کد خبر: ۱۴۰۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۶ - ۲۴ تير ۱۳۹۹

«عفاف و حجاب» در وصیت‌نامه شهدای فارس

یکی از مهمترین موضوعات که در وصایای شهدای استان فارس به چشم می‌خورد موضوع رعایت حجاب و زیور بستن به آرایه عفاف و پوشیدگی بانوان است.
به گزارش شیرازه، «عفاف و حجاب» همواره به عنوان یکی از اصول مهم در سبک زندگی اجتماعی مسلمانان تلقی می‌شود که اثرات بی‌شمار خانوادگی، فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی حجاب و عفاف زمینه تاکید مداوم بر آن به ویژه در دوره پس از انقلاب اسلامی است. یکی از مهمترین موضوعات که در وصایای شهدای فارس عمدتا به آن پرداخته شده و شاید اولین خواسته شهدا از قشر بانوان جامعه به حساب می‌آید موضوع رعایت حجاب و زیور بستن به آرایه عفاف و پوشیدگی است.

در وصایای شهدای استان فارس این موضوع به نحوی قابل تامل و با بسامد بسیار بالا مورد تاکید بوده است. شهدای این استان همواره در نوشته و وصیتنامه‌های خود نشان داده‌اند که اگر زنان محجوب باشند و از دایره عفاف تخطی نکنند اثر این حجاب و عفت بسیار بیشتر از خون شهدا است.

شهید «زین العابدین رنجبر» در بخشی از وصیتنامه‌اش می‌گوید: «خواهرانم مى خواهم كه وقتى من شهيد شدم متأسف نشوند و گريه از روى تأسف نكند و از تمام خواهران و خواهرانم عاجزانه تقاضا دارم كه حجاب خود را حفظ كنند كه خون من در سنگر و حجاب تو در پشت سنگر خود مشت محكمى است بردهان ضد انقلاب».

شهید «منوچهر سیف» در وصیتنامه خود می‌گوید: «خواهرانم چه آن‌هايى كه با آن‌ها با پيوند خانوادگى مربوط مى شويم وچه ديگر خواهرانم كه با پيوند امت اسلامى با هم مربوط مى‌شديم عرض مى‌نمايم كه سنگر شما حجاب شماست شما‌ را به خون شهيدان قسم مى دهم كه اين سنگر را خوب حفظ نماييد».

شهید «حمیدرضا مرادی» نیز به این موضوع به این شکل اشاره می‌کند: «شما هم بعد از شهادت من مسئوليتتان سنگينتر مى شود، شما بايد پيام رسان خون من باشيد، خون بنده و امثال بنده. اين پيام را به خواهران مى‌دهد كه سنگر حجاب عفت خود را رها نكنند و نگذارند كه اجانب يكبار ديگر ارزش شما را كه همان حجاب و عفت و پاكدامنى است را از بين ببرند».

شهید «مجید ارجمندی» در وصیتنامه‌ای که خطاب به خانواده‌اش نوشته و اینگونه سخن می‌گوید: «خواهشى كه دارم حجاب خود را رعايت كنيد. چون حجاب تو كوبنده‌تر  از خون من است» و در واقع پیام چادر زن مسلمان را والاتر از خون شهیدی می‌داند که در راه حق و حقیقت جان خویش را تسلیم نموده است.

شهید «شهریار علیان» در بخشی از وصیت نامه خود چنین می گیود: « از دختران محل مي خواهم همواره در زندگی از فاطمه الزهرا (س)  الهام بگيريد و حجاب و منزلت خود را حفظ نمائيد».

در وصیتنامه‌های متعدد شهدا و ایثارگران استان فارس نمونه‌های ناب و با بسامد بالا از این توصیه‌ها می بینیم. در حقیقت شهدا حجاب را ضامن و صیانت کننده حریم خانواده و خانواده را مهم ترین هسته تربیت و نسل پروری در جامعه می‌دانستند و از این رو تاکید شهدا بر حجاب نمایانگر تاکید ایشان بر نقش بی‌بدیل بانوان در اجتماع است.

کرامت زن و ضرورت فعالیت‌های سیاسی اجتماعی اوست که مسبب این همه توصیه و توجه به پوشش و کنش و روش اوست. شهدا چون خود را پرورده دامن‌های پاک مادران مومن و محجبه و متعهد و عفیف می دیدند و همه چیز را مرهون تربیت بانوان قلمداد می‌کردند این توصیه را نیز به زنان نسل آینده  ارزانی داشته‌اند./ دفاع پرس

انتهای پیام/

نظرات بینندگان