کد خبر: ۱۴۰۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۴ تير ۱۳۹۹
گزارش اختصاصی شیرازه از سربازان سفید پوش خط مقدم مبارزه با کرونا؛

بیمارستان 70 تخت خوابی سپاه فجر فارس در ورزشگاه شهید آیت الله دستغیب شیراز راه اندازی شد/تبدیل دو سالن ورزشی به نقاهتگاه بیماران کرونایی در شیراز

بیمارستان 70 تخت خوابی مستقر در ورزشگاه شهید آیت الله دستغیب شیراز، با همکاری بهداری سپاه فجر استان فارس،سازمان بسیج جامعه پزشکی،بیمارستان مسلمین و علوم پزشکی شیراز همراه با تجهیزات و امکانات کامل در حال خدمت رسانی به بیماران کرونایی است.
به گزارش شیرازه،اینجا همه چیز عادی است حتی گاهی زندگی کسالت بار هم می شود، اما کمی آن طرفتر، درست به اندازه طی کردن چند دقیقه مسافت، مکانی است که در آن فاصله مرگ و زندگی،ترس و شجاعت و اضطراب و ایثار، با پوشیدن لباس‌های سفید مخصوص بخش کرونایی معنا پیدا می کند.

لباس سپیدی که این روزهای خاکستری کادر درمانی با پوشیدن آن آماده می شوند برای مبارزه با خبرسازترین ویروس دنیا، لباسی که به نظر تا آن را یک مرتبه تجربه نکرده باشی نمیتوانی درکی از سختی شغل این کادر ایثارگر داشته باشی.

برای من هم شاید تا قبل از این، آنگونه که باید، وضعیت و سختی روزهای کرونایی مجسم نشده بود اما امروز با پوشیدن لباس مخصوص پرسنل درمانی بخش کرونا، آن هم فقط برای یک ساعت و رفتن به میان جمعی از بیمارانی که فاصله چندانی بین مرگ و زندگی شان نیست، بسیاری از ناگفته ها و نادیده ها را تجربه کردم.

پس از هم صحبتی با چند تن از پرسنل درمانی نقاهتگاه شهید دستغیب که حالا با افزایش باور نکردنی تعداد مبتلایان به این بیماری در استان فارس، به بیمارستان پشتیبان تبدیل شده است، متوجه شدم در همین روزها که بسیاری از ما از گذراندن ساعات طولانی با اعضای خانواده مان خسته شده‌ایم، کسانی هم هستند که هفته‌ها است حسرت دیدن فرزندان و عزیزانشان به دلشان مانده و با دلتنگی و دلهره به انجام وظایف سنگینشان می‌پردازند تا بلکه تلاش‌هایشان، قطره‌ای باشد برای خاموش کردن آتشی که یک ویروس نوپدید برپا کرده است.

گر چه می‌توان به تعداد یک به یک پرستاران بخش های کرونایی، روایت‌های تلخ و تکان دهنده از آنچه که این روزها یک ویروس ماجراجو برای انسان‌ها رقم زده شنید، اما ما به سراغ تعدادی از پرستاران، پرسنل و بیماران نقاهتگاه شهید دستغیب شیراز رفتیم که در مرحله اول شیوع ویروس کوئید 19 به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی چند روزی را پس از بهبودی، میزبان این افراد بود تا با خیالی آسوده تر به آغوش خانواده بازگردند ولی اکنون به واسطه رشد صعودی و روند افزایش سریع تعداد مبتلایان به این بیماری و به دلیل تکمیل ظرفیت بخش های کرونایی در بیمارستانهای شیراز، تبدیل به بیمارستان پشتیبانِ  بیمارستان حضرت علی اصغر ع شده است.
بیمارستان 70 تخت خوابی سپاه فجر فارس در ورزشگاه شهید آیت الله دستغیب شیراز راه اندازی شد/تبدیل دو سالن ورزشی به نقاهتگاه بیماران کرونایی در شیراز
پس از تجهیز شدن به لباس و عینک مخصوص پرسنل درمانی، وارد محوطه بیمارستان شدم ابتدا هیچ یک از پرستاران و پرسنل درمان حاضر به گفتگو نبودند چون ترجیح می دادند همچنان از پشت آن عینک و نقاب و ماسک و لباس ناشناس باقی بمانند اما بعد از اصرار من  حاضر به گفتگو شدند.

هر روز که وارد محل کار می‌شویم با توکل به خدا روزمان را آغاز می‌کنیم

در ابتدا با خانم جوانی که کارشناس پرستاری است و از اول تیرماه به این نقاهتگاه آمده هم صحبت می‌شوم.

او می گوید: پرستار بیمارستان مسلمین است که به صورت داوطلبانه به این بیمارستان آمده اما روز اول که پیشنهاد دادند باید مدتی را در بیمارستان بیماران کرونایی بگذرانند او و عده‌ای از همکارانش ترس و اضطراب و نگرانی داشتند.

این کارشناس پرستاری با بیان اینکه اما بنا بر حسب وظیفه باید این نقاهتگاه هم پوشش داده می شد، افزود: روز اولی که وارد این رشته شدیم پیش‌بینی هرگونه سختی کار شده بود اما قطعا امروز کشور در بحران است و نیاز دارد همه در صحنه حضور داشته باشیم تا این بیماری را پشت سر گذاشته و مجدد کنار هم زندگی کنیم.

 او که به واسطه بیماری قلبی مادرش هنوز به خانواده اش نگفته که در این بیمارستان کار می کند، نخواست نامش ذکر شود و در پاسخ به این سوال که شما ترس و اضطرابی از اینکه در کنار این بیماران هستید ندارید؟ گفت: هر روز که وارد محل کار می‌شویم با توکل به خدا روزمان را آغاز می‌کنیم و از خداوند می‌خواهیم که محافظ همه همکارانمان باشد.

وی با بیان اینکه تقریباً از اواسط خرداد ماه خانواده ام را ندیده ام، سختی جنبه کار در این بیمارستان را نوع پوشش و لباس هایی که گاه تا ۱۲ ساعت هم مجبور به پوشیدن آن هستند عنوان کرد و افزود: گرمای این محیط بسته که قبلاً باشگاه ورزشی بوده و سقف آن گرمای هوا را منتقل می کند باعث شدت گرما در لباس و سختی کار میشود اما دوری از خانواده این شرایط را سخت تر کرده است.

بیمارستان 70 تخت خوابی سپاه فجر فارس در ورزشگاه شهید آیت الله دستغیب شیراز راه اندازی شد/تبدیل دو سالن ورزشی به نقاهتگاه بیماران کرونایی در شیراز
مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا تعداد ابتلای به کردید 19 در جامعه کمتر شود

خانم راستی پیشه دیگر پرسنل نیروهای مسلح که اکنون در این نقاهتگاه انجام وظیفه می‌کند نیز در خصوص احساس خود از کار کردن در میان جمع بیماران کرونایی، گفت:  ما بر اساس تعهد و وجدان کاری قول داده ایم که همیشه به بیماران کمک کنیم.

 این پرستار با بیان اینکه قبل از انتشار کوئید ۱۹ ما با بیماری‌های واگیردار دیگری هم روبه‌رو بوده‌ایم افزود: اما تفاوتی که ویروس کرونا با دیگر بیماری ها دارد، شیوع سریع و بالای این بیماری است ولی الان دیگر ترس چندانی نداریم.

وی در ادامه از مردم درخواست کرد که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا تعداد ابتلای به کردید 19 در جامعه کمتر شود.
راستی پیشه اضافه کرد: به این ترتیب هم سختی کار ما کمتر شده و هم بیشتر می توانیم خانواده هایمان را ملاقات کنیم.


نگرانی اصلی ما از کار کردن در چنین محیطی سلامتی خانواده هایمان است

محمدرضا صادقی که عضو پرسنل نیروهای مسلح هست نیز می‌گوید: سه هفته است که در این نقاهتگاه مشغول خدمت رسانی به بیماران مبتلا به کوئید ۱۹ هستم ابتدای ورود به این مکان ترس و دلهره عجیبی داشتم اما بعد از گذشت چند روز و دیدن از خودگذشتگی همکارانم در رویارویی با بیماران کرونایی  این اضطراب و ترس از بین رفت و اکنون خیلی حس خوبی دارم که به افرادی کمک می کنم که در شرایط سختی به سر می برند.
بیمارستان 70 تخت خوابی سپاه فجر فارس در ورزشگاه شهید آیت الله دستغیب شیراز راه اندازی شد/تبدیل دو سالن ورزشی به نقاهتگاه بیماران کرونایی در شیراز
صادقی همچنین افزود: نگرانی اصلی ما از کار کردن در چنین محیطی سلامتی خانواده هایمان است و اینکه به ناچار باید آنها را کمتر ببینیم.

میانگین سنی بیماران مبتلا در این بیمارستان از هفت سال تا ۸۸ سال است

سامانی مدیر نقاهتگاه شهید آیت الله دستغیب و از پرسنل بهداری سپاه فجر استان فارس هم در ادامه گفت: از تاریخ 14 تیرماه سال جاری بر اساس نیازی که احساس شد چون بیمارستان های سطح شهر از بیماران کرونایی پر شده و ظرفیت پذیرش بیمار جدیدی نداشتند این نقاهتگاه تبدیل به بیمارستان پشتیبان برای بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) شد اما بیمارانی که نیاز به بستری دارند ابتدا توسط پرسنل درمانی بیمارستان علی اصغر پذیرش شده کارهای اولیه آنها انجام می‌شود و سپس به این مکان منتقل می شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ تخت فعال داریم که می توانیم آن را به ۸۰ تخت هم گسترش دهیم،افزود: هر روز دو پزشک متخصص عفونی بیماران را ویزیت میکنند و ۲۴ ساعته پزشک مقیم و کادر پرستاری حضور دارند و تمام استانداردهایی که برای یک بیمارستان تعریف شده در این باشگاه در نظر گرفته شده است.

سامانی در ادامه سخت‌ترین اتفاق و لحظه، در این مکان را بدحال بودن بیماران عنوان کرد و ابراز داشت: مواقعی که بیماران نیاز به کمک اورژانسی دارند و مشکل تنفسی شدید موجب وخیم شدن حال شان می گردد نجات جان او برای ما حساس ترین لحظه است.

 وی میانگین سنی بیماران مبتلا در این بیمارستان را از هفت سال تا ۸۸ سال اعلام کرد و ادامه داد: در حال حاضر ۲۸ مریض بستری در این مکان حضور دارد و هر روز بر تعداد این بیماران افزوده می گردد.
بیمارستان 70 تخت خوابی سپاه فجر فارس در ورزشگاه شهید آیت الله دستغیب شیراز راه اندازی شد/تبدیل دو سالن ورزشی به نقاهتگاه بیماران کرونایی در شیراز
این بیمارستان دارای بخش بستری، آزمایشگاه، رادیولوژی و اتاق عمل است 

محمد ابراهیمی فرد رئیس بهداری سپاه فجر استان فارس هم در گفتگو با خبرنگار شیرازه با بیان اینکه نقاهتگاه شهید دستغیب فعالیت خود را از تاریخ 99/3/31 با ظرفیت ۱۰۰ تخت بستری با همکاری معاونت سلامت و دفاع زیستی سپاه فجر استان، بیمارستان‌مسلمین، جامعه پزشکی و علوم پزشکی شیراز آغاز کرد،گفت: در مرحله اول، بیماران دوره نقاهت عمومی ۱۴ روزه خود را در این مرکز می گذراندند و از خدمات پزشکی و پرستاری هم بهره مند بودند و در مدت زمانی که این مکان نقاهتگاه بود حدود ۴۰ بیمار بستری شدند.

ابراهیمی فرد ادامه داد: اما از تاریخ ۱۴ تیر ۹۹ که به بیمارستان پشتیبان حضرت علی اصغر علیه السلام  ارتقا پیدا کرد، با ظرفیت ۷۰ تخت بستری ادامه کار داد.

وی با بیان اینکه این بیمارستان دارای بخش بستری، آزمایشگاه، رادیولوژی و اتاق عمل است و از خدمات پزشکان عمومی و متخصص هم به صورت مستمر استفاده می کند افزود: کادر درمانی همه از نیروهای مسلح هستند و در حال حاضر در هر شیفت کاری ۲۵ کادر پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی به بیماران ارائه خدمت می کنند.

 رئیس بهداری سپاه فجر استان همچنین  با بیان اینکه کل نیروی انسانی این بیمارستان را نیروهای مسلح شاغل در بیمارستان مسلمین تامین می‌کند، ابراز داشت: اما بخشی از تجهیزات و دارو را علوم پزشکی بر عهده دارد.

 ابراهیمی فرد در خصوص هزینه درمان بیماران کرونایی نیز عنوان کرد: هر چند در این بیمارستان هزینه دریافت نمی‌شود اما تمام هزینه ها را که در دیگر بیمارستان های کرونایی بیماران پرداخت می کنند بیمه متقبل شده است.

راه‌اندازی دو نقاهتگاه جدید برای بیماران کرونایی  

حسین درویشی مدیر اداری مالی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز  در خصوص نقش علوم پزشکی در اداره نقاهتگاه شهید دستغیب،عنوان کرد: در ادامه مرحله اول شیوع کرونا، افزایش تعداد بیماران باعث شد که ظرفیت تخت‌های بیمارستان ها تکمیل گردد، پس تصمیم گرفته شد، نقاهتگاه به بیمارستان پشتیبان تبدیل و توسط بهداری سپاه اداره شود.

درویشی افزود: همکاری دانشگاه علوم پزشکی با بهداری سپاه به این صورت است که نیروی انسانی به طور کامل از پرسنل سپاه و نیروهای مسلح تامین شده، اما بخشی از تجهیزات، لوازم مصرفی پرسنل و بیماران و غذای بیماران را دانشگاه علوم پزشکی برعهده دارد.
بیمارستان 70 تخت خوابی سپاه فجر فارس در ورزشگاه شهید آیت الله دستغیب شیراز راه اندازی شد/تبدیل دو سالن ورزشی به نقاهتگاه بیماران کرونایی در شیراز
وی با اشاره به اینکه پس از تبدیل این نقاهتگاه به بیمارستان و با توجه به ضرورت راه‌اندازی نقاهتگاه دیگری، سراغ دیگر ورزشگاه ها و سالن ها رفته از آن‌ها بازدید کردیم،ابراز کرد: پس از ارزیابی شرایط، دو ورزشگاه تبدیل به نقاهتگاه خواهند شد تا بیماران بهبود یافته دوره درمان خود را در این نقاهتگاه ها طی کرده و به منزل مراجعه کنند.

درویشی از راه‌اندازی دو نقاهتگاه از ۲۴ تیر ماه خبر داد و گفت: ابتدا چند مجموعه را برای اینکار در نظر گرفته ایم که یکی سالن شماره ۲ همین ورزشگاه شهید دستغیب است دوم ورزشگاه سرداران وابسته به شهرداری و مورد دیگر ورزشگاه آیت الله ربانی وابسته به کمیته امداد است. 

وی در خصوص وضعیت بیمارستانهای شیراز گفت: در حال حاضر ظرفیت بیمارستان علی اصغر کاملا تکمیل شده و پس از انجام مراحل اولیه، بیماران به بیمارستان چمران، شهید فقیهی و بیمارستان پشتیبان منتقل می‌شوند همچنین بیمارستان‌بعثت نیز با مهیا کردن 100تخت بستری اعلام آمادگی کرده است.

دکتر درویشی در پایان تاکید کرد: برای اینکه در مدیریت و انتقال بیماران با مشکل مواجه نشویم و اتفاقی برای بیماران نیافتد اعزام‌ها از بیمارستان علی اصغر صورت می گیرد.

بیمارستان 70 تخت خوابی سپاه فجر فارس در ورزشگاه شهید آیت الله دستغیب شیراز راه اندازی شد/تبدیل دو سالن ورزشی به نقاهتگاه بیماران کرونایی در شیراز

به پایان آمدیم دفتر حکایت همچنان باقی است

و اما در ادامه این گفتگوها سری هم به چند بیمار کرونایی بستری در بیمارستان شهید دستغیب زدیم تا علت و نحوه ابتلای آنان به کوئید 19را جویا شویم.

خانم 49ساله ای که بی هیچ بیماری زمینه ای و مشکل قبلی به این ویروس مبتلا شده، بی احتیاطی خانواده اش را علت اصلی ابتلا به کرونا می داند و می گوید:خودم کاملا نکات بهداشتی را رعایت کرده و مرتب از ماسک و دستکش و مواد ضد عفونی استفاده می کردم اما یک روز پسرم به همراه همسرش به منزل ما آمدند و علائم سرماخوردگی داشتند وقتی پرسیدم مشکلتان چیست سرماخوردگی را دلیل سرفه های خود  عنوان کردند اما سه روز بعد من هم دچار سرفه و تنگی نفس شدید شدم پس از مراجعه به دکتر و انجام تست گفتند مبتلا به کرونا شده ام.
او در ادامه افزود:حال عمومی عروس و پسرم خوب است و اصلا قرنطینه نشدند.
خانم میانسال دیگری که شدت تنگی نفس پای او را به بیمارستان کشانده، گفت: من اصلا از خانه بیرون نمی رفتم چون مشکل تنگی نفس و قلب داشتم ترجیح می دادم در خانه بمانم اما یک شب که جشن تولد نوه ام بود به اصرار عروسم به باغ خانوادگی رفتیم که همانجا من و کل اعضای خانواده ام به کرونا مبتلا شدیم.

او در ادامه از مردم خواهش کرد تحت هر شرایطی در خانه بمانند و از رفتن به مهمانی و جشن و مراسم دیگر خود داری کنند.

آری هر چند در این گزارش به پایان آمدیم دفتر، اما حکایت همچنان باقی است و اگر  مردم خود مصمم به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی نشوند و این ویروس مهلک را جدی نگیرند هم جان خود و هم دیگران را به خطر خواهند انداخت همچنین ضربه سنگینی بر پیکره جامعه ی سفید پوشانی خواهیم زد که با ایثار و از خود گذشتگی جان خود و خانواده هایشان را فدای سوگند مقدس پزشکی و تعهد شغلی کرده اند./
انتهای پیام/
نظرات بینندگان