کد خبر: ۱۴۰۳۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۹ - ۲۳ تير ۱۳۹۹
نگاهی به فعالیت های گروه جهادی مالکوم ایکس؛

کار جهادی با نام شهید آمریکایی/ فعالیت‌های جهادگران موجب شد که امید و نشاط به جامعه برگرد

گروه جهادی شهید "مالکوم ایکس"، با بیش از 230 عضو، یکی از گروه های فعال جهادی در سطح کشور برای خدمات رسانی به مناطق محروم است.

به گزارش شیرازه، در این ایام گروه‌های جهادی تلاش دارند تا با حضور در مناطق محروم، در حد توان خود بخشی از چهره محرومیت در این مناطق را بزدایند و البته در سال‌های گذشته هم سهم عمده‌ای در محرومیت‌زدایی در استان های مختلف داشته‌اند و اقشار مختلف مردمی نیز با حضور در این اردوها، لذت محرومیت‌زدایی و کمک به نیازمندان را می‌چشند. اگرچه با توجه به شیوع بیماری کرونا، اردوهای جهادی امسال قدری متفاوت با سالهای قبل برگزار می شود.

در بحران کرونا، بسیاری از کشورهای مدعی پیشرفت در مقابله با این ویروس ناتوان شدند اما بسیاری از مشکلات کشورمان با تلاش و فعالیت‌ گروه‌های جهادی کاهش یافت.

صادق مفرد، مسئول جهادسازندگی بسیج دانشجویی کشور هم در گفتگویی با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه کار جهادی متوقف به اعزام و اردوکشی نیست، تاکید کرد: در ایام نوروز با توجه به شیوع کرونا و با تعطیلی دانشگاهها و مراکز، برخی فکر می کردند، تعداد کمتری وارد کار جهادی شوند اما دیدیم افراد و دانشجویان زیادی پای کار آمدند و اتفاقات خوبی در حوزه بهداشت، درمان و تولید اقلام بهداشتی رخ داد؛ لذا کار جهادی متوقف به اردوی جهادی نیست.

فعالیت جهادی با نام شهید آمریکایی/ توجه به ریشه ها در بحران ها و محرومیت ها، از مأموریت اصلی گروه جهادی مالکوم ایکس

مسئول جهادسازندگی بسیج دانشجویی ادامه داد: غیر از این، گروه های جهادی اقتصادی توانمندی که البته تعدادشان زیاد نیست هم وجود دارند تا به تسهیلگری و ایجاد اشتغال به صورت بومی و منطقه‌ای بپردازند. پلتفرم هایی نیز طراحی شد مانند روستا، کالا، و جالیز و ... که در این قالب به خرید محصولات روستایی کمک می‌شود. این دست از کارها در تابستان ان شاءالله رونق بیشتری می گیرد.

فعالیت جهادی با نام شهید آمریکایی/ توجه به ریشه ها در بحران ها و محرومیت ها، از مأموریت اصلی گروه جهادی مالکوم ایکس

به گفته مفرد، تعدادی از گروههای جهادی در فروش محصول گوجه که در جنوب کرمان با مشکل مواجه شده بود ورود کردند. در خوزستان با ایجاد بازارچه فروش یک روزه یا در ایلام فروشگاهی برای فروش و عرضه محصولات روستایی از این طریق تهیه شد.

وی افزود: امسال گروه های جهادی ورود جدی تر به مسئله محوری خواهند داشت. به این شکل که هر گروه جهادی متصدی پیگیری یک مسئله در منطقه فعالیت خودش خواهد بود تا به مروز زمان مسائل حل شود. برخی مسائل با اقدامات عملی و جهادی، برخی با مطالبه گری، برخی با کارهای پژوهشی که از توان گروه های جهادی برمی آید، اقدام می کنند. با توجه به ظرفیت دانشگاه ها، امیدواریم این کارها را با ورود جدی تری دنبال کنیم.

مقام معظم رهبری هم در ضرورت گفتمان‌سازی این گونه فعالیت‌ها فرمودند: "گفتمان حرکت جهادی، شماها را به وجود آورده. ما بایستی کاری کنیم که این گفتمان به یک گفتمان عمومی تبدیل شود ...‏ عده ای هستند که محرومیت زندگی و جسمانی ندارند اما از خدمتگذاری [به محرومان] محرومند. به آنها هم خدمت کنید."

فعالیت جهادی با نام شهید آمریکایی/ توجه به ریشه ها در بحران ها و محرومیت ها، از مأموریت اصلی گروه جهادی مالکوم ایکس

سرهنگ پاسدار محمد زهرایی، رییس بسیج سازندگی کشور هم در ارتباط با گروه های جهادی، با بیان اینکه نسل دهه ۶۰ و ۷۰ جنس جدید دفاع را تعریف کرد، اظهار داشت: جنس دفاع ما با توجه به شرایط کنونی و تحریم‌های دشمن مبارزه با فقر و محرومیت زدایی است. سلاح ما در حال حاضر بیل و کلنگ و تبیین گفتمان انقلاب است.

وی با بیان اینکه گروه‌های جهادی نبض تپنده انقلاب در جنگ اقتصادی هستند، ادامه داد: جهادگران مسیر رزمندگان دفاع مقدس را دنبال می‌کنند و فقط میدان جنگ عوض شده است.

فعالیت جهادی با نام شهید آمریکایی/ توجه به ریشه ها در بحران ها و محرومیت ها، از مأموریت اصلی گروه جهادی مالکوم ایکس

رییس بسیج سازندگی کشور گفت: عرصه دفاع مقدس، عرصه سخت نظامی بود که ۶۰ کشور در برابر ما صف کشیده بودند و جنس جهاد، تفنگ و خاکریز بود و جوانان برای دفاع از کیان و ناموس و ارزش‌های اسلامی به میدان آمدند و بعد از تمام شدن این عرصه به فرموده رهبر معظم انقلاب، عرصه فرمانده پروری و مدیر پروری برای نسل آینده را نباید از دست بدهیم.

در استان فارس هم گروه های جهادی زیادی را مشاهده می کنیم که بعضی تخصصی، و بعضی دیگر با توجه به نیاز روز، وارد عرصه خدمتگذاری به مردم در مناطق مختلف می شوند و حتی گاها به استان های دیگر برای ارائه خدمات می روند.

فعالیت جهادی با نام شهید آمریکایی/ توجه به ریشه ها در بحران ها و محرومیت ها، از مأموریت اصلی گروه جهادی مالکوم ایکس

یکی از گروه های جهادی در استان فارس، گروه جهادی شهید "مالکوم ایکس" است. مالکوم ایکس، رهبر سیاهپوستان مسلمان آمریکاست.

حجت رحیمی، مسئول این گروه در گفتگو با خبرنگار ما، علت نام گذاری این گروه به نام این شهید آمریکایی را توجه دادن اذهان به اینکه هر شهیدی هر جای عالم باشد، شهید ماست؛ دانست.

وی، با بیان اینکه این گروه با 230 عضو ثابت متخصص در عرصه های مختلف، تصریح کرد: برای خدمت که به مناطق و استان های مختلف می رویم، در قدم اول، به شناسایی نیروهای جهادی و سازماندهی آنان برای همکاری اقدام می کنیم، چرا که این نیروهای بومی، با شناخت بهتر از منطقه و مسئولین، و ارتباط تنگاتنگ با سرشاخه های اصلی گروه، باعث خدمات رسانی بهتر و سریع تر شده، به این طریق، اعضای گروه مالکوم ایکس هم بیشتر و از همه مناطق می شود و این افتخاری برای ماست که با نیروهای جهادی در کشور در ارتباط باشیم و بتوانیم مشکلاتی را از دوش مردم مناطق مختلف برداریم.

مسئول این گروه جهادی، توجه به ریشه ها در بحران ها و محرومیت از مأموریت اصلی این گروه جهادی عنوان کرد و گفت: این گروه بر اساس پژوهش های انجام شده در منطقه یا مورد خاص، به صورت ریشه ای به مقابله با محرومیت می پردازد.

فعالیت جهادی با نام شهید آمریکایی/ توجه به ریشه ها در بحران ها و محرومیت ها، از مأموریت اصلی گروه جهادی مالکوم ایکس

رحیمی، نحوه پیاده سازی صندوق های مکانیزه فروش به عنوان رکن نظارتی و مدیریت بازار جهت کنترل قیمت ها، افزایش دریافت مالیات عادلانه، جلوگیری از احتکار، نظارت بر قیمت اجناس با هدف جلوگیری از تورم و کاهش قدرت خرید مردم را یکی از موارد پژوهش های کاربردی شاخص معرفی کرد و گفت: بررسی پدیده‌ی گرگروک یا چیل در استان سیستان و بلوچستان به عنوان اصلی ترین تهدید برای زمین های کشاورزی(پدیده ی انشعابات خوشه ای رودخانه که کانال هایی با عرض 8متر و عمق 5 متر در زمین های کشاورزی و روستاها در وسعت هزاران کیلومتر مربع ایجاد و منطقه را غیر قابل سکونت و کشاورزی می کند)، و تدوین rfp کاربردی ترین سامانه مدیریت بحران و محرومیت زدایی سطح کشور، از دیگر موارد پژوهش های شاخص این گروه جهادی است.

وی تأکید کرد: روی سامانه rfp حدود 2سال و نیم کار شده و نشان می دهد که اگر منطقه ای در حادثه ای به طور کامل تخریب شود، نیروهای امدادی و نیروهای موجود در منطقه چطور همدیگر را پیدا کنند. این سامانه، یک بانک اطلاعاتی جامع برای جلوگیری از امدادرسانی موازی است تا خدمات مبتنی بر QRکد باشد. اگر از این سامانه حمایت شود، فکر می کنم همین سامانه در حوزه محرومیت زدایی در مدیریت بحران، انقلابی بوجود می آورد.

فعالیت جهادی با نام شهید آمریکایی/ توجه به ریشه ها در بحران ها و محرومیت ها، از مأموریت اصلی گروه جهادی مالکوم ایکس

به گفته این مسئول گروه جهادی، تعمیر و نوسازی لوازم خانگی پس از سیل سعدی و دروازه قرآن و احیای مشاغل آسیب دیده در سیل شیراز، تمرکز بر ساخت سرویس بهداشتی و احیای مشاغل آسیب دیده در زلزله کرمانشاه، احیای مشاغل آسیب دیده، ساخت سرویس بهداشتی، آب رسانی به روستاهای محروم از طریق ایجاد شبکه ی خطوط فرعی و اصلی آب و پژوهش درمورد پدیده گرگروک در سیستان و بلوچستان از فعالیت های اجرایی شاخص این گروه جهادی است.

فعالیت جهادی با نام شهید آمریکایی/ توجه به ریشه ها در بحران ها و محرومیت ها، از مأموریت اصلی گروه جهادی مالکوم ایکس

رحیمی، مقابله با ویروس کرونا از طریق توزیع 43 هزار ماسک در مناطق پر رفت و آمد سیستان و بلوچستان و توزیع گسترده شوینده ها در مناطق محروم،توزیع 13هزار و 500 بسته مواد غذایی در حمایت از افراد نیازمند و آسیب دیده از کرونا در مناطق محروم سیستان و بلوچستان به ارزش تقریبی یک میلیارد تومان را از فعالیت های گروه جهادی ملکوم ایکس در مقابله با کرونا معرفی کرد.

 مسئول گروه جهادی  شهید "مالکوم ایکس" تصریح کرد: پایگاه‌ها و مساجد در اوایل انقلاب همواره مرکز اصلی حل مشکلات مردم بودند اما امروز پایگاه‌ها و مساجد کمی از مساجد اوایل انقلاب فاصله گرفتند و لازم است که این مکان‌ها مجدداً با همت گروه‌های جهادی احیا شوند.

رحیمی  با بیان اینکه مردم در این ایام به گروه‌های جهادی اطمینان و اعتماد مجدد پیدا کردند اظهار داشت: بسیاری از محرومان به وضوح مشاهده کردند که گروه‌های جهادی در کنارشان هستند و از نظر بُعد سیاسی هم برای قشر مذهبی و انقلابی در کشور با تاثیرات مثبت همراه بود.

وی در پایان گفت: این همت‌ها و حجم فعالیت‌های جهادگران موجب شد که امید و نشاط به جامعه برگرد و زندگی مردم نیز به روال عادی برگردد و این همت جوانان جهادگر در بحران کرونا برای کاهش مشکلات باعث افتخار است.

انتهای پیام/

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
علی اصغر کریمی
United States of America
دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹
0
درود و سلام بر جهادگران مخلص .