کد خبر: ۱۴۰۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۲ - ۱۹ تير ۱۳۹۹
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای فارس،مطرح کرد؛

اثر بخشی دوره های آموزشی با نیاز سنجی ظرفیت های بومی در شهرستانها/توانمند سازی پرسنل وظیفه نیرو های مسلح با ارائه آموزش های مهارتی

در شرایط فعلی به نظر می رسد یکی از راهکارهای اساسی و مهم برای کاستن از معضل بیکاری در جامعه توجه بیشتر جوانان و افراد جویای کار به کسب مهارت و دانش فنی باشد...

به گزارش شیرازه،طی دهه های گذشته فرهنگ غلط مدرک گرایی موجب شد تا جمع زیادی از جوانان تنها بواسطه فشار اجتماعی و خانواده و کسب پرستیژ، راهی دانشگاه ها شده و به تحصیلات آکادمیک و تئوری بپردازند و فارغ التحصیل شوند، اما امروزه جمع زیادی از این فارغ التحصیلان به خیل جمعیت بیکاران در کشور پیوسته اند و در انتظار یک معجزه برای یافتن فرصت شغلی هستند، این در حالی است که استخدام در دولت دارای ظرفیت محدودی است و جمع بسیار اندکی از این قشر امکان اشتغال در ادارات و دستگاه های دولتی را دارند و از سوی دیگر بخش زیادی از این افراد با وجود تقاضای بازار کار، از توانمندی و مهارت فنی لازم برای حضور در این بازار برخوردار نیستند.

در شرایط فعلی به نظر می رسد یکی از راهکارهای اساسی و مهم برای کاستن از معضل بیکاری در جامعه توجه بیشتر جوانان و افراد جویای کار به کسب مهارت و دانش فنی باشد.

بخشی از آموزش های فنی و حرفه ای در مراکز آموزشگاهی دولتی هر ساله به شکل رایگان برای متقاضیان برگزار و بخش دیگر نیز از سوی آموزشگاه های آزاد ارایه می شود که جویندگان کار با حضور در آنها و کسب مهارت از شانس بالایی برای شاغل شدن و خلاصی از شر بیکاری برخوردار می شوند.

اما از آنجا که يكي از عوامل و پارامترهاي عمده رشد و توسعه اقتصادي و اجتماعي هر جامعه، تربيت نيروي انساني كارامد 
مي باشد لذا آموز شهاي فني و حرفه اي نيز يكي از راهكارهاي تربيت كنند ه نيروي انساني متخصص است. 

 آموزش هاي فني و حرفه اي، فعاليت هايي هستند كه فرد را براي احراز شغل، حرفه و كسب و كار آماده مي كنند و يا كارايي و توانايي او را در انجام آنها افزايش مي دهند، لكن برای اطلاع از معتبر بودن مدارک ارائه شده در این سازمان به کارآموزان در راستای کاریابی و ورود به بازار کار گفتگویی با مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان فارس انجام داده ایم.

حشمت کوشکی در گفتگو با شیرازه با بیان اینکه آموزش های مهارتی در دو بخش دولتی و خصوصی به جویندگان مهارت ارائه می شود،گفت: 50 مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و نزدیک به 800 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای وظیفه مهارت آموزی در سطح استان فارس را بر عهده دارند. 

کوشکی افزود:آموزش های فنی و حرفه ای گروه های گسترده ای از جمله کارجویان، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، کارکنان صنایع و صنوف، سربازان، زندانیان ، زنان سرپرست خانوار، آسیب دیدگان اجتماعی و روستائیان و عشایر را با هدف توانمند سازی آنان پوشش می دهد.

وی افزود: علاقه مندان به آموزش های فنی و حرفه ای پس از حضور در دوره های آموزشی در آزمون های مهارتی پایان دوره که در دو مرحله کتبی و عملی برگزار می شود حضور می یایند و در صورت کسب حدنصاب قبولی برای آنان گواهینامه با کد بین المللی صادر می شود.

کوشکی با بیان اینکه فراگیری آموزش های فنی و حرفه ای کوتاه ترین مسیری است که یک فرد را به شغلی پایدار می رساند،ابراز داشت: فرد دارای گواهینامه مهارت این قابلیت را دارد تا در حرفه ای که مدرک آن را کسب نموده است مشغول به کار شده و به کسب در آمد بپردازد. 

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان فارس در ادامه در پاسخ به این سوال که سالانه چه تعداد کار آموز از این سازمان مدرک دریافت می کنند؟ گفت:
در طول سال بیش از یکصد هزار نفر با شرکت در آزمون های مهارتی از این اداره کل گواهینامه مهارت و یا گواهی صلاحیت حرفه ای دریافت می کنند که این گواهینامه ها با کد بین المللی صادر شده و در حالی که بر خی مدارک دانشگاهی در سایر کشور ها فاقد اعتبار می باشد، در سر تا سر جهان دارای ارزش و اعتبار می باشند. 

کوشکی همچنین در خصوص رشته هایی که در این مرکز آموزش داده می شود،گفت: تمامی حرفه هایی که از سوی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای فارس ارائه می شوند در چهار خوشه صنعت، فرهنگ و هنر، کشاورزی و خدمات، دسته بندی می شوند.

وی اضافه کرد: آموزش های فنی و حرفه ای طیف وسیعی از مشاغل و رشته ها از جمله صنایع چوب، صنایع خودرو، رایانه، جوشکاری و بازرسی جوش، الکترونیک، صنایع دوخت، تاسیسات، بهداشت و ایمنی، فناوری اطلاعات، هتلداری و گردشگری، صنایع دستی و هنری، فناوری های نرم، خدمات آموزشی و بسیاری از رشته های دیگر را پوشش می دهد. 

کوشکی تصریح کرد: در استان فارس تلاش شده تا با نیاز سنجی آموزشی، حرفه هایی متناسب با ظرفیت های بومی هر یک از شهرستان ها ارائه شود تا اثر بخشی دوره ها دو چندان شود.

او در ادامه در پاسخ به این سوال که در خصوص بازار کار و ایجاد اشتغال چقدر موفق عمل کرده اید و چند درصد از این کار آموزان جذب بازار کار می شوند؟اظهار کرد: تمرکز ما ارائه آموزش هایی است که نیاز جامعه و بازار کار بوده و می توان ادعا کرد که افرادی که جویای شغل بوده و اهل کار و تلاش باشند با حضور در دوره های آموزش فنی و حرفه ای می توانند به آسانی به یک کار آفرین تبدیل شده و یا به استخدام کارخانه ها، شرکت ها و صنوف مختلف درآیند.

کوشکی تصریح کرد: البته رسالت اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، آموزش، پژوهش، تدوین استاندارد های آموزشی و ارزشیابی نیروی ماهر است و در خصوص اشتغال آفرینی تعهدی برای ما تعریف نشده است، اما همانگونه که می بینید خروجی کارگاههای آموزشی ما ورودی بازار کار بوده و در این مسیر گام بر می داریم، همچنین بر اساس رصد اشتغالی که از کارآموزان آموزش دیده صورت می پذیرد بیش از 60 درصد افرادی که با هدف رسیدن به اشتغال در دوره های مهارتی شرکت می کنند، جذب بازار کار می شوند.  

آموزش 837 نفر از پرسنل وظیفه نیروهای مسلح

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای فارس  در ادامه از توانمند سازی پرسنل وظیفه نیرو های مسلح با ارائه آموزش های مهارتی خبر داد و گفت: یکی از بسترهای مهم برای آموزش مهارت‌های مورد انتظار بازار کار به جوانان، دوران خدمت مقدس سربازی است و بایستی با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند خدمت سربازی را به دوره‌ای طلایی جهت آموزش مهارت‌های مورد نیاز و کاربردی تبدیل کرد.

کوشکی بیان کرد: اگر در طول مدت خدمت سربازی در کنار انجام وظایف سربازان به عنوان حافظان این مرز و بوم یک یا چند مهارت به آنان آموزش داده شود، ورود آنان به بازار کار و حضور در عرصه های اجتماعی پس از پایان دوران خدمت مقدس سربازی بسیار آسان تر شده و دغدغه خانواده های آنان نیز کاهش می یابد.

وی همچنین از آموزش 837 نفر از پرسنل وظیفه نیروهای مسلح اعم از سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی در سه ماهه نخست سال جاری خبر داد و افزود: این آموزش ها بیشتر در حرفه های جوشکاری، پیرایش مردانه، اتومکانیک، نانوایی، آشپزی، برق و الکترونیک صورت پذیرفته است. 

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان فارس ابراز کرد: شیوع ویروس کرونا آموزش های مهارتی را تحت و شعاع قرار داده است و باعث شده کارگاه های آموزشی با نصف ظرفیت اسمی فعال باشند.

 وی ارائه آموزش های مجازی و تولید محتواهای آموزشی را یکی از راهکار های اداره کل آموزش فنی و حرفه ای فارس و مراکز تابعه در جهت مقابله با این مشکل برشمرد.  

کوشکی آموزش به سربازان را یکی از اولویت های مهم اداره کل آموزش فنی و حرفه ای فارس برشمرده و خاطر نشان کرد: ما از ارائه آموزش های مهارتی به سربازان به دنبال یک هدف مهم هستیم که آن رسیدن آنان به اشتغال پایدار است.
نظرات بینندگان