنیم. 
تعطیلی کلانشهر شیراز به مدت 2هفته
نوذر امامی با تاکید بر اینکه حتی باید موانعی را برای ورود مسافران از شهرهای دیگر به استان فارس و شهر شیراز ایجاد کنیم تا این ویروس کنترل شود،ابراز داشت: درست است که بحث مسائل اقتصادی و تورم  به مردم فشار می آورد اما در چنین شرایطی که جان مردم در خطر است باید  تصمیم گیری مناسبی انجام شود.

ابراهیم صبوری، نایب رییس شورای اسلامی شهر شیراز نیز عنوان کرد: باید محدودیت‌هایی که از اواخر اسفندماه ۹۸ در شیراز به اجرا در آمد دوباره در این کلانشهر به مدت ۲ هفته اعمال شود تا زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع گردد.

بنی زمانی دیگر عضو شورای شهر شیراز،عنوان کرد: ایران در محدودیت‌هایی که در زنجیره قطع کرونا ایجاد کرد موفقیت هایی نیز به دست آورد اما در ادامه اشکال کار اینجا بود که محدودیت ها را به یکباره و بدون هیچ الزامی کنار گذاشت.

وی افزود: اکنون باید تصمیم بگیریم که بعد از محدودیت ها و کسب موفقیت در یک بازه زمانی کوتاه مدت، آموزش‌های لازم داده شود تا شهروندان ملزم شوند که چه پروتکل هایی را باید رعایت کنند چون اگر مردم رعایت نکنند موفقیتی کسب نمی شود.

قاسم مقیمی یک عضو دیگر شورا نیز با بیان اینکه باید زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم و هیچ راهی جز این نداریم،گفت: چون برخی شهرستان‌ها رعایت نمی‌کنند و متاسفانه در مراسم عروسی و عزاداری به صورت دسته جمعی شرکت می‌کنند، چنانچه در یک مراسم جشن عروسی ۱۵۰ نفر مبتلا به ویروس کرونا داشتیم که این یک فاجعه است.

مقیمی افزود: باید استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی کاملا اجباری شود تا بتوانیم زنجیره انتقال را قطع کنیم و پس از دوهفته مجدد از پیک خارج شویم وگرنه این شیوه  ادامه پیدا می کند و مشکلات بسیاری  برای شهروندان و جامعه ایجاد می‌ شود.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز نیز در ادامه بیان داشت: متاسفانه اکنون رتبه سوم تلفات را در سطح جهان داریم و احتمال این که به رتبه ۲ و ۱ هم برسیم بسیار زیاد است و این خود مهمترین علامت هشدار دهنده است.

علی ناصری همچنین در خصوص ماجرای گیرایی این ویروس،ابراز کرد: قبلا می گفتند فقط از طریق سطوح منتقل می‌شود اما اکنون عنوان شده سطوح مهم است ولی این ویروس هوابرد است یعنی از طریق دم و بازدم نیز منتقل می شود.

وی با بیان اینکه ماسک زدن یک دین دینی و یک تعهد اجتماعی است،افزود: این ویروس کشندگی زیادی دارد و ایران در مرحله خطرناکی قرار دارد.

ناصری با بیان اینکه استان فارس امروز در لیست استان های قرمز قرار گرفته،عنوان کرد:میزان تلفات و فرسودگی شغلی کارمندان دانشگاه علوم‌پزشکی بسیار زیاد است، برخی شهرستان های استان از مرز قرمز هم عبور کرده اند.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر شیراز باید حساسیت در این باره را به جامعه و دیگر نهادها انتقال دهد و به همین سبب لازم است که از سوی اعضای این شورا بیانیه‌ای مبنی بر رعایت جدی اصول بهداشتی و اعمال برخی محدودیت‌ها صادر شود،اظهار کرد:
عده ای نیز بدون داشتن بیماری زمینه ای درگیر شدند و اینگونه نیست که فقط افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند جان خود را از دست می‌دهند.
تعطیلی کلانشهر شیراز به مدت 2هفته
شهردار شیراز نیز در این خصوص،عنوان کرد: ما در دوره قبل در شیراز اگر موفق شدیم به این دلیل بود که منتظر تصمیمات ستاد ملی کرونا ننشستیم و شورا و شهرداری در کنار دانشگاه علوم پزشکی اقدامات موثری را انجام داد، به گونه‌ای که سایر استان‌های کشور سه هفته بعد از شیراز، محدودیت‌ها را اعمال کردند.

حیدر اسکندر پور افزود: با این مسیری که پیش می رویم مردم گرفتار می شوند شهرداری هم به تنهایی نمی تواند مشکل را حل کند چون اکنون بیمارستان‌های ما مملو از کسانی است که مبتلا شده‌اند و عمدتاً هم از استانهای جنوبی هستند.

اسکندر پور با اشاره به اینکه دو سه هفته پیش مردم در شبکه های اجتماعی داد میزدند که مسئولین مراقب باشید که مسافر دارد به سمت استان فارس و شهر شیراز می‌آید،گفت: اما کسی گوش نداد و امروز گرفتار شدیم پس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان مردم شیراز باید به صورت روشن و واضح این پیام را به دولت و ستاد ملی کرونا ابلاغ کند که تصمیمات یکپارچه و جامع گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر من فقط مترو را تعطیل کنم مشکلی حل نمی شود،تصریح کرد: بایستی تصمیمات جامع و یکپارچه برای دو هفته در شیراز گرفته شود تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم چرا که تأخیر در این تصمیمات و اقدامات مرگ و میر همشهریان و هم استانی های ما را به بار می آورد.

شهردار شیراز با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی تک‌تک ما ایجاب می کند که مسائل سلامتی مردم را بر اولویت های اقتصادی ترجیح دهیم،عنوان کرد: ما به تعبیر عامیانه همه چیز را با هم می خواهیم و این انجام پذیر نیست.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز نیز گفت: این که ما بخواهیم دوباره وارد یک سری تعطیلی‌های کلی شویم تبعات و گرفتاری هایی برای شهروندان دارد چون در زمان تعطیلی اتوبوس و مترو و ناوگان حمل و نقل عمومی متاسفانه اسنپ سوء استفاده کرد و کرایه ها را به دو تا سه برابر افزایش داد و به هیچکس هم پاسخگو نبود.

نواب قائدی افزود: پیشنهاد من این است که در سریعترین زمان درخواست یک جلسه با استاندار بدهیم تا مثل مشهد یک هفته کامل همه شهر تعطیل  شود، اینکه بخشی از شهر را تعطیل کنیم و کارمند و کارگر مجبور باشند سر کار حاضر شوند عملاً هیچ اتفاقی نمی افتد و مجدد ویروس در حال انتقال است.

موسوی رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در پایان گفت: طبق جمع بندی انجام شده تصمیم شورا بر این است که به مدت دو هفته تصمیمات یکپارچه و جامع در خصوص تعطیلی شهر گرفته شود، بیانیه توسط شورای شهر صادر شود که تمام مراسم عروسی ختم و تجمعات ممنوع گردد، زدن ماسک اجباری شود، نشستی با استاندار صورت گیرد، شروع ضدعفونی ها در ناوگان حمل و نقل عمومی انجام گیرد، تعطیلی پارک ها و باغات عمومی همچنین تعطیلی برخی اصناف مجدد انجام شود./
انتهای پیام/





نظرات بینندگان