کد خبر: ۱۴۰۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۱ - ۲۸ تير ۱۳۹۹
استانداران فارس از نمایندگان فارس درخواست کرد؛

تسهیل در امر برگشت ارز حاصل از صادرات محصولات و مواد معدنی

رحیمی استاندار فارس از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی خواست، تسهیل در امر برگشت ارز حاصل از صادرات محصولات و مواد معدنی و تصویب قوانین برای تشویق به ثبات و کاهش هزینه‌های حمل و نقل به ویژه حمل و نقل دریایی را دنبال کنند.

به گزارش شیرازه،عنایت‌اله رحیمی، بعد از ظهرشنبه 28 تیرماه در نشست بررسی توسعه صنایع و معادن استان فارس که با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برگزار شد،
تعیین نقشه راه معادن فارس را موجب هدف مند شدن اقدمات و افزایش فعالیت‌های معادن استان در سطح ملی دانست و گفت: از ۲ سال پیش، تهیه نقشه راه توسعه صنایع معدنی استان فارس در دستور کار قرار گرفت و تهیه این نقشه، کاری اساسی است که در بلند مدت آیندگان می‌توانند از آن استفاده کنند.

رحیمی در ادامه با بیان اینکه در راستای برنامه ریزی  برای کشف معادن جدید در استان فارس 7هزار مترمربع اکتشاف در استان  در دستور کار قرار گرفته،ابراز کرد:نقشه راه معادن استان فارس در حال تدوین است که دانشگاه شیراز نیز نقش مؤثری در تدوین این نقشه راه داشته این نقشه می‌تواند باعث شود تا معادن استان فارس با توجه به ظرفیت‌هایی که در این استان وجود دارد در عرصه‌های بین المللی شکوفا شوند.

وی در ادامه از نمایندگان مردم  استان فارس در مجلس شورای اسلامی خواست، تسهیل در امر برگشت ارز حاصل از صادرات محصولات و مواد معدنی و تصویب قوانین برای تشویق به ثبات و کاهش هزینه‌های حمل و نقل به ویژه حمل و نقل دریایی را دنبال کنند.

رحیمی اضافه کرد: تصویب قوانین تشویق و تسهیل کننده برای استفاده از فناوری روز دنیا و اصلاح قوانین مزاحم از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قوه مقننه قرار گیرد.

استاندار فارس، همچنین ضمن درخواست از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برای کمک به استفاده بهینه از خاک نسوز شمال استان فارس، از این سازمان تقاضا کرد در بحث احداث کارخانه کاشی و سرامیک در این استان نیز ورود کند چرا که معتقد است، با توجه به حرکت رو به جلو و صنعتی کشور، این معادن می‌توانند نوید بخش خوبی برای توسعه شمال استان و کمک به توسعه صنعتی کشور باشند.

رحیمی ادامه داد: از دیگر درخواست‌های ما از سازمان ایمیدرو احداث کارخانه تولید لوله‌های بدون درز، تامین اعتبار و اجرای طرح‌های زیربنایی بخش معدنی و امضای تفاهم‌نامه سه جانبه مابین سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای اجرای عملیات اکتشاف در ۱۴ محدوده است.

استاندار فارس با بیان اینکه احداث کارخانه‌های سنگبری مدرن با  استفاده از فناوری روز دنیا، احداث واحدهای فرآوری آهک در شهرستان‌های شیراز، نی‌ریز، آباده و فسا، احداث کارخانه تولید آجر از مارن و ظرفیت‌یابی مواد معدنی در دریاچه‌های استان فارس از دیگر درخواست‌های ما از ایمیدرو است،گفت:تسریع در اجرای عملیات فازهای توسعه فولاد نی‌ریز از دیگر درخواست‌های ما از این سازمان است.

استان فارس از نظر اشتغال و واحدهای صنعتی مرتبط با معدن در وضعیت خوبی نیست

جعفر قادری نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه استان فارس از نظر اشتغال و واحدهای صنعتی مرتبط با معدن در وضعیت خوبی نیست،گفت: شاید تعداد معادن اکتشاف شده و فعال ما زیاد باشد، اما واحدهای صنعتی مرتبط با معدن شرایط مناسبی ندارند و در ارزش افزوده بخش معدن و صنایع مرتبط با معدن هم وضعیت قابل قبولی نداریم.

قادری افزود: با توجه به اهمیت و جایگاهی که بخش معدن می تواند در اقتصاد ما داشته باشد و طبعا محدودیت هایی که ما برای توسعه فعالیت های مرتبط با نفت و فرآورده‌های نفتی و گاز داریم نیاز کشور به این سمت و سو می‌رود که از ظرفیت معدن استفاده بیشتری ببریم.

او با بیان اینکه این گلایه وجود دارد که مجموعه هایی مثل ایمیدرو جز چند کاری که در استان فارس انجام داده اند، متناسب با سرمایه گذاری هایی که در دیگر استان‌ها انجام شده، اهتمام لازم را به خرج نداده است، ابراز داشت: انتظار داریم در زمینه صنایع معادن تلاش های بیشتری انجام شود.

بخشی از وقتمان را باید اختصاص دهیم به فرآورده های معادن

علیرضا پاک فطرت دیگر نماینده مردم شیراز و زرقان نیز گفت: حالا که معادنی را در حال استخراج داریم باید مقداری از وقتمان را هم اختصاص دهیم به  فراورده های این معادن و برای این کار نیاز به تبلیغات بیشتری در استان است تا سرمایه‌گذاران نقدینگی که دارند را به این سمت بیاورند و کارخانجات تولید این فرآورده ها را تاسیس کنند تا ما شاهد خام‌فروشی در استان نباشیم.

یکی از موانع پیش روی معادن در استان فارس  رویکرد است

 ابراهیم عزیزی دیگر نماینده مردم شهرستان شیراز هم یکی از موانع پیش روی معادن در استان فارس را رویکرد دانست و گفت: تا تغییر رویکرد به معادن، منطقی، عقلایی، هوشمندانه و فرصت مدارانه نباشد شاید این مشکل و مباحث همیشه ادامه داشته باشد و تنها به ارائه رتبه و آمار اکتفا کنیم.

عزیزی اظهار داشت: اگر ما بپذیریم که دیگر نباید به نفت و کشاورزی تکیه کنیم و باید به سمت بهره‌برداری از ظرفیت بی‌نظیر معادن برویم، یک حرکت رو به رشد را شاهد خواهیم بود.

 او ادامه داد:من معتقدم برای رسیدن به هدف بزرگ فصل جدید فعالیت‌های اقتصادی با تکیه بر ظرفیت معادن، باید رویکرد را تغییر داده و نیاز داریم همه دستگاه‌های اجرایی کمک کنند تا یک اتفاق خوب در استان فارس رقم بخورد./

انتهای پیام/

نظرات بینندگان