کد خبر: ۱۴۰۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۲۳ تير ۱۳۹۹

تخریب یک خانه تاریخیِ دیگر در روز روشن؛ با مجوز میراث فرهنگی!/نابود کردن به جای ارائه آثار فرهنگی

«من از بیگانگان هرگز ننالم که با من هر چه کرد آن آشنا کرد»؛این ضرب المثل حکایت تخریب یک خانه قدیمی و تاریخی در چند روز اخیر در بافت تاریخی شیراز می باشد که دستور مجوز آن از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر شده است.
به گزارش "شیرازه"،خانه های تاریخی و قدیمی در کلانشهر شیراز کم نیست اما متاسفانه در بی توجهی برخی مسئولین یکی پس از دیگری یا فرو می ریزد و یا این که آن را با خاک یکسان می کنند تا برای همیشه نیست و نابود شود؛ یکی از نمونه های اخیر آن هم چند روز پیش در خیابان داریوش بود که در زیر چرخ های بُلدزر از بین رفت و نابود شد.
تخریب یک خانه تاریخیِ دیگر در روز روشن؛مجوز از سوی میراث فرهنگی!/نابود کردن به جای ارائه آثار فرهنگی
این تلخ‌ترین سرنوشتی می تواند باشد که پس از سال ها انتظار به سراغشان می آید،در حالی که می توان از آن ها استفاده های فرهنگی برد و بهره های اقتصادی گرفت تا علاوه بر حفظ اصالت ایرانی،جاذبه های گردشگری دلنشین و زیبایی نیز ایجاد شود.
مسعود منیعاتی،مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با اشاره به تخریب خانه تاریخی که در چند روز اخیر در کوچه۴ خیابان داریوش شیراز اتفاق افتاده، گفت: این منطقه کاملا تاریخی بوده و تا آنجایی که ما در جریان هستیم بعد از تخریب این خانه چیزی از آن باقی نمانده و همه بنا را با بُلدزر صاف کرده اند.

مجوز تخریب از سوی میراث فرهنگی
وی با بیان این که این خانه مالک داشته و ما با او نیز صحبت داشته ایم،افزود: به گفته مالک مجوز را از میراث فرهنگی گرفته اند و حالا با تخریب این خانه در آنجا فقط یک زمین خالی باقی مانده است.
منیعاتی با اشاره به این که در مورد تاریخی بودن یا نبودن این خانه سند و مدرک خاصی در دست نیست،ادامه داد:این بنای قدیمی با خاک یکسان شده،از آنجایی که این مکان در منطقه تجاری می باشد، کسی هم توجهی به بود و نبودش ندارد.البته در شهر شیراز نزدیک به ده هزار اثر تاریخی وجود داد که پلاک آن هم داریم، مطمئن باشید که عکس تمام خانه ها از جمله این خانه تخریبی در سازمان شهرداری آرشیو شده و در این زمینه اطلاع کاملی دارند.

این کارشناس میراث فرهنگی گفت:این خانه ثبت ملی نبوده اما اثر قدیمی و ارزشمند بوده چون خراب شده به درستی نمی توان تاریخی بودن آن را تشخیص داد اما اگر عکس آن از سوی میراث فرهنگی یا شهرداری ارائه شود می توان متوجه شد که اثر تاریخی بوده یا نه.
وی بیان کرد:سوال ما این می باشد که با وجود ارزشمند بودن خانه های قدیمی و تاریخی چرا آن را در اختیار اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ و هنر نمی گذراند؟

فقط سه ستون و دو سر ستون از این بنا ارزش تاریخی داشته است
نیازی، مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز در ابتدا با بیان این که مجوز از سوی شهرداری بوده،گفت:روز پنج شنبه گذشته یگان حفاظت میراث فرهنگی جلوی تخریب را گرفته، ظاهرا حدود چهل پنجاه سال پیش تغییراتی در این خانه رخ داده چرا که کنار این خانه را اسکلت فلزی کار گذاشته و مقداری از آن تخریب شده است.
وی افزود: سه ستون و دو سر ستون از این بنا ارزش تاریخی داشته و طرح یونانی بر روی آن هک شده بوده که احتمالا مربوط به دوران پهلوی اول می باشد. البته به گفته کارشناس این بنا از نظر تاریخی ارزش چندانی نداشته چون سقف آن هم معمولی بوده است.حالا بحث بر سر این می باشد که چرا در ابتدا میراث مجوز تخریب داده و سپس شهرداری نیز به دنبال آن مجوز تخریب صادر کرده که قرار شده علت آن را در گزارش های آتی بیاورند.

کسانی که کار فرهنگی انجام می دهند نمی توانند نیاز مالی مرمت را تامین کنند!
نیازی در پاسخ به این پرسش که چرا این خانه ها را به دوستداران میراث تحویل نمی دهند؟گفت: این بناها نیاز به تعمیر دارد. کسانی که کار فرهنگی انجام می دهند نمی توانند نیاز مالی آن را تامین کنند چرا که آن ها حداقل باید بیش از ۵۰۰ میلیون تومان هزینه نمایند.به طور معمول افرادی که درصدد انجام کارهای فرهنگی می باشند تا این اندازه سرمایه گذاری نمی کنند البته هستنند علاقمندانی که این خانه ها را خریده و آن را ترمیم کرده اند به فرض مثال عده ای در بهارستان یا پشت بازار وکیل یا در محله سنگ سیاه دست به کار شده اند.برخی نیز این خانه ها را به حالت بومگردی و اقامتگاه سنتی درآورده اند مثل؛آ قای رحمانیان،آقای یعقوبی خانم طاهری و غیره اما تعدادشان زیاد نیست. آن ها باید انگیزه و هدف داشته باشند و البته سرمایه تا بتوانند آن را ترمیم کرده و سرپا نگه دارند.
وی در جواب این سوال که آیا میراث برای ترمیم بنا به دوستدان میراث کمک می کند،توضیح داد:میراث کمک می کند اما به طور مختصر، چرا که بودجه آن کافی نبوده و جوابگوی این نیازها نیست.تعداد این خانه ها بالاست، به طوری که ما روزانه ده ها مراجعه کننده از آثار ثبت شده تا غیر ثبتی داریم.یک نمونه آن در بازرا وکیل می باشد اما از آنجایی که کار گسترده است،مانند بافت قدیمی که خانه های زیادی وجود دارد و همین طور در محور سنگ سیاه؛ به کار اقتصادی و درآمدزایی نیاز دارد.

تخریب یک خانه تاریخیِ دیگر در روز روشن؛مجوز از سوی میراث فرهنگی!/نابود کردن به جای ارائه آثار فرهنگی
مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی افزود: ۲۸ خانه که دولت واگذار می کند بخشی از آن برای ایجاد موزه می باشد تا برای ترمیم و مرمت آن درآمدزایی داشته باشد.طرح های این چنین از سوی هیئت وزیران و مجلس مصوب شده و سلیقه ای نیست.

وی با اشاره به این که در واگذاری خانه ها به افراد تجربه های خوبی نداریم ،گفت:این خانه ها باید به بخش خصوصی واگذار شود و به افراد داده نشود چراکه افراد به طور معمول بدون پشتوانه مالی هستند و دیده شده که خانه ها را به محل پاتوق خود تبدیل کرده و بعد از مدتی درب آن را می بندند.از این رو ممکن است بگویند که ما دوستدار میراث هستیم اما عملا کار موثری صورت نمی پذیرد. در کل تجربه های خوبی در این زمینه نداریم چرا که عده ای به دور هم جمع شده،آنجا را پاتوق کرده و درب آن را هم قفل می زنند.از طرفی وزارتخانه هم تاکید کرده که واگذاری با توجه به بودجه های دولتی در راستای اهداف میراث فرهنگی،ایجاد سفره خانه سنتی، موزه و غیره صورت بگیرد.

حفظ خانه های تاریخی در کشورها اروپایی بیشتر جنبه فرهنگی دارد
دکتر فریده شیرانی،استاد دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد مرودشت هم با بیان این که کشورهای اروپایی به خوبی در حفظ و نگهداری این آثار تلاش می کنند،گفت:این خانه ها معمولا در کشورهای اروپایی مورد کاربری مجدد قرار گرفته و بازسازی می شود که البته بیشتر جنبه فرهنگی دارد و بازدید برای عموم آزاد است. آن ها با ارائه آثار فرهنگی از حوزه های اجتماعی و اقتصادی مثل راه اندازی کافی شاپ در این مکان ها نیز بهره می برند.
وی با اشاره به این که خانه های تاریخی متعلق به همه مردم می باشد،افزود:شهرداری،میراث فرهنگی، استانداری و حتی خود مردم در حفاظت از این آثار سهیم می باشند و باید با همکاری یکدیگر شرایطی را بوجود آوردند که از تخریب آن جلوگیری شود.

از آنجایی که کشورما با مسائل اقتصادی زیادی مواجه شده ضرورت دارد که مانند دیگر کشورهای توسعه یافته که به این مکان ها از جنبه درآمدزایی و رونق گردشگری توجه داشته باشد و به جای تخریب از آن بهره وری کند.
بر پایه این گزارش، بهتر این است،قبل از این که یکی یکی خانه های قدیمی و چندین ساله به یکباره نیست و نابود شود،فکری اساسی برای آن شود تا نه تنها در حفظ و نگهداری آن تلاش کنند بلکه با انجام کارهای فرهنگی و اقتصادی بر رونق گردشگری نیز بیفزایند.

تخریب خانه‌های تاریخی در بافت تاریخی این شهر موضوعی است که در چند سال اخیر به کرات رخ داده و هر چند مسئولان شهری و استانی از ممانعت بر این موضوع سخن می‌گویند اما این روند با مجوز میراث یا بدون مجوز آن انجام می‌شود و می‌طلبد که بررسی‌های و حفاظت بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
انتهای پیام/
'گزارش از بهاره یاری
نظرات بینندگان