کد خبر: ۱۴۰۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۱۸ تير ۱۳۹۹
از حجاب بی‌حجاب تا انقلاب ژاکت‌های دگمه دار!

۱۰ کتابی که نگاه شما را به «مسئله حجاب» تغییر می‌دهد

این کتاب‌ها همه جزو آثار خواندنی و جذابی هستند که یا به تازگی منتشر شده‌اند و یا به واسطه تجدید چاپ‌های مجدد نسخه جدیدی از آن‌ها به بازار آمده است
به گزارش شیرازه، حقیقت امر این است که در مسأله پوشش _ و به اصطلاح عصر اخیر حجاب_ سخن در این نیست که آیا زن خوب است پوشیده در اجتماع ظاهر شود یا عریان؟ روح سخن این است که آیا زن و تمتعات مرد از زن باید رایگان باشد؟ آیا مرد باید حق داشته باشد که از هر زنی در هر محفلی حداکثر تمتعات را به استثنای زنا ببرد یا نه؟

اسلام که به روح مسائل می‌نگرد جواب می‌دهد: خیر، مردان فقط در محیط خانوادگی و در کادر قانون ازدواج و همراه با یک سلسله تعهدات سنگین می‌توانند از زنان به عنوان همسران قانونی کامجویی کنند، اما در محیط اجتماع استفاده از زنان بیگانه ممنوع است و زنان نیز از این که مردان را در خارج از کانون خانوادگی کامیاب سازند به هر صورت و به هر شکل ممنوع می‌باشند.

درست است که صورت ظاهر مسئله این است که زن چه بکند؟ پوشیده بیرون بیاید یا عریان؟ یعنی آن کس که مسئله به نام او عنوان می‌شود زن است و احیانا مسأله به لحن دلسوزانه‌ای طرح می‌شود که آیا بهتر است زن آزاد باشد یا محکوم و اسیر و در حجاب؟ اما روح مسئله و باطن مطلب چیز دیگری است و آن اینکه آیا مرد باید در بهره کشی جنسی از زن، جز از جهت زنا، آزادی مطلق داشته باشد یا نه؟ یعنی آن که در این مسئله ذی‌نفع است مرد است نه زن و لااقل مرد از زن در این مسئله ذی‌نفع تر است. به قول ویل دورانت: «دامن های کوتاه برای همه جهانیان بجز خیاطان نعمتی است.»

پس روح مسئله، محدودیت کامیابی‌ها به محیط خانوادگی و همسران مشروع ، یا آزاد بودن کامیابی‌ها و کشیده شدن آن‌ها به محیط اجتماع است. اسلام طرفدار فرضیه اول است .از نظر اسلام محدودیت کامیابی ‌ای جنسی به محیط خانواده و همسران مشروع، از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع کمک می‌کند و از جنبه اجتماعی موجب حفظ و استیفای نیروی کار و فعالیت اجتماع می گردد و از نظر وضع زن در برابر مرد، سبب می‌گردد که ارزش زن دربرابر مرد بالا رود.

حجاب در اسلام از یک مسأله کلی تر و اساسی تری ریشه می گیرد و آن این است که اسلام می خواهد انواع التذاذهای جنسی، چه بصری و لمسی و چه نوع دیگر، به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاص یابد، اجتماع منحصرا برای کار و فعالیت باشد. بر خلاف سیستم غربی عصر حاضر که کار و فعالیت را با لذت‌جویی‌های جنسی به هم می‌آمیزد، اسلام می‌خواهد این دو محیط را کاملا از یکدیگر تفکیک کند.

***

آنچه که در بالا خواندید بخشی از کتاب «مسئله حجاب» نوشته شهید مرتضی مطهری در ارتباط با اهمیت و جایگاه حجاب در اسلام است. کتابی که در دفعات مختلف تجدید چاپ شده و بارها به عنوان منبع مقالات و کتب دیگر در این حوزه قرار گرفته است.

فرارسیدن سالروز واقعه تلخ مسجد گوهرشاد و روز عفاف و حجاب بهانه‌ای شد تا به سراغ بازار نشر برویم و برخی از آثار منتشر شده در این حوزه را برای معرفی به مخاطبان مورد بررسی قرار دهیم.

این گزارش که سومین سری از گزارش‌های معرفی کتاب‌های مناسبتی «فردا» است، دربردارنده کتاب‌هایی است که برخی با وجود ارزش و اهمیت بالایی که دارند، هنوز آن‌گونه که باید و شاید دیده نشده‌اند.

نام کتاب

نویسنده

ناشر


درباره اثر

شاخه طوبی

فرشته مرادی

کتاب دانشجویی


این کتاب گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص مسائل مربوط به زن و حجاب و جامع است. در این مجموعه دیدگاه‌های رهبری در خصوص ویژگی‌های زن مسلمان و نقدهای ایشان در باره ی مسئله زن در تمدن غرب و افراط و تفریط‌های مربوط به دیدگاه‌های عرفی در جامعه نسبت به مسائل مربوط به زن و حجاب گردآوری شده است.

حجاب چرا؟

امین کشوری

بوستان کتاب


کتاب «حجاب چرا؟»، به طرح کلی شبهاتی درباره حجاب پرداخته و با رویکردی دینی، سعی در ارایه پاسخ های مناسب به شبهات مذکور را دارد.

انقلاب ژاکت های دگمه دار

رقیه رودسرایی

نشر معارف


این کتاب مصور در عین کم حجم بودن، مطالبی بسیار ارزشمند و عمیقی را درباره دلایل ایجاد موج حجاب‌خواهی در غرب بیان می‌کند.

حکایت کشف حجاب

مجموعه نویسندگان

قدرولایت


این کتاب در کنار طرح چگونگی شکل‌گیری طرح کشف حجاب رضاخانی به شرح خاطرات برخی از افراد حاضر در واقعه گوهرشاد و مقایسه حجاب از دیدگاه اسلام و غرب می‌پردازد.

حجاب بی‌حجاب

محمدرضا زائری

آرما


مخاطب اصلی این کتاب بیشتر از بانوان فعالین فرهنگی هستند و نویسنده در آن تلاش کرده تا مسائلی را برای فعالین این حوزه طرح کند.

مساله حجاب در غرب

علی غلامی

دانشگاه امام صادق(ع)


این کتاب با هدف بررسی حقوقی ـ جامعه شناختی از مسئله حجاب در غرب به رشته تحریر درآمده و در آن ضمن تبیین مفهوم حجاب به سیر تطور آن در غرب پرداخته است.

زن روز

الهام یوسفی

میراث اهل قلم


این کتاب گزارشی کوتاه از کشف حجاب رضاخانی می باشد که در قالب مطالبی کوتاه به بررسی روند این واقعه اسفبار و نحوه انجام آن می پردازد.

عطر فرشته

محسن نصری

حدیث راه عشق


عطر فرشته با رویکردی جامعه شناختی از کارکردهای حجاب در مفهوم جامع آن در عرصه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی سخن گفته است و در آن به طرح موضوعاتی همچون مفهوم شناسی و گونه‌شناسی حجاب پرداخته شده است.

از گشت ارشاد تا چادر المیرا

ابوالفضل اقبالی

نشر معارف


در این نوشتار سعی شده است ضرورت حفظ حجاب و احکام شرعی آن و نیز آثار و برکات فردی و اجتماعی آن در قالب داستان بیان شده و وضعیت حجاب و عفاف بانوان ایرانی در عصر کنونی به تصویر کشیده شده و مشکلات زنان عفیف در این زمینه منعکس گردد.

چی شد چادری شدم؟

عالیا نراقی عراقی

نوای دانش


این اثر بخشی از مجموعه خاطراتی است که به فراخوان یک وبلاگ برای ارسال خاطرات از نحوه چادری شدن خود، جواب مثبت داده بودند و استقبال بسیار زیادی از آن صورت گرفت.

برچسب ها: کتاب ، حجاب ، مسئله حجاب
نظرات بینندگان