کد خبر: ۱۴۰۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۳۰ تير ۱۳۹۹
مشکل جدی کمبود آب شرب در بیرم لارستان؛

پیگیری حل مشکل آب غیزانیه فارس توسط دانشجویان

مساله تامین آب شرب بخش بیرم شهرستان لار، طی جلسه ای با نوروزی مدیر کل سازمان برنامه و بودجه استان فارس مورد بررسی قرار گرفت.
 به گزارش شیرازه، در این جلسه هسته عدالت شهری و قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس به همراه مسئولین شهری بخش بیرم از جمله بخشدار و رئیس و اعضای شورای شهر بیرم حضور یافتند و مشکلات آبرسانی به بخش بیرم را مورد بررسی قرار دادند.
روح الله بامداد شهردار بیرم در ابتدای این جلسه  گفت: بیرم با بیش از 13000 نفر جمعیت و تمرکز شغلی ساکنین آن در دو بخش عمده کشاورزی و دامداری مدتهاست که با مشکلات آب هم در زمینه تامین آب شرب و هم آبیاری کشاورزی دچار مشکل شده است که در مسیر تبدیل شدن به یک بحران میباشد.
بامداد اضافه کرد: ابتدائا بنا بود آب شرب بیرم از محل طرح محرم تامین شود، بعدها مجددا بازنگری شد و بنا شد که تامین آب از سد هایقر فیروزآباد صورت بگیرد و اخیراً هم مصوب شده که با توجه به وضعیت سد سلمان فارسی و مطالعات صورت گرفته آب شرب بیرم از خط دوم انتقال آب سد سلمان فارسی صورت بگیرد که همچنان در گیر و دار تامین اعتبار قرار دارد و تا کنون نیز اثری از شروع پروژه نیست.
شهردار بیرم در ادامه افزود: آب موجود در شبکه آبرسانی بیرم به سبب حفر بی رویه چاه و همچنین کاهش سطح آبهای زیر زمینی هم اکنون علاوه بر نیتراته شدن و سختی غیر استاندارد هم در کیفیت و هم در بحث کمیت و فشار شبکه آب، مردم بیرم را دچار چالش و مشکلات عدیده ای کرده است که تمام این موارد مورد تایید کارشناسان آبفا نیز قرار گرفته است.
پیگیری حل مشکل آب غیزانیه فارس توسط دانشجویان
یحیی صفر نژاد رئیس شورای شهر بیرم نیز در این جلسه عنوان کرد: زمانی آب در منطقه گراش و بیرم به آب قند معروف بود و کیفیت مطلوبی را داشت که به سبب خشکسالی و بهره برداری بیش از حد از منابع زیر سطحی هم اکنون از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده که مجموعه مسئولین شهرستان از سال ۳۹ تا کنون بیش از ۰۵ مکاتبه را با مسئولین ذیربط در سطح استان و کشور انجام داده اند که در نهایت مورد تایید و دستور مستقیم استاندار نیز قرار گرفت و تمام مراحل مطالعاتی طرح آبرسانی از محل خط دوم انتقال آب از سد سلمان فارسی نیز انجام شده و مورد تایید کارشناسان قرار گرفته است.
صفرنژاد در ادامه افزود: در صورت اجرای این طرح علاوه بر تامین آب شرب بیرم مناطق دیگر همجوار که با مشکل مشابه مواجه هستند نیز منتفع خواهند شد.
حامد علیزاده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز نیز در این جلسه خطاب به مسئولین ذیربط در مواجهه با مساله آب شرب بیرم و تاکید بر حل مسائل مردم گفت: تا کنون با گذشت ۷ سال از پیگیری های صورت گرفته و مجموعه مکاتباتی که موجود می‌باشد، بر کسی پوشیده نیست که حل مسائل مردم بیرم و روستاهای همجوار بدون شک از اولویت اصلی و محوری برخوردار میباشد و با توجه به درگیری مردم با چالش های بی شمار اقتصادی و بهداشتی امروز حداقل توجه به این مردم حل نیاز های اساسی آنان می‌باشد که حسب توقع از مسئولین استانی انتظار حل این مسائل از طریق تخصیص اعتبار مورد مطالبه میباشد.
وی در ادامه با تاکید بر نظام مسائل استان افزود: در دایره نظام جمهوری اسلامی هر مسئول در حکم یک رزمنده محسوب می گردد چرا که شرایط امروز جامعه و پیچیدگی و در هم تندیدگی مسائل، مسئولین جهادی را میطلبد که با عزم خدمت به مردم به ویژه مردم مستضعف تمام همت خود را مصروف دارند.
همچنین در ادامه علیزاده بیان داشت: بدون شک تدبیر جهت حل مسائل مردم بیرم چه برنامه های کوتاه مدت نظیر کف شکنی چاه ها و اصلاح و توسعه شبکه آبرسانی و در میانمدت هم احداث پروژه آبرسانی از سد سلمان فارسی که مورد مطالبه مردم نیز می‌باشد مورد انتظار میباشد و با توجه به اهتمام مدیر کل برنامه و بودجه استان نسبت به این مساله این امید که در بازه کوتاهی شاهد حل این مساله باشیم متصور است.

بوستانی مدیر آبفای استان فارس در ادامه ضمن تاکید بر صحت موارد مطرح شده گفت: برای برون رفت از وضع موجود آب شرب بیرم در دوساحت کوتاه مدت و بلند مدت طرح های مطالعاتی صورت پذیرفته و به نظر  میرسد با تخصیص اعتباری در حدود یک میلیارد و ششصد میلیون تومان بحث حل کوتاه مدت قابلیت اجرایی دارد و آمادگی اجرا هم اکنون وجود دارد.
وی در ادامه در تاکید بر سیاست های آبخیز داری افزود: بدون شک طرح آبخیزداری در بالادست بیرم کمک شایانی در تامین آب شیرین مینماید که در صورت اهتمام سازمان منابع طبیعی میتواند به عنوان یک طرح ملی نیز مورد پیگیری قرار گیرد که در صورت صلاحدید درخواستی به اداره مطبوع صادر شود تا در دستور کار قرار گیرد.
نوروزی مدیر کل برنامه و بودجه استان فارس نیز گفت: در ردیف بودجه سال 99 اعتباری نزدیک به 20 میلیارد تومان متعلق به طرح آبرسانی جهرم و قیر در نظر گرفته شده که به همین نام و در همین ردیف از تهران مشخص گردیده است و بدون شک تخصیص اعتبار به جهرم و قیر به منزله در اولویت نبودن آبرسانی به بیرم نیست و بحث قبلی در راستای یک تذکر قانونی بوده است که مطابق ابلاغ قانونی، به جهرم به لحاظ تامین اعتبار اولویت داده شده است ولی با توجه به وضعیت آب شرب بیرم بدون شک آن هم اولویت مهمی خواهد بود.
نوروزی در ادامه ضمن تاکید بر اهتمام جهت حل مساله آب بیرم افزود: با توجه به مباحث مطرح شده راهکار حل چالش آب شرب بیرم در دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت قابلیت پیگیری دارد که با توجه به نظر کارشناسی اداره آبفا استان فارس تامین اعتبار لازم جهت حل فوری مشکل آب شرب بیرم  با احداث چاه و کف شکنی چاه های موجود و همچنین اصلاح و توسعه شبکه شهری انجام میگیرد و تامین تمام اعتبار لازم را ما در مجموعه سازمان برنامه و بودجه متعهد میشویم فلذا اداره آبفا با همکاری شهرداری بیرم مراحل اجرا و اقدامات لازم را دنبال نمایند تا در اسرع وقت مساله آب شرب بیرم بر طرف گردد.

مدیر کل برنامه و بودجه استان فارس نیز در ادامه این جلسه با تاکید بر لزوم پیگیری اینچنین مسائلی در سطح کل استان افزود: ان‌شاءالله در برنامه بلند مدت نیز با همکاری سایر نهاد ها بحث آبرسانی پایدار به منطقه بیرم از محل تهصیص اعتبار پروژه سد سلمان فارسی انجام میگردد که هنوز در ردیف های اعتباری سال ۹۹ قرار نگرفته است.
وی ضمن قول مساعد جهت پیگیری تا حصول نتیجه حل مشکل آب بیرم افزود: در بحث های قبلی که در رسانه ها دنبال شده بود در خصوص راه های منطقه صرفا یک نکته قانونی در بحث تخصیص اعتبار را بنده تذکر داده ام که به هیچ وجه نافی اولویت های سایر پروژه های عمرانی نیست و مسئولین بومی در لارستان همچنان پیگیر دغدغه های مردم بوده و هستند و ان‌شاءالله در سال پیش رو و همچنین استفاده از سایر ظرفیت های غیر دولتی میتوان به برخی از پروژه های مورد مطالبه جامع عمل پوشاند که نقش مجمع خیرین نیز مورد اولویت و تاکید می‌باشد.
در پایان لازم به ذکر است که هسته عدالت شهری قرارگاه شهید اخمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس تا حصول نتیجه پیگیر امور خواهد بود.


نظرات بینندگان