کد خبر: ۱۴۰۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۸ تير ۱۳۹۹
در گزارش شیرازه از اعتیاد مطرح شد؛

توپ اعتیاد در حال پاسکاری در زمین متولیان مبارزه با مواد مخدر/سرگردانی بیش از 1500معتاد متجاهر در خیابان های شیراز

بسیاری از کارشناسان، دید منفی جامعه نسبت به معتادین متجاهر و عدم مراقبت کافی از این قشر بعد از طی مراحل ترک را عامل اصلی حل نشدن این معضل اجتماعی که منشاء آسیب‌ها و جرم‌های متعددی است می‌دانند...
به گزارش شیرازه، همواره امنيت يكي ازمهم ترين اصول زندگي بوده و نخستين شرط لازم براي پيشرفت و رسيدن بـه توسـعه پايدار براي جامعه متمدن محسوب مي شود، اما آنچه امنيت اجتماعي را تهديد مي كند ومي تواند باعـث سـقوط تـدريجي جامعه شود، عدم رعايت ارزشهاي پذيرفته شده وآسـيب هـاي اجتمـاعي وارده بـرآن اسـت.

توپ اعتیاد در حال پاسکاری در زمین متولیان مبارزه با مواد مخدر/سرگردانی بیش از 1500معتاد متجاهر در خیابان های شیراز
از آنجا که بـسياري ازآسـيب هـاي اجتماعي از جمله اعتياد مي توانند صدمه جبران ناپـذيري بـرپيكـر اجتمـاع سـالم وارد كنـند، پس برقـراري امنيـت در جامعـه، باید
اساسي ترين محورفعاليت همه ی دستگاه ها به شمار آيد و این امر امکان پذیر نیست مگر با همکاری،همدلی و هماهنگی بین بخشی؛ اقدامی که در خصوص پدیده ی نا میمونی همچون اعتیاد، سالهاست همانند توپی سرگردان، بین دستگاه های متولی پاسکاری می شود و هر یک از آنان خود را متولی اصلی مبارزه با این آسیب خانمان سوز نمی دانند و شاید همین امر موجب شده تا به جای اینکه معتاد را یک بیمار بدانیم و به دنبال درمان آن باشیم،اعتیاد را به چشم یک معضل بنگریم و در پی مقابله و حلش برویم.

بسیاری از کارشناسان، دید منفی جامعه نسبت به معتادین متجاهر و عدم مراقبت کافی از این قشر بعد از طی مراحل ترک را عامل اصلی حل نشدن این معضل اجتماعی که منشاء آسیب‌ها و جرم‌های متعددی است می‌دانند و بی‌اعتمادی جامعه به معتادان درمان شده، نبود مراقبت‌های بعد از رهایی از چنگال اعتیاد و ناکامی برای یافتن شغل مناسب را دور باطل درمان قربانیان اعتیاد عنوان می کنند که مدام تکرار و باعث می شود گاهی این افراد هرگز به آغوش اجتماع بازنگردند و خانواده هایشان تا ابد در آتش عواقب ناشی از اعتیاد بسوزند.

گر چه جمع آوری و ساماندهی معتادین متجاهر در راستای ایجاد امنیت در جامعه، امری ضروری است اما به گفته رئیس اداره جمع آوری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز، جمع آوری این افراد توسط شهرداری زمانی امکان پذیر و موثر است که بهزیستی اعلام کند مراکز نگهداری آنها، پذیرای این تعداد است.
توپ اعتیاد در حال پاسکاری در زمین متولیان مبارزه با مواد مخدر/سرگردانی بیش از 1500معتاد متجاهر در خیابان های شیراز
هم اکنون ۱۵۰۰ نفر معتاد متجاهر در خیابان‌های شهر سرگردان و آواره هستند

یوسف آفرینی در گفتگو با خبرنگار شیرازه با بیان اینکه وقتی کمپ های ترک اعتیاد یا مراکز نگهداری کودکان کار و خیابانی جایی برای آنها نداشته باشند شهرداری این ها را جمع کند و کجا اسکان دهد؟گفت:
محل نگهداری و مسئولیت این افراد به عهده سازمان بهزیستی است و شهرداری تنها وظیفه جمع آوری معتادان، متکدیان و کودکان کار را بر عهده دارد.

آفرینی در پاسخ به این سوال که شهرداری در زمینه جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان معتادان و کودکان کار و خیابانی تا چه اندازه توانسته موفق باشد؟ ابراز داشت: الان مشکل ما این است که ۱۵۰۰ نفر معتاد متجاهر در خیابان‌های شهر سرگردان و آواره هستند و ظرفیتی هم به لحاظ بودجه‌ای برای اسکان آنها وجود ندارد.

وی با تاکید مجدد بر اینکه اداره ساماندهی و پیشگیری از آسیب‌های دیدگان اجتماعی شهرداری، متولی نگهداری معتادان متجاهر نیست، به ظرفیت ۳۰۰ نفره مرکز ماده ۱۶ بهزیستی در استان فارس اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تنها راه چاره این است که بودجه ای از سوی شورای مبارزه با مواد مخدر کشور تعیین ودر اختیار بهزیستی استان قرار گیرد تا بتوانند این تعداد را پذیرش کنند.

او در ادامه افزود: تصور کنید ما ظرف یک هفته تا ۱۰ روز تمام معتادین متجاهر شهر را به کمک نیروی انتظامی، بسیج و سپاه جمع‌آوری و شهر را از وجود تمام معتادان پاک کنیم، حال سوال اینجاست که آن‌ها را کجا ببریم مگر نه این است که کمپ های ترک اعتیاد هم برای پذیرش نیاز به بودجه دارند؟

آفرینی همچنین ابراز کرد: در چند روز اخیر یک ظرفیت ۷۰ نفره برای سامان دهی معتادان به ما داده شده و شهرداری ظرف دو ساعت این تعداد را جمع آوری کرد، آخر کم شدن ۷۰ نفر معتاد چه دردی از این شهر با ۱۵۰۰ معتاد آواره درمان میکند؟

توپ اعتیاد در حال پاسکاری در زمین متولیان مبارزه با مواد مخدر/سرگردانی بیش از 1500معتاد متجاهر در خیابان های شیراز
شیراز شهری مهمانپذیر در حوزه اعتیاد

رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز در ادامه با اشاره به اینکه شیراز شهری مهمانپذیر در حوزه اعتیاد است و معتادین شهرهای دیگر کشور خصوصا جنوب ایران به سمت شیراز سرازیر می‎شوند،اظهار کرد: این باعث شده تعداد زیادی مهاجر معتاد در این کلانشهر وجود داشته باشد که علت آن از یک سو آب و هوای خوب و مردم رئوف و مهربان این شهر است و از طرفی دیگر نیز خانه های ضایعاتی است که زباله ها را از آنان می خرند.

آفرینی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ نفر معتاد متجاهر در شهر شیراز وجود دارد، گفت: الان ۶۰۰ نفر در مراکز ترک اعتیاد اسکان داده شده و هنوز ۱۵۰۰ نفر بیرون هستند و ظرفیتی هم که برای پذیرش این افراد در نظر گرفته شده ظرفیت بسیار محدودی است که پاسخگوی تعداد زیاد آنها نیست.

وی با بیان اینکه در محلات مختلفی مثل سنگ سیاه، سید تاج الدین غریب و محله‌های دهک‌های پایین دسته دسته با این افراد روبرو هستیم،ابراز کرد: گرچه دوستان در شورای مبارزه با مواد مخدر تلاش لازم را در راستای سامان دهی دارند اما باز هم کافی نیست در نتیجه دو راه برای رسیدن به نتیجه مطلوب وجود دارد، اول اینکه بودجه ای که به بهزیستی داده می‌شود به اندازه همین 2هزار نفر باشد که امکان جمع آوری و نگهداری همه آن ها وجود داشته باشد و دوم اینکه اگر بودجه نمی دهند پس معتادین متجاهر شهرها و استان های دیگر را تحویل شهر و استان خودشان دهند.

وی همچنین افزود: بنده به عنوان رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی تعهد می‌دهم اگر این بودجه از طرف شورای مبارزه با مواد مخدر کشور تامین شود، به کمک بسیج، سپاه و نیروهای انتظامی ظرف دو هفته همه معتادین متجاهر را جمع‌آوری و تحویل بهزیستی بدهم چون اکنون اعداد و ارقام بودجه متناسب با تعداد معتادین متجاهر و کارتون‌خواب شهر شیراز نیست پس به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم.

وی در پایان عنوان کرد:این نوید را هم به مردم میدهیم که در ماه‌های آینده مقرر شده ظرفیت بیشتری برای نگهداری معتادین ایجاد شود تا بتوانیم همه آنها را ساماندهی کنیم.

مشکل اصلی در خصوص معتادین متجاهر عدم مراقبت بعد از خروج این افراد از کمپ ماده ۱۶ 

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز سال گذشته در گفتگو با خبرنگار ایرنا، مشکل اصلی در خصوص معتادین متجاهر را عدم مراقبت بعد از خروج این افراد از کمپ ماده ۱۶ عنوان کرده و گفته است: اعتبار سنگینی هر ساله برای ترک این افراد از سوی دولت هزینه می‌شود اما بعد از ترک آنها رها و اغلب دوباره به دامان اعتیاد کشیده خواهند شد.

احمد احمدی‌زاده در ا امه با بیان اینکه بعد از ترک معتادین متجاهر،از آنها مراقبت نمی‌شود، مشارکت و کمک بخش خصوصی برای ساماندهی آنان را یکی از راه‌حل‌های رفع این معضل عنوان کرد و افزود: پارک سلامت روان  فارس که اخیرا در شیراز و توسط بخش خصوصی ایجاد شده و هنوز نیز در حال تکمیل است ظرفیتی بسیار مناسب برای این کلانشهر محسوب می‌شود.

احمدی زاده همچنین بر مراقبت بعد از خروج معتادین از کمپ تاکید کرد و گفت: این موضوع حوزه وسیعی را شامل می شود که اشتغالزایی و جذب شدن آنها در بازار کار یکی از موارد است و می توان گفت مهمترین عامل برای عدم بازگشت این افراد به دامان اعتیاد همین موضوع است هرچند که تعدادی از معتادین متجاهر در شیراز بعد از ترک وارد بازار کار شده‌اند اما تعداد آنها با توجه به جمعیت هدف چشمگیر نیست.

او ادامه داد: متاسفانه دید منفی نسبت به این گونه افراد که دچار آسیب اجتماعی شده‌اند در جامعه وجود دارد و مردم به کسانی که برچسب اعتیاد به آنها خورده با دید خوبی نمی‌نگرند و انواع اتهام‌ها به این افراد زده می‌شود و کمتر از بکارگیری این افراد برای شغل‌های مختلف استقبال می‌شود.

احمدی‌زاده ایده‌ای را در مواجهه با این گونه آسیب‌های اجتماعی مطرح کرد و گفت: برخی استان های کشور که حتی وضعیت‌شان به نسبت فارس در این حوزه بهتر است اقدام به اختصاص محلی با وسعت چند هکتار برای ترک اعتیاد و همچنین اشتغالزایی این افراد کرده‌اند بگونه‌ای که معتادین بلافاصله پس از ترک در همان مجموعه مشغول به کار می‌شوند و در شرایط کنونی با وضعیت کمبود اعتبارات دولتی ایجاد چنین کمپ و اردوگاهی در شیراز هم می‌تواند گامی موثر برای ساماندهی معتادین و خصوصا معتادین متجاهر و کارتن خواب باشد.

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری فارس اظهار داشت: با قرار دادن مسیر ساماندهی معتادین متجاهر در راه درست و اصولی می‌توان از بسیاری دیگر از آسیب‌ها و جرائم نیز جلوگیری کرد.

بهزیستی متولی معتاد متجاهر نیست

و اما در ادامه به سراغ  مدیرکل بهزیستی استان فارس رفته و نحوه ساماندهی و جمع آوری معتادین متجاهر از سطح شهر را جویا شدیم.

سید محمد صادق کشفی نژاد با بیان اینکه بهزیستی متولی معتاد متجاهر نیست، گفت: بهزیستی فقط یکی از اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر است.گرچه در خیلی از استان‌ها محل نگهداری معتادان متجاهر مربوط به بهزیستی نیست اما در استان فارس سازمان بهزیستی از گذشته به همکاری این حوزه آمده و مرکز ماده ۱۶ که مربوط به ستاد مبارزه با مواد مخدر است را تحویل گرفته و حالا چون ظرفیت این مرکز، محدود است و در شرایط کرونایی هم باید پروتکل های بهداشتی مربوط به فاصله های اجتماعی رعایت شود این ظرفیت کمتر از شرایط عادی پذیرای معتادین و کارتن خواب ها خواهد بود.

تنها ۱۵ درصد از معتادین، از اهالی شهر شیراز و شهرک های اطراف هستند

 کشفی نژاد ادامه داد: موضوع  دیگر این است که به ازای نگهداری هر نفر معتاد در روز، ۲۰ هزار تومان تخصیص داده شده که رقم بسیار اندکی است و این در حالی است که ارزیابی کارشناسانه سازمان بهزیستی در شرایط کنونی برای نگهداری یک نفر معتاد متجاهر در روز حدود ۹۶ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی همچنین افزود: گرچه زحمت‌های دوستان نیز در ستاد مبارزه با مواد مخدر غیرقابل انکار است اما آنچه این مشکل را حل می‌کند تخصیص بودجه کافی برای نگهداری و جمع آوری تمامی معتادین متجاهر در سطح شهر شیراز و استان فارس است.
 
او با بیان اینکه مبلغی حدود ۹۶۵ میلیارد تومان سال گذشته برای نگهداری معتادان در سراسر کشور هزینه شده است، تصریح کرد: اگر این میزان اعتبار مصرف شده را در پیشگیری صرف کرده بودیم موثر تر بود یا اکنون که صرف معتادان متجاهر شده است؟

مدیر کل سازمان بهزیستی فارس در ادامه با تاکید بر اینکه گرچه وظیفه همه ما است که آن‌ها را دریابیم و برای نگهداری و تغییر رفتار و درمانشان تلاش کنیم، اضافه کرد: هر چند در حال حاضر جمع آوری صورت می‌گیرد اما بار آن بر گردن بهزیستی است به گونه ای که تا این لحظه که با شما صحبت می کنم ۶۶۰ معتاد در فاز اول و ۴۰۰ نفر در فاز دوم جمع آوری کرده ایم اما هنوز اعتباری از ستاد مبارزه با مواد مخدر به دستمان نرسیده و این در حالی است که هزینه‌های ما در این خصوص روز آمد بوده و به محض جمع‌آوری و اسکان، سه وعده غذا، پوشاک، لوازم بهداشتی و دارو نیاز دارند.

کشفی نژاد با اشاره به اینکه بهزیستی الان زیر بار انبوهی از مشکلات معتادین متجاهر است،افزود: در صورتی که ستاد مبارزه با مواد مخدر یک شاکله کلی دارد که در آن همه دستگاه‌های متولی باید زیر بار این فشار باشند.

 وی با بیان اینکه ما از ته این گودال آبی که از همه اطرافش نشتی دارد هر چقدر آب برداریم باز جای آن پر می شود، گفت: چون مدتهاست شیراز تبدیل به مأمنی برای معتادان متجاهر شده، پس باید یک رویکرد ناامن سازی برای این افراد داشته باشیم چرا که اعتباری که به سختی توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر استان گرفته می شود، باید اول خرج معتادین متجاهر شهر و استان خودمان شود.

 مدیر کل سازمان بهزیستی فارس ابراز داشت: به طور قطعی اعلام می‌کنم بیش از ۴۰ درصد از تعداد ۶۶۰ نفری که در کمپ‌های مرکز ماده ۱۶ هستند بیرونی اند و تنها ۱۵ تا ۲۵ درصد در اوقات مختلف، معتادین از اهالی شهر شیراز و شهرک های اطراف هستند.

کشفی نژاد همچنین تصریح کرد: باید در رفتار مردم با معتادین یک بازنگری شود و از طرفی نیز نباید فراموش کنیم که اگر سر شاخه های تولید اینها را از بین نبرده و پیشگیری نکنیم هر چقدر افراد معتاد متجاهر را جمع آوری کرده و در کمپ‌ها نگهداری کنیم کمکی به حل مشکل اعتیاد در جامعه نخواهیم کرد جز اینکه فقط چهره شهر را تمیز می کنیم.

 او در پاسخ به این سوال که سال گذشته چه میزان هزینه کرد معتادان در استان فارس شده است عنوان کرد: در استان فارس 3 میلیارد و 600 میلیون تومان هزینه معتادین شد، اما این بودجه پاسخگوی نیاز به هزینه‌های این حوزه نیست و حتی این مسئله در کمیته کشوری هم مطرح شده که برای نگهداری معتادان متجاهر ۲۰ هزار تومان سال ۹۷ اکنون پاسخگوی شرایط فعلی نیست.

 وی با تاکید بر اینکه شیراز به خاطر خوی مهمان پذیر بودن و مهربانی مردمانش محلی شده برای معتادان و کودکان کار و خیابانی ابراز داشت: این آسیب ها باید شبیه شهرهایی مثل تبریز دیده شود چرا که رویکرد کلی مسئولان و مردم تبریز بلاک کردن این افراد است و اگر هم کسی را در سطح شهر ببینند، رد مرز کرده و به شهر خود باز می گردانند.

 کشفی نژاد در پایان در پاسخ به این سوال که چرا در استان فارس سال‌هاست این گونه مسائل و آسیب‌ها بلاتکلیف مانده و به نوعی آسیب های چند متولی و بی متولی هستند، عنوان کرد: در حقیقت رسیدگی به چنین آسیب‌های یک عزم بین بخشی نیاز است یعنی همه متولیان باید به همه معتادان شهر تذکر جدی داده و برخورد کنند.

گفتنی است وجود حفره هایی در وقت، فکر و فرهنگ در جامعه، راه را برای نفوذ بیگانگان باز کرده و دشمن این خلاء ها را به سلیقه خود در جهت نابودی فرهنگ، تفکر و هویت جامعه جوان و پویای ما پر خواهد کرد و ایجاد یک تفکر سازنده و یک دست است که جامعه را به نحوی واکسینه می کند که هجوم فکری و فرهنگی دشمن را ناکارآمد خواهد ساخت و جامعه را برای همیشه از شر اعتیاد خلاص می‌کند/

انتهای پیام/

نظرات بینندگان