کد خبر: ۱۴۰۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۲۸ تير ۱۳۹۹
رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

مجلس در قرارداد با چین، به منافع ملی نگاه می کند/ حفظ استقلال و حاکمیت ارضی کشور یک اصل مسلم است

رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در قرارداد با چین و هر قرارداد دیگری، منافع ملی و مصلحت کشور برای مجلس در اولویت است.
به گزارش شیرازه، ابراهیم عزیزی نماینده مردم شریف شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در مورد قرارداد 25ساله میان ایران و چین اظهار داشت: مجلس در این قرارداد و قراردادهای مشابه، بر اساس حفظ منافع ملی و مصالح کشورعمل می کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: موضوع ارتباط با چین و شرق برای ما از عمق راهبردی برخوردار است و اگر بتوانیم سیاست نزدیکی به شرق را در مقابل این گستاخی های غرب توسعه دهیم در کلیت به عنوان یک حرکت مبتنی بر استراتژی ایرانی اسلامی کار خوبی است اما این به معنای این نیست که توافقنامه های فی مابین را بدون در نظر گرفتن استقلال و حاکمیت ارضی مان نادیده بگیریم و چشم بسته توافقی را قبول کنیم،.

عزیزی تاکید کرد مجلس به این موضوعات کاملا حساس است و با حساسیت آنها را رصد می کند.

نماینده شیراز و زرقان خاطر نشان کرد: آنچه مسلم است این است که هر نوع توافقنامه ای که تعهدی را برای ایران اسلامی ایجاد کند باید به تصویب مجلس برسد و مجلس هم اقداماتی که تعهدآور باشد را با دقت و حساسیت  بیشتری پیگیری میکند .

وی در مورد نگرانی ها به دنبال گمانه زنی ها و شایعاتی مثل واگذاری جزیره کیش و فروش نفت با توجه به این سند  گفت: حجم مبادلات تجاری ما با چین در سال 92 را اگر مبنای بررسی قراردهیم متوجه می شویم که حجم مبادلات تجاری ما در پایان دولت دهم چیزی حدود 50میلیارد دلار با چین بوده است.

عزیزی افزود: اعتقادمان این است که باید در کلیت این اقدام  به این سمت برویم که حجم مبادلات تجاری مان را با شرق و به ویژه چین افزایش دهیم واکثر نمایندگان مجلس بر این باور هستند که باید حجم مبادلات مان با چین افزایش یابد و به جایگاهی که در گذشته با چینی ها و شرق داشتیم برگردیم .

وی افزود :باید تلاش کنیم در توسعه ارتباطات با یک اصل متوازن بر مبنای منافع ملی را مدنظرقرار دهیم .


عزیزی گفت : البته تکیه افراطی به بلوک غرب و شرق آسیب زاست ، و بایستی تلاش کنیم در توسعه ارتباطات با کشورهایی که طی این سالها در حوزه های مختلف اقتصادی و سیاست خارجی ارتباط بیشتری با کشور برقرار کرده اند و توان اقتصادی خوبی دارند بهره ببریم .

رئیس کمیته امنیت افزود : یقینا کشورهایی که از روز اول انقلاب اسلامی  با ایران دشمنی علنی داشته اند و  یا اینکه همیشه به دنبال فریب این کشور بوده اند  قابل اعتماد نیستند .


نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم در پایان خاطر نشان کرد :همه این مطالب به معنای سلب استقلال و نادیده گرفتن کلیت ارضی کشور نیست و  مجلس به این موضوعات با حساسیت و دقت  بیشتری می پردازد  و به هیچ عنوان اجازه نمی دهد خدشه به استقلال و تمامیت ارضی کشور وارد شود .


نظرات بینندگان