کد خبر: ۱۴۰۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۶ - ۲۳ تير ۱۳۹۹

در دوران شیوع بیماری کرونا، شاهد نمایش اخلاق در جامعه بودیم

عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس گفت: دوران شیوع بیماری کرونا سختی های فراوانی را برای مردم دنیا و کشور ما ایجاد کرد اما نقطه مثبت این اتفاق، نمایش اخلاق اجتماعی توسط تک تک مردم بودیم که صحنه های بسیار زیبایی را رقم زد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، صلاح الدین ایزدفر در جلسه کمیسیون اخلاق کسب و کار این اتاق که به صورت برخط (آنلاین) برگزار شد، بیان کرد: مسئولیت اصلی مقابله با کرونا در زمینه پیشگیری برعهده مردم گذاشته شد و از مردم خواسته شد با رعایت نکات بهداشتی از خود و جامعه پیرامونشان مراقبت کنند که با توجه به روش های سریع انتقال بیماری، مردم به خوبی شرایط را مدیریت کردند تا منتقل کننده بیماری به یکدیگر نباشند.
وی افزود: از جمله صحنه هایی که مردم ما با اصول و اخلاق رقم زدند رعایت قرنطینه خانگی و عدم حضور در خیابان ها، کمک به یکدیگر در توزیع ماسک و امکانات بهداشتی، یاری مستمندان در تامین مایجتاج روزانه و غیره بود و همه افراد کمک کردند تا به نوعی قطع کننده زنجیره بیماری کرونا باشند.
ایزدفر اظهارداشت: از سوی دیگر همراهی و همدلی مردم با کادر درمان و پزشکان و پرستاران از دیگر اتفاق های مثبت در دوران حضور بیماری کرونا است که مردم تلاش می کنند قدردان کادر درمان باشند.
وی با بیان اینکه اخلاق اجتماعی یکی از بخش های مورد توجه برای کنترل بحران ها در اجتماع است اضافه کرد: اخلاق و مسئولیت اجتماعی باهم ارتباط مستقیم دارد که بستر بروز آن نظام اجتماعی است لذا مردم ما در شرایط مختلف اجتماعی به خوبی اجرا کننده اصول اخلاقی در جامعه هستند.
ایزدفر ادامه داد: کرونا در لابلای زندگی اجتماعی ما حضور دارد و آینده این بیماری پیش بینی نشده است لذا با توجه به تاثیرگذاری این بیماری بر زندگی اجتماعی مردم نیز باید در تصور خود از زیست روزمره با این بیماری تغییر دهند و آماده چنین زندگی باشند.
وی عنوان داشت: در دوران شیوع بیماری کرونا اتاق بازرگانی فارس نیز بنا به مسئولیت خود، کمک های قابل توجهی را با کمک فعالان اقتصادی استان ساماندهی و در راستای مسئولیت اجتماعی خود انجام داده است.

در ادامه این جلسه بیژن کیا عضو کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس نیز به ارائه مطلب با عنون "اخلاق کسب و کار در دوران کرونا و پساکرونا" پرداخت. 
وی گفت: اخلاق عبارتند از اصول درونی و تظاهر و رفتار بیرونی که موجب کمال انسان و بهبود تعامل و روابط اجتماعی در جامعه شود اما آداب مجموعه قواعد و چارچوب هایی است که موجب زیبایی گفتار، کردار و تظاهرات بیرونی فرد می شود. این قواعد و چارچوب ها ممکن است در فرد بصورت ارزش درونی نباشد و تحت تاثیر قوانین، عرف جامعه یا خواست دیگران به نمایش گذاشته شود. 
کیا افزود: از یک سو بروز و ظهور پاندمیک کووید 19 بعنوان یک بحران ابعاد مختلفی دارد که هر بحران با دامنه های اجتماعی حداقل سه مرحله به هم خوردن تعادل موجود، ظهور تا اوج بحران، اوج تا تثبیت و تثبیت تا ایجاد تعادل ثانویه را پشت سر خواهد گذاشت.
 وی بیان کرد: در هر مرحله رفتار و آدابی شکل می گیرد که ممکن است در جامعه ماندگار شود به طوری که درعبور از بحران و دگرگونی های عمیق اجتماعی، افراد با شناخت ناکارآمدی‌های فردی، ضعف‌های اخلاقی، مشکلات و عدم مهارت‌های اجتماعی- ارتباطی و به کارگیری توانمندی‌ها و استفاده از زیرساخت‌های موجود،  در تغییر سبک زندگی فعلی، عادتها و عقاید خود نیز تجدیدنظر می کنند. 
کیا اظهارداشت: مشاهدات نشان داده در بیشتر جوامع و در مرحله ی نخست بحران حجم رفتارهای غریزه  محور،  واکنش های تند و هیجانی از آداب عاطفه محور بیشتر است اما چنانچه رسانه های و افکار عمومی بر رفتارهای عاطفه محور تمرکز پیدا کنند می توان تا حدودی آرامشی نسبی اما شکننده را به جامعه بازگرداند.
به گفته وی، کرونا به عنوان یک فرصت، نقش مهمی در تقویت رفتارهای اخلاق مدار دارد به طوری که شکل گیری مشاغل جدید مبتنی بر اقتصاد الکترونیک و دیجیتال، تغییر رفتار خرید مشتریان در حوزه خرده‌فروشی، تولیدات خانگی، فعالیتهای خیریه، رشد نیاز جامعه به صنایع دستی و سرگرمی، تشکیل سمن‌ها برای کمک به سالمندان و تجلیل از فداکاری‌های جامعه پزشکی و پرستاران از نتایج آن است. 
کیا اضافه کرد: در این دوران و با وجود بیماری کرونا سازمانها و ادارات با هم همگرا شوند. اگر سازمانها بپذیرند که در بحران هستند، همگرایی بیشتر میشود و موجب ترمیم اقتصاد استان می گردد. 
وی ادامه داد: همچنین ساماندهی کمکهای انسان دوستانه، حمایت از تولیدات کوچک خانگی، آموزش عمومی کسب و کار، آموزشهای تخصصی مهارت در محیط های کم برخوردار، گسترش بازارهای جدید درون مرزی و برون مرزی و همکاری استارتاپ ها و صنوف و نوآوری در مدل کسب و کار باید مورد توجه قرار گیرد. 
کیا عنوان داشت: در حوزه کسب و کار نیز تلاش بنگاه های اقتصادی برای افزایش امید و اعتماد عمومی در جامعه ، اهمیت دادن بنگاه های اقتصادی به "منافع عمومی و انسانی" در کنار و همطراز با منافع شخصی، ، ترمیم "سرمایه اجتماعی" و ایجاد فرصت برای اشتغال از اهمیت برخوردار است. 
وی تصریح کرد: اعتماد، مسئولیت پذیری و شادی و نشاط عمومی سه راهبرد کلان اخلاقی و فضیلت برای روزهای کرونا و پساکرونا است. 
انتهای پیام/

نظرات بینندگان