کد خبر: ۱۴۰۳۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۹ - ۲۴ تير ۱۳۹۹
شیرازه بررسی کرد؛

بدعهدی های کره جنوبی پشت نقاب تحریم؛ اقداماتی که بی پاسخ نمی ماند

دو سال از زمانی که قرار بود کره ای ها پول نفتی را که از ایران خریداری می کنند را بپردازند گذشته است، اما این کشور کماکان حاضر به صاف کردن بدهی هایش نیست و پول ایران در سئول بلوکه شده است.
به گزارش شیرازه، این روزها علاوه بر تحریم های ظالمانه کشورهای آمریکایی و اروپایی علیه ایران، برخی کشورهای آسیایی مثل کره جنوبی نیز این شیوه را در پیش گرفته و نسبت به کشور ما رفتارهای ظالمانه ای نشان می دهند که یکی از آن بلوکه کردن حدود 9 میلیارد دلار پول ملی ماست. این کشور نه تنها پول ملی ایران را باز نمی گرداند، ادعا می کند که برای نگهداری این پول باید هزینه اش را هم بپردازیم.به باور کارشناسان با این که کره جنوبی در تحریم ایران نقش موثری دارد اما این نوع رفتار ظالمانه بی پاسخ نخواهد ماند و به زودی تاثیر آن را خواهد دید. 
بدعهدی های در پشت پرده تحریم های ظالمانه کره جنوبی؛ اقداماتی که بی پاسخ نمی ماند
ممنوعیت واردات و عدم تعهد برای عبور و مرور کشتی های کره جنوبی
«دکتر جعفر قادری»، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و اقتصاددان در گفت و گو با خبرنگار"شیرازه"، گفت:متاسفانه کره جنوبی نهایت کم لطفی را در طول سال های مختلف داشته، این در حالیست که از ظرفیت تجارت با ایران استفاده کرده و صادرات کالاهای متنوعی به کشورما داشته است.
بدعهدی های در پشت پرده تحریم های ظالمانه کره جنوبی؛ اقداماتی که بی پاسخ نمی ماند
وی با اشاره به پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی افزود:این کشور به این کار خود بسنده نکرده و حتی برای حفظ و نگهداری پول ما اعتبار مالی طلب کرده است.

دکتر قادری به برخی راهکارها برای مقابله با بد عهدی کره جنوبی اشاره کرد و توضیح داد:کاری که می توان انجام داد این می باشد که اجازه واردات کالاهای این کشور صادر نشود و علاوه بر این کشور ما نسبت به عبور و مرور کشتی های آن ها در تنگه هرمز تعهدی نداشته باشد.چرا که اگر بنا باشد که به خود اجازه دهد که مشکلات این چنین برای ما بوجود آورد ما نیز باید به نوعی برخورد کرده، واکنش نشان دهیم و بدعهدی آن را بی پاسخ نگذاریم.

«ابراهیم عزیزی»، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و حقوقدان نیز با بیان این که کره جنوبی از اقدامات نظام خصمانه و سلطه  گر آمریکا تبعیت می کند، گفت:این کشور یک رویکرد غیرقابل قبول و دور از شئونات دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران را رقم زده و حق مسلم مردم خوب و عزیزمان، تلاش بهینه اقتصادگران و از طرفی ذخائر ما را بلوکه کرده است.

وی افزود: قطعا جمهوری اسلامی این حق را برای خود محفوظ می داند که هر نوع رفتار ظالمانه ای را چه در حوزه های اقتصادی و چه در زمینه های دینی تلافی کند، ما انتظار داریم که کشورهای آسیایی به ویژه شرق آسیا در مورد مسائل اقتصادی با کشورهای منطقه همراهی داشته باشند و بدانند که به دلیل موقعیت جغرافیای بیشتر از کشورهای اروپایی و آمریکایی می توانیم یاری گر یکدیگر باشیم و به نفع مردم منطقه و هم پیمانان تلاش کنیم تا روز به روز روابط مشترک خود را گسترش دهیم.

کشورهای منطقه باید قدر ارتباطات مشترک با ایران را بدانند
عزیزی با اشاره به این که کره جنوبی متضرر خواهد شد، گفت:ایران اسلامی سال های زیادی با این کشور معاملات تجاری داشته و اکثر محصولات را با این نام و نشان کره جنوبی وارد کرده اما اگر کشور ما اراده کند، می تواند این موقعیت را از آن ها سلب کند.اگر چه جمهوری اسلامی صبر و بردباری زیادی داشته و تا آنجایی که در توان دارد با کشورهای مشترک مدارا و همکاری خواهد کرد اما به نظر می رسد که کره جنوبی نیز تحت تاثیر کشورهای سلطه گر مثل آمریکای جنایتکار قرار گرفته که به هیچ وجه مورد پذیرش جمهوری اسلامی نخواهد بود.

وی ادامه داد:ایران در بخش های مختلف برای معامله دست برتر دارد و  به راحتی و با یک نگاه جامع که هم مسئولین سه قوه و مردم خواهند داشت امکان واردات محصولات کره ای ممنوع می شود وبخش اعظمی از این رفتار را پاسخ می دهیم البته سیاست های جمهوری اسلامی ایران همکاری و ایجاد روابط مشترک بویژه آسیاست اما به این معنا نبوده که هر رفتاری را تحمل کند.

ضرورت نگاه به درون و اتکای به ظرفیت های داخلی
این حقوقدان با اشاره به این که ما همیشه خالق شرایط بوده ایم،گفت: ما بر این باوریم که کشورهای منطقه باید قدر ارتباطات مشترک منطقه ای را بدانند چراکه ایران اسلامی به این رفتارهای کودکانه ای که در شان هیچ یک نیست تن نمی دهد و تابع شرایطی که برخی کشورها به دنبال آن هستند نخواهد بود، بر کسی پوشیده نیست که کشور ما در مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هیچ وقت تسلیم شرایطی که بعضی در صدد آن هستند نبوده، نیست و نخواهد بود.
بدعهدی های در پشت پرده تحریم های ظالمانه کره جنوبی؛ اقداماتی که بی پاسخ نمی ماند
وی به برخی راهکارها اشاره کردو افزود: نگاه به درون و اتکای به ظرفیت های داخلی، مبنای توسعه فرصت های اقتصادی قرار خواهیم داد چرا که هنوز کشورهای زیادی هستند که به دنبال همکاری با ایران می باشند و البته دست ما برای هر اقدام سودآور باز است.

تا زمانی که ترامپ هست، مطالبات ایران از کره مسدود خواهد ماند
غلامحسین شعرا، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی شیراز هم با بیان این که تا زمانی که ترامپ هست، مطالبات ایران از کره مسدود خواهد ماند، گفت:هرچند از میزان مطالبات وسپرده های ایران در بانک های کره جنوبی مبلغ دقیقی اعلام نشده اما برآورد می شود از زمان اقدام غیر قانونی ترامپ وآغاز تحریم های دیوانه وار آمریکا وکلیه متحدانش از جمله کره جنوبی، مجموع سپرده های ایران در بانک‌های کره‌ای که در یک بازی سیاسی قرار گرفته‌اند از شش میلیارد دلار تا هشت میلیارد دلار تخمین زده می شود.
وی افزود:برای رفع انسداد این حجم عظیم دارائی مسدود شده تلاش های متعددی انجام شده که مهمترین آن سفر سال گذشته رئیس بانک مرکزی کشورمان به کره جنوبی ودیدار با همتای خود در سئول هونگ نام کی، قائم مقام نخست وزیر و وزیر اقتصاد و امور مالی کره جنوبی بود که در آن سفر مقامات کره جنوبی  اطمینان دادندکه به حل این موضوع کمک می‌کنند اما هیچ‌گونه پیشرفتی در وعده‌های آن ها دیده نشد و بعید می باشد که کره جنوبی اختیار داشته باشد خارج از موافقت رئیس جمهور آمریکا اقدامی انجام دهد وقطعا تا پایان دولت ترامپ این مبالغ مسدود خواهد ماند وتلاش های ایران هم بی نتیجه خواهد بود.

شعرا با اشاره به تحولات کره جنوبی در یک صد سال اخیر توضیح داد:این کشور تحولات بسیاری را ازجمله استعمار به مدت ۴ دهه، جنگ به مدت ۳ سال، هرج و مرج سیاسی به مدت ۱۰ سال، کودتای نظامی، اعتصاب و تظاهرات دانشجویی، رشد و توسعه اقتصادی و دموکراسی را تجربه کرده است.
وی افزود:این کشور از اوایل قرن بیستم، تا اواسط آن یعنی ۱۹۴۵ دوره استعمار ژاپن را نیز تجربه کرده،در سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ میلادی، جنگ وسیعی در این شبه جزیره در گرفت که حاصل آن تقسیم شبه جزیره کره و کشته شدن بیش از یک میلیون نفر و ویرانی کامل این کشور بود. در سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۰ این کشور تقریبا در یک خلاء سیاسی به سر می‌برد تا آنکه در سال ۱۹۶۰ یک نظامی قدرتمند به نام سرهنگ «پارک چونگ هی» پدر رئیس جمهور فعلی کره با اقدام به کودتای نظامی به مدت ۲۰ سال حکومت کرد و سرانجام در اوایل حاکمیت پارک، روابط سیاسی ایران و کره در سال ۱۹۶۲ برقرار شد. اما این روابط آنچنان گسترده نبود.
بدعهدی های کره جنوبی پشت نقاب تحریم؛ اقداماتی که بی پاسخ نمی ماند
این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: تنها نقطه مهم در روابط اقتصادی در مقطع قبل از انقلاب، اعزام بیش از ۱۲ هزار کارگر کره‌ای به ایران بود که به درخواست پارک رئیس جمهور نظامی کره  ازدولت ایران شکل گرفت. شاید بتوان گفت پارک، بالا‌ترین نقش را در توسعه اقتصادی کره جنوبی ایفا نمود. او کسی بود که کشور و مردم کره را که از فقر و گرسنگی مجبور بودند شکم‌های خود را با کمربندهای چرمی ببندند تا احساس گرسنگی کمتری به آن‌ها دست دهد، به کشوری تبدیل کرد که هم اکنون اولین کشور از لحاظ تولیدات سرانه فولاد، اولین کشور جهان از لحاظ ساخت کشتی، اولین کشور جهان از لحاظ استفاده از اینترنت، چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا، چهارمین کشور از نظر ساخت ماشین آلات صنعتی، پنجمین کشور از لحاظ ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای و یازدهمین کشور اقتصاد جهان است ومهمتر از همه سیاست های ضد آمریکائی بود که در تفکرات  دولت نظامیان بر کره حاکم بود که سرانجام با وقوع انقلاب اسلامی در کشور مان و در نتیجه تحولات بنیادین در هردو کشور سطح روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور کاهش یافت و این روابط تا پایان جنگ ایران و عراق تا سطح کاردار باقی ماند.

وی ادامه داد:بعد از دوره اصلاحات، آغاز دولت هشتم و نهم در ایران و با شروع تحریم‌های بین المللی علیه ایران، کره جنوبی با تبعیت از سیاست‌های غرب، روابط خود را با ایران در تمام سطوح به شدت کاهش داد و تنها با مجوز ایالات متحده به ادامه خرید نفت از ایران، آن هم در سطح معین و محدود ادامه داد. واین شروع حرکت های گام به گام همپای دولت آمریکا توسط مقامات کره جنوبی باعث رنجش مقامات کشورمان گردید ودر نتیجه این روابط تضعیف گردید و با دستور رئیس جمهور وقت ( دکتر احمدی نژاد )  حضور شرکت‌های کره‌ای در ایران کم شد که در مقطعی، یعنی در سال ۲۰۱۰ بیش از چند صد شرکت کوچک و متوسط کره‌ای، که به ایران کالا وارد می‌کردند در اعتراض به سیاست‌های دولت وقت مبنی بر عدم اجازه صدور کالا به ایران خواهان رفع سریع موانع حضور مجدد در ایران شدند. این روابط تا قبل از شروع دولت دهم در وضعیت بسیار آسیب پذیری قرار داشت.

شعرا گفت:با روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان پنجمین رئیس جهمور ایران و حل  به ظاهر مسائل هسته‌ای، و نهائی شدن برجام  وچراغ سبز دولت وقت آمریکا برای برقراری رابطه با ایران وبوق وکرنای جهانی برای آن موفقیت بزرگ سیاسی، کره‌ای‌ها که مشتاق حضور مجدد در بازار ایران بودند به تکاپو افتادند. به طوری که در یک سال و نیم اول دولت روحانی، بسیاری از مقامات کره‌ای از جمله وزیر امور خارجه و وزیر صنعت و انرژی به ایران سفر کردند وزمزمه سفر رییس جمهور کره به ایران در محافل سیاسی و اقتصادی کره مطرح شد. امری که کمتر کسی آن را پیش بینی می‌کرد؛ چرا که روسای جمهور کره جنوبی در برنامه پنج ساله ریاست جمهوری خود، تنها به چند کشور از جمله آمریکا، چین، ژاپن و چند کشور اروپایی سفر می‌کردند. به همین علت بود که در تمام ایام فقط پارک اولین رئیس جمهور کره جنوبی که از زمان برقراری روابط دو کشور از سال ۱۹۶۲ به ایران سفر کرده بود و در عین حال دیگر ویژگی منحصر به فرد این سفر نخستین حضور رسمی یک رئیس جمهور زن کشور غیر مسلمان در ایران بود که تحت تبلیغات انفجاری مرتبط با برجام قصد داشت به ایران سفر کند.

وی افزود:نهایتا خانم «پارك گئون هی» رئیس جمهوری كره جنوبی دریكشنبه (15 اردیبهشت 1395) سفر سه روزه خود را به تهران همراه با هیاتی اقتصادی با حضورو همراهی ۲۳۰ نفر از روئسای غولهای صنعتی و اقتصادی کره، ۱۴۶ شرکت از مجموعه شرکتهای بزرگ (چه بول) سامسونگ هیوندایی دیلیم دوو، ۳۸ تن از مدیران موسسات مالی و شرکتهای دولتی، ۵۶ تن از روئسای اتحادیه و انجمن‌های صنعتی، اقتصادی و کشاورزی همراه با رئیس جمهور آن کشور را همراهی  کردند. سندها و موافقتنامه های مهمی در حضور رئیسان جمهور ایران و كره جنوبی به امضا رسید از جمله آن می توان به «معاهده همكاری متقابل در امور كیفری»، «معاهده استرداد مجرمین»، «موافقتنامه حمل و نقل دریایی»، «توافقنامه همكاری و كمك های اداری دوجانبه در امور گمركی»،«یادداشت تفاهم همكاری در امور زیربنایی»، «یادداشت تفاهم در زمینه منابع آب» و «یادداشت تفاهم همكاری در زمینه توسعه انرژی الكتریكی و صنایع جدید انرژی» اشاره كرد و همچنین از «یادداشت تفاهم همكاری در زمینه نفت و گاز طبیعی»، «یادداشت تفاهم همكاری در زمینه بهداشت و پزشكی»، «یادداشت تفاهم مبادلات فرهنگی 2017 و تاسیس مركز فرهنگی كره در تهران و مركز فرهنگی ایران در سئول» و «چارچوب توافق همكاری» نام برد.

 این مقام مسئول ادامه داد:بجز موافقت های سیاسی وامنیتی ، در طول آن سفر کره‌ای‌ها با طرف ایرانی موافقت نامه‌هائی را برای اجراء پروژه‌های متعدد به امضاء رسانندو بالا‌ترین میزان اعتبار بانکی توسط اگزیم بانک کره (بانک صادرات و واردات کره) و کی شور (بیمه صادراتی کره) مبلغی بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار جهت همکاری راهبردی اقتصادی با ایران اختصاص داد و فصل جدیدی در همکاری های گسترده اقتصادی بین دوکشور آغاز شد .. و این امر باعث  شروع همکاری گسترده در همه ابعاد بالاخص داد وستد های تجاری شد ودر طول آن ایام ایران  نفت و میعانات گاز طبیعی به بازارهای کره صادر ودر مقابل ماشین‌آلات سنگین، بخش خودرو و الکترونیک از کره جنوبی وارد گردید .

بر پایه این گزارش،کشور ایران با وجود هر نوع تحریم ظالمانه ای باپرجا خواهد بود چرا که از قدرت بالایی در زمینه های مختلف برخوردار می باشد.این در حالیست که رفتار کشورهای منطقه ای که تحت تاثیر کشورهای ظالم قرار می گیرند، بی پاسخ نمی ماند و آن ها در آینده ای نه چندان دور متضرر خواهد شد.
انتهای پیام/


برچسب ها: کره جنوبی ، تحریم ، فارس
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
م عادلی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹
0
با سلام و دعای خیر ، سخنان هرسه بزرگوار مورد تقدیر واحترام است ، لیٰکن دو نماینده محترم با برخی الفاظ تند به کره ای ها از تأثیرات مُنتَج به مقصودِِ مطلوب خواسته ی موردِ نظرشان کاسته اند، زیرا در چهل و یک سال تجربه ی وسیعِِ تقریباً جهانی وزمانی ، این نتیجه عیان شده که با شاخ و شونه کشیدن واَمثال آن مشکلی که حل نشده هیچ ، بل ، به دشواری ها و پیچیدگی های از این نوع روابط نیز افزون شده است ، بطوریکه حاجتی به بیان نیست.
سخنان نفر سوم یعنی جناب آقای شعرا معتدل به نظر رسید که علاوه بر واقع بینی ، برای خواننده ی مطالب نیز از جهات مختلفی مِن جمله سَیرِ تحولات و تطورات روابط ایران و کره جنوبی مفید و آگاه کننده است. برای استحکام عرایضم توصیه میشود به دو کلمه ی ابتدای آیه ی ۱۹ از سوره ی لقمان که به مَشیِ میانه و اعتدال توصیه شده توجه شود امیداست مسؤلین ما یا به تجربه ی پیش گفته عنایت کنند یا به آیات فراوان و چه بهتر که به هردو. با آرزوی موفقیت