کد خبر: ۱۴۰۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۱ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
بازار داغ گاز LPG در پس گرانی بنزین؛

وقتی گاز ارزان، مهمتر از جان گران می شود!/ غیر استاندارد بودن 70 درصد فعالیت ها در استفاده از گاز«LPG»

این روزها برخی افراد به دلایل مختلف از جمله بیکاری، نبود درآمد کافی یا کاهش هزینه ها و مخارجشان به استفاده از گازهای «LPG » یا همان گاز مایع روی می آورند، افرادی که با بی توجهی به سلامت جانشان با خیالی آسوده بر پشت خودروهایشان می نشینند و حسابی گاز می دهند، غافل از این می باشند که این نوع گاز بمب متحرکی است که هر لحظه خطر انفجار را به دنبال دارد.

به گزارش"شیرازه" همین چند وقت پیش بود که در «شهرک کُشن» شیراز بر اثر انفجار کپسول های گاز، آتشی به پا شد و رعب و وحشت زیادی را نصیب مردم این منطقه کرد.نمونه دیگر هم در نزدیکی این کلانشهر عده ای را به کام مرگ کشاند. با این وجود علاوه بر فعالیت های غیرمجاز مغازه داران برای پر کردن کپسول های گاز خانگی، هستند خودروهای بیشماری که به خاطر کاهش هزینه هایشان دست به دامن استفاده از این نوع گازهای خطرناک می شوند.
بمبی هولناک که در مغازه های کپسول گاز غیرمجاز نهفته است/غیر استاندارد بودن 70 درصد فعالیت ها در استفاده از گاز«LPG»
ناگفته نماند،مصرف سوخت LPG  در خودروها از منظر آزاد شدن بنزین برای صادرات به نفع دولت بوده و از نظر قیمت نیز به سود مردم خواهد بود این در حالیست که در پاکیزیگی هوا و محیط زیست نقش پر رنگی ایفا می کند اما مشکلی که وجود دارد در استفاده غیر استاندارد از آن بوده و این که عرضه قانونمند این نوع سوخت برای مصرف مردم مبهم است چرا که از سال ها پیش فرایند LPG کردن خودروها به صورت زیر زمینی انجام می گیرد.

«محمود جهاندیده»، رئیس اتحادیه آسیابداران و علافان شیراز در گفت و گو با خبرنگار "شیرزاه" در پاسخ به این پرسش که آیا مغازه دارهای کپشول گاز باید خارج از شهر نقل مکان کنند، گفت:در این خصوص به ما اعلام نشده اما کثر آن ها مجوز ندارند و به صورت غیر قانونی کار می کنند که البته بعضی از آن ها به خاطر خطراتی که به بار آورده اند پلمپ هم شده اند.

وی افزود: این مغازه داران حتما باید پروانه کسب و کار بگیرند،چرا که علاوه بر ایجاد آتشسوزی،برخی از مردم نیز در ایام محرم برای پخت و پز نذری هایشان با کمبود کپسول گاز مواجه می شوند و با محدودیت آن در مضیقه قرار می گیرند.جهاندیده گفت:برای رفع این مشکل باید با همکاری شرکت های گاز «CNG» از این نوع گاز استفاده کنند یا این که تهیه آن را به عهده اتحادیه گذاشته و از فروش کپسول ها با گاز مایع یا استفاده از دستگاه های«LPG»در پر کردن کپسول ها خودداری کنند.از طرفی دولت می بایست که کپسول های دارای استاندارد را به صورت حواله در اختیار مردم بگذارد.
بمبی هولناک که در مغازه های کپسول گاز غیرمجاز نهفته است/غیر استاندارد بودن 70 درصد فعالیت ها در استفاده از گاز«LPG»
وی افزود:در خصوص نقل مکان این گروه صنفی معتقدیم که آن ها باید طبق ضوابط اتحادیه پروانه کسب را از اداره استاندارد، شرکت پخش فراورده های نفتی ها و دارایی کسب کنند و در کلاس صنفی نیز شرکت داشته باشند.
رئیس اتحادیه آسیابداران و علافان با بیان این که 70 درصد مغازه داران کپسول گاز مجوز یا پروانه کسب ندارند،ادامه داد:متاسفانه بیشتر این گروه صنفی به طور غیرمجاز فعالیت می کنند و بالطبع از یک سری استاندارد ها برخوردار نیستند.البته برای برخی از آن ها نیز از اداره استاندارد یا شرکت پخش فراورده های نفتی جهت اخذ مجوز استعلام گرفته ایم اما این دو اداره هنوز پاسخی نداده اند.

وی با اشاره به آتشسوزی کپسول های گاز در «شهرک کشن» شیراز بیان کرد:این آتشسوزی به خاطر کارگاهی بوده که از دستگاه «LPG» برای پر کردن کپسول استفاده می کردند اما برخی گفته بودند که نقص فنی برق موجب انفجار شده بود.عده ای نیز مطرح کرده بودند که دستگاه ال پی جی آن باعث این اتفاق شده است.

استفاده 55 درصد خودروهای سواری از گاز مایع خطرناک
جهاندیده ادامه داد:حدود دو ماه پیش در شهرک کشن کپسول های گاز منفجر و موجب آتشسوزی شد.قبل تر از این حادثه نیز در «اکبر آباد» شیراز بر اثر همین آتشسوزی ها ۷ نفر به کام مرگ رفتند که به دنبال این حادثه ناگوار در فرمانداری تاکید شد که این مغازه ها پلمپ شوند.چرا که این نوع فعالیت مثل این است که مغازه داران بمبی را در کارگاه های خود کار گذاشته باشند.

وی به غیر استاندارد بودن کپسول های گاز در مغازه های بدون مجوز اشاره کرد و افزود:هر چند شرایط اخذ پروانه کسب سخت شده اما با این وجود آن ها موظف هستند که کپسول ها را از واحد صنفی و اتحادیه تحویل بگیرند و از طرفی نیز با کسب مجوز، کپسول های خالی را از مردم تحویل گرفته و آن را برای پر کردن به نمایندگی تحویل دهند.
بمبی هولناک که در مغازه های کپسول گاز غیرمجاز نهفته است/غیر استاندارد بودن 70 درصد فعالیت ها در استفاده از گاز«LPG»
وی با بیان این که حتی پر کردن پکنیک هم در مغازه های بدون مجوز و به شکل غیراستاندارد ممنوع می باشد، ادامه داد:کم و زیاد شدن گاز در کپسول یا «پیک نیک» و غیر استاندارد بودن آن خطر آفرین می باشد چرا که این نوع فعالیت دارای ضوابط و شرایط خاصی است که حتما باید رعایت شود در غیر اینصورت جان آدمی را تهدید می کند.

رئیس اتحادیه آسیابداران و علافان گفت:متاسفانه برخی مغازه داران سوختگیری را از طریق واحدها «LPG »انجام می دهند که ممکن است  عواقب ناخوشایندی را برای خود و دیگران رقم بزنند این در حالیست که در ازای هر کپسول تنها 10 هزار تومان سود می کنند.از طرفی ۵۵ درصد خودروهای سواری به دلیل مشکلات معیشتی و کمبود درآمد به مسافر کشی روی آورده و از گاز مایع استفاده می کنند که البته خطر آفرین است. لذا ضروریست که دولت برای این گروه صنفی تسهیلات مناسبی در نظر بگیرد.
این مقام مسئول در پایان گفت:اداره استاندارد موظف کرده است که این مغازه داران نشان ایزو ۹۰۰۲را دریافت کنند و  شرکت پخش فرآورده های نفتی نیز استفاده از سکوی بتونی را ممنوع کرده تا آن را به صورت ماسه بادی تهیه کنند چرا که در هنگام پرتاب و حمل و نقل کپسول ،به آن ضربه وارد شده و خطرناک می شود.
 علی رحیمی، کارشناس انرژی نیز با اشاره به خصوصیات گازLPG  گفت: این نوع گاز مایع، ترکیبی از هیدروکربن‌های پروپان و بوتان می باشد که دارای ارزش حرارتی ۴۶.۱ مگاژول بر کیلوگرم و عدد اکتان ۱۱۰ است.

وی به کارکرد این نوع سوخت اشاره کرد و افزود: از آنجایی که رقم اکتان  سوخت LPGفسیلی بوده و بیش‌تر از عدد اکتان بنزین می باشد به طور معمول موجب کارکرد بهتر موتور و جلوگیری از کوبش آن می‌شود.که البته به خاطر مواد آلاینده کمتر در هوا نسبت به دیگر سوخت ها مثل بنزین و گازوئیل در پاکیزگی هوا نقش موثری دارد.
به باور برخی کارشناسان این نوع گاز در خودروها حادثه‌آفرین بوده و استفاده از آن تخلف محسوب می شود.آن ها معتقد هستند، از زمانی که بنزین گران شده استفاده مردم از گاز مایع غیر استاندارد بیشتر شده،این در حالیست که  گاز مایع سیلندری به عنوان سوخت خودرو نیز غیرایمن و خطر آفرین می باشد چرا که این گاز فقط جهت سوخت لوازم خانگی گازسوز بوده و استفاده از آن به عنوان سوخت خودروهای شخصی ممنوع است.
به هر روی در خصوص این که سوخت LPG یک سوخت غیرایمن و خطرناک می باشد و این که دیگر کشورها از LPG چه استفاده‌هایی می‌کنند،جای سوال دارد؟

گزارش ها نشان می‌دهد که تمام خطرآفرینی و حوادثی که مسئولین وزارت نفت و مسئولین استانداری‌ها و سازمان استاندارد از آن حرف می‌زنند ناشی از آن است که در ایران اجازه فعالیت رسمی برای LPG سوز کردن خودروها به صورت استاندارد صادر نشده است. در کشور ما خودروسازها مجوز دوگانه سوز کردن خودرو بر مبنای LPG را ندارند و حتی امکان سوخت‌گیری قانونی LPG نیز وجود ندارد. عدم مجوزدهی به دوگانه سوز کردن خودروها نیز در حالی سالیانه تعداد زیادی از هموطنانمان را به کام مرگ و وقوع حوادث آتش سوزی می‌کشاند که کشور با هیچگونه کمبود منابع LPG مواجه نیست و 75 درصد از LPG تولیدی کشور صادر می شود!
بمبی هولناک که در مغازه های کپسول گاز غیرمجاز نهفته است/غیر استاندارد بودن 70 درصد فعالیت ها در استفاده از گاز«LPG»
در صورتی که تاسیسات سیلندر پرکنی تحت پوشش اداره کل استاندارد اقدام به عرضه گاز مایع جهت شارژ در خودروها نمایند با آن ها برخورد قانونی می شود.
گفتنی است، بعد از آنکه اقدام ناگهانی دولت در گران کردن بنزین خیلی از سرپرست خانواده‌ها را از نظر معیشتی شوکه کرد، بعضی از صاحبان خودروها به سوخت‌های جایگزین نظیر CNG و LPG روی آورده اند. همین عامل باعث شد سیلندرهای گازمایع (LPG) در روزهای سرد زمستانی در بسیاری از روستاها کمیاب یا حتی نایاب شود. در پی آن وزیر نفت در مورد کمبود گاز گفت: «اکنون در تمام استان‌های کشور بیش از سال گذشته LPG توزیع می‌شود، بنابراین مشکل این است که این کپسول‌ها به دست مصرف کننده خانگی نمی‌رسد. پیش‌بینی ما این است که بخشی صرف سوخت خودروها به صورت غیر مجاز و خطرناک شده و بخشی هم قاچاق می شود.
انتهای متن/

برچسب ها: بمب ، گاز ، شیراز
نظرات بینندگان