کد خبر: ۱۴۰۱۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۱۵ تير ۱۳۹۹
در جلسه بررسی مشکلات فرهنگیان مطرح شد؛

بحث قم آباد نشین ها را رسانه هایی که ادعای انقلابی بودن دارند به موقع منتشر کنند/ تخلفات بیشمار سازمان دانش آموزی، دستگاه تعلیم و تربیت، کشور را آسیب‌پذیر کرده است

در نشست هم اندیشی بررسی مشکلات فرهنگیان برخی مطالبات و مسائل مربوط به این قشر با حضور نمایندگان استان فارس از زبان فرهنگیان عنوان شد.
 به گزارش شیرازه، در نشست هم اندیشی بررسی مشکلات فرهنگیان برخی مطالبات و مسائل مربوط به این قشر با حضور نمایندگان استان فارس از زبان فرهنگیان عنوان شد.
خانم عسگری یکی از فرهنگیان شهرستان شیراز در نشست هم اندیشی بررسی مشکلات فرهنگیان به نمایندگی از دیگر همکاران خود به برخی مسائل و مشکلات ملی آموزش و پرورش  اشاره کرد و گفت: مسائلی که عنوان می‌کنم بیشتر مشکلات ملی آموزش و پرورش است از جمله اینکه آموزش و پرورش اولویت اول دولت نیست معلمان از تبعیض موجود بسیار ناراضی هستند،بدقولی های دولت و وزارت اموزش و پرورش در اجرای برنامه ها از جمله رتبه بندی به شدت فرهنگیان را ناراضی کرده است، علی‌رغم شعارهای اعلام شده و تأکید مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر اولویت تربیت این مقوله در آموزش و پرورش فراموش شده و هیچ برنامه جدی در این حوزه وجود ندارد همچنین آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، فقر و افسردگی دامان عمومی دانش آموزان را گرفته که به استناد تحقیق اداره کل بهزیستی در مدارس استان میانگین آسیب های اجتماعی در مدارس به نسبت میانگین کشوری 1.8 بیشتر است.

بحث قم آباد نشینها را رسانه هایی که ادعای انقلابی بودن دارند به موقع منتشر کنند/تخلفات بیشمار سازمان دانش آموزی،دستگاه تعلیم و تربیت کشور را آسیب‌پذیر کرده است
عسکری افزود: عدم برنامه‌ریزی مسئولین باعث کمبود شدید نیروی انسانی و ورود نیروی بی‌کیفیت و در نتیجه افت تحصیلی و عدم تشکیل کلاس همچنین بالا رفتن تراکم کلاس‌های درس در کشور گردیده است به طوری که در فارس با کمبود غریب به ۱۲ هزار نیرو مواجه می باشیم.

وی ابراز داشت: بیش از ۳۰ درصد مدارس کشور فرسوده و تخریبی هستند و ضریب امنیت دانش‌آموزان بسیار پایین است به طوری که در استان فارس میانگین از این حد نصاب بیشتر بوده در حالی که برخی مدارس خوب و نوسازی شده به صورت اماکن تجاری و پارکینگ به افراد خاص واگذار گردیده است.

او ادامه داد: عدم مدیریت اصولی و صحیح بر مدارس غیردولتی به شکاف اجتماعی و اقتصادی دامن زده و این مدارس را به ابزاری برای ثروت اندوزی عده قلیلی از صاحب منصبان با شهریه گزاف تبدیل کرده است،همچنین دیدگاه‌ها و نظرات معلمان در اداره آموزش و پرورش جدی گرفته نمی‌شود نمونه بارز این بی‌توجهی در فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس به وضوح مشهود است،از طرفی نیز نمونه عدم توجه به خواست تشکل‌های صنفی و دانش‌آموزی و عدم استفاده از نقطه نظرات آنها در تصمیم گیری و تصمیم سازی ها است.

عسکری با بیان اینکه آموزش و پرورش به شدت تمرکز گرا است،افزود: این آفت قوه ابتکار و خلاقیت و فرصت بهره‌گیری از توان اجرایی و فکری واحدهای استانی شهرستانی و منطقه‌ای را کاملاً سلب کرده است همچنین عدم برنامه‌ریزی صحیح آموزش و پرورش و عدم اهتمام جدی دولت در پرداخت مطالبات فرهنگیان به انباشت این مطالبات و اسباب نارضایتی و معلمان و تبدیل آن به زنگ خطری برای نظام انجامیده است.

 وی به ناکارآمدی اموزش و پرورش در استفاده از فناوری‌های نوین آسیب پذیری این دستگاه اشاره کرد و گفت: این امر  را در دورنمای تعلیم و تربیت کشور به وضوح نمایان ساخته است، شیوع ویروس کرونا و ناتوانی آموزش و پرورش در پوشش کامل دانش‌آموزان در آموزش‌های مجازی مصداق بارز این نقیصه است.

وی با صراحت،گفت: سازمان دانش آموزی به عنوان یک نهاد عمومی و غیردولتی در بدنه آموزش و پرورش نتیجه ملموسی در تقویت زیرساخت های تربیتی دانش آموزان نداشته و تخلفات بیشمار در این سازمان دستگاه تعلیم و تربیت کشور را آسیب‌پذیر کرده است.

عسکری افزود: دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز اصلی تربیت معلم برای کشور متناسب با نیاز گام دوم انقلاب نیست و نیاز بازنگری در ساختار و محتوای محتوا می باشد به طوری که امروز اهتمام و عزم جدی برای  اوضاع نابسامان آن دیده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: دخالت های سیاسیون و گروه‌های سیاسی در اموزش و پرورش این نهاد مهم و سرنوشت‌ساز را از رسالت اصلی خود دور کرده است و به جولانگاهی برای تاخت و تاز کاسبکاران سیاسی تبدیل کرده است بازنشستگان آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین گروه بازنشستگی در بین کارکنان دولت حال و روز مناسبی ندارد و آلام و رنج‌های بی‌شمار دست و پنجه نرم می کند.

بحث قم آباد نشینها را رسانه هایی که ادعای انقلابی بودن دارند به موقع منتشر کنند/تخلفات بیشمار سازمان دانش آموزی،دستگاه تعلیم و تربیت کشور را آسیب‌پذیر کرده است

دخالت های باند موسوم به قم آباد در آموزش و پرورش فارس نارضایتی و نگرانی عمیقی نزد معلمان ایجاد کرده است

 خانم مزارعی دیگر فرهنگی شهرستان شیراز به مسائل استانی اموزش و پرورش نیز اشاره کرد و گفت: دخالت های باند موسوم به قم آباد در آموزش و پرورش فارس نارضایتی و نگرانی عمیقی در نزد معلمان را موجب شده است، هدف اصلی این باند، کسب نامشروع ثروت و اعمال نفوذ در فرایند انتخاب و انتصاب مدیران آموزش و پرورش بوده و حتی در میان مدیران وزارت آموزش و پرورش نیز تاثیر گذار بوده اند این فعالیت‌های غیرقانونی و فساد انگیز در آموزش و پرورش باعث تبدیل شدن اعضای این باند به ثروتمندترین افراد در استان گردیده است، همچنین نقش حلقه قم آباد در هدایت جریان ثروت اندوزی این سوال را همیشه در ذهن معلمان ایجاد کرده است که چرا باید آموزش و پرورش فارس جولانگاه این اشخاص گردد و چرا این عناصر نامطلوب رانت‌خوار دست از سر این نهاد بر نمی دارند آیا با حقوق معلمی و کارمندی می توان کاخ و برج ساخت.

وی افزود:آموزش و پرورش فارس به علت دخالت های این باند رانت خوار و ثروت اندوز از مسئله دارترین دستگاه‌های آموزش و پرورش در بین استان‌های کشور است و پرونده های مفتوح در نزد سازمان های نظارتی بیانگر این موضوع است، پرونده انتصابات مسئله‌دار مدیران آموزش و پرورش فارس پرونده زمین‌خواری مربوط به بنیاد صدر هاشمی در شهرک گلستان در متراژ 5/4 دهم هکتار پرونده شهریه های کلان مسئولین برخی از مدارس غیردولتی صاحب منصبان پرونده افتتاح حساب های شخصی در اداره کل آموزش و پرورش پرونده تخلفات میلیاردی سازمان دانش آموزی و زمین‌های موقوفه همایونی و پروژه‌های عمرانی و مسکونی در کوی زهرای شیراز تاسیس چندین شرکت صوری جهت عقد قرارداد با باشگاه فرهنگیان واگذاری پروژه‌های عمرانی اداره‌کل بدون مناقصه به بستگان خود و تغییر کاربری و فروش تعدادی از املاک با ارزش از جمله این موارد می باشد.

بحث قم آباد نشینها را رسانه هایی که ادعای انقلابی بودن دارند به موقع منتشر کنند/تخلفات بیشمار سازمان دانش آموزی،دستگاه تعلیم و تربیت کشور را آسیب‌پذیر کرده است
چشم امید بازنشستگان برای شکل گیری مطالبات و خواسته هایشان به نمایندگان مجلس یازدهم دوخته شده است

 رستمی مسئول کانون بازنشستگان فرهنگی آموزش و پرورش نیز گفت: از جمعیت یک میلیون و پانصد هزار نفری بازنشستگان کشوری حدود ۸۶۰ هزار نفر از بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش هستند در استان فارس ۹۷ هزار بازنشسته کشوری وجود دارد که حدود ۶۴ هزار نفر از آنها آموزش و پرورشی هستند تعداد ۲۵ کانون بازنشستگی کشوری دستگاه های اجرایی در شیراز و ۴۰ کانون آموزش و پرورش در فارس به عنوان نهادهای صنفی مسئولیت پیگیری امور بازنشستگان را به عهده دارند.

 وی با بیان اینکه بازنشستگان در پیروزی انقلاب اسلامی از دستاوردهای انقلاب تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص دوران دفاع مقدس و سازندگی انواع مناسبت ها و انتخاب ها نقش بسزایی داشته اند،افزود: بازنشستگان از صاحبان اصلی سرمایه‌های صندوق بازنشستگی کشوری هستند که حق نظارت بر دخل و خرج سود و زیان اموال خویش را ندارند اما حقوق های غیر قابل تصور ۲۰ تا ۴۰ میلیونی از اموال شان به مدیرعاملان صندوق و هلدینگ‌ها پرداخت می‌شود.

رستمی افزود: چشم امید بازنشستگان برای شکل گیری مطالبات و خواسته هایشان به نمایندگان مجلس یازدهم دوخته شده است زیرا طرح سوال، تذکر، استیضاح و تحقیق و تفحص و ارائه طرح‌های چند فوریتی از اهرم‌های قوی و بازدارنده است که در اختیار نمایندگان قرار گرفته است.

اگر آینده اسلام و ایران را می‌خواهیم باید نگاه خود را معطوف به آموزش و پروش کنیم

ابراهیم عزیزی نماینده مردم شهرستانهای شیراز و زرقان پس از شنیدن صحبتهای فرهنگیان ،با اشاره به نقش معلمان در تحولات ملی و بین المللی با اشاره به مطالبات اشاره شده در جلسه،گفت: این مطالبه به حق همه فرهنگیان استان و بلکه همه فرهنگیان کشور است.

عزیزی افزود: اگر بر این باوریم که مبدا همه تحولات از کانون جوشان آموزش و پرورش سرچشمه می‌گیرد یقینا باید همه ظرفیت های نظام صرف همین نظام شود.

وی با بیان اینکه اگر آینده اسلام و ایران را می‌خواهیم باید مدبرانه به پیش برویم و نگاه خود را معطوف به آموزش و پروش کنیم،ابراز داشت: برای اقتصاد کارآمد و کارگشا و مبتنی بر نگاه دینی از نگاه آموزش و پرورش میسر است، صنعتی پویا و کارآمد باید مبدا این تحولات جامعه فرهنگیان باشد و این باور ماست.

عزیزی اظهار کرد: پرورش قضات عدالت پرور، فرماندهان شجاع، مدیران کارآمد همه اینها از دل آموزش و پروش میسر است.

وی اضافه کرد: اما در طول سالیان اخیر نگاه ضعیف و ناکارآمد و سطحی به این مجموعه باعث شده تا از قابلیت های ارزنده این قشر پرانرژی کمترین بهره را ببریم و اگر دستاوردی نداشتیم به دلیل عدم توجه دولت‌ها به خصوص دولت یازدهم و دوازدهم به
آموزش و پرورش بوده که در حاشیه بود و در بطن و متن تصمیمات دولت نبوده است.

او عقب ماندگی مدارس دولتی، بی توجهی به بازنشتگان را نشات گرفته از همین مکتب دانست و ادامه داد:تجمعات نارضایتی ها و شب نامه ها به ویژه در دولت حاضر موضوع تعلیم و تربیت است. 

عزیزی با تاکید بر اینکه قطعا وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس باید پاسخگو باشد،گفت: سیاست کاری، باند بازی، ثروت و قدرت اجازه نمی‌دهد آموزش و پرورش به جایگاه اصلی خود برگردد.

 وی در پایان ابراز امید واری کرد: آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خود قرار گیرد.


شان مجموعه آموزش و پرورش باید بیش از چیزی باشد که امروز بیان می‌شود

جعفر قادری دیگر نماینده مردم شهرستانهای شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه جلسه، مشکلات و معضلات امروز جامعه را فقط مختص آموزش و پرورش ندانست و گفت: همه بخش ها با مشکلات زیادی مواجهه است،مشکلاتی که می‌توان بخشی از آن را ناشی از تحریم ها و و بخشی سوء مدیریت ها  و بخش دیگر را نیز وجود ویروس کرونا و محدودیت ها  تشدید کرده است و این مشکلات برای بازنشتگان و کسانی که حقوق ثابت می‌گیرند بیشتر است.

قادری با بیان اینکه شان مجموعه آموزش و پرورش باید بیش از چیزی باشد که امروز بیان می‌شود،ابراز داشت: بی عدالتی در بین قشرهای حقوق بگیر و تحت تکلف دولت محرز است و بین معلمان در حال خدمت و بازنشتگان نیز محرزتر است.

وی افزود: عدالت اجتماعی ایجاب می‌کند آموزش و پرورش بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، امروز در شرایطی نیستیم که همه مشکلات  را به یکباره حل کنیم چرا که در کشور اقتصاد تک محصولی بسیار هزینه بر خواهد بود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه به علت سیاست کاری در آموزش و پرورش از ظرفیت ها بدرستی استفاده نشده است،اظهار کرد: امروز فقط مشکل کاری نیست چرا که در شان معلم نیست بلکه باید دامنه اثرگذاری او در جامعه افزایش پیدا کند، صرف تامین مالی نیست باید همراه با افزایش شان و جایگاه آنها باشد و  خود فرهنگیان نیز دست به کار شوند و زمینه را برای اثرگذاری فراهم کنند تا مسائل آموزش و پرورش  سازماندهی شود و همه مشکلات را ناشی از بیرون ندانیم.


رسانه ها مسائل و مشکلات را که در خصوص فساد و ثروت اندوزی در آموزش و پرورش است انتشار نمی دهند

علیرضا پاک فطرت یکی دیگر از چهار نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در ابتدای صحبت خود با ابراز گلایه از خبرنگاران به دلیل عدم انعکاس برخی مسائل در رسانه ها، به جلسه هفته گذشته جامعه اسلامی فرهنگیان اشاره کرد و گفت: هنوز ندیده ام هیچ روزنامه‌های، خبرنگار و یا خبرگزاری و رسانه‌ای و هیچ سایتی حتی سایت هایی که ادعای انقلابی گری دارند مسائلی را که عنوان شده در خصوص فساد و ثروت اندوزی در آموزش و پرورش انتشار دهند، به نظرم یا جرات این کار را ندارند یا خیلی برایشان مهم نیست.

پاک‌فطرت افزود: امیدوارم این بحث قم آباد نشینها را رسانه هایی که ادعای انقلابی بودن دارند به موقع منتشر کنند تا آموزش و پرورش فارس به این روز نیافتد.

وی همچنین عنوان کرد: من در زمان شهردار بودنم در مقابل هیچ قلم به دست زورگویی سر خم نکردم.

نماینده منتخب مردم شیراز و زرقان با بیان اینکه هر جایی خواستید نظامش را ارزیابی کنید، ابتدا مجلسش را ارزیابی کنید و اگر مجلس قدرتمند و توانمند بود و جرات حرف زدن داشت و به موقع توانست حرف بزند و آینده‌نگر بود آن نظام، نظام مقتدری است و اما اگر مجلسش، مجلس ترسوی، بی سواد و نان به نرخ روز خوری بود نظامش هم همانطور خواهد بود،گفت: اما اگر خواستید نظامی را ارزیابی کنید و اقتدارش را بدانید آموزش و پرورش آن نظام را ارزیابی کنید چرا که اگر نظام آموزش و پرورش قوی بود مطمئن باشید که آن نظام قدرتمند است.

پاک فطرت افزود: معلمی که در الفبای معیشت خود مانده باشد نمی شود انتظارات بیش از این از او داشت، متاسفانه در ۲۰ سال گذشته نظام آموزش و پرورش ما اهمیتش بیشتر به سمت کادر اداری رفته است در صورتی که به گفته مقام معظم رهبری معلم باید در آموزش و پرورش حرف اول را بزند، به معلم باید بها داد

وی در پایان تصریح کرد: به نظر بحث آموزش و پرورش مهمتر از مسائل معیشتی ظاهری است و امید است مجلس انقلابی بتواند در همین سال جاری بودجه آموزش و پرورش را حداقل دو برابر کند، آن هم نه برای ساخت مدارس چون معتقدم مدارس را در کلانشهرها شهرداری ها باید بسازند و تحویل آموزش و پرورش بدهند تا مدیر کل فراغ بال داشته باشد بتواند به آموزش و پرورش و مشکلات معلمین رسیدگی کند.

بحث قم آباد نشینها را رسانه هایی که ادعای انقلابی بودن دارند به موقع منتشر کنند/تخلفات بیشمار سازمان دانش آموزی،دستگاه تعلیم و تربیت کشور را آسیب‌پذیر کرده است
مادامی که وزارتخانه بی‌در و پیکر آموزش و پرورش صرفاً یک وزارتخانه کاملاً سیاسی باشد مشکلات آموزش و پرورش و فرهنگیان حل نخواهد شد

جلال رشیدی نماینده مردم شهرستانهای مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد نیز در این جلسه، گفت: بنده معتقد مادامی که نگاه به آموزش و پرورش یک نگاه مصرف گرایانه باشد و مادامی که وزارتخانه بی‌در و پیکر آموزش و پرورش صرفاً یک وزارتخانه کاملاً سیاسی باشد مشکلات آموزش و پرورش و فرهنگیان حل نخواهد شد.

رشیدی ابراز کرد: به نظر می‌رسد نگاه خیلی از مسئولین سیاسی کشور به فرهنگیان و آموزش و پرورش با توجه به ظرفیت عظیم که دارند صرفاً نگاه انتخاباتی است و این یک حقیقت است پس تا مادامی که آموزش و پرورش به مسیر اصلی خود یعنی آموزش و پرورش برنگردد مشکلات فرهنگیان حل نخواهد شد، چون در عالم سیاست بنا بر این است که از ظرفیت هرکس نهایت استفاده شود تا فرد سیاسی به مقصد خود برسد.

وی با تاکید بر اینکه بنده و دیگر نمایندگان فارس نیز تلاش ما این است که در این چهار سالی که خدمتگزار مردم هستیم، این نگاه را با کمک دیگر دوستان و همکاران در مجلس عوض کنیم،اظهار کرد: آفت آموزش و پرورش بعد از سیاست بازی و سیاست زدگی وجود باند و مافیای زر و زور و ثروت در این وزارتخانه است.

رشیدی ادامه داد: کسانی که از قبلِ شما فرهنگیان ویلا در ایران و در دیگر کشورها ساخته‌اند خیرخواه فرهنگیان نخواهند بود همچنین مافیای کنکوری که شکل گرفته که تنه به تنه مافیای خودرو میزند و پول های کثیف در آن رد و بدل می شود نیز چنین است.

وی با اشاره به سند 2030،ابراز داشت: ما به اندازه خودمان در دین و فرهنگ مان بنیان های آموزشی داریم احتیاج به اینکه از غرب و شرق وارد کنیم نداریم و قطعا یکی از راه های حل مشکلات بی توجهی به آموزش و پرورش تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که تاکید مقام معظم رهبری هم است./
انتهای پیام/



نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹
0
اگر چه حقوق بازنشستگان کفاف زندگی آنان را نمی دهد و باید اصلاح شود
اما اینکه بگویند همسان با شاغلین باشد این شدنی نیست
در دنیا معمولا پنج سال اول بازنشستگی حقوق زمان شاغلی می دهند اما بعد از آن حقوق باز نشسته نصف شاغلین است
ده پانزده سال قبل بانک جهانی به ایران هشدار داد
که سال۲۰۲۰نصف در آمد کشور حقوق بازنشستگان است
از طرفی معمولا میانگین سالهایی که از حقوق باز نشستگی
استفاده می شود زیر بیست سال است
شاید لازم باشد کلا در مورد حقوق باز نشستگی تحولی ایجاد شود
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹
0
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم.خدا همه دوستاران حق رو در پناه خودش حفظ کنه.حق مظلوم به زودی از ظالم گرفته بشه.به امید جهان مهدوی.