کد خبر: ۱۴۰۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۱۸ تير ۱۳۹۹
با رونمایی از سامانه جامع مصوبات؛

رای اعضای شورای شهر شیراز برای مردم قابل مشاهده و رصد شد

اعضاء شورای شیراز در یک تذکر جمعی به شهردار شیراز اعلام کردند،از آنجایی که تا کنون اقدامی در خصوص بازنشسته نمودن کلیه کارکنان شهرداری شیراز با سابقه 35 سال خدمت و بیشتر برابر با ضوابط و مقررات مربوطه تا پایان سال 98 و ارائه گزارش آن به شورای اسلامی شهر شیراز،صورت نگرفته، شهردار شیراز باید در اسرع وقت نسبت به اجرای مصوبه مذکور اقدام و گزارش آن را به شورای اسلامی شهر شیراز ارئه نماید.

به گزارش شیرازه، در یکصد و چهلمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز، شهردار این کلانشهر از اعضای شورای اسلامی یک تذکر دریافت کرد.

در این تذکر آمده است: مطابق مصوبه شماره 3027/98/ص مورخ 7/9/98 شورای اسلامی شهر شیراز، شهرداری شیراز ملزم بوده نسبت به بازنشسته نمودن کلیه کارکنان شهرداری شیراز با سابقه 35 سال خدمت و بیشتر برابر با ضوابط و مقررات مربوطه تا پایان سال 98 اقدام و گزارش آن را به شورای اسلامی شهر شیراز ارائه نماید و بر اساس همین مصوبه کلیه کارکنانی که سوابق خدمتی آنها به 35 سال می‌رسد بلافاصله بازنشسته نماید.

اعضاء شورا در یک تذکر جمعی اعلام کردند،از آنجایی که تا کنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته  شهردار شیراز باید در اسرع وقت نسبت به اجرای مصوبه مذکور اقدام و گزارش آن را به شورای اسلامی شهر شیراز ارئه نماید.
رونمایی از سامانه جامع مصوبات شورا/تذکر جمعی اعضاء شورای شهر به شهردار شیراز

در ادامه صحن علنی شورا، نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه شورای پنجم از همان ابتدا به دنبال اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده خود در تحقق شفافیت و تشکیل اتاق شیشه‌ای بود،گفت: شورای پنجم شهر شیراز، قدم پیش گذاشته و رای خود را به طور شفاف به اطلاع مردم می‌رساند.

ابراهیم صبوری اظهار کرد: انتشارعمومی صورت جلسات کمیسیون‌ها، صحن شورا، مصوبات نهایی شورا، امکان گزارش گیری و نظارت مستمر و سیستمی بخش دیگری از قابلیت‌های این سامانه است که اجرایی شده است. 

صبوری همچنین عنوان کرد: پیش از این پیگیری مسیر اجرای مصوبه تنها از طریق نامه‌نگاری قابل انجام بود اما اکنون از طریق سامانه هر مصوبه قابل رهگیری بوده و همه مکاتبات قابل رویت است. 

امکان ثبت حضور و غیاب و ورود و خروج اعضا به صورت الکترونیکی دیگر قابلیت‌های سامانه فوق است که صبوری مورد اشاره قرار داد و افزود: به این ترتیب حذف کامل گردش کاغذ برای مصوبات در صحن شورا امکان‌پذیر شده است. 

وی با اشاره به رفع مشکلات احتمالی سامانه پس از عملیاتی شدن آن، از 5 زیر سیستم یاد کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین گام‌های سامانه بارگذاری مصوبات شورا از دوره اول تا امروز است به این صورت که هر مصوبه‌ای که در شورا تصویب شده در این سامانه قرار گرفته و برای همه قابل دسترسی است پیش از این دسترسی به مصوبات تنها از طریق مراجعه حضوری ممکن بود.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز به سامانه شفافیت شهرداری که مصوبه شورای پنجم بود نیز اشاره کرد و افزود: این سامانه که از همان ابتدای امر مورد تاکید قرار گرفت یکی از کامل‌ترین سامانه‌ها به لحاظ محتوا بوده و مواردی که از سوی شورا به جهت نمایش در سامانه به تصویب رسیده، از جمله قابل توجه‌ترین‌ موارد در کشور است. 

صبوری همچنین با اشاره به توسعه سایت شورا با هدف تحقق شعار شفافیت و اتاق شیشه‌ای، اضافه کرد: پخش زنده جلسات از سایت رسمی شورای اسلامی شهر شیراز به عنوان نخستین شورای اسلامی پیشگام کشور، بارگذاری فایل صوتی و مصوبات در سایت رسمی شورا و همچنین طرح پیشنهادات مردمی با جمع‌آوری امضا و امکان ارائه آن به شورا از جمله این اقدامات بوده که محقق شده است.

طرح مدیریت عدم تعارض منافع در شورای اسلامی شهر شیراز با هدف مبارزه با فساد، دیگر موضوعی بود که نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز به آن اشاره کرد

وی اضافه کرد: خوشبختانه این طرح که با استقبال بی نظیری روبرو شده پس از مدت زمان طولانی بررسی در شورای اسلامی شهر شیراز به تصویب رسید و اکنون در شهرداری در حال اجرا است.

صبوری افزود: همچنین در حوزه شهرداری الکترونیک با پیگیری کمیسیون شهرسازی و معماری سامانه شهروند سپاری با هدف کاهش مراجعه حضوری به شهرداری راه‌اندازی شد به این ترتیب در حال حاضر برای استعلام آپارتمان‌ها که بیش از 50 درصد مراجعات حضوری به شهرداری را شامل می‌شود دیگر هیچ مراجعه حضوری نداریم.

وی در پایان از تکمیل سامانه شهروند سپاری در سایر خدمات همچون صدور پروانه و پایان کار نیز خبر داد.

رونمایی از سامانه جامع مصوبات شورا/تذکر جمعی اعضاء شورای شهر به شهردار شیراز

از توسعه ی شتابزده ی گردشگری بدون در نظر گرفتن شاخص های بافت تاریخی زیارتی و مذهبی پرهیز گردد

 در ادامه این جلسه رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز نیز در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه بافت تاریخی شیراز، به نسبت جمعیت اندک خود در طول تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، زادگاه یا خاستگاه بیشترین تعداد از مفاخر جهان اسلام بوده است،گفت: این خود از مهمترین دلایل حفظ و حراست از میراث و هویت تاریخی این کلانشهر است.

احمد تنوری با اشاره به اینکه در یک محدودی 375 هکتاری آن حدود 114 مکان مقدس وجود دارد که شامل حدود 47 مسجد و حدود 67 امامزاده و بقعه ی متبرکه می شود،ابراز داشت: البته شرایط کنونی اکثر آنها در شان این اماکن مقدس نمی باشد. 

تنوری تاکید کرد: لازم است شهرداری شیراز و نیز وزارت میراث فرهنگی و سازمان اوقاف و امور خیریه  نسبت به اعمال ضوابط حریم آثار و ابنیه ی تاریخی  توجه و اهتمام بیشتری داشته باشند. 

وی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های گذشته دخل و تصرف‌هایی در کالبد و بناهای بافت تاریخی شیراز، از جمله آرامستان تاریخی دارالسلام، انجام شده که اغلب به اصالت‌زدایی و تغییر هویت تاریخی آنها انجامیده است،ابراز داشت: بخش بزرگی از این دخالت‌ها و تغییرات  به دلیل عدم توجه به قوانین و ضوابط حاکم در حوزه‌ی میراث فرهنگی کشور انجام شده که در این رابطه تصمیماتی گرفته شده است که تجاوز به حریم و هویت آثار تاریخی محسوب می‌شود. 

تنوری در ادامه پایه و اساسِ  برخی از تغییرات در بیشتر این آثار تاریخی و مذهبی و یا حریم قانونی آنها را تصمیماتی دانست که مبنای اقتصادی داشته و در ستیز با روح و اصالت معنوی و تاریخیِ میراث فرهنگی، آیینی  شهر شیراز و  هویت مذهبی اهالی این شهر است و منجر به آسیب‌های سنگین وجبران‌ناپذیری شده‌اند.

این عضو شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه امازادگان و بقاع متبرکه و اماکن مقدسه ی مذهبی از جمله مواریث فاخر و ارزشمندِ تاریخ این شهر محسوب می‌شوند و قسمتی از تاریخ پر فراز و فرود ایران‌زمین پارسی را در خود حفظ کرده‌اند،اظهار داشت: مسئولان کنونی باید توجه داشته باشند که بافت تاریخی شیراز  که به لحاظ تعدد اماکن زیارتی در ایران بی نظیر است در درجه ی اول یک منطقه ی زیارتی و مذهبی است که سیما و منظر و فضای اجتماعی این بافت از جنبه هویت تاریخی مذهبی آن باید حفظ شود و برنامه ریزی ها در معرفی اماکن زیارتگاهی و نیز رفاه حال زائران صورت گیرد.

 تنوری با تاکید بر اینکه باید از توسعه ی شتابزده ی گردشگری بدون در نظر گرفتن شاخص های بافت های تاریخی زیارتی و مذهبی پرهیز گردد،تصریح کرد:منابع موثر در مفهوم شناسی زیارت در فرهنگ اسلامی و بخصوص فرهنگ شیعی، شاخص های اساسی مفهوم زیارت را نمایان ساخته اند.

وی در خصوص گردشگری مذهبی  نیز گفت: اگرچه ﻳﻜﻲ از  انواع و ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﮔﺮدﺷﮕﺮي اﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﻬﻢ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ از ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎ ي ﺟﻬﺎﻧﮕﺮدي را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده است، اما این مقوله ی گردشگری مذهبی با زیارت در فرهنگ اسلامی تفاوت های اساسی دارد. 

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز تصریح کرد: تا دیر نشده باید در سیاستگذاری ها و برنامه های عملیاتی شهرداری در حوزه ی بافت تاریخی و مذهبی شیراز تجدید نظر اساسی صورت گیرد و علاوه بر حفط حریم ابنیه تاریخی ، حریم اماکن مقدسه و نیز مساجد و هیئات و تکایا و آرامگاه های مشاهیر فرهنگ اسلامی به گونه ای تعیین شود تا از ایجاد کاربری های مغایر با شئونات اماکن دینی و مذهبی جلوگیری شود. 

تنوری در پایان افزود:شورای اسلامی شهر شیراز، می تواند با تصویب طرح هایی نقش هدایتی خود را ایفا کند تا   در آینده سرمایه گذاری های شهرداری و  سایر بخش ها از جمله بخش خصوصی،  به سمت ایجاد اماکن اقامتی و تجاری مناسب فرهنگ زائران سوق پیدا کند.

بررسی لوایح
شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه یکصد و چهلمین جلسه علنی خود لوایحی را مورد بررسی قرار داد.

در ابتدا نامه فرمانداری مبنی بر ایراد به مصوبه افزايش سقف اختيارات سرمايه‌گذاري به شهرداري شيراز بررسی شد که اعضا با تاکید بر اینکه موضوع مصوبه در خصوص اختیارات شهرداری در امور سرمایه‌گذاری و ایجاد رونق اقتصادی است بر آن اصرار کردند.

طرح جمعی از اعضای شورا درخصوص پیشنهاد ایجاد خانه «شهریاران جوان»، دستور کار دیگر این جلسه بود که پای ضرب المثل های لری و شیراز ی را به صحن علنی باز کرد و در نهایت مقرر شد موضوع جهت بررسی مجدد به کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورا بازگردانده شود.

دیگر موضوع مورد بررسی در این جلسه لایحه شهرداری شیراز در حمایت از ورزش کلانشهر شیرازبود که دستورالعمل مربوط به این لایحه مشتمل بر یک مقدمه، 4 ماده و 5  تبصره با رای موافق اعضا و ممهور به مهر شورا به تصویب رسید.

طرح یک فوریتی اعضای شورای شهر درخصوص دستورالعمل اجرايي بندهاي 3 ، 17، 8، 14، 30، 16 و 26 ماده 80 قانون تشكيلات، وظايف و انتخاب شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران، دیگر دستورکار این جلسه بود که با همه بندهای آن به جز بند 17 موافقت شد و به تصویب رسید.

نامه فرمانداری شيراز مبني بر الحاق يك تبصره به مصوبه شوراي اسلامي شهر شيراز درخصوص سامانه شفافيت، دیگر موضوع مطرح شده در این جلسه بود که با توجه به اینکه مصوبه طی نامه فرمانداری به هیئت حل اختلاف ارسال و تغییر محتوایی در آن ایجاد نکرده اعضا بر این مصوبه نیز اصرار کردند.

لایحه یک فوریتی شهرداری شیراز درخصوص انعقاد قرارداد بخشی از توسعه غربی خط یک مترو شیراز نیز در این جلسه مطرح و به این ترتیب به شهرداری شیراز اجازه داده شد جهت اجرای این لایحه از محل ردیف اعتباری مربوط به پروژه خط یک قطار شهري حداکثر ظرف مدت سه ماه نسبت به عقد قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با رعایت آیین‌نامه مالی و معاملاتی شهرداری و صرفه و صلاح اقدام کند.

مساعدت مبلغ 10 میلیارد ریالی به دفاتر کفالت، اقامت و اشتغال اتباع خارجی استان فارس بابت هزینه‌های طرد و ساماندهی اتباع بیگانه، دیگر لایحه بررسی شده در این جلسه بود و به این ترتیب به شهرداری شیراز اجازه داده شد مبلغ 5 میلیارد ریال از محل ردیف اعتباری ماده 16 بودجه سال 99 را جهت کمک به دفاتر کفالت، اقامت و اشتغال اتباع خارجی استان فارس پرداخت کند.

لایحه پایانی به تصویب رسیده در این جلسه ایجاد واحدهای تجاری بازارچه هنر با مال الاجاره 50 درصد مبلغ اجاره بهاء کارشناسی برای مدت دو سال بود که براساس آن به شهرداری شیراز اجازه داده شد نسبت به ایجاد واحدهای تجاری بازارچه هنر با مال الاجاره 50 درصد مبلغ با رعایت آیین‌نامه مالی و معاملاتی شهرداری‌ها اقدام کند./

انتهای پیام/

نظرات بینندگان