کد خبر: ۱۴۰۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۲۶ تير ۱۳۹۹

مسکن معلولان

این روزها مطالبات معلولان آن‌قدرها هم زیاد نیست که مسئولان شهرستانی نتوانند از عهده آن‌ها برآیند، تنها کافی است به میانشان رفت، برخی‌شان برای یک کپسول اکسیژن باید ساعت‌ها دوندگی کنند و برخی دیگر حتی هزینه درمانشان را نیز ندارند اما این‌ها همه با سرپوش عدم وجود اعتبارات توجیه می‌شود، مقوله‌ای که در سال‌های اخیر به‌خصوص در شرق استان سمنان نمود بیشتری پیداکرده است حال به بهانه سفر رئیس بهزیستی به شاهرود برخی وعده‌های مسئولان و مشکلات معلولان را بررسی می‌کنیم.
 مسکن یکی از مهمترین دغدغه‌های معلولان در سطح کشور است، دغدغه‌ای که به یکی از مهمترین ترس‌ها در زندگی این قشر بدل شده و امروز نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

آغاز ثبت نام نهضت تامین مسکن
ثبت نام در طرح تامین مسکن مددجویان سازمان بهزیستی کشور آغاز شد و متقاضیان شرکت در این طرح می توانند پس از اطمینان واجد شرایط بودن  برای ثبت نام به صفحه مربوط به ثبت نام به آدرس http://maskan.behzisti.ir مراجعه نمایند.
در راستای اجرای آیین نامه تامین مسکن معلولین مصوب هیات محترم وزیران به شماره 255756/ت 44169 هـ مورخ 88/12/22 و همچنین توافقنامه نهضت تامین مسکن مددجویان با اولویت زنان سرپرست خانوار منعقده فی مابین وزارت محترم وزارت رفاه و تامین اجتماعی ، وزارت مسکن و شهرسازی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر احداث و واگذاری سالانه 60 هزار واحد مسکونی ویژه معلولان و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، دستور العمل اجرایی ثبت نام و فرآیند اولویت بندی متقاضیان فاقد مسکن مصوب جلسه مورخ 1389/3/4 ستاد مسکن مددجویان سازمان در آستانه میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (سلام ا... علیها) به ابلاغ شد.
لازم به ذکر است آن دسته از معلولین فاقد مسکن که تاکنون اقدام به تشکیل پرونده در سازمان بهزیستی نکرده اند و اطلاعات آنان در بانک اطلاعات سازمان بهزیستی ثبت نشده است ، می توانند با مراجعه به مراکز بهزیستی محل سکونت ابتدا نسبت به تشکیل پرونده معلولیت اقدام نمایند. تشکیل پرونده و ثبت در بانک اطلاعاتی سازمان به منزله ثبت درخواست بهره مندی از تسهیلات طرح نهضت تامین مسکن نیز خواهد بود. بدیهی است تشکیل پرونده معلولیت به منزله تعهد سازمان به ارایه سایر خدمات بهزیستی نیست.
ثبت نام معلولان و مددجویان در این طرح به منزله تعهد سازمان برای تأمین مسکن آنان نمی باشد بلکه پس از اولویت بندی، بر اساس امتیازات کسب شده و ظرفیت های موجود، سازمان اقدام به تأمین مسکن برای جامعه هدف می نماید.


۱۸ خرداد ۱۳۸۹ ، سرپرست سازمان بهزیستی کشور با اشاره به نهضت تامین مسکن برای معلولان گفت: برای این طرح 20 میلیون تومان وام با کارمزد 4 درصد به هر یک از واحدهای مسکونی تعلق می‌گیرد.
سرپرست سازمان بهزیستی کشور ، اسفندیاری در نشست خبری اعلام کرد: با انعقاد تفاهم نامه میان وزارت رفاه و وزارت مسکن و شهرسازی و بانک مرکزی تحولی اساسی در نهضت تامین مسکن برای معلولان رقم خورد که براساس آن زمین از سوی وزارت مسکن و شهر‌سازی به صورت رایگان در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه برای این طرح 20 میلیون تومان وام با کارمزد 4 درصد به هر یک از واحدهای مسکونی تعلق می‌گیرد تصریح کرد: بازپرداخت این وام 20 ساله است و 18 ماه پس از دریافت وام توسط واجدان شرایط است.
اسفندیاری با اشاره به اینکه دولت مکلف کرده تا پایان دولت دهم 200 هزار واحد مسکونی به معلولان فاقد مسکن و مددجویان سرپرست خانوار تحویل دهد اظهار داشت: تدابیری اندیشیده شده تا مبلغ اقساط توسط خیرین پرداخت شود.
سرپرست سازمان بهزیستی کشور در خصوص معلولان فاقد مسکن که تحت پوشش سازمان بهزیستی نیستند یادآور شد: در صورتی که معلولی تحت پوشش سازمان نباشد و نیازمند مسکن باشد می‌تواند با مراجعه به سازمان‌های بهزیستی در سراسر کشور شرایط خود را اعلام کند و در صورت احراز شرایط مسکن به آنها تعلق می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه ثبت نام این طرح به صورت اینترنتی است تاکید کرد افراد با مراجعه به سایت بهزیستی به آدرس www.behzisti.ir می‌توانند تا 31 خرداد ماه سال جاری نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

با تصویب مجلس؛
واحدهای مسکونی معلولان با اجاره ۹۹ ساله تامین می شود
نمایندگان مجلس، دولت را مکلف کردند زمین مورد نیاز احداث واحدهای مسکونی معلولان را به صورت اجاره بلندت ۹۹ ساله تامین کنند.
  خبرنگار مهر ۵ دی ۱۳۹۶، نوشت، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی جزئیات لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
نمایندگان با تصویب ماده ای، سازمان ملی زمین و مسکن را مکلف کردند زمین مورد نیاز احداث واحدهای مسکونی افراد دارای معلولیت فاقد مسکن را با دسترسی مناسب به صورت اجاره بلندمدت ۹۹ ساله تامین و برای یک بار در اختیار افراد مذکور و یا تعاونی ها و موسسات خیریه مسکن ساز مورد تایید سازمان بهزیستی قرار دهد.


۵ دی ۱۳۹۶
معلولان از پرداخت هزینه های ساختمان سازی معاف شدند معلولان از پرداخت هزینه های ساختمان سازی معاف شدند معلولان از هزینه های صدور پروانه ساختمانی، آماده سازی زمین، عوارض نوسازی و ... معاف شدند. به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی جزئیات لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده ای، افراد دارای معلولیت را از پرداخت هزینه های صدور پروانه ساختمانی، آماده سازی زمین، عوارض نوسازی و همچنین حق انشعاب آب، برق، گاز و دفع فاضلاب منطقه با الگوی مناسب مصوب معاف کردند. طبق تبصره یک، استفاده از تسهیلات موضوع این ماده برای هر فرد دارای معلولیت صرفا برای یک واحد مسکونی مجاز است. همچنین طبق تبصره دو، دولت مکلف است اعتبار مورد نیاز اجرای حکم این ماده را در لوایح بودجه پیش بینی کنند.


۵ دی ۱۳۹۶
با تصمیم نمایندگان؛
 وزارت راه و شهرسازی مکلف به تأمین مسکن ارزان قیمت برای معلولان شد 

نمایندگان مجلس وزارت راه و شهرسازی را مکلف به تأمین مسکن ارزان قیمت برای معلولان کردند
 در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. نمایندگان با تصویب ماده ای وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه ها را مکلف کردند متناسب با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و سایر اقدامات حمایتی از سازندگان واحدهای مسکونی اعم از انبوه سازان، تعاونی ها و بخش خصوصی، تعهد لازم را برای اختصاص حداقل ۱۰ درصد واحدهای مسکونی احداثی با کیفیت و مناسب سازی شده به افراد دارای معلولیت فاقد مسکن با اولویت زوج های دارای معلولیت و خانواده های دارای چند معلول به صورت ارزان قیمت با معرفی سازمان از سازندگان مذکور اخذ و بر اجرای آن نظارت نمایند. 
طبق تبصره یک این ماده بانک مرکزی مکلف است تسهیلات اعتباری ارزان قیمت با نرخ ترجیحی و بلند مدت مسکن، موضوع این ماده را برای یک بار تأمین و به افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان و یا تعاونی ها و موسسات خیریه مورد تأیید سازمان اختصاص دهد. 
همچنین براساس تبصره دو این ماده مقرر شد اعتبار مورد نیاز جهت پرداخت مابه التفاوت نرخ سود ۴ درصد و نرخ سود مصوب نظام بانکی در قانون بودجه سالانه منظور شود.

رئیس سازمان بهزیستی: اعطای مسکن به خانواده دارای ۲معلول محدودیتی ندارد

رئیس سازمان بهزیستی گفت: طبق تفاهم نامه های منعقد شده با نهادهای ذیربط باید گفت ارائه مسکن به خانواده های دارای دو معلول و بیشتر محدودیتی ندارد. 
انوشیروان محسنی بندپی در گفتگو با خبرنگار مهر در بدو ورود به شاهرود، درباره مسکن معلولان در سطح کشور، بیان کرد: قطع یقین در مقوله توانمندی سازمان بهزیستی ابعاد مختلفی مطرح است که اشتغال معلولان، مسکن و اجتماع پذیری معلولان در زمره این موارد بوده، که در این بین یکی از اولویت های سازمان تامین مسکن برای معلولان محسوب می شود
. وی افزود: طبق تفاهم نامه ای که بین سازمان بهزیستی و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی وجود دارد، برای خانواده های دو معلول به بالا هیچ محدودیتی برای عرضه مسکن وجود ندارد یعنی هر تعداد که این افراد متقاضی باشند احداث مسکن آنها در قالب این تفاهم نامه در اولویت است. 
رئیس سازمان بهزیستی همچنین درباره اولویت های این سازمان در سال۹۶، گفت: اولویت های سازمان بهزیستی در وهله اول پیشگیری از شیوع آسیب ها و همچنین معلولیت ها، پوشش بیشتر برنامه های غربالگری شنوایی سنجی، تنبلی چشم، اضطراب کودکان، شناسایی به موقع آلزامیر سالمندان و همچنین توانمند سازی و اشتغال جامعه هدف سازمان بهزیستی شامل زنان سرپرست خانوار و همچنین معلولان است. 
محسنی بندپی بیان کرد: نشست با خیران و ظرفیت های سازمان های مردم نهاد دیگر اولویت سازمان بهزیستی است تا بتوانیم در زمینه خدمت رسانی به جامعه هدف بهزیستی به خصوص معلولان اقدامات بهتری را در سطح کشور صورت دهیم. 
وی درباره دیگر اولویت های بهزیستی افزود: برنامه ریزی در حوزه توان بخشی موسوم به سی بی آر شهری پس از سی بی آر روستایی از دیگر اولویت های ما است که در این زمینه ضمن تکلیفی که نمایندگان در برنامه ششم بر عهده سازمان بهزیستی گذاشته اند، توسعه سی بی آر شهری یا توانمند سازی جامعه معلولان در مدیریت شهری، از جمله برنامه ها در سال ۹۶ خواهد بود. 
رئیس سازمان بهزیستی همچنین درباره سفر به شاهرود نیز، افزود: برای بررسی مشکلات جامعه هدف سازمان بهزیستی در شهر شاهرود و میامی به این شهر آمدیم تا در شورای اداری و بازدید از مرکز آمنه، سالمندان و برنامه های توسعه در حوزه کاهش و مهار آسیب های اجتماعی، تصمیمات خوبی اتخاذ تصمیم شود.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
معاون مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی کشور: ۱۱۳ هزار معلول و مددجوی بهزیستی در نوبت دریافت مسکن هستند

معاون مشارکت های مردمی بهزیستی کشور گفت:درحال حاضر ۱۱۳ هزار مددجوی بهزیستی در نوبت دریافت مسکن هستند که اعتبارات ۵۰ میلیارد تومانی دولتی برای احداث کافی نیست و نیازمند کمک خیرین هستیم. 

مأموریت بهزیستی فراگیر است و با ۱۵۹ نوع فعالیت بیشترین خدمات را به جامعه هدف ارائه می‌کند و از رسانه‌ها انتظار داریم صدای بهزیستی را به گوش مسئولان برسانند و از اهمیت خدمات این سازمان بخوبی اطلاع رسانی کنند تا با جلب مشارکت خیرین بتوانیم این خدمات را ادامه دهیم. ۵ میلیون خانوار تحت پوشش بهزیستی است
 وی اضافه کرد: بیش از یک میلیون و ۳۵ هزار معلول، ۲۵۰ هزار کودک بد سرپرست و بی سرپرست، ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار، ۷۵۰ هزار آسیب دیده و بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مددجو با احتساب خانواده‌هایشان جمعیتی بالغ بر ۵ میلیون نفر تحت پوشش بهزیستی است و از خدمات این سازمان برخوردارند. 
یزدان مهر گفت: خدمات بهزیستی از تولد تا مرگ در خدمت جامعه هدف و مردم جامعه ادامه دارد و این حجم گسترده خدمات بدون مشارکت مردم ممکن نیست. 
معاون امور مشارکت‌های مردمی، مؤسسات غیردولتی و توانمند سازی و امور مجلس بهزیستی کشور یادآور شد: امروز در شرایط خاص تاریخی و پیچیده‌ترین دوره اقتصادی را سپری می‌کنیم به طوری که به جای ۳۰ میلیارد دلار فقط ۱۴ میلیارد نفت فروختیم و مالیات ۱۵۰ هزار میلیاردی محقق نخواهد شد و باید برای این شرایط تدبیر کنیم. 
وی گفت: ظرفیت خیرین برای ما بسیار ارزشمند است و در کشورهای خارجی هم از این توان بخوبی استفاده می‌کنند البته دنبال صدقه پروری نیستیم بلکه هدف ما توانمند سازی توأم با کرامت انسانی است تا مسیر زندگی افراد نیازمند و ناتوان عوض شود.
وی گفت: در حال حاضر ۱۱۳ هزار مددجوی بهزیستی پشت نوبت دریافت مسکن هستند و اعتبارات ۵۰ میلیارد تومانی ما برای این بخش کافی نیست و باید مشارکت مردم را هم داشته باشیم و اگر حتی یک متر کمک شود برای ما مهم است.

یزدان مهر بیان کرد: برای تأمین مسکن خانواده‌های دارای دو معلول ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۴۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره پرداخت می‌شود اما همچنان نیازمند مشارکت و کمک مردم هستیم.
معاون امور مشارکت‌های مردمی، مؤسسات غیردولتی و توانمند سازی و امور مجلس بهزیستی کشور اضافه کرد: یکی از اهداف ما ایجاد اشتغال و ساماندهی خیرین کارآفرین است.
وی بیان کرد: امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال، ۵۰۰ میلیارد تومان برای عشایر و روستاها، ۱۰۶ میلیارد تومان بیمه حق کارفرمایی داریم و ۴۴ میلیارد تومان یارانه بکارگیری معلولان داریم که در این بخش هزینه خواهد شد.
یزدان مهر تصریح کرد: در سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغال معلولان پیش بینی شده بود اما به دلیل سخت گیری در گرفتن وثیقه نتوانستیم آن را جذب کنیم.
وی گفت: به اشتغال معلولان اهمیت می‌دهیم به طوری که برای یک واحد در قزوین که بیش از ۸۰۰ شغل ایجاد کرده امسال هم ماهانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان یارانه پرداخت می‌کنیم تا این کارآفرینان حمایت شوند.
یزدان مهر اظهار داشت: تا سقف ۶ میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد کارگاه و اشتغال معلولان تسهیلات پرداخت می‌کنیم و قرار است هر سال ۵۳ هزار شغل برای معلولان و مددجویان بهزیستی ایجاد کنیم و از خیرین هم انتظار همراهی و مشارکت داریم.


نظرات بینندگان