کد خبر: ۱۴۰۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۱ تير ۱۳۹۹
صد و بیست و چهارمین بسته ویژه خبری؛

کرونا، تاکنون چند میلیارد برای ایران هزینه داشته است؟ /برگزاری اربعین تا این لحظه منتفی است /هک شدن موبایل وزیر دفاع اسرائیل توسط ایران / ماجرای کلیپ درگیری مسلحانه بین مردم و نیروهای نظامی در گچساران/اظهار نظر تازه عضو شورای نگهبان در باره اعتبار نامه تاجگردون

رصد‌خانه خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: ظریف دوباره به مجلس احضار شد/ واگذاری مالکیت گروه ماشین سازی به وزارت کار / گمانه‌زنی امام جمعه اصفهان درباره حادثه نطنز/قول و قرار جالب بیرانوند با باشگاه بلژیکی و ... رصد‌خانه امروز را تشکیل می‌دهند.
 تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه ؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه را می‌بینید.

فیفا اساسنامه کویت را برای ما فرستاد، نه اینکه ما آن را برای فیفا فرستاده باشیم

براتی، رییس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال گفت: فیفا گفت که اساسنامه خود را به روز رسانی نکرده است، اما همزمان در حال نوشتن اساسنامه تعلیق شده فدراسیون فوتبال کویت بود. به همین دلیل اعلام کرد که اساسنامه‌ای را در قالب اساسنامه فدراسیون فوتبال کویت برای ما ارسال می‌کند. فیفا جا‌هایی که نام کویت بود به نام ایران تغییر داد و آنجا که در اساسنامه نام کویت وجود دارد، فیفا آن یک کلمه را اصلاح نکرد. باید گفت که فیفا اساسنامه کویت را برای ما فرستاد و ما اساسنامه کویت را برای فیفا ارسال نکردیم. وی در واکنش به انتقاد‌های هوشنگ نصیرزاده درخصوص ارسال اساسنامه کویت به فیفا به جای ترجمه اساسنامه ایران و ارسال آن گفت: تفاوت زیادی میان فردی که خواب است یا دچار تردید می‌شود، وجود دارد. عزیز محمدی پس از دیدن مدارک تردید داشت و بعد از یک روز بیدار شد، اما از ارزش او کم نمی‌شود. وقتی کسی خود را به خواب می‌زند حتی اگر اساسنامه را برابرش دانلود کنیم، برایش فرقی نمی‌کند. ما نمی‌توانیم آنان را از خواب بیدار کنیم.

برایان هوک: درخواست گفت‌وگوی کنسولی حضوری با ایران داده ایم

«برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که کشورش بار‌ها خواستار مذاکره با مستقیم با ایران شده است، مدعی شد که ایران با رد این پیشنهاد، فرصت‌های خوبی را از دست می‌دهد. هوک طی مصاحبه با «المانیتور» گفت که به‌رغم پیشنهاد‌های مکرر آمریکا برای مذاکرات مستقیم، ایران حاضر به مذاکره نیست. این مقام آمریکایی گفت که درخواست گفت‌وگوی کنسولی حضوری با ایران داده است. وی افزود که اگر ایران مذاکرات دوجانبه مستقیم را می‌پذیرفت، می‌توانست پیشنهاد «توافق بزرگ‌تر» ترامپ را واکاوی کند. هوگ بار دیگر خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده و مدعی است که از منظر امنیت ملی، توجیهی برای لغو تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران وجود ندارد. این تحریم‌ها قرار است در هجدهم اکتبر منقضی شود.

سخنگوی وزارت خارجه: قضاوت درباره انفجار نطنز زود است

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه درباره انفجار در سایت نطنز نهاد‌های ذی‌ربط امنیتی در حال بررسی جزئیات هستند، گفت: هدف رسانه‌ها از منتسب کردن انفجار به اسرائیل در واقع کمک‌ کردن به وجهه و هیمنه پوشالی آن است. سید عباس موسوی در نشست‌خبری با اصحاب رسانه استان اصفهان درباره انفجار در سایت هسته‌ای نطنز اظهار داشت: هر اتفاقی که هر جایی بیفتد ممکن است اسرائیلی‌ها خود را سریع مطرح کنند و ابتکار کار را به‌عهده بگیرند. در حال حاضر برای صحبت و قضاوت از علت و عامل اصلی انفجار زود است و نهاد‌های ذی‌ربط امنیتی در حال بررسی تمام جزئیات انفجار هستند و اگر به این نتیجه برسند که دست عوامل خارجی در کار بوده، اعلام خواهند کرد و عواقبی هم خواهد داشت.

محیط زیست: تاکنون آلودگی منجر به بروز بیماری وبا در آب تهران مشاهده نشده

رییس گروه آب‌های زیرزمینی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست مدام منابع آبی را پایش می‌کند البته این کار توسط ادارات کل استانی و با نظارت سازمان محیط زیست انجام می‌شود و تاکنون نیز آلودگی که منجر به بروز بیماری وبا شود مشاهده نشده و منابع آبی به ویژه در تهران از این لحاظ سالم است، البته وبا یک نوع باکتری است که با کلر زنی از بین می‌رود و چون وزارت نیرو آب شرب را کامل تصفیه می‌کند، بنابراین جای نگرانی نیست و مشکلی پیش نخواهد آمد.
 
هک شدن موبایل وزیر دفاع اسرائیل توسط ایران

روزنامه هاآرتص: در مارس ۲۰۱۹ بود که «آرگامان» رئیس شاباک جلسه‌ای محرمانه با گانتز داشته و در این جلسه به او گفته که تلفن همراه وی به دست افراد مرتبط با ایران هک شده است. «نتانیاهو» نیز از پنهان‌کاری شاباک درباره جزئیات این واقعه خشمگین شده و چندین بار به آرگامان به دلیل گزارش ندادن به وی در این باره شدیدا اعتراض کرده است. گانتز، اما با ادعای اینکه هیچ اطلاعات امنیتی در تلفن همراه وی وجود نداشته، رئیس موساد را به همکاری با نتانیاهو و تلاش برای تخریب چهره خود متهم کرد. /فارس

حداقل دریافتی بازنشستگان با همسان سازی چقدر افزایش می‌یابد؟

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: میزان افزایش حقوق بازنشستگان حداقل بگیر، ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است و برای بازنشستگان غیر حداقل بگیر هم این افزایش تا ۸۰۰ هزار تومان نیز افزایش می‌یابد. کسی که با ۳۰ سال سابقه، حداقل بگیر بوده است، در پایان سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافتی داشته که با اعمال ۲۶ درصد افزایش سنواتی، در آغاز سال جدید دریافتی اش به حدود دو میلیون تومان رسیده است و با اعمال متناسب سازی و افزایش بن خوار و بار و حق مسکن دریافتی اش حتماً بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد شد. /تسنیم

برگزاری اربعین تا این لحظه منتفی است

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: ستاد اربعین در جمعیت هلال احمر و در قالب همان ستاد مرکزی است، اما حوزه امداد و نجات به جمعیت هلال احمر سپرده شده است. امداد و نجات هلال احمر ایران در ستاد مرکزی اربعین فعالیت می‌کند و این موضوع به این معناست که جمعیت هلال احمر به صورت مستقل از ستاد مرکزی اقدام را خاصی انجام نمی‌دهد. ️آنچه مشخص است این که برگزاری اربعین تا این لحظه منتفی شده، مگر آن که اتفاق خاصی رخ دهد. ️جمعیت هلال احمر این آمادگی را دارد که اگر فردا هم مرز‌ها باز شوند کار خود را انجام دهد، اما به احتمال زیاد اربعین امسال همانند حج برگزار نشود. /صدا و سیما

کرونا در پمپ بنزین‌ها جا خوش کرده است!

از زمان شیوع ویروس کرونا پمپ بنزین‌ها به دلیل تردد مردم یکی از مکان‌های پر خطر شناخته شده و علیرغم راهکار‌های در نظر گرفته شده همچنان شاهد جولان این ویروس در پمپ بنزین‌ها هستیم. یکی از راهکار‌های مقابله با کرونا تجهیز پمپ بنزین‌ها به دستکش‌های یکبار مصرف، مواد ضدعفونی کننده و سوخت گیری توسط اپراتور‌ها بود، اما علیرغم این اقدامات بعضا دیده می‌شود که پمپ بنزین‌ها چندان این مساله را جدی نگرفته اند و حتی متقاضیان سوخت نیز تمایل چندانی ندارند که مسئولیت سوخت گیری را به اپراتور‌های جایگاه‌ها واگذار کنند. / ایسنا

طرح سوال مجلس از روحانی تبدیل به استیضاح می‌شود؟

جبار کوچکی نژاد، نماینده اصولگرای مجلس یازدهم با اشاره به مشکلات معیشتی مردم گفت: این مشکلات به تحریم‌ها و سوءمدیریت‌های داخلی برمی‌گردد. مجلس نیز موظف است با نظارت قاطع از اهرم‌های خود برای بهبود شرایط استفاده کند. بیش از ۲۰۰ نماینده طرح سوال از رئیس جمهور را امضا کردند و به زودی در صحن علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد. وی با اشاره به طرح سوال مجلس دهم از حسن روحانی افزود: آقای رئیس جمهور همان زمان نیز از مجلس اخطار گرفت، اما هیچ تغییری در روش کار خود به خصوص در حوزه‌های اقتصادی ایجاد نکرد. اگر دولت نتواند پاسخ خوبی به نیاز‌های مردم مخصوصا در بخش تأمین کالا‌های اساسی بدهد، مجلس موظف است به نظارت‌های شدیدتر، حتی استیضاح ورود کند. عضو فراکسیون اکثریت مجلس درباره انتظار نمایندگان از روحانی یادآور شد: آقای رئیس جمهور می‌تواند یکسری تغییرات را در سیستم مدیریت و اداره کشور اعمال کند. برخی وزرا و معاونان خودش را تغییر دهد. مشخص است که بعضی از آن‌ها دیگر کشش ندارند و نمی‌توانند بحران‌های اقتصادی را کنترل کنند. مدیران قدرتمند امروز باید در دولت مسئولیت بگیرند تا با روش‌های روز به مقابله با مشکلات بپردازند، روش‌های سنتی در بحران جواب نمی‌دهند.
 
ماجرای استعفا‌ها در حزب اتحاد ملت

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، تاکید کرد که حزب درون خود هیأت داوری دارد و لازم است برای حل مسائل مقداری صبر و بردباری را مورد توجه و در اولویت قرار دهیم. حسین کاشفی، عضو شورای مرکزی و رییس کمیته تشکیلات حزب اتحاد ملت درخصوص آخرین وضعیت استعفای تعدادی از اعضای این حزب در استان همدان، گفت: مسأاله استعفا یک اختلاف نظر درون تشکیلاتی است، ما وقتی که وارد احزاب می‌شویم، یعنی پذیرفته‌ایم که به نظر جمع احترام بگذاریم، در کنار اینکه نظرات فرد هم باید شنیده شود. وی ادامه داد: برخی موضوعات و مباحث داخلی مطرح بود و به نظر من دوستان مقداری عجله کردند، اینکه در هر خانواده‌ای اختلاف‌نظر‌هایی ایجاد شود طبیعی است، اما وقتی ما به عضویت یک حزب درمی‌آییم، به این معناست که مرامنامه، اساسنامه و راهبرد‌های آن را قبول داریم. حتی اگر اختلاف و مشکلی باشد که با مذکرات قابل حل نباشد، حزب در درون خود هیأت داوری دارد و لازم است که برای حل مسائل این چنینی مقداری صبر و بردباری را مورد توجه و در اولویت قرار دهیم.
رییس کمیته تشکیلات حزب اتحاد ملت در ادامه اظهار داشت: این استعفا شکل گسترده‌ای ندارد، تعدادی از دوستان ما در استان همدان نظرات و انتقاد‌هایی داشتند و برخی دوستان هم برای اختلاف‌نظر‌ها در حال رایزنی با آن‌ها هستند، البته باید این را هم در نظر داشته باشیم که فعالیت در حزب داوطلبانه است و فرد باید با علاقه وارد فعالیت در احزاب شود و البته هر زمان و به هر دلیلی هم علاقه‌ای به ادامه فعالیت نداشته باشد، می‌تواند از فعالیت کناره‌گیری کند. همچنین ممکن است یک فردی خواسته‌هایی هم داشته باشد و بیشتر هم این خواسته‌ها مباحث سیاسی است و شما نمی‌توانید در کار جمعی نظر یک فرد را بر نظر جمع ترجیح دهید.وی افزود: در هر صورت وقتی ما معتقد هستیم که باید با مخالفان صحبت و گفتگو کنیم باید بدانیم که اختلاف‌نظر‌های داخلی هم با دعوا حل نمی‌شود، به همین جهت به دوستانی که حرف، نظر و پیشنهادی دارند و احساس می‌کنند که نظر آن‌ها مورد توجه قرار نگرفته است هم گفتیم که زمینه برای گفتگو و حل مشکلات وجود دارد. اما اگر در پایان همه این گزینه‌ها بازهم فردی معتقد باشد که باید راه دیگری را در پیش گیرد، این حق را دارد که مسیر خود را برای ادامه فعالیت انتخاب کند.
 
 واگذاری مالکیت گروه ماشین سازی به وزارت کار

مدیرعامل گروه ماشین سازی تبریز گفت: با پیشنهاد وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تصویب هیئت محترم دولت گروه ماشین سازی تبریز تحت مالکیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت.ناصر فرج زاده گفت: واگذاری مالکیت گروه ماشین سازی تبریز به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه هشت شرکت دولتی دیگر و در ازای بدهی ۳۲ هزار میلیارد تومانی دولت به وزارت متبوع صورت گرفته است
وی اضافه کرد: این واگذاری ها، در راستای اجرای طرح همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان است.مدیرعامل گروه ماشین سازی تبریز در پایان خاطر نشان کرد:اختلافات مالکیتی که در این ماههای اخیر برای این مجموعه وجود داشت باعث مشکلات عدیده ای شده بود که با مصوبه دیروز هیات وزیران، به حول و قوه الهی سرعت پیشرفت این مجموعه بیش از پیش افزایش پیدا می کند.

گمانه‌زنی امام جمعه اصفهان درباره حادثه نطنز

سید یوسف طباطبایی‌نژاد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان، در رابطه با حادثه نطنز در هفته گذشته تشریح کرد: کشور‌های خارجی خصوصاً رژیم صهیونیستی این حادثه را با این هدف که آن را به خود منتسب کنند بزرگ کردند و بعضی از دوستان داخلی هم بر آن صحه گذاشتند در حالی که فقط یک سالنی که خارج از بخش سانتریفیوژ‌ها بود دچار حادثه شده بود. وی در خصوص علت حادثه تبیین کرد: وسایلی از خارج برای آزمایش سانتریفیوژ‌های جدید خریداری شده بود یکی دو سال قبل توسط پیمانکار خارجی تعمیر شد و بیشترین احتمال آن است که توسط آنان یک بمب مدت‌دار یا چیزی شبیه آن کارگذاری شده؛ البته هنوز علت در دست بررسی است.

طباطبایی‌نژاد عنوان کرد: در همین ایام رژیم صهیونیستی می‌خواست که یک‌سوم کرانه باختری را به اسرائیل ملحق کند که از ۱۹۴ کشور ۱۹۲ کشور مخالفت کردند، همچنین آمریکا خواهان تحریم تسلیحاتی علیه ایران بود که با مخالفت کشور‌ها روبرو شد.امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: این مخالفت‌ها با آمریکا نتیجه همان گفتگو‌هایی است که پیش‌تر انجام شده و وقتی کشور‌ها ببینند که مقصر چه کسی است با او مخالفت می‌کنند.
 
ظریف دوباره به مجلس احضار شد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ظریف برای ارائه توضیح در خصوص قطعنامه شورای حکام و قرارداد همکاری ۲۵ ساله با چین در جلسه کمیسیون امنیت ملی حاضر می‌شود.مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با انتشار این خبر که محمدجواد ظریف یکشنبه در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حاضر می‌شود، گفت: علت این دعوت از وزیر امورخارجه، لزوم ارائه توضیحات وزیر امورخارجه در خصوص قطعنامه شورای حکام و قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین است.
 
آذری جهرمی: فیلترینگ در اختیار من نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد، نه قوه قضاییه و نه عقل جمعی کشور به چنین جمع‌بندی نرسیده‌اند که اینستاگرام را فیلتر کنند. به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی درباره آینده شبکه‌های اجتماعی و به‌ طور مشخص اینستاگرام گفت: من شرایط جامعه را به سمتی نمی‌بینم که هدفی برای فیلتر کردن اینستاگرام وجود داشته باشد. البته عده‌ای همیشه معتقد بوده‌اند که این پلتفرم را باید بست، فشار هم وارد کرده و می‌کنند، ولی طبیعتاً تاکنون عقل جمعی کشور به این‌چنین جمع‌بندی نرسیده است.وی افزود: البته آن‌هایی که معتقدند باید اینستاگرام فیلتر شود به ما فشار می‌آوردند و این در حالی است که مسئولیت صدور حکم و تصمیم‌گیری برای فیلترینگ جای دیگری است و فشار را باید به نهاد مربوطه که به‌طور مشخص قوه قضاییه و دادستانی کل کشور بر اساس حکم کارگروه تعیین مصادیق هستند وارد کنند.
وزیر ارتباطات ادامه داد: بعضی از عزیزان تأکید می‌کنند که اینستاگرام بد است و وزیر ارتباطات چرا آن را فیلتر نمی‌کند؟ درحالی‌که وزیر ارتباطات نه قانونا اختیار فیلتر کردن را دارد و نه می‌تواند چنین کاری بکند. آن‌که فیلتر می‌کند شرکت‌های اینترنتی است و آن‌که حکم را صادر می‌کند مشخص است کجاست؛ بنابراین باید این مطالبات را جای دیگری پیگیری کنند.آذری جهرمی با تأکید بر اینکه «درهرحال من در قوه قضاییه هم‌چنین جمع‌بندی برای فیلترینگ اینستاگرام ندیده‌ام» گفت: البته بپذیریم که اشکالات و ناهنجاری‌هایی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و مقداری قوانین ما نیازمند بازنگری است و منطبق با واقعیت‌های امروز فضای مجازی نیست.
 
خواسته کریمی‌قدوسی از نمایندگان درباره روحانی

نماینده مشهد در مجلس در یک توییت خطاب به نمایندگان مجلس از آن‌ها خواست با طرح سوال فرصت استیضاح رئیس جمهور را نسوزانند. جواد کریمی قدوسی در صفحه توییترش نوشت: «سوال از رئیس جمهور اثرش خنثی شدن ظرفیت استیضاح رییس جمهور است، همکاران برای حفظ این ظرفیت که شاید ضرورت آن پیش آید از انجام سوال خودداری کنند.»
 
ذوالنوری: عامل حادثه نطنز مشخص شده است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ابعاد مختلف حادثه انفجار نطنز در حال بررسی و عامل آن نیز تقریبا مشخص‌ شده است. به گزارش نامه نیوز، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در حاشیه افتتاح دفتر مجمع نمایندگان قم در بخش سلفچگان این استان در گفتگو با خبرنگاران، اظهار داشت: در خصوص حادثه‌ای که در سایت هسته‌ای نطنز رخ داد، سناریو‌های مختلفی وجود دارد که این موارد را در کمیسیون امنیت ملی بررسی کرده‌ایم و دیروز نیز با نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی جلسه‌ای در همین زمینه برگزار شد. نماینده قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ابعاد مختلف در حال بررسی و عامل اصلی این حادثه تقریبا روشن‌ شده است، ولی از موضع کمیسیون امنیت ملی سناریو‌های مختلف در حال بررسی است که خدای‌ نکرده در شناسایی علت اصلی اشتباه یا انحرافی صورت نگیرد.
 
 آیا آخوندی محاکمه می‌شود؟ 

فرارو نوشت: نظام‌الدین موسوی، نماینده مجلس یازدهم در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته است: «خبر خوش اینکه آیت‌الله ریسی امروز مجددا تأکید کرد که "ترک فعل" مسئولان قبلی باید پیگیری شود. خبر خوش بعدی اینکه رئیس سازمان بازرسی اعلام کرد: پیگرد ترک فعل‌هایی، چون بی‌توجهی به ساخت مسکن ارزان قیمت و راه اندازی سامانه‌های قانونی در دستور کار است. آقای آخوندی آماده باشند.»
اشاره موسوی به اظهارات روز دوشنبه ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه بود. در این جلسه رئیسی در واکنش به گزارش رئیس سازمان بازررسی کل کشور درباره وضعیت بازار مسکن و گزارش برخی اعضا درباره حوادث اخیر کشور گفت: مدیری که مسئولیت داشت باید پاسخگو باشد و مورد مواخذه قرار بگیرد...
حالا موسوی بر اساس این اظهارات نام عباس آخوندی وزیر مسکن مستعفی دولت روحانی را وسط کشیده است که طرح مسکن مهر را در مهر ۹۲ متوقف کرد. طرحی که در سال‌های پایانی دهه ۸۰ استوار بر سه اصل اعلامی حذف هزینه زمین، انتقال سود حاصل از ساخت به مصرف کنندگان مسکن و اعطای وام ساخت شروع به کار کرد و از دستاورد‌های دولت احمدی‌نژاد بود.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی نیز گفت: نسبت به مسکن به عنوان رئیس جمهور اعتراف می‌کنم که یک عقب‌ماندگی در دولت یازدهم داشتیم به دلیل اینکه برخی از طرح‌های مسکن ما متأسفانه اجرایی و عملیاتی نشد البته طرح‌هایی که در زمینه هوایی، ریلی، جاده‌ای و بنادر داشتیم اجرا و عملیاتی شد و خوب هم اجرا شد اما در بحث مسکن چون گرفتار آن بودیم که مسکن‌های ناتمام و بدون خدمات را به جایی برسانیم، به طور طبیعی دچار یک عقب‌ماندگی شدیم و در دولت دوازدهم با تلاش فراوان باید این عقب‌ماندگی را جبران بکنیم.


شاهین ۱-۵ ذوب؛ لوکا برد و شاهین یک قدم دیگر به سقوط نزدیک شد
شاهین ۱-۵ ذوب؛ لوکا برد و شاهین یک قدم دیگر به سقوط نزدیک شد
در ادامه بازی‌های هفته بیست‌وچهارم لیگ‌برتر فوتبال کشور تیم ذوب‌آهن در بوشهر مقابل شاهین به برتری رسید.

 در دومین دیدار هفته بیست و چهارم رقابت های لیگ برتر از ساعت 21 امشب در بوشهر تیم فوتبال شاهین میزبان ذوب آهن بود که در نهایت دیدار دو تیم با برتری 1-5 ذوب آهن به پایان رسید. این بازی برای دو تیم از لحاظ جدولی اهمیت زیادی داشت و ذوبی ها با هدایت بوناچیچ بعد از هفته ها به پیروزی رسیدند و خودشان را از منطقه خطر فراری دادند. ذوب آهن با گل های احسان پهلوان، مارکوویچ (2)، نژاد مهدی و اسماعیلی فر به پیروزی پرگل مقابل شاهین رسید. تنها گل شاهین را نیز حسن نجفی به ثمر رساند. با این برد ذوب آهن 25 امتیازی شد و جای ماشین سازی را در رده دهم گرفت. شاهین نیز همچنان با 17 امتیاز در قعر جدول است.

 
عرضه اولیه ۵ شرکت در بورس
مدیرعامل فرا بورس ایران گفت:۵ عرضه اولیه در بورس اوراق بهادار در راه است.
 امیرهامونی مدیرعامل فرابورس، گفت: بازدهی بیش از ۱۶۰ درصد در بورس را تجربه کرده ایم و ارزش بازاری و ثروت عموم مردم در بورس به ۷ هزار و ۷۰۰ ترلیون تومان رسیده است.
وی گفت: به جز سهامداران عدالت ۱۵ میلیون نفر کد بورسی فعال دارند.
هامونی افزود: در آینده نزدیک عرضه اولیه نیروگاه آبادان، پتروشیمی بوعلی، پدیده شیمی جم، زغال سنگ طبس و نیروگاه گیلان در بورس انجام می‌شود.
مدیرعامل فرابورس ایران گفت: با مشوق‌های مالیاتی برای شرکت‌هایی که در بازار بورس عرضه می‌شوند که شفافیت‌های مالی را در پی دارد، ورود شرکت‌های بخش خصوصی فعال به بورس، تسهیل تبدیل سهام خاص به عام برای ورود شرکت‌ها به بورس و ایجاد تابلوی جدید برای شرکت‌های دانش بنیان در این بازار عرضه در بورس تقویت می‌شود.

قول و قرار جالب بیرانوند با باشگاه بلژیکی
 علیرضا بیرانوند که به زودی راهی کشور بلژیک خواهد شد قول و قرار جالبی با مسئولان باشگاه آنتروپ بلژیک گذاشته.
  علیرضا بیرانوند آخرین روزهای حضور خودش در ایران را پشت سر می گذارد و به زودی برای مدتی باید در بلژیک زندگی کند. او که قرارداد خودش را با باشگاه آنتروپ این کشور قطعی کرده قرار بود بامداد امروز راهی بلژیک شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده. با این وجود اما بیرو فاصله زیادی تا رسیدن به رویای خود ندارد. در این میان از زبان علیرضا بیرانوند نکته جالبی در خصوص قراردادش با آنتروپ بلژیک شنیده شده. اینکه دروازه بان ملی پوش و جدید  آنتروپ با مسئولان باشگاه بلژیکی به توافق رسیده که آشپزهای این باشگاه برای او غذای ایرانی درست کنند!

ربیعی:سوال از رئیس جمهور ،اوضاع را پیچیده تر می کند 
 
علی ربیعی سخنگوی دولت در روزنامه ایران در باره طرح سوال از رئیس جمهور توسط مجلس نوشت: هر یک از محورهای سؤالاتی که نمایندگان از رئیس جمهور مطرح کرده‌اند موضوعاتی با عناوین مجزا است و ظاهراً بدون همبستگی مطرح شده‌اند اما به اعتقاد من دارای یک همبستگی ذاتی بایکدیگر هستند. بخشی از این سؤالات در مورد برجام و بخشی دیگر درباره مسائل اقتصادی از قبیل نرخ ارز است که اتفاقاً امروزه بیش از هر دوره‌ای با سیاست خارجی و برجام ارتباط مستقیم دارد. نمی‌توان علت یکی را پرسید و رابطه علی آن را به نحو دیگری مورد پرسش قرار داد.
حل این مشکلات و عبور از بحران‌های عظیم خارجی اقتصادی و اجتماعی و نگرانی‌های مردم راه دیگری می‌طلبد و جز با تعامل همه قوا محقق نخواهد شد. به نظر من حق نظارت مجلس شرایط و الزاماتی دارد که از نظر حقوقی جای تبیین و تشریح دارد که قصد ورود به آن را ندارم. دولت ۶۸ لایحه معوق در مجلس دارد که خواستار رسیدگی به آنها هستیم. بخش قابل توجهی از ابهامات و سؤالات نمایندگان در این لوایح قابل پیگیری هستند.
سؤال از رئیس جمهور به یکباره در ابتدای کار مجلس بر پیچیدگی شرایط خواهد افزود و به حل مسائل کمکی نخواهد کرد. قاعدتاً تذکر و استیضاح باید ابزاری برای حل مسائل مردم و پیشرفت جامعه باشد و باید مرتب این پرسش را داشته باشیم که آیا این اقدام مسأله‌ای را از جامعه حل خواهد کرد؟ سؤالات مطرح شده از وظایف دستگاه‌هاست و مسیر درست این بود که ابتدا این سؤالات در گفت‌وگویی اقناعی با وزرا مطرح می‌شد.
عبور از شرایط امروز کشور نیاز به تعامل و تفاهم همه قوا دارد و بنای دولت همکاری‌های مشترک با دیگر قواست. باید شیوه‌های گفت‌وگو با یکدیگر را راهگشا کنیم چون در غیر اینصورت به جای مباحثه امیدبخش ما را به منازعه نگران کننده نزدیک می‌کند. به سهم خود پیشنهاد می‌کنم ما می‌توانیم چند موضوع مهم از قبیل محورهای سؤالات فوق، برجام، رشد، توسعه و عقب‌ماندگی، اندازه اقتصاد ایران، عدالت، شفافیت و…را در دستور کار مشترک قرار دهیم و برای هر کدام طرح‌ها و راهکارهای خود را مطرح کنیم و کمیسیون‌های مشترک تشکیل دهیم و در معرض افکار عمومی بگذاریم. در این صورت راهکارهای مورد اجماع شکفته شده و مردم نیز امیدوار خواهند شد.
اگر بنا بر حل مسائل و امیدواری مردم هست راهکاری جز این نیست وگرنه با آدرس غلط، هدر رفتن وقت‌های طلایی پیش روی ما قرار می‌گیرد.

کرونا، تاکنون چند میلیارد برای ایران هزینه داشته است؟ 
  رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص هزینه‌های مقابله با کرونا در کشور توضیحاتی را ارائه کرد.
 کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با میزان در خصوص هزینه‌های کرونا در ایران گفت: بزرگترین متضرر کرونا وزارت بهداشت است، بیش از ۶۰۰ بیمارستان در ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی مخارج و هزینه‌های خود را از محل درآمد‌های اختصاصی خود تامین می‌کردند و به دلیل شیوع این بیماری عملا درآمد اختصاصی بیمارستان به عدد صفر نزدیک شده بود؛ اگر هزینه‌های بیماران مبتلا به کرونا پرداخت شود در خوشبینانه‌ترین حالت درآمد بیمارستان در ۶ ماه اول سال نصف سال گذشته است.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد از حوزه‌های مختلف وزارت بهداشت در روز‌های اول برای مقابله کرونا تزریق شد و حدود ۳ هزارمیلیارد تومان در یک گام و ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در گام بعدی از یک منبع دیگر برای کرونا هزینه شد. 

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان:
اظهار نظر تازه عضو شورای نگهبان در باره اعتبار نامه تاجگردون

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در رشته توئیتی نوشت: پرونده اعتبارنامه منتخب گچساران وباشت بسته شد.هادی طحان نظیف در چد رشته مطلب در توییتر نوشت: بررسی صلاحیت و بررسی اعتبارنامه، دو نهاد برآمده از قانون است و نتیجه هر دو اعتبار حقوقی دارد. اول مستند به اصل ۹۹ و دومی مستند به اصل ۹۳ قانون اساسی است. انجام دقیق آنها وظیفه شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی و تصویب/عدم تصویب اعتبارنامه حق قانونی نمایندگان است.
وی ادامه داد: شورای نگهبان همانطور که رسماً اعلام کرد، تصمیم‌گیری راجع به اعتبارنامه نمایندگان را حق و مسئولیت قانونی نمایندگان می‌داند و نفیاً یا اثباتاً هیچ نظری بر رد یا تایید اعتبارنامه منتخبان نداشته است. رد اعتبارنامه هیچ نماینده‌ای تضعیف‌کننده شورای نگهبان نیست.
طحان‌نظیف ادامه داد: طی هفته‌های اخیر از سوی برخی افراد، مطالبی به شورای نگهبان و برخی اعضای آن منتسب شد که درست نبود؛ از روند تایید صلاحیت آقای تاجگردون تا خبر کذب عضویت فرزند یکی از اعضای شورا در هیأت مدیره یک شرکت! مبارزه با فساد با اتهام‌پراکنی و تمسک به مطالب غیرمستند سازگار نیست.
وی افزود: بررسی اعتبارنامه کاری تحقیقی است و نیازمند دقت فراوان. قضاوت نادرست و اتهام‌زنی به شورای نگهبان و نهادهای امنیتی و مراجع قانونی، شعبه و کمیته تحقیق اعتبارنامه و بیش از ۱۲۰ نفر از نمایندگانی که رای موافق ندادند، درست نیست کما اینکه نمایندگانی هم که رای موافق دادند حتماً حجت داشته‌اند.
این عضو شورای نگهبان افزود: در انتخابات اخیر صلاحیت برخی از بزرگان سیاست یا منسوبان مقامات عالیرتبه تایید نشد؛ ۷۵ نماینده و معاون رئیس‌جمهور و برخی استانداران سابق و خویشان مقامات. اصرارهای مکرر و فشارهای آشکار و پنهان نیز نتوانست کمر شورا خم کند.
طحان‌نظیف با اشاره به اینکه "دقت نظر شورا و پایداری بر نظر خود، عده‌ای را خشمگین و سیلی از تخریب‌ها و هجمه‌ها را روانه شورا کرد”، افزود: برخی مقامات اجرایی نیز به میدان آمدند و در طرفداری یک جریان سیاسی اظهارات تعجب‌برانگیزی داشتند اما حمایت کم‌نظیر مقام معظم رهبری، شورا را در انجام وظایف قانونی مصمم‌تر کرد. آمریکا نیز نتوانست عصبانیت خود را پنهان کند و تحریم پنج عضو شورای نگهبان توسط آمریکا آن هم یک روز مانده به انتخابات مدال افتخاری برای اعضا بود که نشان از درستی راه و مسیر صیانت از حق‌الناس داشت.
وی ادامه داد: شورای نگهبان نهادی نیست که برای انجام وظایف قانونی‌اش از کسی هراس داشته باشد یا برای تصمیم‌گیری احساساتی یا دچار هیجان‌زدگی شود و با فشارهای سیاسی و رسانه‌ای عقب بنشیند و حق‌الناس را نادیده انگارد. شورای نگهبان تابع ادله و مستندات است و اقناع اعضا ملاک رای نهایی است. در بررسی صلاحیت، گاهی نظر من در تایید یا رد داوطلبان رای نمی‌آورد ولی به آرای دیگران احترام می‌گذاشتم چون از نزدیک می‌دیدم اتخاذ تصمیم درست و رعایت حق داوطلبان و مردم برای اعضا مهم است. گاهی با یک رای بیشتر، نظر شورا تغییر می‌کرد ولی معیار رای اکثریت بود و جای گلایه نداشت.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: در خصوص صلاحیت منتخب گچساران از ابتدا اختلاف‌نظر بود. پاسخ مراجع استعلامی متفاوت و محتوای پرونده ترکیبی از مطالب صحیح و کذب یا بی‌سند بود و باعث ابهامات زیادی شد. در هیأت مرکزی همه مطالب موجود بررسی و پاسخ‌های داوطلب در چندین نوبت شنیده شد اما اکثریت اعضای آن متقاعد به رد نشدند.
وی افزود: این نکته مهم است، بدانید مبنای نظر شورا استعلامات واصله است و اعتبار اولیه گزارش‌ها و اسناد باید توسط مراجع استعلامی تایید شود. شورا نیز دستگاه اطلاعاتی مستقلی ندارد و صرفاً با تحقیقات محلی که انجام آن توسط توده مردم صورت می‌گیرد، فرآیند بررسی را تکمیل می‌کند. پس از تجمیع مدارک و پاسخ‌های داوطلب، گزارش وضعیت پرونده تنظیم می‌شود و اعضا در مقام داوری رای می‌دهند.
طحان نظیف تصریح کرد: اختلاف نظر مراجع قانونی در پرونده مورد اشاره و کیفیت اعتبار اسناد در نتیجه‌گیری موثر بود و صحت و اعتبار یا استناد بسیاری از  مطالب برای رد صلاحیت آقای تاجگردون به تایید اکثر اعضا نرسید و کفه استعلامات مثبت بر استعلامات منفی چربید.
وی افزود: شورای نگهبان برای انجام مسئولیت‌های خود نه از کسی انتظار تشکر دارد و نه از سرزنش ملامتگری نگرانی؛ مهم این است که همان‌طور که امام راحل فرمودند خدا را در نظر داشته باشد و بر اساس حجت شرعی و قانونی عمل کند و در پیشگاه ذات باری‌تعالی و رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران روسفید باشد.

ماجرای کلیپ درگیری مسلحانه بین مردم و نیروهای نظامی در گچساران
فرمانده انتظامی گچساران خبر درگیری در این شهرستان بین مردم و نیروهای نظامی را تکذیب کرد.
 سرهنگ سید محمد موسوی فرمانده انتظامی گچساران اظهار داشت: انتشار کلیپی در فضای مجازی دال بر درگیری بین مردم و نیروهای نظامی و انتظامی در گچساران تکذیب می شود.
او خبرهای منتشر شده در این باره را رد کرد و گفت:  کلیپ مربوط به درگیری بین مردم و نیروهای انتظامی و تیراندازی مربوط به این شهرستان نیست.
فرمانده انتظامی گچساران تصریح کرد: در حال حاضر مردم روال زندگی عادی خود را می‌گذرانند و امنیت اکنون در این شهرستان برقرار است.
موسوی درپایان ضمن هشدار به انتشار دهندگان این فیلم ابراز داشت: رسانه های ارتباط جمعی از نشر هرگونه اخبار و شایعه پراکنی که موجب برهم زدن آرامش و امنیت عمومی و تشویش اذهان عمومی می شود جدا خودداری کنند.


نظرات بینندگان