کد خبر: ۱۴۰۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۲۲ تير ۱۳۹۹
بسته خبرهای حوادث شیرازه؛

کشف 463 كيلو ترياك از قاچاقچيان در "ني‌ريز"/ 5 مجروح حاصل واژگوني پژو /45 محكوم فراري در شيراز دستگير شدند /گرفتن ماهي بلاي جان كودك 8 ساله شد

به گزارش شیرازه، مهم‌ترین حوادث 24 ساعت گذشته استان فارس را می‌توانید در این بسته خبری بخوانید.
 
به گزارش شیرازه، مهم‌ترین حوادث 24 ساعت گذشته استان فارس را می‌توانید در این بسته خبری بخوانید.

در "ني‌ريز" 463 كيلو ترياك از قاچاقچيان كشف شد
فرمانده انتظامی استان گفت: با تلاش مأموران انتظامی شهرستان "ني‌ريز"، 463 کیلو مواد مخدر از نوع تریاک کشف شد.
سردار "رهام‌بخش حبیبی" گفت: مأموران انتظامي شهرستان "ني‌ريز" حين كنترل خودروهاي عبوري در محورهاي مواصلاتي منتهي به اين شهرستان، در يك عمليات ضربتي به 2 دستگاه سواري زانتيا و مزدا دوكابين مشكوك و دستور ايست را صادر كردند.
سردار "حبيبي" با بيان اينكه قاچاقچيان با رويت پليس اقدام به فرار كردند، گفت: پس از طي مسافتي تعقيب و گريز ماموران موفق شدند آن 2 خودرو را در محورهاي خاكي شهرستان "ني‌ريز" متوقف كنند.
فرمانده انتظامی استان فارس با بيان اينكه در بازرسي از آن خودروها، 463 كيلو مواد مخدر از نوع ترياك كشف شده است، گفت: در اين خصوص 3 نفر قاچاقچي حرفه‌اي دستگير شدند.
این مقام ارشد انتظامی با بيان اينكه متهمان براي سير مراحل قانوني تحويل مراجع قضائي شدند، تصريح كرد: مبارزه با سوداگران مرگ يكي از اولويت‌هاي اصلي اين فرماندهي در سال جاري است.

رفع تصرف 600 هكتار اراضي ملي و تخريب ساخت و ساز غير مجاز در آن 
فرمانده انتظامي استان از رفع تصرف 600 هكتار از اراضي ملي و تخريب ساخت و ساز های غير مجاز جاده جديد "صدرا-باجگاه" در اجراي دستور مقام قضائي خبر داد. 
سردار "رهام‌بخش حبيبي" در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، بيان كرد: در پي اجراي دستور مقام قضائي مبني بر رفع تصرف اراضي ملي از عده‌اي سود جو، ماموران نيروي انتظامي به همراه نمايندگان شركت عمران شهر صدرا، نماينده دادستان و اداره اوقاف به محل مورد نظر اعزام و موفق شدند 600 هكتار از منابع طبيعي را رفع تصرف كنند.
وي افزود: پس از اجراي حكم، كليپي در فضاي مجازي مبني بر تخريب ساخت و ساز و چادرهاي عشاير نشينان توسط نيروي انتظامي در جاده جديد "صدرا به باجگاه" پخش شد كه رسيدگي به موضوع به صورت ويژه در دستور كار پليس قرار گرفت.
سردار "حبيبي" خاطر نشان كرد: اراضي ملي رفع تصرف شده با هدف حفاظت از منابع طبيعي انجام شده است،
فرمانده انتظامي استان فارس با اشاره به اينكه چندين بار از طريق نهادهاي دولتي به افراد منفعت طلب كه مدت كوتاهي است با هدف سودجويي و تصرف كردن غير قانوني زمين‌هاي مورد نظر را داشته‌اند تذكر مبني بر تخليه داده شده است، خاطر نشان كرد: در اين خصوص 600 هكتار از اراضي ملي توسط پليس رفع تصرف شد.
سردار "حبيبي" ضمن تكذيب ادعاي مطرح شده توسط عده اي از افراد مغرض در فضاي مجازي، گفت: هرگونه ضرب و شتم افراد معترض در محل و تخريب اموال خصوصي آنان را تكذيب كرد و عنوان داشت اين طرح با دستور مقام قضائي و به صورت قانوني صورت گرفته است.
اين مقام انتظامي عنوان داشت: پليس با افرادي كه بخواهند با انتشار شايعه در فضاي مجازي باعث تشويش اذهان عمومي و برهم زدن آرامش جامعه شوند بدون اغماض برخورد قانوني مي‌كند.

کشف 38 ميليارد لاستیک قاچاق در "کوار"
فرمانده انتظامي استان از توقيف يك دستگاه کامیون و كشف 373 حلقه لاستیک قاچاق به ارزش 38 ملیارد ريال در شهرستان "كوار" خبر داد 
سردار "رهام‌بخش حبيبي" در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت: ماموران پليس آگاهی شهرستان "كوار" هنگام كنترل خودروهاي عبوري در محورهاي مواصلاتي، به يك دستگاه کامیون  حامل  کالای  لاستيك مظنون و آن را متوقف كردند.
سردار "حبيبي" با بيان اينكه پس از بررسي و استعلام از سامانه كالاي قاچاق مشخص شد كه لاستیک‌‌ها از مبادي غير قانوني وارد كشور شده است، گفت: در اين خصوص راننده دستگير و تحويل مراجع قضائي شد. 
فرمانده انتظامي استان فارس با بيان اينكه در بازرسي از آن خودرو، 373 حلقه لاستیک قاچاق كشف شد، افزود: ارزش ريالي اين محموله برابر نظر كارشناسان، 38 ملیارد ريال برآورد شده است.
كشف عدس قاچاق 9 ميلياردي در"بوانات"
جانشين فرمانده انتظامي استان گفت: در يك عمليات ضربتي، 2 دستگاه خودرو حامل 55 تن عدس قاچاق به ارزش 9 ميليارد و 200 ميليون ريال توسط ماموران انتظامي شهرستان "بوانات" توقيف شد.
سرهنگ "يوسف ملك‌زاده" در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، اظهار كرد: در راستاي اجرای طرح تشدید مبارزه با قاچاق کالا و به منظور جلوگيري از هدر رفت سرمايه هاي ملي، ماموران انتظامي شهرستان "بوانات" هنگام كنترل محورهاي مواصلاتي، در يك عمليات ضربتي 2 دستگاه كاميون را متوقف كردند.
سرهنگ "ملك‌زاده" افزود: ماموران در بازرسي از اين خودروها، 55 تن عدس قاچاق كه فاقد مدارك قانوني و گمركي بود كشف كردند.
جانشين فرمانده انتظامي استان با بيان اينكه ارزش اين محموله‌هاي قاچاق برابر نظر كارشناسان، 9 ميليارد و 200 ميليون ريال برآورد شده است، افزود: در اين خصوص 2 نفر دستگير و براي سير مراحل قانوني به مراجع قضائی معرفی شدند.

زلزله 4.4 ريشتري "بيرم" را لرزاند
زمين لرزه‌اي به بزرگي 4.4 ريشتر بخش "بيرم" از توابع شهرستان لارستان را لرزاند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، بنا بر گزارش مركز لرزه نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران، اين زمين لرزه در ساعت 44 دقيقه بامداد امروز در عمق 16 كيلومتري زمين و عرض جغرافيايي27.67و طول جغرافيايي 53.44 بخش "بيرم" از توابع شهرستان لارستان رخ داده است.
گفتني است اين زمين لرزه خوشبختانه خسارت جاني و مالي در بر نداشته است.

حفظ حجاب توسط زنان از عوامل اصلی ایجاد امنیت اخلاقی پایدار در جامعه است
رئیس اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی استان، ترویج سبک زندگی فاطمی را احیاگر هویت واقعی زن دانست و گفت: حفظ حجاب توسط زنان از عوامل اصلی ایجاد امنیت اخلاقی پایدار در جامعه است.
کارمند رتبه 15 "مهدی نعمایی" در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، ضمن گرامیداشت 21 تیرماه روز ملی "عفاف و حجاب"، اظهار داشت: از جمله فلسفه‌هاي اصلي حجاب، ايجاد آرامش رواني و امنيت روحي در جامعه است؛ چرا كه امنيت و آرامش در ابعاد مختلف زندگي از حقوق مسلم همه شهروندان بوده و هيچ كس حق ندارد با بهانه‌هاي مختلف موجبات سلب آسايش ديگران را فراهم كند.
وي با اشاره به اينکه تعميق فرهنگ حجاب و عفاف، آسيب‌هاي اجتماعي را به فرصت تبديل مي‌کند، افزود: حجاب به معناي پوشش بيروني و عفاف به معناي پوشش دروني است به گونه اي که بودن اين دو عامل در کنار هم، سلامت جامعه را در پي دارد.
این مقام انتظامی با بیان اينکه خالق بشر بر تمامي اسرار و رموز آفرينش و عالم بشريت آگاه است، بيان داشت: خداوند متعال زيبايي، امنيت، رشد و تعالي انسان‌ها به خصوص زن را در عفاف و حجاب دانسته است و آيات نوراني قرآن کريم ضرورت اين حکم الهي را به نحو مطلوب تبيين کرده است.
رئیس اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی پلیس فارس، ترویج سبک زندگی فاطمی را احیاگر هویت واقعی زن دانست و گفت: حفظ حجاب توسط زنان از عوامل اصلی ایجاد امنیت اخلاقی پایدار در جامعه است.
"نعمایی" نقش آموزش را در راستاي توسعه فرهنگ عفاف و حجاب بسيار موثر دانست و بيان داشت: آموزش مهارت‌هاي اساسي زندگي به خانواده‌ها و کنترل بر فرزندان از سوي والدين، از جمله راهکارهاي فرهنگي و اجتماعي مبارزه با بدحجابي است.
وی با تأکید بر اهتمام جدی پلیس بر تأمین امنیت اخلاقی جامعه و برخورد با قانون شکنان، تصریح کرد: نیروی انتظامی تأمین نظم و امنیت مردم شریف و شهید پرور را وظیفه ذاتی و قانونی خود می‌داند و با یاری خداوند متعال این مسئولیت خطیر که از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی است، با تمام توان و با اقتدار و رأفت اسلامی انجام خواهد داد.

5 مجروح حاصل واژگوني پژو
رئيس پليس راه شمالي استان گفت: بر اثر واژگوني سواري پژو پارس در محور "شش پير" به سپيدان، 5 نفر مجروح و راهي بيمارستان شدند. 
سرهنگ "عبدالهاشم دهقاني" در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت: از طريق مركز فوريت‌هاي پليسي 110 خبري مبني بر وقوع يك فقره حادثه رانندگي در محور "شش پير-سپيدان" به مأموران اعلام شد.
وي ادامه داد: بلافاصله مأموران به همراه ديگر نيروهاي امدادي به محل مورد نظر اعزام و مشاهده کردند يك سواري پژو پارس با 5 سرنشین در محور مذكور در حركت بوده که واژگون شده است.
رئيس پليس راه شمالي استان با بيان اينكه در اين خصوص هر 5 سرنشين مجروح و راهي بيمارستان شدند، عنوان داشت: کارشناسان تخطي از سرعت مطمئنه را علت وقوع اين حادثه رانندگي اعلام کردند.

توقيف 206 و كشف 44 كيلو ترياك در "آباده"
فرمانده انتظامي "آباده" از توقيف يك سواري 206 و كشف 44 كيلو و 200 گرم ترياك در آن شهرستان خبر داد.
سرهنگ "خسرو رزمجويي" در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت: ماموران انتظامي اين شهرستان در اجراي طرح مقابله با ورود مواد مخدر و كنترل محور مواصلاتي، به يك سواري 206 مظنون و آن را متوقف كردند.
وي افزود: ماموران در بازرسي از اين خودرو، 44 كيلو و 200 گرم ترياك كه به طرز ماهرانه‌اي در قسمت هاي مختلف جاسازي شده بود كشف كردند.
سرهنگ "رزمجويي" عنوان داشت: در اين رابطه يك قاچاقچي مواد مخدر دستگير و با تشكيل پرونده به مراجع قضائي معرفي شد.

45 محكوم فراري در شيراز دستگير شدند
فرمانده انتظامي شيراز از دستگيري 45 نفر از محكومين فراري و تحت تعقيب طي 24 ساعت گذشته در اين شهرستان خبر داد.
سرهنگ "فرج شجاعي" در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت: در پي اجراي حكم قضائي مبني بر دستگيري محكومين متواري و تحت تعقيب، به جهت حساسيت موضوع و ممانعت از قانون گريزي هنجار شكنان اجتماعي، اين ماموريت به صورت ويژه در دستور كار اين فرماندهي قرار گرفت.
وي ادامه داد: ماموران پليس اين شهرستان با انجام يک سري کارهاي اطلاعاتي و پليسي موفق به شناسايي مخفيگاه اين افراد در نقاط مختلف شهر شيراز شدند.
فرمانده انتظامی شهرستان شیراز با بيان اينكه در 24 ساعت گذشته مأموران انتظامي با هماهنگي دستگاه قضائي طي چند عمليات غافلگيرانه، تعداد 45 نفر از محكومين متواري و تحت تعقيب را دستگير كردند، گفت: متهمان براي رسيدگي و ادامه سير مراحل قانوني، روانه دادسرا شدند.

عامل اخاذی از دختر شیرازی در فضاي مجازي دستگیر شد
رئیس پلیس فتا استان از شناسایی و دستگیری عامل انتشار تصاویر خصوصی یکی از شهروندان در شبکه اجتماعی خبر داد و گفت: اعتماد بی‌جا به افرادی که در فضای مجازی آنها را نمی‌شناسیم باعث تشکیل اینگونه پرونده‌ها می‌شود.
سرهنگ "حشمت سلیمانی" در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، در تشریح این خبر اظهار داشت: در پی مراجعه دختري 20 ساله به پليس فتا مبني بر انتشار تصاویر خصوصی‌اش در فضای مجازی، رسیدگی به این پرونده در دستور کار کارشناسان قرار گرفت.
وی افزود: طی تحقیقات اولیه از شاکی مشخص شد که وی مدتی قبل در يكي از شبکه‌ اجتماعی ضمن آشنایی با فردی که به ظاهر قصد ازدواج با او داشته اقدام به ارسال تعدادي از تصاویر خصوصی برای وي مي‌كند كه پس از دریافت اطلاعات خصوصی، متهم به یك‌باره تغییر رفتار داده و قربانی را تهدید به انتشار تصاویر و اطلاعات شاكي در فضای مجازی مي‌كند.
سرهنگ "سلیمانی" تصریح کرد: پس از بررسی‌های فنی مشخص شد که متهم از شاکی مبلغ 50 میلیون ریال درخواست کرده است تا تصاویر وی را انتشار ندهد ولی با اقدامات فني و تخصصی پلیس، وي شناسایی و تحویل مراجع قضائی شد.
این مقام انتظامی با استناد به قانون جرائم رایانه‌ای گفت: هر فردی به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت، تصویر، فیلم خصوصی، خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از 91 روز تا 2 سال یا جزای نقدی از 5 تا 40 میلیون ریال یا هر دو محکوم خواهد شد؛ بنابراین اگر فردی دچار چنین مشکلی شد باید به دادسرا مراجعه و از فرد مورد نظر شکایت كند.
رئیس پلیس فتا استان فارس در خاتمه سخنانش بیان داشت‌: سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکی www.cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی بوده و شماره تماس 07121827805 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان در سراسر استان است.

گرفتن ماهي بلاي جان كودك 8 ساله شد
فرمانده انتظامي فيروزآباد گفت: كودك 8 ساله در حال بازي كردن و گرفتن ماهي، به داخل رودخانه "حايقر" سقوط و فوت كرد. 
سرهنگ "مهدي جوكار" در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت: از طريق مركز فوريت‌هاي پليسي 110 خبري مبني بر غرق شدگي كودكي 8 ساله در رودخانه "حايقر" به مأموران اعلام شد.
وي افزود: ماموران سريعا به همراه عوامل امدادي به محل مورد نظر اعزام شدند كه در بررسي‌هاي اوليه مشخص شد كه كودك 8 ساله به همراه مادرش جهت چراي احشام به كنار رودخانه رفته‌اند كه فرزندش براي گرفتن ماهي وارد آب مي‌شود كه به دليل بي احتياطي، درون رودخانه  غرق مي‌شود.
سرهنگ "جوكار" با اشاره به اينكه جسد متوفي براي سير مراحل قانوني تحويل مراجع قضائي شد، به شهروندان توصيه كرد مواظب فرزندان خود باشند و از رها كردن آنان به صورت تنهايي در كنار رودخانه‌ها، سدها و استخرها جدا بپرهيزند تا شاهد حوادث ناگوار نباشيم.

نگاهي به نقش و ابعاد پيشگيري در كاهش وقوع جرائم 
براي پیشگیري واقعی و هدفمند از جرایم به ويژه وقوع سرقت ها باید همیشه از هر سه نوع پیشگیري كيفري، وضعي و اجتماعي بهره برد. 
سرقت یکی از جرائم مهم و شایع جوامع بشري است که به شدت امنیت عمومی را به مخاطره می اندازد. هرچند که سرقت اساساً اموال را دربر می گیرد ولی تأثیر زیادي بر احساس امنيت و نگرانی مردم دارد. صرفاً نظام کیفري در مقابله با جرم و بزهکاري کافی نبوده و بنیادي ترین راه مهار، کنترل و کاهش بزهکاري راهبرد پیشگیري از جرم است.در همين راستا، پژوهشي در سال جاري توسط كارشناسان اداره برآورد اجتماعي وافكارسنجي معاونت اجتماعي نيروي انتظامي انجام گرفت كه حائز اهميت بودن پيشگيري در كاهش جرم سرقت وتاثير آن در جامعه را نشان  مي دهد.
 پیشگیري از جرم به صورت کلی به سه دسته پيشگيري کیفري، وضعی و اجتماعی مطرح است. وآنچه در اين برهه از زمان  بيشتر جلب توجه مي كنداين است كه چرا پيشگيري به عنوان يك اولويت مطرح مي شود؟وآنچه مي توان به عنوان پرسش اصلي مطرح نمود اين سئوال است كه آيا پيشگيري انتظامي وقضايي(كيفري) به تنهايي مي تواند جامعه را به اهداف خود كه همان كاهش جرائم وخاصه سرقت است برساند؟
آنچه از نتايج پژوهش حاصل شد حكايت از اين دارد كه پیشگیري هاي کیفري و وضعی تأثیر گذاري سریع، سطحی و کوتاه مدت دارند ولی تاثير پیشگیري اجتماعی در بلند مدت ژرفايي وعميق است. اما نكته قابل تامل این است که براي پیشگیري واقعی و هدفمند از جرایم باید همیشه از هر سه نوع پیشگیري بهره برد. براي رسيدن به هدف پیشگیري ازجرم، جامعه نباید تنها اقدامات پلیس را كافي بداند. بلکه باید همه سازمانها، نهادها وموسسات مردم نهاد به صورت هماهنگ وبرنامه ريزي شده و با توجه به شرایط جامعه،منابع ،توانمندي ها و اختیارات خود پا به عرصه گذارند. این نوع مدیریت را اصطلاحاً مدیریت راهبردي می نامند.
 آنچه در پيشگيري اجتماعي بايدمد نظر قرار گيرد ،مواردي همچون آموزش، تربیت، ترغیب و ... است. در پیشگیری اجتماعی، تدابیر و اقداماتی اتخاذ می‌شود که سبب ایجاد تغییر و اصلاحات در فرد ودر ادامه در جامعه شده و در نهایت سبب كاهش بروز جرائم به صورت پایدار و همیشگی مي شود.
لذا پيشگيري اجتماعي در حوزه هاي مختلفي همچون(كاهش بيكاري،كاهش محروميت نسبي،كنترل اجتماعي،عوامل محيطي وكاهش فشار اجتماعي)  صورت مي گيرد كه تاثير گذاري اين عوامل در پيشگيري از سرقت قابل توجه است‌؛ يعني هر چه برنامه ريزي پيرامون موارد ذكر شده بيشتر ودقيق تر صورت پذيرد  وافراد جامعه پذير تر شده ومشكلات اجتماعي آنها به حداقل برسد به همان نسبت در كاهش جرائم، خاصه سرقت موثرتر مي باشد.
هرچند كه اين نوع پيشگيري زمانبر بوده ويك پروسه  طولاني تري را طي مي كند اما به صورت اساسي وريشه اي به مسئله مي پردازد. اما پیشگیری وضعی، بزهکار را فردی محاسبه گر و رفتار او را ناشی ازيكسري محاسبات عقلانی در نظر می گیرد که شرایط موجود را بررسي مي كند وپس از سنجش مشکلات احتمالي، ارتکاب جرم مورد نظرش را در نظر می گیرد و برمبنای آن تصمیم گیری می کند.
پیشگیری وضعی مجموعه راهکارهای غیرانتظامي وقضايي  است که برای مهار بزهکار مورد استفاده قرار می گیرد .لذا کاهش منافع حاصل از جرم _ افزایش هزينه ارتکاب جرم و افزایش خطرات احتمالي سه ركن اصلی پیشگیری وضعی هستند.
علي هذا در موقعیت هایی که جرایم مهمه وتاثير گذار بر احساس امنيت  مثل سرقت رو به ازدیاد است به منظور کنترل سریع آن وبرطرف كردن حس ناامنی مردم، استفاده باقوت و شدت از دو نوع پیشگیري وضعی و کیفري اهمیت و اولویت بیشتري دارد، چرا که در این مواقع برخورد قانونی شدید با مجرمين بالفعل، از بین بردن فرصت ها و موقعیت هاي ارتکاب سرقت ها وجرايم بعدي و افزایش هزینه هاي ارتكاب جرم، راه حل کلیدي وكوتاه مدت  مسئله است. اما همانطور كه اشاره شد پيشگيري اجتماعي راه حل اساسي وبنيادي است.
نويسنده: سرهنگ ايوب آقارحيمي، رئيس اداره برآورد اجتماعي وافكارسنجي معاونت اجتماعي پليس فارس

با مشمولان غايب و فراري در برخورد مي‌شود
گروه استان‌ها- فارس- فرمانده انتظامي "زرين‌دشت" گفت: مشمولان غايب و فراري در صورت معرفي نكردن خود به نظام وظيفه، دستگير و به خدمت اعزام مي‌شوند.
سرهنگ "محمد بردبار" در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، بيان كرد: برابر ماده 58 قانون وظيفه عمومي ، هر فرد ذكور در سالي كه به سن 18 سال تمام مي‌رسد بايد نسبت به تعئين تكليف وضعيت خدمت خود اقدام كند تا دچار غيبت نشود.
وي افزود: مشمولان غايب هر چه سريعتر با مراجعه به دفاتر خدمات الكترونيك پليس 10+ نسبت به ارسال مدارك جهت اعزام و يا در صورت داشتن شرايط خاص با ارائه مدارك نسبت به اصلاح وضعيت خود اقدام كنند.
سرهنگ "بردبار" عنوان داشت: برابر ماده 63، كارفرماياني كه مشمولان غايب و فراري را در هرگونه مشاغل به كار گيرند به دادگاه معرفي و جريمه خواهند شد.
 

نظرات بینندگان