کد خبر: ۱۴۰۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۸ - ۲۲ تير ۱۳۹۹
در گفتگوی اختصاصی با رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس،بررسی شد؛

نقش کارشناسان رسمی دادگستری در احیای حقوق عامه و اجرای عدالت

از آنجا که نظر کارشناسان رسمی در پرونده‌های قضایی پس از ملاحظه و بررسی توسط قضات، مبنای آرا و احکام صادره قرار خواهد گرفت، کارشناسان باید در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نکنند و در جهت شفاف‌سازی پرونده‌های ارجاعی از سوی مراجع قضائی و ایجاد بستر مناسب در این حوزه به قضات یاری رسانند...
به گزارش شیرازه، با توجه به کثرت و تنوع دعاوی مطروحه در محاکم قضائی و اینکه قضات در همه رشته‌های علمی و فنی تخصص ندارند، در راستای تحقق دادرسی عادلانه در مواردی نیاز به کسب عقیده کارشناس ضرورت دارد، به عبارتی می‌توان گفت، ازجمله وسایلی که برای اثبات دعوا به کار گرفته می‌شود کارشناسی است و آن عبارت است از، اقدامی تحقیقی و علمی که بر اساس سوابق تجربی و اطلاعات فنی نسبت به موردی صورت می‌پذیرد.

پس، از آنجا که نظر کارشناسان رسمی در پرونده‌های  قضایی پس از ملاحظه و بررسی توسط قضات، مبنای آرا و احکام صادره قرار خواهد گرفت، کارشناسان باید در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نکنند و در جهت شفاف‌سازی پرونده‌های ارجاعی از سوی مراجع قضائی و ایجاد بستر مناسب در این حوزه به قضات یاری رسانند که در این صورت، گامی اساسی در راستای رعایت حقوق عامه و برقراری عدالت خواهد بود لذا اگر قرار باشد کارشناسان عدالت محوری را پیشه کنند باید ابتدا این امر در مجموعه ای که کارشناسان رسمی دادگستری در آن مشغول به فعالیت هستند اجرا و برگزار شود.

در همین راستا و به منظور اطلاع از اقدامات و وظایف این کارشناسان گفتگویی با رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان فارس انجام داده ایم.

نقش کارشناسان رسمی دادگستری در احیای حقوق عامه و اجرای عدالت

محمد حسین میرشکاری با بیان اینکه مرکز کارشناسان رسمی دادگستری از سال 1386در استان فارس شروع به کار کرده است،گفت:  در حال حاضر ۵۳۰ نفر کارشناس در رشته های مختلف در این مرکز فعالیت دارند.

میر شکاری افزود: اصل ماهیت کارشناسان بر این قرار است که تعدادی از متخصصین رشته های مختلف تخصص و صلاحیت های لازم را جهت کارشناسی در حوزه قضایی دریافت می‌کنند و به عنوان کارشناس رسمی به جامعه معرفی می شوند که هم در دستگاه قضا بازوان امین قضات هستند و هم توسط دستگاه های مختلف، ان جی اوها و مردم انتخاب شده و می توانند به عنوان کارشناس اظهار نظر کنند.

وی با بیان اینکه کارشناس شخصی است که به پشتوانه تخصص و تجربه بالای خود می‌تواند قاضی را در صدور رأی معاونت و مدد نماید،اضافه کرد: در عین حال یک قشر متخصص و توانمندی هستند که می‌توانند به عنوان بازوهای تخصصی در جامعه به کار گرفته شوند.

میر شکاری با اشاره به اینکه بُعد های تخصصی این افراد در گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته،عنوان کرد: اما رویکرد جدید قوه قضاییه از این قرار است که در حوزه  قضایی کارشناسان رسمی بتوانند بیشتر خدمات دهند تا به مردم شناسانده شوند همچنین همه اقشار بتوانند از تخصص و توانمندی آنها در برقراری عدالت اجتماعی استفاده بیشتری ببرند.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس ادامه داد: امروز این راه بر روی مردم باز است و هر فردی می تواند مراجعه کند و هر دستگاه و مجموعه ای هم امکان استفاده از توانمندی و تخصص این کارشناسان  را دارد.

میرشکاری با اشاره به اینکه گاه پیش می آید که خود مرکز ورود کرده و همایش های تخصصی برگزار می‌کند،ابراز داشت: یک رقابت تخصصی بین خود کارشناسان در درون مجموعه وجود دارد تا هم قضات و هم دستگاه ها  بتوانند کارشناسان مجرب تر و متخصص تر را استخدام کنند.

نظارت بر عملکرد کارشناسان یک نکته مهم و مثبت مرکز است 

وی به نقش مهم مرکز کارشناسان در تخصصی کردن  این افراد اشاره کرد و افزود: موضوع مهم تر بُعد نظارت بر عملکرد کارشناسان است که این امر نکته ی مثبتی نسبت به کانون کارشناسان است چرا که علاوه بر اعضاء هیئت مدیره های مجموعه کارشناسان در استان ها، یک هیئتی هم از خود قوه قضاییه در سطح کشور و دادگستری  استانها وجود دارد که این هیئت هم در استانها و هم در سطح کشور مستقیماً توسط رئیس دستگاه قضا تعیین می شود که این نکته می‌تواند هم به مردم  و دستگاه ها و هم جامعه این اعتماد را بدهد که بر مرکز کارشناسان رسمی این حوزه نظارت بیشتری اتفاق می افتد.

میر شکاری با بیان اینکه رویکرد جدید ما بر این است که در تمام لحظات اگر شکایت و گلایه از کارشناس رسمی وجود داشته باشد شهروندان می‌توانند به مرکز مراجعه کنند تا به شکایت شان رسیدگی شود،اظهار کرد: ما این پروسه را هم کوتاه کردیم و هم با دقت بیشتری انجام می شود.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان بر این باور است که باید توانمندی کارشناسان را افزایش داد.

میرشکاری با تاکید بر اینکه هر چند در شرایط کنونی به دلیل شیوع بیماری کرونا و رعایت شرایط بهداشتی اجازه نمی دهد که کلاسهای حضوری داشته باشیم،عنوان کرد: اما فارس در برقراری آموزش های مجازی هم  پیشرو است و توانسته از متخصصین برای برگزاری کلاسهای آموزش مجازی استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه یک رویکرد جدید دیگر ما این است که عدالت بین کارشناسان برقرار شود،ابراز داشت: وقتی کارها را به صورت عادلانه بین کارشناسان تقسیم کنیم هم از توانمندی و ظرفیت همه کارشناسان استفاده می شود و هم این که سنگینی بار را بین آنها تقسیم می کنیم به این ترتیب، دیگر نباید کارشناسی باشد که تعداد زیادی پرونده در دست دارد به گونه ای که نتواند دقت و زمان کافی را به خرج دهد و موجب اطاله دادرسی گردد، در عوض از توانمندی یک متخصص کارشناس رسمی دیگر نتوانیم استفاده کنیم، بنابراین در خود مجموعه اجرای عدالت برقرار شده و آنها را هم شفاف اعلام کرده ایم.

او با تاکید بر اینکه همان طور که آیت الله رئیسی دستور دادند که کارها را از خود مجموعه دستگاه قضا آغاز کنید و شفاف‌سازی شود،گفت: ما هم از درون مجموعه خودمان اجرای عدالت را آغاز کرده ایم 

میرشکاری در خصوص راه اندازی سامانه شفاف‌سازی برای کارشناسان نیز ابراز داشت: آنچه در مرکز کارشناسان مهم است ارجاعات است و امروز تمام ارجاعات ما برای کارشناسان روشن و شفاف است و همه می توانند از اطلاعات خود و نحوه دسترسی به ارجاعات مطلع باشند.

وی اضافه کرد: از این نظر ما کاملاً این نکته را رعایت می‌کنیم گرچه زیرساخت‌های نرم‌افزاری ما دارای مشکلاتی است که در حال مرتفع کردن آنها هستیم اما نظر ما بر این است که همه کارشناسان آنلاین بتوانند ارجاعات را دریافت کنند و مرکز صرفاً بر این پروسه نظارت کند.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان همچنین تاکید کرد: البته یک نکته حائز اهمیت است که صلاحیت برای کارشناسان در خصوص کاری که به آنها واگذار می شود یکی از مسائل مهمی است که باید مد نظر قرار گرفته شود چرا که ممکن است بعضی از کارشناسان در برخی موارد نتوانند اظهار نظر کنند و یا این که پرونده هایی در دادگستری موجود است که با توجه به اهمیت آن تخصص و تبحر های خاصی لازم دارد که  گاهی دستگاه قضا تأکید می‌کند که کارشناس با تجربه و متخصص برای این کار در نظر گرفته شود.

میرشکاری ادامه داد: موضوعی که متاسفانه امروزه با آن زیاد برخورد می کنیم و دستگاه‌ها و ادارات رعایت نمی کنند، این است که برخی مجموعه ها مستقیماً با عده‌ای از کارشناسان کار انجام می دهند که این امر هم برای خود دستگاه خطر دارد،چون ممکن است از کارشناسانی استفاده شود که نظارت کافی بر روی آنها نباشد و یا تخصص و تبحر کافی را نداشته باشند و هم  ممکن است درگیر یکسری مسائل حاشیه ای شوند.

وی در ادامه ابراز داشت: پیشنهاد ما این است که به صورت مستقیم ارجاع بی نام به مرکز کارشناسان  داده شود تا مرکز هم در مواقع لازم بتواند پاسخگو باشد به همین خاطر ما از ریاست محترم دادگستری و سازمان بازرسی استان تقاضا کردیم که این هشدار را بدهند که حتی الامکان از کارشناسان خود مجموعه به صورت ارجاعات بی نام استفاده کنند.

میر شکاری در ادامه به این مطلب نیز اشاره کرد که مرکز کارشناسان کشور و استان ها برای فارغ التحصیلان جدید راه ورود را باز گذاشته اند که با آزمون های تخصصی به این مرکز ورود کنند تا از متخصصین بیشتری استفاده ‌کنیم.
نقش کارشناسان رسمی دادگستری در احیای حقوق عامه و اجرای عدالت

کارشناسان باید از حالت کالای لوکس خارج شوند

وی با تاکید بر اینکه کارشناس باید از یک کالای لوکس خارج شود و به عنوان یک بازوی توانمند در کنار قضات به اجرای عدالت کمک کند،افزود: کارشناسان باید آنقدر فراوان در اختیار مردم، مجموعه و همه دستگاه‌های دیگر باشند که کسی از نداشتن کارشناس متضرر نگردد. 

او همچنین اضافه کرد: ما از افراد خاص و هیئت علمی های تعریف شده که دارای سوابق هستند دعوت می کنیم تا با معرفی به مجموعه در کنار ما به عنوان کارشناس رسمی فعالیت کنند.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس با بیان اینکه خوشبختانه در شرایط کرونایی، پیش بینی شده که کارشناسان رسمی بتوانند پرونده ها را مستقیماً مطالعه کنند که هم اطاله دادرسی نشود و هم از حضور فیزیکی در دادگاه ها بکاهیم،اظهار کرد:گر چه ابلاغ ها الکترونیک است، اما اگر پرونده به صورت الکترونیک در اختیار کارشناس قرار گیرد می تواند همه موارد را بازدید و نظریه را در فاصله کمتری اعلام کند.

میر شکاری در ادامه در خصوص اینکه بعضی از کارشناسان معتقد هستند در راستای استعلام گرفتن از برخی دستگاه‌ها و مراکز نیاز است از طریق ایمیل پلیس فتا این کارانجام شود و این خود یک پروسه طولانی دارد که باعث اطاله دادرسی می شود، گفت: این دستگاه ها هستند که باید زیرساخت هایشان را فراهم کنند و این دسترسی را به کارشناس بدهند که بتواند استعلام های خود را مستقیم دریافت کند.

او با اشاره به اینکه هر دستگاهی که باید استعلام‌ها را انجام دهد با توجه به رعایت محدودیت های قانونی و امنیتی  می‌تواند استعلام خود را به صورت آنلاین در اختیار کارشناسان قرار دهد تا روند پرونده ها زودتر انجام شود،افزود: هرچند هم در سطح کشور هم در استانها این موضوع در حال پیگیری است که سامانه مجزایی تعریف شود که خود کارشناس بتواند به صورت مستقیم استعلام را دریافت کند اما برخی از دستگاه ها هستند که با توجه به محدودیت های قانونی و امنیتی که دارند باید پرونده ها ابتدا دسته بندی شوند و بعد در اختیار کارشناس قرار گیرند.

وی در ادامه ابراز داشت: پلیس فتا و پزشکی قانونی باید به این نکته توجه کنند که اگر برخی پرونده ها و موارد را به کارشناسان متخصص ارجاع دهند قطعاً زودتر به نتیجه خواهد رسید چون ما کارشناسان متخصصی داریم که در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی و کامپیوتر و...می‌توانند هم سرعت و هم دقت کار را بالا ببرند اما به دلیل ارجاع کمتر این گونه پرونده‌ها و استفاده از کارشناسان غیر رسمی آنها فعالیت کمتری دارند.

میرشکاری همچنین اظهار کرد: از طرفی نیز چون تفکر آنها به دستگاه قضا نزدیکتر است پس میتوانند با قضات جلسه گذاشته و از نزدیک مسائل را بررسی کنند.

میرشکاری با بیان اینکه گاه در شورای حل اختلاف و برخی از دستگاه ها تعرفه ها را رعایت نمی کنند،گفت: تقاضا می کنم در شرایطی که تورم در جامعه وجود دارد و خیلی از کارشناسان شغل و درآمد شان از همین راه است و مثل بقیه مردم فشار اقتصادی را تحمل می‌کنند ادارات  تعرفه‌ها را رعایت کرده و به موقع پرداخت کنند.

وی اضافه کرد: در عین حال ما هم رعایت مردم را می‌کنیم، چنانچه در بین پرونده ها، پرونده   معاضداتی باشد حتماً کارشناسان ما استقبال و همکاری می کنند و یا اگر فردی فقیر باشد و یا مجموعه با مشکلاتی مواجه باشد پاسخ منفی نمی دهیم چون نگاه ما یک نگاه اقتصادی نیست.

میرشکاری در ادامه در خصوص دریافتی و حقوق هیئت مدیره مرکز گفت: اعضای هیئت مدیره و رئیس به صورت تبرایی کار می‌کنند و چیزی به عنوان دستمزد و حقوق به آنها پرداخت نمی شود و این حضور تنها به خاطر اعتباری است که از مرکز دریافت می کنند.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس در پایان ابراز کرد: بنده معتقدم که رسانه‌ها به خصوص آنهایی که استقلال دارند، نقش بسیار مهمی در برقراری عدالت در جامعه دارند، به همین خاطر بنده به عنوان رئیس مرکز و به نمایندگی از طرف تمام همکاران خود استقبال می‌کنیم که تعامل نزدیکی با رسانه‌ها داشته باشیم و در آخر خواهش من این است که رسانه ها هم نظارت بیشتری بر مجموعه های تخصصی داشته باشند و در هر کجا که لازم باشد از نظر تخصصی کارشناسان  برای نظارت و پیشگیری و جلوگیری از فساد استفاده کنند./
انتهای پیام/

نظرات بینندگان