کد خبر: ۱۴۰۲۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۷ - ۱۸ تير ۱۳۹۹
در گزارش شیرازه مطرح شد؛

جولان کرونا در پارکها و بوستانهای شیراز/ بی توجهی مردم سبب افزایش آمار کوئید 19 در فارس

با نگاهی به آمار مبتلایان روز های اخیر متوجه وخامت اوضاع خواهیم شد چرا که ابتلای هزار نفر به کوئید 19 در یک روز، خود گویای فاجعه ای بزرگ است که اگر هر چه زودتر مسئولان دست به کار نشوند و ممنوعیت ها را اعمال نکنند از طرفی مردم نیز همکاری لازم را در قطع زنجیره انتقال نداشته باشند شاهد مرگ و میر تعداد زیادی از شهروندان و حتی عزیزان خود هستند.
به گزارش شیرازه، در ابتدای ورود ویروس منحوس کرونا به کشور و ابتلای تعداد زیادی از هموطنان به این بیماری، تا مدتها عده ای از شهروندان وجود این ویروس را باور نداشتند و یا از شدت خطر آن آگاه نبودند به همین خاطر آنگونه که باید، رعایت نکات بهداشتی را بر خود واجب نمی دانستند اما رفته رفته و با افزایش تعداد مبتلایان در سراسر کشور، از جمله شهر شیراز این حساسیت بین مردم ایجاد شد و از طرفی نیز اجرای طرح های محدودیت و ممنوعیت ورود و خروج به شیراز، تعطیلی برخی اصناف،سینماها،فعالیت های فرهنگی،دانشگاه ها و مدارس همچنین تعطیلی تمام پارکها،بوستانها و شهر بازی ها مردم به این باور رسیدند که باید برای مدتی سبک زندگی و آمد و شد خود در سطح جامعه را تغییر دهند تا هم جان خود و هم دیگر عزیزانشان را از ابتلای به این ویروس در امان بدارند.

به همین خاطر شهر شیراز پیک اول شیوع بیماری کرونا را با موفقیت و کمترین آمار نسبت به برخی استانهای بزرگ، پشت سرگذاشت تا حدی که هم کادر درمانی استان فارس و هم مسئولان از سوی وزرات بهداشت مورد تقدیر قرار گرفتند که البته بخش عمده این موفقیت مربوط به رعایت پروتکل های بهداشتی توسط شهروندان بود، اما اکنون دوباره پیک دوم از راه رسیده و مشکلاتی را در کلانشهر شیراز ایجاد کرده است که گویا این معضل نشأت گرفته از ساده انگاری و کنار گذاشتن اصول بهداشتی و رعایت فاصله های اجتماعی است که هم از سوی مردم و هم مسئولان به فراموشی سپرده شد.

اما اکنون با نگاهی به آمار مبتلایان روز های اخیر متوجه وخامت اوضاع خواهیم شد چرا که ابتلای هزار نفر به این بیماری در یک روز، خود گویای فاجعه ای بزرگ است که اگر هر چه زودتر مسئولان دست به کار نشوند و ممنوعیت ها را اعمال نکنند از طرفی مردم نیز همکاری لازم را در قطع زنجیره انتقال نداشته باشند شاهد مرگ و میر تعداد زیادی از شهروندان و حتی عزیزان خود هستند. 

ساده‌انگاری و جدی نگرفتن کوئید 19 در بین عده ای از مردم باعث افزایش صعودی خطرناک این ویروس در شهر شیراز شد به گونه ای که شورای شهر را برآن داشت تا با برگزاری جلسه ای فوق العاده تصمیم بر تعطیلی مجدد شهر به مدت دو هفته بگیرند.
جولان کرونا در پارکها و بوستانهای شیراز/ بی توجهی مردم سبب افزایش آمار کوئید 19 در فارس
در پی این تصمیم شهرداری شیراز نیز روز پنج شنبه اعلام کرد از 12تیر پارکها،بوستانها و شهر بازی ها تعطیل است، در همین راستا شب گذشته عکاس شیرازه سری به خیابانهای شهر زد تا وضعیت این ممنوعیت ها را به تصویر بکشد اما علی رغم اعلام تعطیلی پارکها، هنوز بوستان آزادی،بوستان نماز، دروازه قرآن، و بسیاری از اماکن تفریحی دیگر شهر شیراز مملو از مردمی بود که در گوشه و کنار این اماکن فرشی پهن کرده و به تفریح مشغول هستند به همین خاطر با روابط عمومی شهرداری شیراز تماس گرفتیم و ضمن ارسال عکسهای موجود خواستار پیگیری ماجرا شدیم.

حمید جور کش در این خصوص با ارسال کلیپ کوتاهی از صحبتهای اسکندری پور شهردار شیراز در حاشیه مراسم بهره برداری از زیر گذر گلستان در راستای رعایت نکات بهداشتی توسط شهروندان و کارکنان شهرداری،عنوان کرد:شهرداری وظایف خود در خصوص تعطیلی پارکها و بوستانها را انجام داده است اما امکان خاموشی مطلق پارکها به دلیل مسائل امنیتی وجود ندارد شهرداری تعطیلی سرویس های بهداشتی،خدمات رسانی در پارک و بوستانها همچنین تعطیلی شهر بازی ها را اعمال کرده است اما واقعا جلوگیری از ورود شهروندان توسط شهرداری امری غیر ممکن است و این امر تنها مستلزم فرهنگ سازی بین مردم است.
جولان کرونا در پارکها و بوستانهای شیراز/ بی توجهی مردم سبب افزایش آمار کوئید 19 در فارس
وی افزود: رسانه ها باید با انتشار مطالب هشدار دهنده ،شهروندان را ترغیب به رعایت فاصله های اجتماعی و نکات بهداشتی کنند.

اما به نظر میرسد شهرداری در راستای اطلاع رسانی به شهروندان کمی با تعلل و تاخیر اقدام کرده است، چرا که علی رغم اعلام شهردار برای تعطیلی پارکها در تاریخ 12تیر و اینکه باید آمادگی لازم را برای اطلاع رسانی به مردم با نصب بنر در پارکها و بوستانها داشته باشند تازه امروز 16تیرماه اقدام به نصب بنر و پوستر در بوستان نمازی کرده اند که به نظر اقدامی سهل انگارانه است.

در ادامه برای تکمیل گزارش به میان شهروندان رفتیم تا نظرات آنان را در خصوص عدم رعایت هشدار ها برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا جویا شویم.

در ابتدا به سراغ جوانی رفتیم که بر روی نیمکت یکی از پارکهای منطقه سراج نشسته بود.
احسان در پاسخ به این سوال که چرا با وجود ممنوعیت حضور در پارکها شما این هشدار را جدی نگرفتید،گفت: اول اینکه تنها به پارک آمده ام و م.اسب هستم که دستم را به جایی نزنم و دوم اینکه در خانه ماندن برایم سخت است.

خانم میانسالی که ماسک و دستکش پوشیده و با چرخ دستی خرید در حال عبور از پیاده رو بود گفت: اگر مردم همه رعایت کنند قطعا میانسالانی همچون من با استرس و ترس کمتری برای تهیه ما یحتاج زندگی بیرون می آمدیم.

او ابراز کرد: شب گذشته پارک شقایق که نزدیک منزل آنهاست پر از کودکانی بود که سرگرم بازی بودند بی آنکه والدین شان نگران ابتلای آنها به بیماری باشند.

محمودی یکی از کسبه در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره تعطیلی پارکها و اماکن تفریحی چیست؟عنوان کرد: اگر مردم کمی از تفریح و دید و بازدید های غیر ضرور و رفت و آمد به پارک و جشن و ... کم می کردند من مغازه دار مجبور نمی شدم طبق قانون مغازه را تعطیل کنم و برای امرار معاش خانواده ام دچار سختی شوم کاش مسئولان با شدت بیشتری جلو ورود شهروندان را به پارک و بوستان و اماکن تفریحی می گرفتند.

گویا هراس از ابتلا به این ویروس در سطح جامعه کم شده است، به گونه‌ای که بسیاری از مبتلایان به این بیماری که وضعیت عمومی مساعدی دارند هیچگونه توجهی در زمینه قرنطینه کردن خود ندارند و آزادانه در سطح شهر تردد می‌کنند که ضروری است در این راستا هم رسانه ها و هم متولیان امر باشدت و حساسیت بیشتری ورود کرده و فرهنگ سازی مناسب انجام شود تا مردم با رعایت نکات بهداشتی و ماندن در خانه هم محافظ جان خود باشند و هم از انتقال این ویروس خطرناک جلوگیری کنند./

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹
0
لطفا در مورد هجوم استان های هم جوار که وضعیت قرمز دارند به شیراز را دنبال کنید متاسفانه پلاک های خودرو هرمزگان و بوشهر که وضعیت قرمز دارند در سطح شهر و حتی در محله ها به وفور دیده می‌شود حتی پلاک خوزستان