کد خبر: ۱۴۰۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۸ - ۲۱ تير ۱۳۹۹
فعال اجتماعی در یادداشتی خطاب به دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس:

مبارزه با هیولای اعتیاد با کار اداری و معمولی امکان پذیر نیست

علی رضا دبیری با ارسال یادداشتی به شیرازه، به نامه دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس واکنش نشان داد.
علی رضا دبیری فعال اجتماعی با ارسال یادداشتی به شیرازه، به نامه دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس واکنش نشان داد.

مدیر محترم پایگاه خبری تحلیلی شیرازه
سلام علیکم
  نامه دبیر شورای هماهنگی مبارزه مواد مخدر فارس خطاب به شیرازه و در پاسخ به توییت فعال مجازی را خواندم. سنت حسنه پاسخگویی بسیار پسندیده است و از این جهت از دبیر شورا و مسولین امر سپاسگزاری می نمایم.
به جهت پویایی بحث، کمک به حل مشکل و شناسایی خلاهای موجود، با هدف رفع آن نکاتی تقدیم می گردد. خواهشمند است نسبت به انتشار آن اقدام فرمایید. پیشاپیش از این که در وانفسای درگیری های بعضا بی فایده، بصورت جدی موضوع اعتیاد را در دستور کار قرار داده اید صمیمانه سپاسگزارم.
1) تکیه بر عملکرد، اعداد و ارقام جلسات و همایش ها بدون توجه به اثربخشی آن خطا و گمراه کننده است. چرا که انجام فعالیت بی اثر تنها درگاه اسراف بیت المال می باشد که شایسته نظام اسلامی نیست. لذا تاکید بر توجه به کیفیت واثر بخشی حتما مورد نظر قرار گیرد.

 2) در بند اول نامه اظهار شده، سالانه 80 میلیارد ریال از بیت المال مسلمین مصروف 2000 تا 3000 معتاد متجاهر شهر شیراز صورت می شود. سوال اینجاست که مگر شهر شیراز چند معتاد متجاهر دارد؟ اگر بیشتر از آمار اعلامی خود دستگاه‌های متولی، فرض را بر 6 هزار معتاد بگیریم، با این حساب در دو سال یا حداکثر سه سال باید شهر خالی از معتاد متجاهر شده باشد. مگر اینکه پول را خرج یک سیکل معیوب و غیر اثربخشی کرده باشیم. یعنی سالانه 80 میلیارد از بیت المال  خرج جمع آوری معتاد می‌شود و پایان سال مجدد همان معتاد در نقطه اول قرار می گیرد.

3)در نامه ادعا شده است طرح جمع آوری خرده فروشان مواد مخدر در محلات هدف بصورت روزانه صورت می گیرد. ضمن  تشکر اززحمات متولیان، به نظر می رسد دسترسی آسان به مواد مخدر در محلات مذکور، نشان از کافی نبودن یا معیوب بودن این حرکت دارد.
4) در بند 3 نامه به موضوع ماده 16 و کمپ ترک اعتیاد سلامی اشاره گردیده است. ضمن تشکر از شورای هماهنگی بابت پیگیری، به اطلاع می رساند که این مرکز توسط شهرداری ساخته شده است و اینکه مطرح شده در گذشته چنین مرکزی وجود نداشته، طبق اطلاع بنده در سروستان یک مرکز بوده که تنها مشکل مالکیت داشته است.
 نکته بعد اینکه در بحث ماده 16 آن چه مهم می باشد، نحوه واگذاری و مدیریت سابق این مرکز نگهداری می باشد.
5) در بند 5 به تلاش صورت گرفته مبنی بر تعطیل کردن تعدادی از کمپ‌های غیرمجاز اشاره شده که جای تشکر دارد. لازم است نظارت قوی‌تری بر عملکرد کمپ های دارای مجوز صورت بگیرد، چرا که متاسفانه بعضاً  در کمپ های دارای مجوز، دستورالعمل های لازم مبنی بر حضور پزشک یا روانشناسی رعایت نمی گردد و حتی بعضی برخورد های جسمی و غیر انسانی گزارش می گردد. ضمن تایید وجود مراکز کاهش آسیب، با توجه به عدم همراه سازی ساکنین محله و عدم رضایت آنان از وجود چنین مراکزی، شاهد درگیری های متعدد  در محلات همچون محله بنی هاشم، شاه داعی الی الله و ...هستیم.

6) در حوزه اشتغال که بحث بسیار مهم جهت تداوم درمان یک بهبود یافته می باشد، به نظر می رسد که تنها آیتم اجرایی آن شورا جناب آقای احسانی نیا می باشد. چرا که در تمام جلسات تنها ایشان حضور می یابد و البته برابر اطلاع تقریباً یک سال هم می باشد که درخواست حمایت دارد و همچنان محقق نگردیده است.
لذا مشتاق بررسی میدانی شاغلین بهبود یافته به جز کارگاه آقای احسانی نیا می باشم. ضمن اینکه تعداد کارگران آقای احسانی نیا 80 نفر می باشد. طبق اظهار مکتوب مبنی برافزایش 100 نفر بعد از 15 روز، امکان صحت سنجی گفتار بعد از مدت معلوم ممکن می باشد.

7) در بند 9 آمده است با همکاری فنی و حرفه ای، آموزش‌هایی محقق گردیده است که جای تشکر و قدردانی دارد.
 در حوزه پیشگیری که مهمترین گام سیکل مقابله با اعتیاد می‌باشد، اعتباری بالغ بر 16 میلیارد ریال طبق اظهار نامه از بیت المال هزینه گردیده است. دقیقا به هر نهاد چقدر اعتبار واگذار شده است؟ آیا از اجرای آن راستی آزمایی به عمل آمده است؟ میزان تاثیر گذاری آن چگونه بوده است؟
 با  هزینه کرد یک میلیارد وششصد میلیون تومان و اجرای 260 همایش، 402 نمایشگاه و 106 تئاتر بر اساس آمار اظهاری خود دستگاه‌های متولی، 5 درصد رشد اعتیاد داشته ایم.
 آیا این افزایش آمار اعتیاد، لزوم بازنگری درعملکردها را  گوشزد نمی کند؟
و آیا چنین هزینه ای نیازمند یک پژوهش دقیق جهت ارزیابی اثربخشی برنامه ها لازم ندارد؟
سخن پایانی این که با کار اداری معمولی امکان مقابله با هیولای اعتیاد وجود ندارد. عزمی جزم می خواهد که جهادی وارد میدان شد و همه دستگاهها را بکار گرفت و کاری کرد کارستان و الگو در کشور و حتی جهان.
و این در استان فارس شدنی است به شرطی که بخواهیم.
با احترام
علی رضا دبیری

پایگاه خبری شیرازه بر حسب رسالت و وظیفه خود آمادگی کامل برای انعکاس دیدگاه ها، نظرات، پیشنهادها و انتقادهای ادارات و سازمانهای متولی، گروههای مردمی و متولی این موضوع را دارد. باشد که ان شاالله شاهد حرکت های رو به جلو و موثر در مقابله با این پدیده خانمان سوز باشیم.


لینک های مرتبط:








نظرات بینندگان