کد خبر: ۱۴۰۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۷ - ۲۵ تير ۱۳۹۹
امام جمعه شهرک گلستان شیراز:

ائمه جمعه در حفظ و پایداری نظام نقش تعیین کننده داشته و دارند

حجت الاسلام مرادی گفت: عبور از فتنه ها و بصیرت افزایی در طول ۴۰ سال عمر انقلاب ، از کارکردهای مهم ائمه جمعه است.

حجت الاسلام مرادی امام جمعه شهرک گلستان در گفتگو با خبرنگار شیرازه اظهار داشت: یکی از ویژگی های ممتاز نماز جمعه ایران، این است که با محوریت ولایت ولی امر مسلمین است؛ لذا می‌بینیم که ائمه جمعه استان‌ها با حکم مستقیم، و بقیه ائمه جمعه در استان‌ها با حکم غیر مستقیم رهبری منصوب می شوند.

به گفته وی، مسئله مهمی که در طول این ۴۰ سال درمورد نمازجمعه شاهد بودیم، افزایش کمی و کیفی نمازهای جامعه است؛ یعنی نماز جمعه ای که در ۵ مرداد ۵۸ در تهران شروع شد و یک مورد بود، الان به ۹۲۰ مورد رسیده است؛ ضمن اینکه بیش از یکصد مورد هم در نوبت هستند تا در شرایط مناسب، بتوانند امام جمعه برای شهر خود انتخاب کنند.

حجت الاسلام مرادی با تصریح بر اینکه ائمه جمعه ما مستقل از دولت هستند افزود: این یعنی از نظر درآمد و حقوق، و نیز از نظر سیاسی، وابسته به دولت نیستند؛ از نظر سیاسی، ائمه جمعه تابع قرآن و اهل بیت هستند. در تمام دولت‌ها هم منصفانه نقاط قوت را تایید و از نقاط ضعف انتقاد می‌کنند.

امام جمعه شهرک گلستان شیراز، عبور از فتنه ها و بصیرت افزایی در طول ۴۰ سال عمر انقلاب را مورد مهمی دانست که با آن روبرو بوده‌ و هستیم؛ از براندازی گرفته تا جنگ سخت، نیمه سخت و نرم؛ و ائمه جمعه در همه این موارد، همیشه بصیرت افزایی داشته و نسبت به مقابله با این مسائل ورود کرده و بسیاری از توطئه ها را هم خنثی کرده اند.

وی، برگزاری نماز جمعه را "میزان الحراره" نظام دانست که هرچه نمازجمعه پررنگ‌تر و باشکوه‌تر باشد، یعنی مردم به نظام اعتقاد بیشتری دارند.

این امام جمعه شیراز، حضور جوانان در نماز جمعه را از موارد قابل توجه دانست و افزود: ستادهای نمازجمعه در حکم بازوی پرتوان اجرایی ائمه جمعه هستند که مرکب از خواهران و برادران است و بعضی از ستادها تا ۷۰ عضو داوطلب دارد که با تحصیلات دانشگاهی و حوزوی، کمک شایانی به نمازجمعه می کنند.

به گفته حجت الاسلام مرادی، یکی دیگر از امتیازات مهم نماز جمعه در ایران، آزادی حضور در این مراسم سیاسی عبادی است؛ یعنی کسی با اجبار شرکت نمی کند، بر خلاف برخی کشورهای اسلامی مثل مالزی که اگر افراد کارمند دولت در این آیین سیاسی عبادی شرکت نکنند، جریمه می شوند.

وی، انتخاب آزاد مطالب برای خطبه ها را از ویژگی های دیگر نماز جمعه در ایران دانست که این امر، برخلاف برخی کشورهای اسلامی از جمله عربستان سعودی است که از یک منبع، مطالب خطبه های اول و دوم بخشنامه می‌شود و امام جمعه، خطبه ها را از رو می خواند. همچنین در ایران، ائمه جمعه آزادانه نسبت به مسائل منطقه خود اظهار نظر می‌کنند.

امام جمعه شهرک گلستان شیراز،حمایت‌های مالی و معنوی مردمی از نهاد ستاد نمازجمعه را از دیگر خصوصیات نمازجمعه در کشورمان دانست و اظهار داشت: ستادهای نماز جمعه، هیچگونه درآمدی از دولت ندارند و همین مسئله هم باعث عظمت و شکوه نماز جمعه شده است.

حجت الاسلام مرادی روحیه استکبارستیزی در نماز جمعه، یعنی مبارزه علمی با آمریکا، رژیم صهیونیستی، و وابستگان آنها را از دیگر ویژگی های نماز جمعه دانست که فقط در ایران اتفاق می افتد و در کشورهای دیگر اسلامی، ائمه جمعه این امکان را ندارند که از استکبار انتقاد کنند، چرا که این نهاد وابسته به دولت است و دولت ها هم به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تحت حمایت آمریکا هستند.

وی همچنین به حضور پرشور خانمها در نماز جمعه ایران اشاره کرد که قابل مقایسه با دیگر کشورهای اسلامی نیست؛ چراکه حتی در بعضی از کشورهای اسلامی و حضور بانوان ممنوع است؛ اما بانوان ایرانی با حضور و کمک‌های مالی و فکری به خود به ستاد نمازجمعه، باعث پیشرفت و ارتقای این ستاد شده‌اند.

امام جمعه شهرک گلستان شیراز همچنین با اشاره به پخش بخشی از خطبه های نماز جمعه از طریق رسانه ها و مطبوعات، گفت: این امر در کشورهای اسلامی دیگر بسیار کم و در حد محدود اتفاق می افتد.

حجت الاسلام مرادی با اشاره به برنامه مند بودن ائمه جمعه نسبت به آینده، به ۱۴ مسئولیت ائمه جمعه بدون دریافت هزینه اشاره کرد و گفت: مسئولیت در ستاد نماز جمعه، ستاد اقامه نماز، و ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بخشی از این مسئولیت هاست.

وی ادامه داد: در شرایط خاصی که افراد یا نهادها راه به جایی ندارند، با مراجعه به دفتر امام جمعه، مشکلات خود را بازگو می کنند و امام جمعه با ارتباطاتی که با دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی دارند، گره‌های کور افراد، نهادها و سازمان‌ها را برطرف می کند؛ ضمن اینکه این دفتر، فقرای زیادی را که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیستند را هم تحت پوشش خود قرار می‌دهد؛ همچنین مسافران و بیمارانی که به شهرهای مختلف سفر می کند و به هر دلیلی با کمبود پول مواجه می‌شوند، را هم تحت پوشش قرار داده و کمک می کند.

حجت الاسلام مرادی، دفاتر ائمه جمعه را به مثابه یک دفتر مشاوره برای افراد و سازمان‌ها برشمرد و گفت: حل اختلافات خانوادگی، مشاوره در امر ازدواج و اشتغال، حل اختلافات محلی و حتی حل اختلافات و معضلات دستگاه‌های اجرایی، از دیگر کارکردهای دفاتر ائمه جمعه است.

امام جمعه شهرک گلستان ارتباط با حلقه های صالحین و ارتباط مستمر و سرکشی از مدارس و دانشگاه ها در مناسبت های مختلف را از دیگر فعالیت های ائمه جمعه معرفی کرد.

به گفته وی، حضور ائمه جمعه در جلسات شورای اداری باعث استفاده از نظریات ایشان برای ارگان‌ها، و استفاده ایشان از نظرات افراد مختلف است.

حجت الاسلام مرادی به حضور در صحنه و چشمگیر ائمه جمعه و جماعات در زمینه مقابله با کرونا اشاره کرد و با یادآوری اینکه به دلیل حضور این افراد در مناطق آلوده ،تعدادی هم در کشور به این بیماری مبتلا شدند، تأکید کرد: آیین کفن و دفن میت های کرونایی تحت نظارت و حضور نمایندگان ائمه جمعه انجام می‌شود تا خدای ناکرده هیچ کدام از این افراد بدون غسل و تشریفات مذهبی مذهبی دفن شوند.

به گفته امام جمعه شهرک گلستان، بیشترین سبد غذایی و کمک های مردمی، از طریق ائمه جمعه میان فقرا و نیازمندان توزیع شده است و کمک‌های حمایتی، دغدغه اصلی این روزهای ائمه جمعه است؛ چرا که معلوم نیست این بیماری در دنیا کی ریشه کن می شود.

وی با تأکید بر اینکه ائمه جمعه در حفظ و پایداری نظام نقش تعیین کننده داشته و دارند، اظهار داشت: حضور و همکاری در طرح و برنامه های عمرانی و کمک به شهرداری، همکاری با مدیران برای سخنرانی قبل از خطبه ها و ارائه میز خدمت در ستادهای نمازجمعه، کمک به بهداشت و درمان، کمک به کمیته امداد و بهزیستی، از دیگر فعالیت های ائمه جمعه است.

انتهای پیام/

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان