کد خبر: ۱۴۰۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۱۷ تير ۱۳۹۹
جهت جبران کمبود آب انجام می شود؛

انتقال آب از رودخانه های شش پیرو و بشار به شیراز

با اجرای طرح انتقال آب از رودخانه بشار و چشمه شش پیر سالانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب به آب شرب کلانشهر شیراز افزوده می‌شود.
به گزارش شیرازه، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: رودخانه بشار یکی از منابع مطمئن از لحاظ کمی و کیفی پیش بینی شده برای آبرسانی به شیراز می‌باشد و قرار است سالانه ۷۲ میلیون متر مکعب آب از این محل و همچنین از چشمه شش پیر سالانه ۲۸ میلیون متر مکعب آب شرب برای کلانشهر شیراز تامین شود.
انتقال آب از رودخانه های شش پیرو و بشار به شیراز
حمیدرضا دهقانی امروز سه شنبه در نشست با نمایندگان شیراز در مجلس افزود: شرکت آب منطقه‌ای فارس، اجرای خط انتقال آب از رودخانه بشار و چشمه شش پیر در شهرستان سپیدان که در یک مسیر قرار دارند را در نظر گرفته که با راه اندازی این طرح انتقال آب سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب به حجم تامین آب شیراز افزوده خواهد شد.
دهقانی افزود: آبرسانی از رودخانه بشار به شیراز از محل سد تنگ سرخ در استان کهکیلویه و بویر احمد است. در حال حاضر این سد توسط شرکت آب منطقه‌ای استان کهکیلویه و بویر احمد در دست اجرا است و شرکت آب منطقه‌ای فارس نیز با جلب مشارکت بخش خصوصی نسبت به انتقال آب از آن اقدام خواهد نمود. بخشی از منافع رودخانه بشار طبق قانون متعلق به استان فارس است و بنابراین فارس هم باید از آب این سد منتفع گردد.
رئیس هیات مدیره آب منطقه‌ای فارس ادامه داد: این طرح آبرسانی با توجه به پتانسیل خوب مناطق غربی استان شکل گرفته که با توجه به سیاست‌های دولت، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در اجرای این طرح بسیار حائز اهمیت است.
ابراهیم عزیزی، جعقر قادری و روح الله نجابت سه نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به نگرانی پیمانکاران و سرمایه گذارانی که ممکن است با راه اندازی این خط انتقال در صورت عدم راه اندازی به موقع سد تنگ سرخ یاسوج متضرر شوند، خواستار رفع دغدغه‌های سرمایه گذاران این پروژه شدند.
مدیرعامل و رئیس هیات مدیره آب منطقه‌ای فارس هم در پاسخ اظهارداشت: این سد توسط استان کهکیلویه و بویر احمد در حال ساخت است و ما فقط کار انتقال آب را به منظور حفظ حقوق آبی استان انجام می‌دهیم لیکن دغدغه‌های سرمایه گذاران در مدل‌های مالی پیشنهادی وزارت نیرو حل شده است و درمتن قرارداد‌هایی که بین کارفرما وسرمایه گذاران منعقد خواهد شد، برای عدم تحقق هر یک از موارد این قرارداد‌ها، جریمه‌هایی برای طرفین در نظر گرفته می‌شود.
دهقانی تاکید کرد: وزارت نیرو امتیازات خوبی برای بخش خصوصی برای ورود به صنعت آب لحاظ خواهد نمود و مشارکت بخش خصوصی در تکمیل پروژه فوق بسیار حائز اهمیت است.
۱۲ تیرماه امسال طرح‌های گام نخست خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درود زن، تصفیه‌خانه آب شیراز و فاز اول آبرسانی به سعادت شهر و ارسنجان با حضور از راه دور رییس جمهوری و وزیر نیرو و در قالب پویش الف - ب- ایران به بهره‌برداری رسید.
برای انتقال آب مورد نیاز بخشی از کلان شهر شیراز طرح انتقال آب از سد درود زن در قالب خط دوم مطالعه و سپس اجرای خط دوم آبرسانی به شهر شیراز از سد درودزن با استفاده از توان شرکت‌های داخلی آغاز گردید. عملیات اجرایی این طرح در سال ۹۰ آغاز شده، این طرح شامل خط لوله، ایستگاه افزایش فشار، ساخت مخازن سه گانه، حفرتونل به طول ۵ کیلومتر می‌باشد که علی رغم مشکلات موجود با جدیت دنبال شده و گام نخست این طرح به ظرفیت ۷۵۰ لیتر بر ثانیه آماده افتتاح شد و به بهره برداری رسید.
بحران آب و تنش آبی در فصول گرم سال موضوعی است که هر سال با رسیدن فصل تابستان نمود تازه پیدا می‌کند، استان فارس و کلان شهر شیراز در تیررس مشکلات ناشی از تنش آبی است و این موضوع در سال گذشته و امسال نمود بیشتری یافت.
استان فارس که درسال‌های گذشته بحران خشکسالی داشته همچنان با بحران کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند، کشت‌ها از آب می‌افتد، سد‌ها خالی می‌شود، آب در شرایطی شکننده و آسیب پذیر قرار دارد.
سال‌هاست که استان فارس از اثرات و پیامد‌های خشکسالی و تداوم آن رنج می‌برد، عواقب این پدیده طبیعی که گاه البته با دخالت‌های انسانی و سوء مدیریت‌ها بیشتر و بیشتر شده است شوربختانه بر بنیان اقتصادی، اجتماعی این استان تاثیر گذاشته است.

برچسب ها: شش پیر ، اب شیراز ، اب
نظرات بینندگان