کد خبر: ۱۴۰۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۳۰ تير ۱۳۹۹
بسته خبرهای حوادث شیرازه؛

دستگيري سارقان مسلح 100 ميلياردي طلا در "لارستان"/ دستگیری ضاربان افراد سالخورده در "جهرم" / كشف 29 كيلو ترياك از چمدان 2 مسافر

مهم‌ترین حوادث 24 ساعت گذشته استان فارس را می‌توانید در این بسته خبری بخوانید.
 به گزارش شیرازه، مهم‌ترین حوادث 24 ساعت گذشته استان فارس را می‌توانید در این بسته خبری بخوانید.

دستگيري سارقان مسلح 100 ميلياردي طلا در "لارستان"
فرمانده انتظامي استان از شناسايي و دستگيري اعضاي باند 4 نفره سارقان مسلح خبر داد كه اقدام به سرقت 100 ميليارد ريال طلا در بخش "بيرم" از توابع لارستان كرده بودند.  
سردار "رهام‌‎بخش حبيبي" در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، بيان كرد: در شهريور ماه سال قبل، 4 سارق مسلح با حمله به يك طلافروشي در بخش "بيرم" از توابع شهرستان لارستان با تهدید اسلحه و تخریب شیشه مغازه اقدام به سرقت حدود 10 كيلوگرم طلا و جواهر كرده و از محل متواري شدند.
سردار "حبيبي" خاطر نشان كرد: بلافاصله تيمي ويژه از كارآگاهان پليس آگاهي شهرستان "لارستان" براي رسيدگي به موضوع تشكيل شد و اين در شرايطي بود كه سارقان هيچ سر نخي از خود به جا نگذاشته بودند.
اين مقام انتظامي عنوان داشت: كارآگاهان پليس آگاهي با پايش اطلاعاتي، كنترل نامحسوس و اقدامات فني و تخصصي موفق شدند اعضاي اين باند را شناسايي كنند.
وي با بيان اينكه ماموران پليس موفق شدند طي سه عمليات موفق اعضاي باند 4 نفره سارقان را در استان بوشهر و شهرستان لامرد و فيروزآباد دستگير كنند، گفت: كارشناسان ارزش طلاهاي سرقت شده را 100 ميليارد ريال برآورد كرده‌اند و تلاش برای شناسایی و دستگیری خریداران طلاهای مسروقه ادامه دارد.
فرمانده انتظامي استان فارس با اشاره به اينكه برخورد با جرايم خشن و سرقت‌هاي به عنف و مسلحانه يكي از اولويت‌هاي اين فرماندهي در سال جاري است، گفت: متهمان پس از تشكيل پرونده براي سير مراحل قانوني تحويل مراجع قضائي و از آن طريق روانه زندان شدند.

دستگیری ضاربان افراد سالخورده در "جهرم" 
2 راکب و ترک نشین موتورسیکلت که در شهرستان "جهرم" اقدام به ضربه زدن به سر و صورت افراد سالخورده کرده و فرار مي‌كردند، با سرعت عمل پلیس شناسایی و دستگیر شدند. 
به گزارش خبرگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "افشين حيدري" در تشریح این خبر اظهار داشت: در پی انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر اقدام 2 نوجوان موتورسوار در زدن ضربه به سر و صورت افراد سالخورده و با توجه به جو روانی ایجاد شده در این خصوص، موضوع به صورت ویژه در دستور کار مأموران انتظامی اين شهرستان قرار گرفت.
فرمانده انتظامي شهرستان "جهرم" با بیان اینکه با اقدامات اطلاعاتی و پلیسی، 2 نوجوان 16 ساله در این راستا شناسایی، دستگیر و به مقر انتظامی انتقال داده شدند، گفت: تحقیقات تکمیلی پلیس در خصوص انگیزه متهمان از این اقدام ادامه دارد.
این مقام انتظامی در ادامه عنوان داشت: افراد شاکی می توانند برای طرح شکایت خود و پیگیری پرونده به کلانتری 11 "جمهوری" شهرستان "جهرم" مراجعه کنند.
فرمانده انتظامي شهرستان "جهرم" تأکید کرد: نیروی انتظامی با کسانی که بخواهند به هر نحوی با اقدامات خود امنیت روانی جامعه را مختل سازند، برابر با قانون و به شدت برخورد می کند.
كشف 20 كيلو ترياك در داراب 
فرمانده انتظامي داراب از توقيف يك سواري 405 و كشف 20 كيلو ترياك در آن شهرستان خبر داد.
سرهنگ "عليرضا نوشاد" در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، افزود: ماموران انتظامي اين شهرستان در اجراي طرح مقابله با ورود مواد مخدر و كنترل خودروهاي عبوري، به يك سواري 405 مظنون و آن را توقيف كردند.
سرهنگ "نوشاد" با بيان اينكه در بازرسي از آن خودرو، 20 كيلو ترياك كشف شد، تصريح كرد: در اين خصوص 2 نفر دستگير و براي سير مراحل قانوني تحويل مراجع قضائي شدند.
اين مقام انتظامي از شهروندان درخواست كرد: هرگونه اخبار و اطلاعاتی در خصوص تهیه و توزیع، خرید و فروش مواد مخدر و یا سایر جرایم را در اسرع وقت از طریق تلفن 110 در اختیار پليس قرار دهند.

واژگونی پژو پارس  با 2 كشته و يك مجروح 
رئيس پليس راه شمالي استان گفت: واژگوني پژو پارس در محور مواصلاتي "داراب"، 2 كشته و يك مجروح بر جاي گذاشت. 
سرهنگ "عبدالهاشم دهقاني" در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت: از طريق مركز فوريت‌هاي پليسي 110 يك فقره حادثه رانندگي در محور مواصلاتي "داراب" به مأموران اعلام شد.
وي ادامه داد: بلافاصله مأموران به همراه ديگر نيروهاي امدادي به محل مورد نظر اعزام و مشاهده کردند يك سواري پژو پارس با 3 سرنشین در محور مذكور در حركت بوده که واژگون و بر اثر آن راننده و يك سرنشين در دم فوت و نفر ديگر مجروح و به بيمارستان منتقل شد.
رئيس پليس راه شمالي استان، بيان كرد: کارشناسان نداشتن توجه به جلو از جانب راننده را علت وقوع اين حادثه رانندگي اعلام کردند.

كشف 29 كيلو ترياك از چمدان 2 مسافر 
فرمانده انتظامي "خرمبيد" گفت: در بازرسي از 2 مسافر اتوبوس، ميزان 29 كيلو و 700 گرم ترياك كشف شد.
سرهنگ "حميد جوكار" در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، بيان كرد: در راستاي مبارزه با قاچاقچيان مواد مخدر، ماموران انتظامي ايست و بازرسي شهيد "جنتي‌فر" اين شهرستان، به 2 نفر از مسافران يك دستگاه اتوبوس مسافربري مظنون شدند.
سرهنگ "جوكار" با بيان اينكه در بازرسي از چمدان و وسايل همراه آن مسافرين، 29 كيلو و 700 گرم ترياك كشف شد، تصريح كرد: متهمين براي سير مراحل قانوني تحويل مراجع قضائي و از آن طريق روانه زندان شدند.

برق گرفتگي منجر به فوت حين حفاري
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان گفت: يك كارگر حفاري چاه در حين كار كردن با دستگاه بالابر در شيراز، به دليل اتصال برق فوت كرد.
سرهنگ "كاووس محمدي" در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت: از طريق مركز فوريت‌هاي پليسي 110 يك فقره حادثه منجر به فوت در شيراز مأموران اعلام شد.
وي ادامه داد: بلافاصله مأموران به همراه ديگر نيروهاي امدادي به محل مورد نظر اعزام و مشاهده کردند يك كارگر حفاري حين كار در چاه به دليل اتصالي برق بالابر دچار برق گرفتگي شده و جان خود را از دست داده است.
سرهنگ "محمدي" با بيان اينكه جسد متوفي براي سير مراحل قانوني تحويل پزشك قانوني شد، از شهروندان خواست با رعايت نكات ايمني از بروز حوادث تلخ پيشگيري كنند.

كشف ادويه جات قاچاق ميلياردي 
فرمانده انتظامي "مهر" از توقيف يك سواري 405 و كشف 489 كيلوگرم ادويه جات خارجي قاچاق به ارزش 3 ميليارد و 200 ميليون ريال خبر داد. 
سرهنگ "عظيم‌اله كرمي" در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت: ماموران انتظامي شهرستان "مهر" هنگام كنترل خودروهاي عبوري، به يك سواري 405 مظنون و آن را متوقف كردند.
وي ادامه داد: ماموران موفق شدند در بازرسي از آن خودرو، 489 كيلوگرم ادويه جات خارجي قاچاق كشف كنند.
فرمانده انتظامي شهرستان "مهر" با بيان اينكه در اين راستا يك نفر دستگير و به مرجع قضائي تحويل داده شد، افزود: ارزش ريالي اين محموله قاچاق برابر نظر كارشناسان، 3 ميليارد و 200 ميليون ريال برآورد شده است.

سرقت خودرو در شیراز و کشف در ارسنجان 
فرمانده انتظامي ارسنجان گفت: هوشياري مامور پليس اين شهرستان، سارقين را مجبور كرد خودرو را رها و متواري شوند.
سرهنگ "محمدعلی فرهادی" در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت: شب گذشته ماموران انتظامي اين شهرستان حین گشت زنی در محورهاي مواصلاتي، به يك وانت بار مظنون كه راننده و سرنشين به محض مشاهده مامورین با رها كردن خودرو و با استفاده از تاریکی شب متواري شدند.
سرهنگ "فرهادی" بيان كرد: ماموران انتظامی در بررسي اوليه و استعلام از مركز، مطلع شدند كه خودرو فوق مسروقه و از شهرستان شيراز سرقت شده است.
وي گفت: خودرو مسروقه به یگان انتظامی دلالت و تلاش براي شناسایی و دستگیری متهمين ادامه دارد.

 تحلیلی بر موضوع مواد مخدر به عنوان ریشه بسیاری از جرائم در جامعه 
موضوع مواد مخدر از آن دست موضوعاتی است که حل و فصل آن نیازمند تعامل و همکاری نهادهای مربوطه در جامعه است و به واقع با جزیره ای عمل کردن نمی توان نتیجه ای گرفت. 
همانگونه که می دانیم مواد مخدر و آسیب های ناشی از آن در جامعه علی رغم همه تلاش های صورت گرفته توسط نهادهای مربوطه، همچنان به عنوان یک معضل بزرگ در جامعه مطرح است، معضلی که ریشه بسیاری از جرایم و ناهنجاری های اجتماعی به شمار می رود و تبعات ناشی از آن در بسیاری از مواقع به وضوح قابل مشاهده است.
کشورمان ایران در مسیر عبور و ترانزیت مواد مخدر قرار دارد و در این مسیر با این پدیده شوم مبارزه می کند اما همانگونه که پیش از این مطرح شد، این موضوع به عنوان یک معضل بزرگ اجتماعی در جامعه مطرح است و نیاز به واکاوی بیشتری دارد.
آیا اقدامات نهادهای مختلف در مسیر مبارزه با مواد مخدر کافی نبوده است؟ و یا اینکه عزم و اراده ای جدی برای برخورد با این پدیده شوم وجود ندارد؟ سهم سازمان ها و نهادهای مختلف در این مسیر به چه میزان است؟ آیا قوانین و مقررات موجود برای برخورد و مبارزه با سوداگران مرگ بازدارنده نیست؟ و ده ها سوال و پرسش دیگر ...
نیروی انتظامی به عنوان یکی از نهادها و ارگان های اصلی در راستای مبارزه با مواد مخدر و در صف اول این مبارزه قرار دارد تا بتواند این پدیده شوم را از جامعه پاکسازی کند.
تقدیم شهدا و جانبازان زیادی در راه مبارزه با مواد مخدر توسط نیروی انتظامی، بیانگر تلاش گسترده و مجاهدانه پلیس در این موضوع است و کارکنان سبز پوش ناجا در این مسیر از جان شیرین خود می گذرند.
در سطح کلان بارها و بارها فرماندهان و مسئولان مرزبانی اعلام کرده اند که یکی از موثرترین اقدامات در راستای مبارزه با مواد مخدر و جلوگیری از ورود آن به کشور، موضوع انسداد مرزها است، اما آیا این موضوع تا به حال به صورت کامل و جامع صورت پذیرفته است؟
البته که اقدامات مطلوبي بعد از پيروزي انقلاب اسلامی در مرزهای جمهوري اسلامي ایران به وقوع پیوسته است ولی با این حال تقویت و تجهیز این مناطق نیازمند تأمین اعتبارات و زیرساخت های لازم می باشد.
در بحث اقدامات مقابله ای نیروی انتظامی در راستای برخورد با معتادان و خرده فروشان سطح شهرها هم روال به همینگونه است. بارها شاهد بوده ایم که نیروی انتظامی همواره اعلام آمادگی کرده تا معتادان متجاهر سطح شهر را در کمترین زمان ممکن، جمع آوری کند؛ این درحالی است که بعد از جمع آوری این معتادان متجاهر برنامه ای برای نگهداری و بازگشت سالم آن ها به جامعه پیش بینی نشده و یا اقدامات انجام گرفته بسیار محدود بوده است.
همواره شاهدیم که همایش ها و سمینارهای مختلفی در راستای مبارزه با مواد مخدر برگزار می شود ولی به نظر می رسد در این مسیر به جای برگزاری اینگونه مراسم ها، نیازمند عزمی همگانی و جدی هستیم و همه نهادهای مربوطه جامعه بايد ضمن پرهیز از جزیره ای عمل کردن، دست در دست هم با اين پديده مبارزه کرد چرا که بی توجهی به آن می تواند اثرات سوء و زیانبار زیادی در جامعه داشته باشد.
قطعا" نیروی انتظامی به تنهايي نمي تواند در راستای مبارزه با مواد مخدر موفق عمل کند و نیاز است تا مسئولان و آحاد جامعه برای مقابله با اين پديده خانمان سوز و شوم اجتماعي تلاش كنند.
مواد مخدر بنيان فرهنگي و اجتماعي جامعه را سست و پويايي و نشاط جامعه به ‌خصوص قشر جوان را به مخاطره مي اندازد و در این راستا رويكرد اجتماعي كردن مبارزه با موادمخدر با بكارگيري ظرفيت تشكل‌هاي مردمي و سازمان‌هاي مردم‌نهاد می تواند بسیار تأثیر گذار باشد .
در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر نیروی انتظامی در عرصه مبارزه با مواد مخدر، اعلام می کنیم که مأموران جان بر کف نیروی انتظامی در مسیر مبارزه با مواد مخدر همچون سایر ناهنجاری های اجتماعی با تمام توان و تلاش خود وارد شده و با عناصر تهیه و توزیع مواد افیونی برابر با قانون و به شدت برخورد می کنند.
نویسنده : سرهنگ "یوسف ملک زاده" – جانشین فرماندهی انتظامی استان فارس

جدی اما مهربان …/ بر اساس ماجرایی واقعی 
جدی بودن خانم سروان "اسلامی" بهم آرامش می داد، کارهایی که لازم بود انجام داد و گفت: برو تا خبرت کنم. 
اضطراب تمام وجودم رو گرفته بود، نمی دونستم موضوع رو با کی مطرح کنم. یه اشتباه کوچک خودم باعث شد مردی در مسیر زندگی ام قرار بگیره که مطمئنم خاطرات تلخی که ازش دارم هیچ وقت از ذهنم حذف نخواهد شد.
همان روزها بود که سهیلا از دوستان دوران مدرسه به دیدنم آمد. این قدر از این اتفاق تحت فشار بودم که ناخودآگاه قضیه رو براش تعریف کردم.
 "چند روز قبل توی فروشگاه یه کار اشتباه کردم و مردی که خودش رو کوروش معرفی می کرد متوجه قضیه شده و ازم عکس گرفت، حالا مرتبا ازم اخاذی می کنه. با اینکه دستم تنگه تا الان حدود یک میلیون تومان بهش دادم. نمی دونم چی کار کنم اگر داداش هام متوجه بشن هم منو می کشن و هم اونو، موندم چی کار کنم؟!"
متوجه شدم که سهیلا چند دقیقه ای بدترین افکار رو نسبت به من توی ذهنش آورد؛ به روی خودم نیاوردم و دوباره حرفم رو تکرار کردم: سهیلا حالا چی کار کنم؟
سهیلا بعد از چند دقیقه مکث با لبخندی بهم گفت: یک خانم پلیس می شناسم که خیلی جدی هست اما مهربون. می دونم که می تونه فکری به حال خرابکاری ات بکنه.
از پیشنهاد سهیلا جا خوردم، با عصبانیت بهش گفتم: خیلی ممنون از راهنمایی ات اگر خودت جای من بودی باز هم این پیشنهاد رو می دادی؟!
کاملا جدی و قابل باور جواب داد: آره اگر جای تو بودم قبل از این که یک میلیون تومان!! پول ازم اخاذی کنند، این کار رو می کردم.
کمی آرام تر شدم و گفتم: اگر نظرت اینه پس بگو کجا باید بریم؟
سهیلا گفت: اگر می تونی همین الان حاضر شو که تو رو ببرم کلانتری، پیش خانم سروان اسلامی.
با این که آمادگیش رو نداشتم اما برای خلاصی از این اضطراب نفس گیر، سریع حاضر شدم و کمتر از 30 دقیقه خودم رو پیش خانم سروان دیدم.
معلوم بود که توی کارش تجربه داره، ماجرا رو که بهش گفتم فورا صورتجلسه کرد و با کمک خودش مدارکی که برای اثبات ادعای اخاذی و مزاحمت کوروش داشتم، گذاشت روی پرونده.
جدی بودنش بهم آرامش می داد. کارهایی که لازم بود انجام داد و گفت: برو تا خبرت کنم.
موقع بیرون اومدن از اتاق گفتم: خانم اگر مشکلم حل شد قول می دم دیگه خوب زندگی کنم.
دو روز بعد با تماس خانم سروان اسلامی، رفتم کلانتری.
 کوروش دستگیر و به همه چی اعتراف کرده بود. یک سری از کارها هم با حضور من انجام شد.
 خانم سروان بهم گفت: کوروش چند تا شاکی دیگه داشته که متاسفانه اونها هم مثل تو از پیگیری مشکل شون می ترسیدن.
به هرحال اون لحظه احساس خیلی خوبی داشتم، نمی دونم خوشحالی ام از تمام شدن اضطرابم بود یا بر طرف شدن مشکلم توسط یک نفر هم جنس خودم.
نویسنده : سرگرد "سعیده جمالزاده" سرپرست معاونت اجتماعی شهرستان فسا، استان فارس
 

نظرات بینندگان