کد خبر: ۱۴۰۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۹ - ۱۶ تير ۱۳۹۹
در گفتگوی شیرازه عنوان شد؛

افزایش تسهیلات مقاوم سازی به مناطق زلزله زده/4هزار بافت فرسوده در استان فارس

حسین زاده نماینده مردم شهرستانهای لارستان ، گراش،خنج و اوز از افزایش تسهیلات مقاوم سازی به مناطق زلزله زده خبر داد
به گزارش شیرازه، بافتهای فرسوده یکی از معضلات بسیار مهم، در غالب کشورهای در حال توسعه می باشد. این بافتها بنا به دلایلی از قبیل عدم رعایت معیارهای فنی و مهندسی در ساخت بنا، مصالح نامناسب به کار رفته در آنها، شبکه ی ارتباطی ناکارآمد و عدم وجود تاسیسات و تجهیزات شهری مناسب، بیشتر از سایر انواع بافتهای شهری در مقابل سوانح بویژه زلزله، آسیب پذیر می باشند. برای کاهش اثرات سوانح و افزایش قدرت امداد رسانی در بافتهای فرسوده و جلوگیری از ایجاد بحران، باید مدیریت ،کنترل ، بهسازی، مقاوم سازی و نوسازی آنها طبق برنامه مدون در دستور کار قرار گیرد که به منظور مقاوم سازی و بهسازی این گونه بافتها که معمولا هم در روستاها قرار دارند نیاز به تسهیلات لازم برای تخریب و بازسازی همچنین بهسازی و مقاوم سازی می باشد،اما علی رغم اینکه این تسهیلات با بهره کم در اختیار افراد قرار می گیرد، در دو سال گذشته شاهد عدم استقبال مردم از این تسهیلات هستیم 
چنانچه در زلزله های اخیر شهر بیرم لارستان که بیشترین خسارت به بافتهای فرسوده وارد شده بود پس از گفتگو با اهالی این شهر و روستاهای آسیب دیده کم بودن مبلغ این وام و بالا رفتن نرخ تورم و گرانی مصالح را دلیل عدم استقبال خود عنوان کردند.
یکی از اهالی با اشاره به افزایش سه برابری قیمت مصالح در دو سال اخیر گفت: با شرایط کنونی جامعه و وضعیت اقتصادی،تخریب و باز سازی و حتی بهسازی منزل برایمان مقرون به صرفه نیست چرا که 40میلیون تومان وام مقاوم سازی هیچ کمکی به تکمیل خانه و سرپناه به ما نمیکند.

در همین راستا و به منظور پیگیری احتمال افزایش این تسهیلات گفتگویی انجام داده ایم با معاون عمرانی استاندار فارس و دو تن از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی.

 معاون امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به وجود ۴ هزار هکتار بافت فرسوده در استان فارس،عنوان کرد: در فارس،۱۱۳ شهر و 4 هزار روستا وجود دارد که بافت‌های فرسوده ما هم در شهر هستند و هم در روستاها که بخشی از آنها بافتهای ناکارآمد است و بافت های فرسوده عمدتاً همان هایی هستند که نیازمند مقاوم سازی و بازسازی می باشندچرا که اگر جایی زلزله رخ دهد به طور طبیعی این واحدهای فرسوده آسیب می بینند.
افزایش تسهیلات مقاوم سازی به مناطق زلزله زده/4هزار بافت فرسوده در استان فارس
محمود رضایی،افزود: در صورت بحران، دو سناریو برای بناهای فرسوده تعریف می شود، ابتدا اگر آسیب به آنها در حدی است که با تعمیرات می‌شود جبران کرد به مالک مسکن،وام‌تعمیرات پرداخت شده و مبلغ آن هم مشخص است و مقداری هم کمک بلاعوض داده می‌شود، اما اگر به بازسازی نیاز داشته باشد علاوه بر تسهیلات بازسازی مبلغی هم کمک‌های بلاعوض داده و  مبلغی هم به عنوان کمک ودیعه مسکن داده می‌شود که صاحبخانه از حد فاصل بازسازی تا پایان ساخت منزل، در مکانی سکونت یابد.

رضایی همچنین در خصوص ضرورت توجه به این بافتها،گفت:در ارتباط با بحث مقاوم سازی از سال‌های قبل تاکنون استراتژی ما این بوده که همه بناهایی که نیازمند بازسازی و تحکیم بنا و مقاوم‌سازی هستند تسهیلاتی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه این ۴۰ میلیون تومانی که در خصوص مقاوم سازی پرداخت می شود، مصوب سال های قبل است و چون در گذشته تورم به این صورت نبود با این ۴۰ میلیون تومان قطعا می‌شد  مقاوم سازی را انجام داد،ابراز داشت:اینکه شهروندان می‌گویند ۴۰ میلیون تومان برای مقاوم سازی کم است حرف درستی است اما هر کسی در هر کجا به هر دلیلی بخواهد مسکنش را مقاوم سازی کند این ۴۰ میلیون تومان برای شرایط عادی است، لذا اگر بر اثر زلزله و حادثه‌ای منزل شخص، تخریب شود این تسهیلات مقدار آن متفاوت است و با مبلغی که به عنوان ودیعه مسکن و بلاعوض به فرد داده میشود این تسهیلات سرجمع به حدود ۸۰ میلیون تومان می رسد.

معاون استاندار ابراز کرد: ما به دنبال این هستیم که اگر امکان دارد این مبلغ را افزایش دهیم.

رضایی در خصوص اینکه چرا قبل از اینکه بحرانی رخ دهد و بافت فرسوده و مناطق بافت قدیمی دچار آسیب شوند از خانواده ها حمایت نمی‌شود تا مقاوم سازی را انجام دهند، گفت: ما طرح‌های بازآفرینی شهری داریم که در این طرح ها مبلغ تسهیلات که داده می شود بیش از مبلغ ۴۰ میلیون تومان است اگر ساکنین در شهرها علاقمند باشند برای مقاوم سازی و بازسازی آن هم به شرط اینکه در شهرهایی باشند که بافت های مصوب بازسازی دارند، هم تسهیلات بیشتری پرداخت می شود هم می توانند از شرایط تجمیع استفاده ‌کنند.

وی ادامه داد: در قانونی که در برنامه پنجم و حتی برنامه ششم توسعه وجود دارد دولت مکلف است سالانه بخشی از این بافت های فرسوده را نوسازی و تبدیل به بافت‌های جدید کند اما مشکلی که در شهرها وجود دارد بحث در جاسازی است چون مالکان این بافت ها معمولاً اصرار بر ساختن مسکن در همان مکان و همان مقیاس دارند که به دلیل ریزدانگی یعنی خورد بودن مکان و باریک بودن معابر در محلات قدیمی امکان نفوذ در آن وجود ندارد و برای  ساخت و ساز و حمل و نقل تجهیزات ساختمانی با مشکل مواجه می‌شوند.

معاون عمرانی استاندار فارس،اضافه کرد: پس ما پیشنهاد تجمیع را به آنها می‌دهیم تا مشکل حل شود به همین خاطر در برخی شهرها شرکت‌های تسهیل‌گری راه افتاد تا چند واحد را کنار هم تجمیع کنند معبر را باز تر  و شروع به بنا سازی می کنند و سپس با شرایط خاص تسهیلات در اختیارشان قرار میگیرد و بنا ساخته شده و به مالکان زمین و منزل مسکونی تحویل داده می شود.

بهترین راه برای حل مشکل مسکن و بافت فرسوده، کمک به بازسازی، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده است

جعفر قادری نماینده مردم شهرستانهای شیراز و زرقان نیز در گفتگو با خبرنگار شیرازه در خصوص کم بودن وام مقاوم‌سازی برای بافت های فرسوده و منازلی که بر اثر زلزله آسیب دیدند و اینکه آیا مجلس راهکاری دارد و امکان افزایش این تسهیلات وجود دارد؟ گفت:  به جای اینکه دست روی دست بگذاریم و بنشینیم تا سیل و زلزله بیاید و آسیب وارد کند و سپس آستینها را بالا بزنیم تا مشکل مردم را حل کنیم چرا از همان اول مشکل را مرتفع نکنیم  واحدهای مسکونی را در مقابل سیل و زلزله و آتش سوزی و حوادث مترقبه بیمه نکنیم؟

قادری افزود: به اعتقاد بنده نهادهای حمایتی که می‌خواهند بعد از سیل و زلزله و بحران به مردم کمک کنند، قبل از وقوع حادثه از آنان حمایت شود تا منازل فرسوده خود را بازسازی کنند.

وی تصریح کرد: به جای اینکه در بیابان‌ها مسکن مهر بسازیم که دسترسی آسانی هم به امکانات رفاهی نداشته باشد بهترین راه برای حل مشکل مسکن و بافت فرسوده، کمک به بازسازی، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده است.

این نماینده مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه دولت باید  همت کند و بخشی را شهرداری، بخشی را اداره راه، بخشی را از طریق تسهیلات که پرداخت میکند،برعهده گرفته و به مردم کمک کند،ابراز داشت: متاسفانه الان این مصوبات اجرایی نمی شود در حالی که دولت باید ۵۰ درصد عوارض بازسازی را پرداخت کند ۵۰ درصد  شهرداری بدهد و بخشی هم تسهیلات مناسب تا امکان ساخت وجود داشته باشد.

 وی در پاسخ به این سوال که اکنون اتفاق افتاده و کاری هم انجام نشده همانطور که می بینیم در بیرم خانه زنیان و برخی مناطق فرسوده دیگر شاهد خساراتی در این خصوص هستیم و مجلس در این زمینه چه کار می تواند بکند؟اظهار کرد: مجلس باید کمک کند تا منابع مالی کافی گذاشته شود که این بازسازی ها در مناطق محروم انجام شود از طرفی نیز باید روستاها را تقویت کنیم، اگر امکانات ساخت و ساز در روستاها فراهم شود، بومگردی و کشاورزی بیشتر شده و فشار بر روی مردم هم کاهش می یابد.

 قادری در پایان تصریح کرد: اگر این مشکلات را داریم به خاطر این است که از روستاها غافل مانده ایم.

افزایش تسهیلات مقاوم سازی مناطق زلزله زده به 110میلیون تومان

حسین حسین زاده نماینده مردم شهرستانهای لارستان،خنج،گراش و آواز نیز در خصوص ضرورت توجه به مقاوم سازی مناطق زلزله خیز و فرسوده گفت: در بخش لارستان دوقسمت زلزله زده داریم که در زمین لرزه های اخیر خسارت دیده اند،یکی در بخش مرکزی شهرستان گراش که به کانون زلزله نزدیکتر است و بیشتر در معرض زلزله قرار دارند و نزدیک به چهارصد خانه تخریب بین 60 تا 90 درصد شده اند و یکی هم منطقه بیرم لارستان که در منطقه  بیرم، علی آباد و بالاده و بخش مرکزی شامل روستاهای  خلیلی همچنین شهر اهرم دچار خسارت گردیده اند.

حسین زاده افزود: در این راستا در بازدیدی که انجام دادیم، برآورد قیمت، پرونده هایی تشکیل شده و وام مقاوم‌سازی از ۴۰ میلیون تومان به ۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد، یعنی ۵۰ میلیون وام مقاوم‌سازی و ۱۰ میلیون وام بلاعوض پرداخت می شود، از طرفی نیز با کمیته امداد صحبت هایی کرده ایم که این نهاد هم ۴۰ میلیون تسهیلات  به علاوه ۱۰ میلیون بلاعوض پرداخت می کند که سر جمع می شود ۱۱۰ میلیون تومان، همچنین خیرین حوزه انتخابیه نیز زحمات زیادی کشیده اند از آنها خواستیم تا قسمتی را کمک حال مردم باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه از رئیس قرارگاه سازندگی قوه‌مقننه دعوت کرده‌ایم تا بتوانیم از تسهیلات نهادهای تحت حمایت آنها نیز استفاده کنیم،ابراز داشت: امیدواریم با کمک نهادهای تحت نظارت کمی از دردها و مشکلات مردم منطقه را کاهش دهیم.

نماینده مردم شهرستانهای لارستان،خنج،گرایش و اوز گفت: این مناطق زیاد شهریت ندارد و غالب خانه های این مناطق روستایی و بافت قدیمی و کاه گلی هستند که تخریب شده اند که باید مقاوم سازی و نوسازی شوند./
انتهای پیام/
نظرات بینندگان