کد خبر: ۱۴۰۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۲ - ۲۵ تير ۱۳۹۹
در یکصد و چهل و یکمین جلسه صحن علنی شورای شهر شیراز مطرح شد؛

برای مبارزه با فساد برنامه داریم اما اراده کافی برای عمل وجود ندارد/ افزایش 25درصدی نرخ کرایه خطوط روزانه، شبانه و دربستی ناوگان اتوبوس و مینی‌بوس در شیراز

موسوی رئیس شورای اسلامی شهر شیراز،کلید حل مسأله مبارزه با فساد را در کوتاه کردن مراحل و روند ارایه خدمات و شفافیت دانست و گفت: ما برنامه داریم، اما مدیرانی می خواهیم که اراده جدی برای عمل و جرات و جسارت مبارزه با فساد را داشته باشند و خدمت به مردم را برای خودشان یک عبادت و یک فرصت بدانند که خداوند نصیب هر کسی نمی کند.

به گزارش شیرازه، سید عبدالرزاق موسوی در یکصد و چهل و یکمین جلسه صحن علنی شورای شهر شیراز با بیان اینکه متاسفانه گزارش ها نشان می دهد که در موضوع بیماری کرونا ما در شرایط بدی هستیم، گفت:در چنین شرایطی نیاز است همه مدیران و مسئولان و سازمانها و نهادهای های خدمات رسان، با کمک و همراهی مردم به مجاهدین راه سلامت جامعه پزشکی کمک کنیم.

موسوی با اشاره به اینکه همه ما می دانیم که یکی از راه های پیشگیری از گسترش این بیماری و کنترل آن رعایت فاصله اجتماعی و تماس کمتر و استفاده از ماسک می باشد،افزود: در موضوع فاصله اجتماعی یکی از فضاهای گسترش و انتقال این بیماری حمل و نقل عمومی است و دوم فضاهایی است که مردم در آنجا جمع می شوند و به نوعی فعالیت های روزانه خود را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه بستن مغازه و محل کار و تعطیلی مترو و حمل و نقل عمومی مستلزم هزینه های جدی است،ابراز داشت: به هر صورت عده‌ای ولو به طور موقت کار خودشان را از دست می‌دهند آن هم گروهی که معمولاً دخل و خرج شان بر اساس کار روزانه آنها تنظیم می شود، در چنین شرایطی، دولت به کمک مردم باید بخش عمده این ضرر و زیان را به موقع جبران کند.

او همچنین اظهار کرد: شورای اسلامی شهر و شهرداری نیز آمادگی خود را همچون گذشته، برای همکاری اعلام می کنند. البته تعطیلی وسایل حمل و نقل عمومی هم به ویژه اتوبوس نمی تواند ادامه یابد، چون مردم مشکل دارند. 

وی با تاکید بر تسهیل و تسریع در امر خدمات‌رسانی به شهروندان و مبارزه با فساد،عنوان کرد: ما موظف هستیم خدمات را به مردم در کوتاه ترین زمان و به آسان ترین شکل ارائه کنیم و فلسفه وجودی شوراها هم همین است که برای خدمات رسانی های مختلف و اینکه در سریع ترین زمان و به بهترین شکل به مردم ارائه شود، برنامه ریزی کنند و بر آن نظارت داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه کلید حل مسأله در کوتاه کردن مراحل و روند ارایه خدمات و شفافیت است،افزود: ما برنامه داریم، اما مدیرانی می خواهیم که اراده جدی برای عمل داشته باشند، جرات و جسارت مبارزه با فساد را داشته باشند و خدمت به مردم را برای خودشان یک عبادت و یک فرصت بدانند که خداوند نصیب هر کسی نمی کند.

موسوی با اشاره به اینکه یکی از حوزه‌هایی که در بحث خدمات رسانی به مردم باید به طور جدی در آن تلاش کرد و شرایط ارائه خدمات آسان و بدون واسطه به مردم را تسهیل کرد،حوزه شهرسازی است،عنوان کرد: گزارش خوبی از نحوه و دریافت عوارض از مردم نداریم، به مدیران شهرداری هشدار می دهیم که اگر مواظب نباشید و مراقبت نکنید، گرفتار خواهید شد.

او تصریح کرد: مردم ناراضی هستند، روند محاسبه و دریافت عوارض را شفاف کنید، بدون کمک مردم امکان مبارزه با فساد وجود ندارد. 

موسوی در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ توجیهی برای ما وجود ندارد که در قبال انجام وظیفه قانونی خود به دنبال کسب امتیازی از شهروندان و یا افراد دیگری باشیم،افزود: دست مدیران و کارکنانی که خالصانه و صادقانه به مردم خدمت می کنند را باید بوسید و با مدیران و کارمندانی که از موقعیت خود سوء استفاده کرده و مرتکب تخلف و سوء استفاده شوند، به شدت باید برخورد شود.

وی اضافه کرد: باید تلاش کنیم برای انجام کار مردم راه حل قانونی پیدا کنیم، تخلف از قانون تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست، اینکه بخواهیم قانون را برای افراد مختلف متفاوت و حتی مختلف اجرا کنیم، خود این سوء استفاده و تخلف است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز راه جلوگیری از فساد و تخلف را شفافیت و تقویت نظارت دانست و گفت: ما باید از مدیران و کارکنانی که در زمینه شفاف کردن فرایند ارائه خدمات و تسهیل و تسریع آن به مردم و شهروندان و جلب رضایت عمومی موفق عمل می کنند، تقدیر و حمایت کرده و به مردم معرفی کنیم و در مقابل اگر مدیری در انجام وظایف خود مرتکب سوء استفاده یا تخلف شود، باید به شدت بر اساس قانون با او برخورد  کنیم، نمی‌شود که بین مدیری که همه تلاش خود را برای انجام مطلوب وظایف خود به کار می‌گیرد و مدیری که پست و مقام خود را به عنوان یک ابزار برای رسیدن به منافع شخصی و یا گروهی استفاده می کند تفاوت قائل نشد، ماهمچنین باید کارمندان، کارکنان و کارگران و مدیران پاکدست و خدمتگزار را تشویق کنیم و به مردم هم معرفی کنیم.

 موسوی چند عامل مهم از جمله قراردادها، تغییر کاربری املاک و توصیه و سفارش افراد ذی نفوذ را  ایجاد زمینه فساد در شهرداری عنوان کرد و در ابراز داشت: برخوردهای دوگانه با تخلفات و جرایم احتمالی؛ متاسفانه یکی دیگر از زمینه های فساد است.

بررسی طرح تشکیل دبیرخانه دائمی مناسب‌سازی اماکن و فضاهای شهری برای معلولین، جانبازان، کودکان و سالمندان در شیراز

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز  در ادامه صحن علنی شورا در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه امروز 25 تیر ماه در تقویم ملی کشورمان به عنوان روز بهزیستی و تأمین اجتماعی نامگذاری شده است،گفت:بهزیستی با اقشار محروم و انسانهایی در ارتباط می باشد که بنا به دلایل محیطی، اجتماعی، اقتصادی و ارثی و نیز داشتن مشکلات جسمی، روانی و عاطفی، دچار مشکلاتی شده اند.

نواب قائدی افزود: سازمان بهزیستی سازمانی فرهنگی، اجتماعی و امدادی است که برای کمک به این افراد و در راستای حفظ ارزشهای انسانی و تحقق عدالت اجتماعی تأسیس شده است و با حداقل حمایتهای دولتی و با تکیه بر مشارکت مردمی و انجمن های مردم نهاد و همکاری سازمانها، در جهت توسعه خدمات توانبخشی، امدادی و بازپروری و کمک به تأمین حداقل نیاز گروه های کم درآمدی که قادر به توانایی و خودکفایی اقتصادی نیستند، فعالیت می نماید. 

قائدی با اشاره به اینکه یکی از اقشاری که مشمول خدمات بهزیستی می شود، افراد توان خواه است،افزود: وقتی صحبت از افراد توان خواه و مسائل مربوط به سیستم شهرسازی در جهت کمک به آنها می شود، ذهن اکثر ما به افراد دارای معلولیت که در جامعه وجود دارند معطوف می گردد، عزیزانی که به خاطر داشتن معلولیتهای جسمی و حرکتی به تنهایی قادر به انجام برخی فعالیتهای روزمره خود نمی باشند و محدودیتهایی برای استفاده از خدمات و زیرساختها دارند، غافل از اینکه سالخوردگان، بیماران، زنان باردار و کودکان که می توانند پدر و مادر، همسر یا فرزند هر کدام از ما باشند نیز عمومأ برای استفاده از اماکن، معابر، فضاهای عمومی و سایر زیرساختهای شهری نیاز به حمایت دارند.

وی با بیان اینکه هر کدام از ما ممکن است در آینده به هر دلیلی بصورت موقت یا دائم دچار معلولیت شویم،ابراز داشت: بنابراین هر کدام از مسئولین و مردم که در این زمینه تلاشی انجام می دهند و خدماتی ارائه می نمایند در نهایت خودشان در زمان کهنسالی و یا معلولیت و یا سایر اعضای خانواده شان به فراخور نیاز از آن بهره مند خواهند شد.

قائدی یکی از مباحثی که در سیستم مدیریت شهری مطرح می باشد را عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه و متناسب خدمات و مناسب سازی زیرساختها (شامل اماکن، فضاها، معابر و حمل و نقل شهری ) برای تمامی شهروندان عنوان کرد و افزود: اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوع مناسب‌سازی فضای شهری از سوی قانون‌گذار در سطح کلان و خرد به خوبی دیده شده است و بستر قانونی مناسبی نیز در خصوص حمایت از افراد توان خواه و مناسب سازی فضاهای شهری فراهم می باشد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه با بیان اینکه از شعارهای اساسی شورای پنجم شهر شیراز، رویکرد انسان محوری در توسعه شهری و خدمات قابل ارائه به شهروندان می باشد که در برنامه پنج ساله سوم توسعه شهرداری و برنامه سالانه شهرداری نیز مورد توجه قرار گرفته،ابراز داشت:علیرغم اینکه شهرداری شیراز اقدامات خوبی در راستای مناسب سازی فضاها و اماکن عمومی سطح شهر انجام داده است اما هنوز تلاش زیادی می طلبد تا شیراز به استانداردهای شهر انسان محور برسد.

قائدی در ادامه به بخشی از اقدامات صورت گرفته در دوره پنجم شورای اسلامی در خصوص مناسب سازي  انجام شده اشاره کرد و گفت: علیرغم پیشرو بودن شهرداری شیراز در جهت مناسب سازی اماکن و فضاهای شهری برای افراد توان خواه، بدلیل پراکندگی اقدامات، عدم وجود وحدت رویه و نیز عدم وجود متولی واحد برای پیگیری موضوع در شهرداری، رصد و ارزیابی اقدامات، مستندسازی و گزارش گیری آنها بصورت متمرکز صورت نگرفته و فعالیت های شهرداری بخوبی اطلاعرسانی و انعکاس داده نشده که برای کمک به حل این موضوع، راه اندازی دبیرخانه دائمی مناسب سازی در شهرداری شیراز در قالب طرح کمیسیون به صحن ارائه شده و در دستور کار قرار دارد.

در رویکرد گام دوم انقلاب و روند فسادستیزی افزایش واسطه‎گری‌ها هیچ توجیهی ندارد

محمد تقی تذروی یکی دیگر از اعضا شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه در نطق پیش از دستور خود با تاکید بر اینکه امروزه وضعیت اقتصادی کشور و  معیشت مردم در تنگنا  قرار دارد،گفت: علاوه بر ضعف مدیریت یکی از دلایل اساسی  این شرایط رشد عجیب پدیده واسطه گری یا دلالی می باشد.

محمد تقی تذروی واسطه گری یا دلالی را معلول  بی توجهی ها  و عدم  نظارت دانست و افزود:  این  افراد و شبکه ها  با  رشد فزاینده و قارچ گونه خویش از این  فضای غبارآلود  به کسب درآمدهای  نامشروع  می پردازند و متاسفانه دلالی و واسطه گری تا آنجا  رونق یافته که در هرگوشه  شهر  محلی برای جولان آنان شکل گرفته است.

تذروی به دلالان  بازار سکه و ارز و طلا که در یک منطقه و دلالان خودرو که در دیگر نقطه ای از شهر تجمع می یابند، اشاره کرد و افزود: یکی از بی اخلاق  و ناشایسته ترین مدل های دلالی که متاسفانه درشهرمان شاهد آن هستیم  حضور دلالان در جلوی بیمارستانها و درمانگاهها  جهت  انتقال و پذیرش  بیماران به  محلهای طرف قراردادشان  است، همچنین در ادارات نیز  افرادی  با داشتن رانت اطلاعاتی و ارتباط و  سواستفاده از  کم اطلاعی شهروندان،  آنان را  در پیچ و خم های روند اداری سردرگم کرده و به تبع هزینه های خدمات برای مردم بالا رفته و موجب تزریق یاس و ناامیدی در آحاد جامعه می گردند.

وی با بیان اینکه در ادارات اولین مجموعه ای که بایست با مردم و کارمندان در تعامل باشد مجموعه های حراستی و نظارتی است،عنوان کرد:مجموعه های نظارتی هر سازمان،  مهمترین مجموعه های پیشگیرانه از بروز و ظهور فساد هستند که می بایست کاملا  منطقی و مشخص روابط خود را با مجموعه های ذی ربط تعریف نمایند تا خدای ناکرده وامدار هیچ مسئول و جریان و گروهی قرار نگیرند و  پیگیری استعلامات و گزارشات را بی هیچ  ملاحظه ای  دنبال  نمایند.

تذروی در ادامه تصریح کرد:انتظار این است که در رویکرد گام دوم انقلاب و روند  فسادستیز آن مجموعه بازرسی و حراست شهرداری جهت جلب  اعتماد و آگاه سازی  شهروندان  اقدامات و فعالیتهای صورت گرفته خود را به اطلاع نمایندگان شورای شهر و مردم و اصحاب رسانه برسانند و نیز هرچه زودتر وضعیت  مدیریت حراست  شهرداری معین و تثبیت جایگاه از سرپرستی به مدیریت تغییر یابد.

میانگین مشارکت شهروندان در امور مختلف مرتبط با مدیریت شهری رقم پایینی را به خود اختصاص می دهد

 رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز نیز در ادامه در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه اندیشه مشارکت شهروندان در اداره امور شهر قدمتی دیرینه و به اندازه تاسیس شهر دارد،عنوان کرد: تصميم گيري براي انتخاب طرح مناسب در شهرها، به يکي از چالش هاي اساسي مديريت شهري تبديل شده است. 

لیلا دودمان با اشاره به اینکه کارايي ضعيف طرح هاي سابق، باعث بازگشت به استفاده از مشارکت اجتماعي شهروندان به عنوان روشي براي خروج از بن بست در حل مسائل شهري شده، افزود: امروزه مشارکت شهروندی به عنوان پدیده ای که نقش گرفته از سیاست ها و رویکردهای مدیران رده بالای سازمانی و شهری می باشد، از جمله عوامل ساخته شده به وسیله منابع انسانی است که نقش مهمی در تحول نظام مدیریتی شهرها و به خصوص پیشبرد اهداف مبتنی بر توسعه پایدار شهرها و ارتقای کیفیت زندگی بر مبنای سنجش نیازهای شهروندان دارد.

دودمان با تاکید بر اینکه مدیریت شهرهای امروز باید ضمن اداره توام امور کالبدی امور اجتماعی شهرها را برای غلبه بر مشکلات آنها برنامه ریزی نماید،تصریح کرد: توسعه دانش و آمادگی الکترونیک شهروندان در جهان امروز همراه با گسترش روز افزون تکنولوژی ها و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی شهرداری باعث گردید که مشارکت اجتماعی شهروندان در امور شهری بیش از پیش به عنوان یک راهکار کارگشا و مددرسان نهادها و سازمان های اجتماعی،در جهت به حداکثر رساندن کارایی و اثر بخشی سازمان شهرداری مورد توجه و نظر برنامه ریزان و صاحب نظران شهری قرار بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد:نتایج بسیاری از تحقیقات نشان می دهند که میزان و کیفیت و مشارکت در کشور ما در سطح نگران کننده ای قرار دارد و میانگین مشارکت شهروندان در امور مختلف مرتبط با مدیریت شهری رقم پایینی را به خود اختصاص می دهد.

دودمان با بیان اینکه مردم صرفا وظیفه مشارکت درجامعه را ندارند،بلکه جامعه نیز باید بازخوردی برای افراد داشته باشد تا زمینه های احساس تعلق و انجام تعهد وظایف در آنان ایجاد و تداوم یابد،ابراز داشت:نمیتوان صرفا شهروندان را مقصر  این کوتاهی دانست، مسلما نهادهای جامعه ماهم در ایجاد بستر لازم برای مشارکت اجتماعی شهروندان کوتاهی نموده اند، در واقع شهرداری ها نتوانسته اند،از نهایت پتانسیل مشارکت اجتماعی شهروندان بهره ببرند،زیرا شهرداری ها خود را صرفا به عنوان یک سازمان خدماتی معرفی نموده اند.

نرخ کرایه تاکسی‌های گردشی به ازای هر کورس 12 هزار ریال تعیین شد

در ادامه یکصد و چهل و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز، لايحه شهرداري شيراز درخصوص تعيين نرخ كرايه جابجايي مسافر در شبكه حمل‌ونقل مسافر شيراز شامل ناوگان اتوبوس، ميني‌بوس و تاكسي درسال 99 با رای موافق اکثریت اعضا به تصویب رسید و به این ترتیب نرخ کرایه خطوط روزانه، شبانه و دربستی ناوگان اتوبوس و مینی‌بوس به میزان 25 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

نرخ کرایه در خطوط تغذیه کننده بدون احتساب ورودی محاسبه و دریافت کرایه نقدی در کلیه ناوگان اتوبوس و مینی بوس حذف شد، همچنین نرخ کرایه تاکسی‌های گردشی به ازای هر کورس 12 هزار ریال تعیین و نرخ تاکسی‌های ویژه فرودگاه، بی‌سیم، ترمینال، راه‌آهن و شرکت‌های حمل‌ونقل نیز به میزان 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. 

دیگر دستورکار قابل توجه این جلسه طرح زیباسازی ایستگاه‌های مترو شیراز بود که با رای مثبت اعضا تصویب رسید و براساس آن شهرداری شیراز مکلف شد ظرف مدت سه ماه نسبت به تدوین و ارائه آئین‌نامه زیباسازی ایستگاه‌های مترو با استفاده از هنرهای سنتی و بومی شهر شیراز با اولویت هنرهای صناعی مکتب شیراز، با نگاه ویژه به ایستگاه‌هایی که در آینده به بهره‌برداری خواهند رسید، اقدام کند.

طرح دیگر کمیسیون گردشگری و زیارتی شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص بررسی پیشنهاد حذف تکلیف شماره 40 از لیست تکالیف بودجه سال 1399 شهرداری شیراز بود که شهرداری را مکلف کرد با توجه به شرایط موجود و همه گیری بیماری کرونا و عدم امکان برنامه‌ریزی و پیش‌بینی برگزاری رویدادهای گردشگری در سال 1399، تا پایان مرداد ماه تقویم رویدادهای گردشگری شهر را با لحاظ برنامه‌ها و رویدادهای جدید تهیه و به شورا ارائه کند.

طرح جمعی از اعضای شورا مبنی بر اصلاح مصوبه‌های مدیریت تعارض منافع عمومی در شهرداری شیراز در یکصد و چهل و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز مصوب شد.

با تصویب طرح کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص تشکیل دبیرخانه دائمی مناسب سازی در شهرداری شیراز به این مجموعه اجازه داده شد با هدف ایجاد واحدی متمرکز به عنوان متولی مناسب سازی جهت پیگیری، مستندسازی، تهیه گزارش و اطلاع‌رسانی اقدامات شهرداری وارد عمل شود.

طرح جمعی از اعضا در خصوص برگزاری جشنواره جهانی شعر اهل بیت(ع) نیز با رای موافق به تصویب رسید./

انتهای پیام/

نظرات بینندگان