کد خبر: ۱۴۰۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۲۸ تير ۱۳۹۹
دمیدن روح مجدد به تن بی رمق یک مصوبه پنج ساله؛

شهرک 54 هزار نفری تابناک لامرد؛ جامانده از کلنگ زنی بازمانده از بالندگی

اختلاف دیدگاه سیاسی مردم لامرد بر سر پروژه شهرک 54 هزار نفری تابناک در انتخابات سال 98 رونق گرفت و در چند روز اخیر به اوج خود رسید؛ برخی از صاحب نظران در این خصوص معتقدند که این پروژه مراحل مقدماتی آن بصورت کامل انجام شده است اما به دلایل نامعلومی از کلنگ زنی جامانده است و برخی دیگر با به کارگیری مکانیزم ماله کشی، از باز ماندن این پروژه از بالندگی در دوره های مختلف نطق کردند؛ اما پروژه شهرک 54 هزار نفری تابناک چیست؟ و ماجرا چه بود؟
 پروژه شهرک 54 هزار نفری تابناک لامرد از یک طرح توسط سید موسی موسوی نماینده مردم لامرد و مُهر در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی متولد شد.
این طرح که علل پیدایشش؛ کنترل قیمت نجومی مسکن و زمین در لامرد و مُهر، اشتغال زایی جوانان، پذیرش جمعیت مهاجر از بنادر به لامرد پس از راه‌اندازی آزاد راه لامرد_پارسیان و تحقق مصوبات مختلف هیأت دولت در خصوص سرریز عسلویه در حوزه های مختلف خدماتی، پشتیبانی و صنایع تکمیلی در منطقه و پشتیبانی لامرد از عسلویه در این خصوص و ... قلمداد می شد در مدت زمانی کم از یک طرح کاغذوار به یک بیان و دغدغه روزمره برای مردم لامرد تبدیل شد تا جایی که وزیر راه و شهرسازی وقت در سفر خود به این شهر بر ضرورت ایجاد این پروژه تاکید کرد.
شهرک 54 هزار نفری تابناک لامرد؛ جامانده از کلنگ زنی بازمانده از بالندگی
عباس آخوندی در خرداد 94 در سفر خود به لامرد، با تأیید بی چون و چرا بر ضرورت ایجاد این پروژه عظیم می گوید: در منطقه ویژه اقتصادی لامرد پیش بینی ایجاد 50 هزار شغل شده است؛ اگر جمعیت خانواده ها را در نظر بگیریم درمی یابیم که همزمان با توسعه صنعت و اشتغال باید به فکر ایجاد سکونت، خدمات حمل و نقل و خدمات زیر بنایی باشیم.
تابناک که پس از اخذ مجوزهای مختلف از ادارات مرتبط کم کم پا به دوره ی بلوغ گذاشته بود بنا به دلایلی نامعلوم از حضور در شورای عالی راه و شهرسازی که گام نهایی در اجرایی شدن یک طرح است بازماند و پس از انتخابات مجلس دهم و تغییر نماینده شهرستان های لامرد و مهر استراحت مطلق دوساله ای کرد‌. 
مرداد سال 96، این شهرک که در اوج تحقق خود به یکباره سرکوفت خورده بود با پیگیری های نماینده مردم لامرد و مهر در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به استناد نامه شماره 22746/700 در تاریخ 1396.05.15 به شورای عالی راه و شهرسازی که 5 ماه بعد از نامه های مکرر سید محسن علوی تشکیل گردید ارجاع داده شد.
 پایگاه اطلاع رسانی سید محسن علوی در 16 بهمن ماه 96 خروجی این جلسه حیاتی را تصویب کلیات طرح شهرک 54 هزار نفری تابناک لامرد اعلام کرد.
 هنوز صدای جشن و پایکوبی مردم از این خبر مسکوت نشده بود که درج خبری با محتوای مخالفت شورای عالی راه و شهرسازی از سوی پایگاه خبری این وزارت خانه در همان ماه (23 بهمن 96) تیر بغرنجی به لامردیان زد.
 این پایگاه خبری در اظهاراتی جالب در خصوص مکان‌یابی شهر جدید تابناک لامرد می نویسد: «موضوع مکان یابی شهر جدید در 7 کیلومتری شمال شهر لامرد، در مجاورت بلافصل منطقه ویژه صنایع انرژی بر و شهرک صنعتی لامرد به ظرفیت 54 هزار نفر و با وسعت 700 هکتار طرح و مورد بررسی اعضای شورای عالی قرار گرفت.
شهرک 54 هزار نفری تابناک لامرد؛ جامانده از کلنگ زنی بازمانده از بالندگی
در بررسی این دستور جلسه کمیته فنی در جلسات متعددی که انجام داد اعلام کرد: باتوجه به محدودیت منابع آب، اتکای مطلق آن به آب شیرین خلیج فارس، وجود ظرفیت های خالی در شهرهای مجاور که شامل لامرد، مُهر، اشکنان و گله دار در فواصل بسیار کم با موضوع احداث شهر جدید تابناک در شهر لامرد مخالفت کرد.»
هنوز ساعاتی از رسانه ای شدن این مصوبه نگذشته بود که فعل جمله فوق از «مخالفت کرد» به «ضرورت دارد» تغییر یافت؛ سانسور مصوبه مذکور و تغییر ناگهانی آن پس از جنگ روانی که در لامرد به پا کرد خود گویای اتفاقاتی بود که افراد پشت پرده آن را هدایت می کردند.
از طرفی دیگر در مصوبه جدید (شورای عالی راه و شهرسازی) منتشر شده در خصوص شهرک 54 هزار نفری تابناک لامرد، از تصویب آن پس از راه اندازی 30 درصد از منطقه اقتصادی لامرد آن‌هم به شرط داشتن استعلامات لازم از ادارات مربوطه استانی که نخستین گام در راستای تصویب یک شهرک است گفته شده است؛ این امر که خود گویای اشتباه طی شدن مسیر تصویب شهرک تابناک لامرد بود بنا به دلایل نامعلومی از بولد شدن جاماند.
هنوز شوک درج این خبر تمام نشده بود که سید محسن علوی در همایش فعالان سیاسی و اجتماعی لامرد و مهر در سالن معلم از مخالفت جدی خود با طرحی که برای رفتنش به شورای عالی راه و شهرسازی خون دلها خورده بود خبرداد و گفت: شهر جدید تابناک لامرد بنا به ایجاد هزینه های هنگفت به صلاح نیست؛ من از مخالفان سرسخت این طرح هستم!
تا به این لحظه علت یا علل تغییر دیدگاه نماینده جوان بر کسی روشن و مبرهن نشده است؛ این تغییر 180 درجه ای رویکرد نماینده مردم لامرد و مُهر در مجلس دهم شورای اسلامی در کمتر از 4 ماه، موجب پوشانده شدن رخت مسافر بر این پروژه عظیم شد تا جایی که رسانه های محلی برایش هشتک خداحافظ تابناک به راه انداختند.
از طرفی دیگر آنچه که اذهان عمومی را به خود مشغول کرده است این است که سید محسن علوی چرا باوجود اینکه از هزینه های هنگفت این طرح آگاه بود در ابتدا مخالفت خود را اعلام نکرد و با تلاش های فراوان آن را به شورای عالی راه و شهرسازی کشور رساند و اگر آگاه بود چرا آن را به این شورا ارائه داد و سپس مخالفت کرد؟!
شهرک 54 هزار نفری تابناک پس از وقایع فوق دیگر رنگ نامهٔ رسمی پیگیری برای احیای خود ندید تا پس از چندین ماه هیاهوی مرگبار انتخاباتی و راهیابی مجدد موسوی به بهارستان، باز هم به دست سازنده اش افتاد و در مدت زمانی کم به تصویب شورای برنامه ریزی استان فارس رسید و برای کلنگ زنی و بالندگی مجدداً راهی شورای عالی راه و شهرسازی خواهد شد.
رسانه های محلی لامرد میگویند آنچه‌ که در خصوص این پروژه عظیم و دیگر پروژه های لامرد قابل توجه است این است که وقتی امتیازی برای لامرد و لامردی ها کسب می شود برخی از افراد خاص به جای پرداختن به اصل ماجرا و توان بخشی به امتیاز کسب شده ضمن دوچندان کردن اختلافات عقیدتی با به راه انداختن یک جنگ روانی منفی آن را مانند گوشت نذری از این دست به آن دست می کنند.
از سویی دیگر کماکان مشخص نیست که عامل به راه انداختن جنگ روانی بعد از دمیدن روح مجدد به تن بی رمق شهرک 54 هزار نفری تابناک چه کسی یا چه کسانی هستند و اربابان پشت پردهٔ درگیری های مجازی و حقیقی این شهر چه سودی از شعله‌ور کردن تنور دیدگاه های متضاد می برند؟!/ برنا

نظرات بینندگان