کد خبر: ۱۴۰۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۲۲ تير ۱۳۹۹
در گفت و گو مهندس سید مجیدصدری:

۳۰ درصد ترافیک روزانه اینترنت مخابرات داخلی است

به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت مخابرات ایران، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه ۳۰ درصد ترافیک روزانه اینترنت مخابرات داخلی است، گفت: سیم‌کشی فیبر نوری به صورت رایگان برای متقاضیان انجام می‌شود و مردم هزینه‌ای بابت ارتقای سرویس ADSL به VDSL نباید پرداخت ‌کنند.
  سید مجید صدری مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در دیدار با گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس ، حرف های زیاد و شنیدنی برای فعالیت های این شرکت داشت. وی درباره ویژگی‌ها ، برنامه های در دست اجرا ، انگیزه پیشرفت ارتباطی، حرکت در مسیر بیانات مقام معظم رهبری، چشم اندازهای کوچک و بزرگ حوزه آی تی و ماموریت‌های شرکت مخابرات نکات قابل توجه و خوبی را عنوان و آینده را روشن و کاملا مثبت ارزیابی کردند .


برای شنیدن همه آنچه در شرکت مخابرات ایران در حال انجام است با سید مجید صدری مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ساعاتی را در خبرگزاری فارس به گفت‌وگو نشستیم.


آنچه دراین گفت‌وگوی می‌خوانید:

* توسعه زیرساخت شبکه و تعامل با بخش خصوصی از اولویت‌های شرکت مخابرات است
* درب مخابرات به روی شرکت‌های داخلی درحوزه‌های مختلف باز است
* مهم ترین برنامه شرکت مخابرات تعامل ۱۰۰ درصدی با تمام شرکت‌های بخش خصوصی
* ایجاد۵میلیون پورت اینترنت با سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه با تکنولوژی‌های VDSL و FTTH
* صدور مجوز عملیات حفاری فیبر از مشکلات توسعه تکنولوژی VDSL در تهران
* سیم کشی فیبرنوری به صورت رایگان برای متقاضیان انجام می‌شود
* شبکه اینترنت مخابرات در بحران کرونا ۳ برابر نزدیک به ۹۱۰ مگ افزایش یافت
* ترافیک داخلی شبکه اینترنت مخابرات امسال به ۳۰ درصد نسبت به ترافیک خارجی رسیده است
* در حال حاضر ۲۹ میلیون مشترک تلفن ثابت در کشور وجود دارد
* پروژه مخابرات نوری (DWDM ) را که تا پیش از این در اختیار شرکت هواوی بود به بخش داخلی سپردیم
* مردم هزینه بابت ارتقای سرویس ADSL به VDSL پرداخت نمی‌کنند
* مراجعه حضوری برای دریافت سرویس VDSL پذیرفتنی نیست
* ۷۶ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی در صنعت بومی مخابرات داشته‌ایم
* توسعه زیرساخت شبکه و تعامل با بخش خصوصی از اولویت‌های شرکت مخابرات

اولویت شرکت مخابرات چیست؟
در ابتدا باید بگویم شرکت مخابرات ایران به عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین نشان ارتباطی کشور آمادگی دارد با هدف رشد و شکوفایی خدمات و محصولات ارتباطی کشور و محقق شدن جهش تولید، با همه فعالان حوزه ارتباطات و مخابرات تعاملات گسترده ای را برقرار سازد اما توسعه زیرساخت شبکه و تعامل با بخش خصوصی از مهمترین اولویت‌های فعالیت مخابرات در دو سال گذشته بوده است، به نحوی که در ابتدای فعالیت تیم مدیریت فعلی در شرکت مخابرات ایران وضعیت شبکه انتقال مناسب نبود و اپراتورهای بزرگ همراه اول و ایرانسل از ما در استان‌های مختلف درخواست ظرفیت کرده بودند ولی ما نمی‌توانستیم پاسخگو باشیم، اما اکنون با برقراری ارتباطات و تعاملات گسترده با تمام اپراتورهای ثابت و سیار، بازار ارتباطات کشور از هم افزایی بسیار بیشتری برخوردار شده است.

 درباره خدمات تأمین زیرساخت، فضا، پاور و لینک که از کارهای مهم شرکت مخابرات است، بگوئید.؟
خدمات تأمین زیرساخت‌ها، فضا، پاور و لینک و خدمات نگهداری از کارهای مهم شرکت مخابرات ایران است که به همه فعالان حوزه ارتباطات با رعایت قوانین عرضه می‌شود به طوری که درب مخابرات به روی شرکت‌های داخلی دیگر در حوزه‌های مختلف باز است چرا که استفاده از تولید داخل علاوه بر کاهش ارزبری گسترده، موجب تحقق شعار رونق تولید شده که مورد تاکید مقام معظم رهبری و به عنوان شعار سال انتخاب شده است.
تعامل ۱۰۰ درصدی با تمام شرکت‌های بخش خصوصی،از برنامه های مهم ما است امیدواریم این تعاملات به گسترده‌تر شدن بازار ارتباطات کشور در چارچوب مشتری محوری و ارائه خدمات باکیفیت تر منجر شود.

درباره برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری ۴۳۰۰ میلیارد تومانی درحوزه VDSL توضیح دهید.
مطابق با اهداف شبکه ملی اطلاعات، ایجاد ۵ میلیون پورت اینترنت با سرعت بالای ۲۵ مگابیت بر ثانیه با تکنولوژی‌های VDSL و FTTH در دستور کار قرار دارد که با برآورد صورت گرفته نیاز به سرمایه‌گذاری ۴,۳۰۰ میلیارد تومان دارد که در این زمینه در صورت موافقت هیئت مدیره و سهامداران، این پروژه را برای کلان شهرها اجرایی می‌کنیم البته باید به این نکته اشاره کنم که تا پایان خردادماه ۵۵۰ هزار پورت VDSL در تهران و قم نصب ‌شد و طبق قولی که به وزیر ارتباطات داده‌ایم، ظرف دو ماه این پروژه را به مرحله اجرا رسانده‌ایم و در برنامه داریم که تا پایان سال یک میلیون پورت VDSL آماده واگذاری شود.البته در حال حاضر هم از طریق پرتال شرکت مخابرات ایران ۲۹۰ هزار درخواست برای دریافت VDSL در تهران ثبت شده است.

مشکل توسعه تکنولوژی VDSL در تهران چیست؟
در این باره باید بگویم تامین برق برای کافوهای نوری و نیز صدور مجوز برای عملیات حفاری فیبر از جمله مشکلات بر سر راه توسعه تکنولوژی VDSL در تهران است که در این رابطه طی مذاکراتی که وزیر ارتباطات با وزیر نیرو و نیز شهردار تهران داشته است، امیدواریم به زودی این مسائل برطرف شود.

در تکنولوژی ADSL متوسط سرعت اینترنت چقدر است؟
در تکنولوژی ADSL متوسط سرعت اینترنت حدود ۸ مگابیت بر ثانیه است که در تکنولوژی VDSL امیدواریم متوسط سرعت به ۴۰ مگابیت بر ثانیه برسد.

هزینه سیم‌کشی فیبرنوری در یک ساختمان چقدر است؟
تا پیش از این هزینه سیم کشی فیبرنوری در یک ساختمان از حداقل ۳۰۰ هزار تومان بود اما هم اکنون این کابل کشی به صورت رایگان برای متقاضیان انجام می‌شود و مشترک تنها باید هزینه مودم پرداخت کند.از طرفی باید به مشترکان تجاری پیشنهاد کنم که از سرویس شبکه دسترسی فیبرنوری (FTTH ) استفاده کنند چون سرعت بالایی را در اختیارشان می‌گذارد.

برنامه توسعه‌ای مخابرات در حوزه اینترنت ثابت که باعث افزایش کیفیت شود، چیست؟
شبکه اینترنت مخابرات قبل از بحران کرونا ۳۰۰ مگ ظرفیت پهنای باند داشت که در این چند ماه اخیر به ۳ برابر رقم قبل (۹۱۰ مگ) افزایش یافت.

ترافیک داخلی شبکه اینترنت مخابراتی در سال گذشته چقدر بود، امسال چقدر است؟
ترافیک داخلی شبکه اینترنت مخابراتی در سال گذشته حدود ۱۰ درصد بود که امسال به ۳۰ درصد نسبت به ترافیک خارجی رسیده است.از طرفی باید بگویم ما شاهد رشد ۱۵۵ درصدی ترافیک بین‌الملل و رشد ۲۱۰ درصدی ترافیک داخلی طی ماه‌های اخیر بوده ایم.ترافیک داخلی شبکه اینترنت مخابراتی در سال گذشته حدود ۱۰ درصد بود که امسال به ۳۰ درصد نسبت به ترافیک خارجی رسیده است.

چه تعداد مشترک تلفن ثابت در کشور وجود دارد و چندکیلومتر فیبرنوری در کشور برقرار است؟
در حال حاضر ۲۹ میلیون مشترک تلفن ثابت در کشور وجود دارد، به طوری که ۵۱ هزار و ۴۰۰ روستا به ارتباط تلفن ثابت و ۱۵ هزار روستا از طریق مخابرات به اینترنت متصل هستند وباید بگویم ۱۶۵ هزار کیلومتر فیبرنوری در کشور برقرار است.

برای حمایت از تولیدات داخلی چه گام هایی برداشته اید؟
باید توضیح دهم که حمایت از تولید داخل از جمله اقدامات و برنامه‌های پیش روی مخابرات است به طوری که حوزه شبکه انتقال و پروژه مخابرات نوری (DWDM ) را که تا پیش از این در اختیار شرکت هواوی بود به بخش داخلی سپردیم و این پروژه در ۱۳ استان با تکنولوژی داخلی، موجب افزایش ظرفیت شبکه شد. در همین حال در پروژه POTN نیز یک شرکت داخلی موفق به انجام تمام شاخص‌های کیفی مدنظر شد و این پروژه را هم اکنون در استان کرمان اجرایی کرده است.همچنین برای حمایت از توان داخلی، آمادگی داریم چرا که بیش از ۱۳ هزار کیلومتر فیبرنوری در سال ۹۸ از طریق تولیدات یکی از شرکت‌های تولید کابل در کشور انجام شد. در همین حال در خصوص تولید مودم نیز با یک شرکت داخلی همکاری داریم و در زمینه باتری نیز در سال ۹۸ حدود ۶۰ میلیارد تومان باتری برای مراکز مخابراتی از یک شرکت داخلی خریداری شده است

چند درصد تجهیزات شبکه مخابرات، داخلی است؟
در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد تجهیزات استفاده شده در شبکه مخابراتی در سراسر کشور با استفاده از تولید داخل خریداری و استفاده شده است، امیدواریم در سال جهش تولید، بتوانیم با شتاب بیشتری پروژه‌های تولید داخل را پیش ببریم.البته باید به این نکته اشاره کنم که ما تمرکز خود را بر تامین تجهیزات با تکیه بر تولید داخل گذاشتیم به طوری که به رغم همه تحریم‌ها و محدودیت ‌های جدی با قراردادهایی که با صنایع داخلی در زیرساخت صنعت ارتباطات کشور منعقد کردیم، از فرصت‌های ایده و فناوری ملی حمایت کرده و با خرید انواع مودم، کابل مسی، تجهیزات انتقال، نگهداری و پشتیبانی و توسعه سرویس‌های شارژینگ مخابراتی، رونقی در صنایع مخابراتی داخل کشور به وجود آمد.

تفاوت سرویس ADSL با VDSL چیست؟
سرویس ADSL میانگین سرعت ۱۰ مگابیت را برای کاربر محقق می‌کند اما سرویس VDSL روی همان بستر سیم مسی و با تکنولوژی جدید، حداقل سرعتی ۴ برابر را برای کاربر ارائه می‌دهد. حتی تست‌های ما نشان می‌دهد که در برخی مناطق تهران این سرعت تا ۷۰ مگابیت هم می‌رسد که البته به میزان فاصله تا مراکز مخابراتی و سایر شرایط بستگی دارد.

آیا تا پایان سال یک میلیون پورت VDSL آماده واگذاری می‌شود؟
باید بگویم ارتقای سرویس اینترنت خانگی ADSL و تغییر آن به VDSL نیازمند سرمایه گذاری وسیعی است،ما مطابق برنامه ریزی، سعی مان بر این است که تا پایان امسال کلانشهرها و شهرهای بزرگ کشور، تحت پوشش نسل جدید اینترنت خانگی (VDSL ) قرار گیرد تا شاهد رضایتمندی مشترکان در دریافت خدمات باشیم.
تلاش ما بر این است که تا پایان امسال کلانشهرها و شهرهای بزرگ کشور، تحت پوشش نسل جدید اینترنت خانگی (VDSL ) قرار گیرد.

آیا مردم باید هزینه ای بابت ارتقای سرویس ADSL به VDSL پرداخت کنند؟
خیر ، مردم هزینه ای بابت ارتقای سرویس ADSL به VDSL پرداخت نمی‌کنند. البته تلاشمان این است که بابت این ارتقای تکنولوژی هزینه مازادی از مشترکان دریافت نکنیم و به همین خاطر حتی قیمت بسته‌های انتخابی مشترک نیز با قیمت بسته‌های ADSL تقریباً یکسان است و تنها مشترک باید هزینه‌ای بابت تغییر مودم پرداخت کند.

درباره ارائه دستگاه های مودم شرکت مخابرات بگوئید.
امکان خرید مودم به صورت نقدی و اقساطی (۶ ماهه و یا یکساله) برای متقاضیان فراهم است که این مودم‌ها در دو نوع قیمت حدود ۳۵۰ هزار تومان و ۵۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

درخواست سرویس VDSL توسط مردم چگونه باید انجام شود؟
سرویس VDSL در مناطق مختلف مخابرات تهران و با توجه به امکانات مورد نیاز، ارائه و در شرایط فعلی تنها به مشترکان شرکت مخابرات ایران واگذار می‌شود. مراجعه حضوری برای دریافت این سرویس پذیرفتنی نیست و متقاضیان باید درخواست خود را به صورت ثبت نام غیرحضوری اعلام کنند.

صنعت مخابرات تاکنون چه میزان صرفه‌جویی ارزی داشته است؟
طی روندهای قانونی و انعقاد تفاهم نامه‌های متعدد با مشارکت وزارت صمت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تا به امروز ۷۶ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی در صنعت بومی مخابرات داشته ایم و عرصه برای شکوفایی صنعت نسل چهارم مخابرات با تکیه بر توان تولیدکنندگان داخلی گشوده شده است. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که قطعا نقش بازوی قدرتمند ارتباطات و مخابرات کشور به عنوان سرمایه‌ای غیرنفتی برای رونق تولید ملی و جلب نظر فضای بین‌الملل در بخش صادرات و ترسیم آینده‌ای روشن‌تر بر همگان آشکار است و باعث بسی خرسندی است که حدود ۸۰ درصد امکانات صنعت مخابرات داخلی است و آمادگی برای پوشش و بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی و تامین ۲۰ درصد باقیمانده از توان تولید داخل را نیز داریم.

به منظور خدمات الکترونیک و ارائه درگاه‌های غیرحضوری چه اقداماتی انجام شده است؟
در راستای تحقق و ترویج، خدمات الکترونیک شرکت مخابرات ایران به ارائه درگاه های مختلف غیرحضوری مانند ارتقای سامانه ۲۰۰۰،۲۰۱۱۷، ارتقای سامانه ۲۰۲۰، کد دستوری ستاره # ۲۰۲۰ *، و بخش مخابرات من در پرتال شرکت مخابرات ایران www.tci.ir پرداخته است. / مخابرات منطقه فارس


نظرات بینندگان