کد خبر: ۱۴۰۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۸ - ۱۸ تير ۱۳۹۹
واکنش مجتهدزاده به اظهارات اخیر ظریف:

برجام طوری امضا شد که نتواند از شیطنت‌های آمریکا جلوگیری کند/ ظریف بگوید کدام بخش از معاهده برجام برای او افتخار است

کارشناس مسائل سیاسی و ژئوپولیتیک بین المللی به اظهارات ظریف مبنی بر این که «برجام سند افتخار ایران است» اشاره کرد و گفت: ممکن است برجام برای ظریف افتخارآمیز باشد، اما این چیزی که در ظاهر وجود دارد جای افتخار ندارد.

«پیروز مجتهدزاده» کارشناس مسائل سیاسی و ژئوپولیتیک بین المللی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با انتقاد از این صحبت ظریف که معتقد است برجام سند افتخار است، اظهار داشت: اگر در چند سال گذشته برای ایرانیان ثابت نشده باشد، حداقل در چند ماه گذشته برای مردم باید ثابت شده باشد که هر چه آقای ظریف می‌گوید، باید فکر کنیم که وارونه آن درست است.

وی تصریح کرد: وقتی ظریف می‌گوید برجام سند افتخار است، حقیقتاً باید خنده‌های خود را کنترل کنیم و از او بپرسیم که آیا اصلاً برجام یک سند معمولی هست که توانسته باشد منافع ملی ما را تامین کند؟ 
 
کارشناس مسائل ژئوپولیتیک بین المللی با بیان این که برجام منافع ملی ما را بر باد داد، افزود: برجام طوری امضاء شد که نتواند از شیطنت‌های آمریکایی‌ها جلوگیری کند، یعنی برجام در شرایطی امضاء شد که هیچ گونه برنامه‌ زمانبندی برای اجرای کار و هیچ گونه تضمینی برای پایبند ماندن کشورهای امضاء کننده به برجام پیش‌بینی نشده و به امضای کسی هم نرسیده بود. 
 
 
ادعای ظریف در خصوص برجام اهانت‌آمیز است
 
مجتهد زاده خروج ترامپ از برجام را نه تنها خیانت به قطعنامه های سازمان ملل بلکه "خیانت به بشریت" توصیف کرد و گفت: وقتی ترامپ به قدرت رسید با یک بشکن برجام را به هم زد و صلح و امنیت جهانی را دچار همچین گرفتاری‌هایی کرد. این کار یک بخشی از افکار تروریستی ضدایرانی اوست که به دستور نتانیاهو پیگیری می‌شود؛ در واقع تمامی تحریم‌های ضدبشری آمریکا علیه ایران یک خیانت آن هم از نوع خیانت به بشریت است. 
 
وی با انتقاد از رویکرد ظریف در دستگاه دیپلماسی گفت: بدتر از این نمی‌شود حرفی از دهان وزیر خارجه دولت حسن روحانی بشنویم که بگوید برجام سند افتخار ایران است. حقیقتاً این ادعای آقای ظریف اهانت‌آمیز است.
 
این کارشناس مسائل سیاسی بین المللی با تاکید بر این که ملت ایران از قبل برجام چیزی ندیده است، بیان داشت: آقای ظریف باید بگوید کدام بخش از معاهده برجام برای او افتخار است؛ برجامی که باطل شده و از ذهن‌ها رفته است. 
 
پیروز مجتهدزاده با اشاره به این که برجام قرارداد خوبی برای ایران نبود، توضیح داد: در این قرارداد همه چیز ایران در اختیار آمریکا قرار گرفت و حتی آقای ظریف دستور دادند صنایع آب سنگین اراک را بتون ریزی کردند بدون این که برجام یا امریکایی ها چنین چیزی از ایران خواسته باشد.
 
وی خروج آمریکا از برجام را دامن‌گیر صلح و امنیت جهانی دانست و افزود: اصلاً برجام به هیچ وجه به نفع ایران نبود؛ دیگر همه می‌دانند که ترامپ از برجام به این دلیل خارج شد که معتقد بود این معاهده را اوباما امضاء کرده است پس قرارداد بدی است و باید دوباره مذاکره کرد و امتیازات بیشتری از ایران گرفت. 
 
هدف ترامپ از مذاکره با ایران
 
کارشناس مسائل ژئوپولیتیک بین المللی ادامه داد: ترامپ در صدد این بود که در مذاکرات بعدی با ایران تمام برنامه های موشکی ایران را هم شامل قرارداد برجام جدیدش کند و از بین ببرد.
 
مجتهد زاده با طرح این سوال که "چه می شود ظریف فکر می کند ملت ایران نمی فهمد؟" گفت: ظریف قدم به قدم و پا به پای جان کری و سیاست‌های ضد ایرانی اوباما در امضای برجام قدم برداشت و الان هم اظهاراتی دارد که به نفع سیاست‌های ترامپ علیه ایران است.
 
وی با بیان این که کجای این افتضاح قرن می‌تواند برای ظریف افتخار آفرین باشد؟ تشریح کرد: همه دولت‌های عضو شورای امنیت سازمان ملل اذعان کردند که برجام امضاء شده بین جان کری و ظریف خواسته‌های ملت ایران را محدود و در عمل مهار کرد.
 
این کارشناس مسائل سیاسی بین المللی خاطر نشان کرد: ممکن است برجام برای ظریف افتخارآمیز باشد، اما این چیزی که در ظاهر وجود دارد جای افتخار ندارد. در واقع باید گفت اگر برجام برای ظریف افتخار است برای ملت ایران خیانت محسوب می‌شود ولی ما برای حفظ منافع ملی آتی خود و حفظ صلح و امنیت ملی خود به باید به همین برجام شکسته بندی شده هم پایبند باشیم.
 
انتهای پیام/
 


نظرات بینندگان