کد خبر: ۱۴۰۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۳ - ۱۲ تير ۱۳۹۹
با حضور مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام می شود

کلنگ زنی فاز اول ایستگاه مرودشت و بهره برداری از گارباری فارس

معاون امور عمرانی استانداری فارس از سفر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیئت مدیره شرکت راه آهن ، در اولین روز هفته آینده به استان فارس خبر داد .
به گزارش شیرازه دکتر محمود رضایی گفت: در جریان این سفر و با همفکری مقامات ارشد استان ، موضوع بهره وری حداکثری از خطوط ریلی استان، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت . 

وی عنوان کرد: در جریان این سفر، بهره برداری از گارباری فارس و کلنگ زنی فاز اول ایستگاه مرودشت انجام خواهد شد.

معاون عمرانی استانداری فارس، رویکرد ایستگاه مرودشت را مسافری اعلام کرد و گفت : با در نظر گرفتن اهمیت این شهرستان به عنوان دومین شهرستان بزرگ استان و با توجه به آثار باستانی موجود در آن از جمله تخت جمشید و نقش رستم  و نقش این آماکن  در رونق گردشگری استان ، ایجاد ایستگاه ریلی در این شهرستان حائز اهمیت است. 
رضایی تصریح کرد : برای راه اندازی فاز اول ایستکاه مرودشت ، مقرر شده است از سوی شهرداری این شهر ، زمینی به وسعت ۲۲ هکتار آزاد سازی شده و در اختیار اداره کل  راه آهن فارس قرار بگیرد تا در ادامه نسبت به ایجاد ایستگاه ریلی درآن اقدام شود. 
وی ادامه داد در حال حاضر آزاد سازی بخشی  از زمین مورد نظر انجام شده و کلنگ زنی پروژه در این محدوده انجام خواهد شد. 
به گفته وی ایستگاه مرودشت در کیلومتر ۱۰۲۶ خط ریلی راه آهن فارس واقع شده و راه اندازی آن  نیازمند اعتبار کلانی  خواهد بود. 

معاون عمرانی استانداری فارس همچنین در خصوص بهره برداری از گارباری فارس نیز توضیح داد  : گار باری ایستگاه تشکیلاتی بسیار بزرگی است که تمامی عملیات مرتبط با قبول و اعزام قطار ، باراندازهای تخلیه و بارگیری ، تعمیر واگن و لوکوموتیو و تمامی خدمات ریلی درآن انجام می شود . 

وی البته خاطر نشان کرد : بهره برداری کامل از گارباری فارس در آینده در پروژه شیراز بوشهر عسلویه صورت خواهد گرفت و‌ در حال حاضر بنا به ضرورت راه اندازی حمل و نقل ریلی در بخشی از شبکه سراسری ریلی استان، این ایستگاه به صورت موقت و در حداقل امکانات با همت اداره کل راه آهن فارس  و در کیلومتر ۱۰۳۴ راه آهن استان به بهره برداری خواهد رسید . 

رضایی یا اشاره به اینکه ،  استان فارس در حال حاضر بزرگترین کارگاه ساخت راه آهن در کشور است ، اظهار داشت: در حال حاضر خطوط راه آهن شیراز بوشهر عسلویه به طول ۶۴۵ کیلومتر، راه آهن گلگهر  شیراز و آنتنی داراب فسا وهمچنین آنتنی های جهرم و لار  و راه آهن اقلید یزد به طول ۲۷۱ کیلومتر در استان فارس در دست ساخت است . به گفته  وی  راه آهن شیراز اهواز و نیز راه آهن اقلید یاسوج نیز در مرحله مطالعه است.

به گفته وی گسترش خطوط ریلی ، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مزایای متنوعی را داراست ؛ یکی از مهمترین این مزایا افزایش ایمنی است؛ موضوع مهمی که برند اصلی راه آهن محسوب می شود.

معاون عمرانی استانداری فارس ادامه داد: گسترش خطوط ریلی ، علاوه بر جابه جایی ایمن مسافر، نقش بسیار مهمی در رونق اقتصادی و توسعه صنعتی منطقه دارد. 

رضایی بهره برداری از هر پروژه  ریلی در حال احداث در فارس را دارای مزیت های متعدد دانست و افزود: اتمام طرح های ریلی، در کاهش ترددهای جاده ای و به دنبال آن کاهش سوانح جاده ای نیر موثر خواهد بود.


نظرات بینندگان