کد خبر: ۱۴۰۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۱۸ تير ۱۳۹۹

طرح آبرسانی از سد سیوند به ارسنجان و سعادت‌شهر در بلاتکلیفی

طرح آبرسانی از سد سیوند به شهرستان ارسنجان و سعادت‌شهر، برای رفع مشکل آب آشامیدنی مردم در ابهام است.

 در حالی سال ۹۵ کلنگ تأمین آب آشامیدنی ارسنجان و سعادت‌شهر در محدوده سد سیوند به زمین زده شد و بارقه‌های امید برای رفع بخشی از مشکلات تأمین آب در دل مردم دمید که بعد از گذشت سال‌ها هنوز مردم با شرایط بسیار سخت بحران تأمین آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

این روز‌ها با تداوم خشکسالی، بسیاری از نقاط استان فارس از جمله شهرستان ارسنجان مشکلات حادی در تأمین آب آشامیدنی دارند و مردم با شرایط بسیار سخت بحران تأمین آب دست و پنجه نرم می‌کند. در برخی از روستا‌های این شهرستان شاهد زنان و مردانی هستیم که با گالن، بشکه، کوزه و دبه به دنبال آب می‌روند و برخی از مناطق با اجاره چاه‌های آب کشاورزی آبرسانی می‌شوند.

اواسط اردیبهشت ماه ۹۵ کلنگ تأمین آب آشامیدنی شهرستان ارسنجان و سعادت‌شهر با حضور محمدعلی افشانی استاندار فارس و تنی چند از مدیران و مسئولان محلی و استانی در محدوده سد سیوند به زمین زده شد و بارقه‌های امید برای رفع بخشی از مشکلات تأمین آب آشامیدنی در این شهرستان، در دل مردم دمید.

بدین ترتیب مقرر شد، از محل شش چاه حفر شده در منطقه تنگ بلاغی و سد سیوند، بخشی از آب آشامیدنی این شهرستان تأمین شود. استاندار وقت اظهار کرد: این طرح، طرح بلندمدتی است که آب آشامیدنی پایدار تا سال ۱۴۱۷ را برای جمعیت ۵۰ هزار نفری که در این طرح دیده شده است، تأمین می‌کند.

اما این خبر، نه آغاز حکایت طرح آبرسانی به ارسنجان و روستا‌های آن بود و نه پایانی بر آن. قبل از آن در دهه فجر سال ۹۴ این طرح از طریق ویدئوکنفرانس توسط اسحاق آغاز شده بود و بعد از آن در طول حکمرانی دو استاندار دیگر هم ماجرا ادامه دارد و مردم هنوز مزه آب سیوند را نچشیده‌اند.

سال ۹۷ پایانی بر طرح آبرسانی از سد سیوند نبود

استاندار فارس در ۱۶ اردیبهشت ۹۷ در مصاحبه‌ای تحت عنوان پروژه‌هایی که استان فارس را متحول می‌کند از این پروژه نام برد و ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال ۹۷ این طرح به پایان می‌رسد.

سال ۹۷ پایانی بر طرح آبرسانی از سد سیوند نبود

عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس معاون وقت هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس اظهار کرد: طرح آبرسانی سد سیوند به سمت سعادت شهر - ارسنجان در حال انجام است و در این رابطه ۷ حلقه چاه حفاری‌شده و لوله‌گذاری نیز در حال پیگیری است و در هفته دولت آبرسانی مذکور افتتاح و در ادامه کار ارسنجان و روستا‌های آن نیز مورد پیگیری قرار می‌گیرد. برای تأمین لوله مورد نیاز پروژه ارسنجان قرارداد‌هایی منعقد شده و البته پیمانکار مطالباتی دارد که در صورت تأمین اعتبار تا پایان سال آبرسانی به ارسنجان و روستا‌های مسیر به سرانجام می‌رسد.

سال ۹۸ پایانی بر طرح آبرسانی از سد سیوند نبود

یک سال بعد عنایت‌الله رحیمی در قامت استاندار فارس و در اولین سفر استانی خود به ارسنجان سفر می‌کند. برومندی نماینده وقت مردم مرودشت ارسنجان و پاسارگاد علت انتقال نیافتن آب از سیوند به ارسنجان را گران شدن لوله‌های انتقال آب عنوان می‌کند و از رفع مشکل خبر می‌دهد.

سال ۹۸ پایانی بر طرح آبرسانی از سد سیوند نبود

استاندار فارس این جلسه را با تعداد زیادی مصوبه برای ارسنجان به پایان برد، اما سال ۹۸ به پایان رسید و مردم ارسنجان طعم آب چاه‌های سیوند را نچشیدند.

سال ۹۹، تکلیف طرح آبرسانی از سد سیوند چه می‌شود؟

استاندار فارس بعد از ۴ سال از آغاز طرح، شهرداری سعادت‌شهر را به کارشکنی متهم می‌کند. رحیمی صراحتاً بیان می‌کند: هر نامه‌نگاری که در حوزه‌های مختلف استانداری برای گرفتن غرامت از آب منطقه‌ای برای اجرای طرح آبرسانی است؛ لغو و شهرداری سعادت شهر موظف است بدون دریافت غرامت در اجرای این طرح تسریع کند.

شهرداری سعادت‌شهر به خاطر عبور لوله آب از باغ قوام ادعای خسارت دارد و استانداری زیر بار این مسئله نمی‌رود.

استاندار ادامه می‌دهد: مجموعه قوام باغ نیست بلکه یک مزرعه است که با پول دولت در گذشته خریداری شده است. این باغ بوسیله دولت خریداری‌شده و در اختیار شهرداری قرار گرفته است و حالا شهرداری نمی‌تواند از دولت که مزرعه قوام متعلق به خودش است غرامت بگیرد.

سال ۹۹، تکلیف طرح آبرسانی از سد سیوند چه می‌شود؟

در همین خصوص عبدالحسین رعیتی‌فرد عضو شورای اسلامی شهر سعادت‌شهر در نامه‌ای کارشکن واقعی را آب منطقه‌ای عنوان می‌کند نه شهرداری. همچنین او در این نامه سرگشاده می‌گوید که باغ قوام در سال ۸۲ توسط شهرداری خریداری شده است و در سعادت شهر مزرعه قوام موجود نیست و این ساخته و پرداخته ذهن استاندار است.

آیا مردم سعادت شهر مخالف انتقال آب از سد سیوند به ارسنجان هستند؟

برای پاسخ به این سؤال به میان مردم سعادت شهر رفته و از آنان در مورد این مسئله پرس‌وجو کردیم.

یکی از شهروندان سعادت شهری می‌گوید: ما برای تأمین آب آشامیدنی شهرستان ارسنجان از چاه‌های حفرشده در ورودی سد سیوند هیچ مخالفتی نداریم و مطالبه به حق عموم مردم از شورا و شهرداری سعادت شهر اعتراض به تغییر نقشه خط انتقال آب بوسیله آب منطقه‌ای فارس است.

طرح آبرسانی از سد سیوند به ارسنجان و سعادت‌شهر در بلاتکلیفی

از طرفی برخی از شهروندان در عکس‌العمل نسبت به این مسئله، معتقدند مسئولان با بیان این مسائل می‌خواهند عملکرد خود را در این قضیه بپوشانند. در حالی که با این موضوع، شهروندان ۲ شهرستان همجوار را در مقابل هم قرار دادند و این مسئله قطعاً نتایج خوبی به دنبال نخواهد داشت.

این پروژه بعد از گذشت ۴ سال، در هفته گذشته به سعادت شهر رسید و به نظر می‌رسد تا انتقال آب به روستا‌های ارسنجان زمان زیادی لازم باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/


نظرات بینندگان