کد خبر: ۱۴۰۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۷ - ۲۸ تير ۱۳۹۹
معاون وزیر صمت خبر داد؛

سرمایه گذاری ایمیدرو در بیش از نیمی از استان فارس

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از سرمایه گذاری ایمیدرو در بیش از نیمی از پهنه استان فارس خبر داد و گفت: چون منابع فلزی استان های زاگرسی کم است کار معدنی کمتری در آنها انجام شده و ایمیدرو فعالیت‌هایی را که بیشتر در استان‌هایی نظیر استان فارس داشته در حوزه مس، آهن و طلا بوده است.

به گزارش شیرازه، خداداد غریب پور بعد از ظهر شنبه 28تیرماه در نشست بررسی توسعه صنایع و معادن  استان فارس با بیان اینکه بیش از نیمی از پهنه استان فارس تحت پوشش حوزه اکتشافی و فعالیت ایمیدرو است،گفت: حدود دو سال است که این تغییر رویکرد صورت گرفته چون منابع فلزی استان های زاگرسی کم است کار معدنی کمتری در آنها انجام شده و ایمیدرو فعالیت‌هایی را که بیشتر در استان‌هایی نظیر استان فارس داشته در حوزه مس، آهن و طلا بوده است.

غریب پور افزود: در دو سال اخیر وزارتخانه صمت ۱۲ استان و ایمیدرو ۴ استان را در نظر گرفته تا بر روی پتانسیل های معادن آهن انها کار شود و قرار است با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان فارس وجود دارد ۷۰۰ میلیون یورو در صنایع پایین دستی فولاد در استان فارس هزینه شود و  این سرمایه‌گذاری به گونه‌ای است که ۳۰ درصد از طرح سرمایه گذاری بر عهده شرکت ایمیدرو بوده و مابقی توسط جذب سرمایه گذار در بخش خصوصی صورت می‌پذیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در شرق استان فارس 17معدن دولومیت شناسایی کردیم و یک کنسرسیوم تشکیل داده ایم،ابراز داشت: این اتفاق مهمی در فرآوری سنگ های هماتیتی در کشور خواهد بود و موجب ایجاد رونق در معادن کوچک مقیاس می گردد.

او همچنین به سرمایه گذاری 17میلیارد تومانی در زمینه زیر بنایی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد اشاره کرد و گفت: مقرر شده ۴۰۰ میلیارد تومان در خصوص مسیر صنایع انرژی بر لامرد تا پارسیان توسط ایمیدرو سرمایه‌گذاری شود و این در حالی است که ۱۰۰ میلیارد تومان نیز برای جاده خرامه به نی ریز توسط این سازمان سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وی ادامه داد: ۵۰۰ میلیارد ریال نیز برای انتقال آب به مجتمع فولاد نی‌ریز پیش‌بینی شده که روستاهای مسیر نیز از این آب بهره‌مند خواهند شد.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های بلندمدت ایمیدرو و میزان سرمایه‌گذاری این سازمان در صنایع انرژی بر، مقرر شده تا طرح انتقال آب خلیج فارس به منطقه ویژه لامرد در دستور کار قرار گیرد که لازم است مقدمات این فعالیت توسط وزارت نیرو،آب منطقه ای استان فارس و ایمید رو آماده گردد و سپس تعهد نامه ای برای خرید اب بین وزارت نیرو و شرکت ما امضا شود.

غریب پور، همچنین به طرح دیگر ایمیدرو در شهرستان لامرد اشاره و بیان کرد: به دنبال آن هستیم تا در منطقه ویژه اقتصادی لامرد ۴۵۰ مگاوات برق تولید کنیم که مذاکرات اولیه در این زمینه صورت گرفته است‌.

وی در ادامه بیان کرد: هیچ محدودیتی برای اکتشافات در استان فارس نداریم و می‌توانیم توافق سه جانبه با سازمان صنعت، معدن و تجارت، زمین شناسی این استان و شرکت تهیه و تولید منعقد کنیم و تامین مالی تمام ظرفیت‌های کار اکتشافی را بر عهده گیریم، سیاست ایمیدرو مبتنی بر این است که عملیات اکتشاف را انجام دهد، زیربنا را مهیا و آن را به بخش خصوصی واگذار کند چرا که قرار نیست دولت وارد بخش تولید شود.

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره معادن سنگ‌های تزیینی ابراز داشت: در کشور ما بیش از ۹۰۰ معدن سنگ تزیینی ساختمانی فعال وجود دارد که برای حل مشکلات آنان در زمینه صادرات و نوسازی تجهیزات، تامین مالی لازم را انجام می‌دهیم.

غریب پور، در پایان در پاسخ به درخواست قادری نماینده مردم شهرستان شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در باره راه‌اندازای دانشکده معدن در این شهر گفت: سازمان ایمیدرو در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی فعالیت می‌کند و اساسنامه این سازمان اجازه راه‌اندازی دانشگاه را نمی‌دهد./

انتهای پیام/
نظرات بینندگان