کد خبر: ۱۴۰۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۴ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
نفس های به شماره افتاده طلافروشان در این روزهای کرونازده؛

حکایت پروانه های کسبی که ابطال شدند و مغازه هایی که در تعطیلی مطلق به سر می برند/ لزوم ارتباط اقتصادی با دنیا

حال و روز بازار طلافروشان در این روزها وخیم تر از هر زمان دیگریست، چرا که نفس هایشان به شماره افتاده و انگار که گویی کرونا گرفته و وضعیت تنفس آن ها حسابی بر هم ریخته است.
 
به گزارش"شیرازه"،دو سه سال پیش، هر فردی با حقوق یک ماه اداره کار می توانست یک سکه طلا را خریداری کند اما حالا اگر تقریبا حقوق ده ماه خود را کنار بگذارند، می توانند یک سکه طلا را خریداری کنند؛ معضلی برگرفته از تورمی خانمان سوز که نشان از وضعیت وخیم اقتصاد ما دارد.در این میان برای خیلی ها این سوال پیش می آید که آیا قیمت افسار گسیخته طلا همچنان خواهد تاخت و به این راه ادامه خواهد داد؟
حکایت پروانه های کسبی که ابطال شدند و مغازه هایی که در تعطیلی مطلق به سر می برند/ لزوم ارتباط اقتصادی با دنیا
به باور کارشناسان،افزایش قیمت انس جهانی طلا محتمل می باشد و به دنبال آن قیمت طلا و سکه در بازار داخلی هم گران خواهد شد.آن ها معتقد هستند که اگر بازار سوداگری را کنار بگذاریم، قیمت طلا در سال جاری سیر صعودی تری به خود خواهد گرفت چرا که در صورت بی توجهی به ارزش پول ملی پیش‌بینی می‌شود که در نیمه دوم سال 99یعنی بعد از شهریورماه قیمت طلا بالا و بالاتر برود.
یکی از راننده های تاکسی با اشاره به گرانی طلا گفت: همسرم حدود دو و نیم میلیون تومان پول دارد، چند هفته هست که برای خرید یک کادوی تولد برای نوه مان به بازار طلا فروشان می رود اما هنوز نتوانسته حتی یک کادو کوچک و ریزه میزه تهیه کند.

چرخش کنتور شهرداری، مالیات و اداره کار با وجود کسادی بازار   
مستغتنی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر فروشان شیراز در گفت و گو با خبرنگار " شیرازه"، با اشاره به وضعیت بازار طلافروشان در این روزها گفت:رقم صفر هم برای رونق بازار طلافروشان عدد بالاییست چرا که با وجود کسادی بازار اما همچنان شهرداری،  اداره مالیات و اداره کار کنتورشان برای دریافت عوارض و مالیات کار می کند و پول آن را می گیرند.با این حال بیشتر طلا فروشان صرفا برای این که بیکار نباشند از صبح علی الطلوع تا شب در محل کارشان حاضر می شوند.
وی با بیان این که طلافروشان به هیچ وجه از گرانی دوباره طلا خوشحال نیستند، افزود:باید بدانیم که اگر طلا از دو سه سال پیش به ده برابر قیمت رسیده اما برخی کالاها مثل لامپ از هزار و 500 تومان به 40 هزار تومان رسیده و با تورم حدود 40 برابری همراه شده است.
حکایت پروانه های کسبی که ابطال شدند و مغازه هایی که در تعطیلی مطلق به سر می برند/ لزوم ارتباط اقتصادی با دنیا
مستغنی به رکود بازار طلافروشان اشاره کرد و گفت:رقم یک سکه طلا بالا رفته و نایاب تر هم شده از طرفی آمار ازدواج و عروسی به شدت پایین آمده، به طوری که از سال جاری تا کنون چنین روکودی بی سابقه بوده و امیدی به جبران خسارت ها نیست.وی افزود:از زمان پیدایش و شیوع بیماری کرونا در شیراز ۸ ابطال پروانه کسب داشتیم، ۱۲ مغازه نیز  تعطیل کردند و چند تایی طلافروش هم از همان روزهای پیدایش کرونا مغازه هایشان را بسته و هنوز باز نکردند.

رئیس اتحادیه طلافروشان شیراز با بیان این که 2 درصد فروش طلا به طلاهای دسته دوم بازمی گردد،گفت:فروش طلای دسته دوم هم پایین آمده، به 2 درصد رسیده و رقم آن حجمی که باب شده نیست.هر چند در این خصوص نمی توانیم صورت مسئله را پاک کنیم اما به اندازه ای نیست که به چشم بیاید،البته طلای دسته دوم هم فرقی در حال و روز بازار ندارد چرا که فقط اجرت ساخت ندارد اما مالیات، ارزش افزوده و دیگر موارد آن کسر می شود.

سیاسی شدن کالای اقتصادی
وی با تاکید بر بکارگیری شیوه های نوین برای ثابت ماندن قیمت طلا گفت:بالاخره روزی باید فرا برسد که این قیمت ها ثابت بماند،با این تورم و گرانی فشار زیادی به مردم وارد می شود که بر بازار طلافروشان هم تاثیر منفی می گذارد.با این حال صنف طلا فروشان تنها شغلی می باشد ‌که می تواند تورم را از سود جدا کند.چرا که این طلا نیست که بالا رفته بلکه تورم است و سودی را عاید طلافروشان نمی کند.

مستغنی بیان کرد:متاسفانه کالای ما که کاملا اقتصادی بوده الان کاملا سیاسیت و به همین دلیل بر فشارهای اقتصادی  افزوده می شود،دولت هم فقط می گوید کرونا علت رکود است.هر چند کالاهای اساسی تورم چندانی نداشته اما کالاهای بسیاری که جزو ضروریات مردم می باشد رشد چند برابری دارد و همچنان سیر صعودی به خود گرفته که خطر آفرین است.باید بپذیریم که ما در یک دهکده جهانی هستسم و باید از ارتباطات اقتصادی با دیگر کشورها غافل نشویم.

این مقام مسئول با بیان این که دو عامل بر ارزش پول ملی تاثیر می گذارد، یکی انس طلای جهانی و دیگری دلار، گفت: ضرب این دو در ایران قیمت کمتری نسبت به دیگر کشورها دارد اما چون ارزش پول معتبر خارجی بالار فته و ارزش پول ما پایین آمده،در ایران با قیمت دلاری ،عدد بزرگی بدست خواهد آمد.با این حال امیدواریم که بزرگ‌مردان دولتی به فکر مردم باشند.چرا که عواقب هر کالایی به خصوص طلا تاثیر منفی روی مردم جامعه،برگزاری عروسی ها و ازدواج ها خواهد گذاشت.

رئیس اتحادیه طلافروشان شیراز با اشاره کسادی بازار طلافروشان به مناسبت های مختلف در سال جاری، گفت: متأسفانه این صنف در ایام رجب و شعبان و عید نوروز که بیشترین میزان فروش را دارد، تعطیل شد و کسبه خسارات هنگفت و جبران‌ناپذیری را متحمل شدند.
وی به وضعیت خریدوفروش طلا در شرایط فعلی اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه در شرایط ناهموار کنونی که اکثر مشاغل دچار ضرر و زیان شده و یا افراد بیکار شده‌اند، کسی برای خرید طلا مراجعه نمی‌کند و ازآنجایی‌که طلا یک کالای سرمایه‌ای است، اکثر مراجعات محدود این روزها برای فروش و خرج کردن و گذران زندگی صورت می گیرد، که این صنف را متحمل زیان هنگفت می کند.
مستغنی افزود: به خاطر این که در این صنف کسی آماری از تولیداتش نمی‌دهد، به لحاظ آماری ضعیف هستیم و نمی‌توانیم میزان دقیق خریدوفروش یا تولیدات را در استان و یا حتی شهر شیراز عنوان کنیم.رئیس اتحادیه طلافروشان یاد آور شد: متاسفانه از چهارماه پیش تاکنون هیچ تولیدکننده‌ای کالایی را برای فروش نیاورده که این اتفاق خوبی برای صنف طلافروش نیست.

سعید نظری،کارشناس اقتصادی نیز با بیان این که نمی توان وضعیت بازار طلا فروشان را پیش بینی کرد، گفت:با توجه به شیوع بیماری کرونا و عدم ارتباط اقتصادی کشور ما با دیگر کشورهای پیشرفته نمی توان انتظار داشت که بازار طلا حال و روز بهتری پیدا کند.
وی افزود: علاوه بر این مشکلات با بالارفتن نرخ دلار و تورم قیمت طلا با افزایش قیمت بیشتری مواجه خواهد شد، به طوری که طلا فروشان را با مشکل جدی روبرو خواهد کرد.چرا که دلار از جمله فاکتورهای تأثیرگذار در نرخ طلا به شمار می‌ رود، البته نرخ انس جهانی نیز تاثیر بسزایی در افزایش قیمت طلا و گرانی آن خواهد داشت.

نظری ادامه داد:به جز این موارد عواملی دیگری مانند احساس ناامنی،تقاضای زیاد و ورود سرمایه گذاران در رشد قیمت طلا تاثیر گذار می باشد و ضروریست که دولتمردان برای رفع این مشکلات چاره اندیشی اساسی داشته باشند و تصمیمات مهم اقتصادی را به طور جدی به اجرا درآورند.

با این وجود،باید پذیرفت که ارتباط جهانی و اقتصادی با کشورهای پیشرفته تاثیر مفیدی در وضعیت اقتصادی کشور ما خواهد گذاشت و لازم می باشد که با دید واقعی تر مسائل این چنین را نه تنها برای بهبود اقتصاد بلکه برای رونق و سرزندگی کشورمان رقم زنیم.چرا که به طور یقین افزایش قیمت طلای جهانی در بازار داخلی اثرگذاری دارد. از سوی دیگر باید به مدیریت بانک مرکزی نیز در پایان سال ۹۸ و همچنین در سال ۹۹ دقت داشت، چنانچه نرخ دلار در بازار داخل کنترل شود قیمت سکه در سال ۹۹ گران نخواهد شد، اما چنانچه قیمت انس جهانی طلا در ماه‌های آینده افزایش یابد و از طرف دیگر نرخ دلار کنترل نشود، قیمت سکه در سال آینده گران تر می شود.

گفتنی است، بازار تهران امروز شاهد افت ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار است که به ۹۳۷,۵۰۰ (نهصد و سی و هفت هزار و پانصد ) تومان رسید.طلا در نیمه دوم سال ۹۸ جهش قیمتی را تجربه کرد اما بر اساس آمارها یکی از مطمئن‌ترین بازارها نیز از نظر سوددهی بوده و واقعیت این است که افزایش قیمت سکه و طلا در هفته‌های پایان سال به دنبال افزایش نسبی تقاضا در این بازار امری قابل پیش‌بینی بود اما رشد قیمت‌ها تا جایی پیش رفت که حتی فعالان و کارشناسان هم تصور آن را نمی‌کردند؛ صعود نرخی که بنا به دلایلی غیرمنتظره ایجاد شد وهمه بازارهای جهانی را تحت تاثیر خود قرار داد.

از تنش‌های بین‌المللی و عوامل خارجی سال ۹۸ گرفته تا اعمال تحریم‌های سنگین اقتصادی علیه ایران، تصمیم FATF برای ایران، ورود کشورمان به لیست سیاه و تشدید تنش‌ها در مرزهای دریایی خلیج‌فارس همگی دارای تأثیراتی بر بازارهای اقتصادی من‌جمله طلا بوده است،به‌ویژه آن که تشدید تحریم‌های آمریکا توانست سرمایه را به سمت بازار ارز و سکه سوق دهد و در شرایطی که ابهام، نگرانی و عدم اطمینان برای سرمایه و سرمایه‌گذاران نسبت به بازارهای مالی وجود داشت، یکی از مطمئن‌ترین بازارها ازنظر سوددهی بازار طلا به نظر می‌رسید. به‌این‌ترتیب این بازار با افزایش تقاضا در سطح داخلی و بین‌المللی همراه شده و جهش قیمتی را تجربه کرد.
انتهای پیام/


برچسب ها: طلا ، کرونا ، شیراز
نظرات بینندگان