کد خبر: ۱۴۰۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
در گفتگوی اختصاصی با شیرازه بررسی شد؛

به عنوان رئیس سازمان حمل و نقل مسافر به خودم نمره قبولی نمی دهم/ تنها کلانشهر کشور که از تمام رانندگانش تست کرونا گرفت شیراز بود/ امکان پرداخت کرایه تاکسی ها با کارت شهروندی تا ۶ ماه آینده

حسن شاهی گفت: ۱۰ سال از ادغام سه سازمان حوزه حمل و نقل گذشته اما دولت هنوز رویکرد مناسبی در خصوص حمل و نقل به ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی نداشته و علی‌رغم شعارهایی که مطرح می‌شود که باید از این حوزه حمایت و اعتباراتی برایش پیش بینی کرد اما عملاً این اتفاق رخ نداده است.
به گزارش شیرازه، شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ تا کنون بر کسب و کار گروه‌های مختلف از جمله ناوگان مسافربری تاثیرگذار بوده و باعث تعطیلی برخی از این کسب و کارها شده است،ناوگان حمل و نقل عمومی هم به دلیل تردد بالای مسافران و ازدحام جمعیت به عنوان یکی از کانون های شیوع این بیماری شناخته شد و طی یک تصمیم جمعی در دو مرحله در شهر شیراز به تعطیلی انجامید.

اما در این میان عده ای معتقدند که به نظر، شهرداری ساده ترین راه را که تعطیل کردن ناوگان حمل و نقل است،انتخاب کرده چون در شرایطی که کسبه، کارمند و همه اقشار سرکار خود هستند و شهر زنده و پویا به فعالیت روزانه خود ادامه می دهد،مراجعه مردم به بیرون از منزل کمتر که نمی شود بلکه تعطیلی سیستم حمل و نقل عمومی باعث شده مردم در تاکسی به صورت فشرده‌تر بنشینند، ترافیک هم دو چندان می‌شود و به نظر می‌رسد با یک برنامه و فکر و راهکار بهتر بتوان جلوی این مشکل را گرفت.
تاثیر کرونا بر حوزه حمل و نقل عمومی/امکان پرداخت کرایه تاکسی ها با کارت شهروندی  تا ۶ ماه آینده
تعطیلی ناوگان شاید پاک کردن صورت مسئله و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است پس وقت شهر نیست تعطیلی سیستم حمل و نقل به نوعی ضربه به معیشت شهروندی است که توان پرداخت کرایه های سنگین را ندارد.

موضوع دیگری که مخالفان تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی عنوان می کنند این است که زدن ماسک هنگام استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، نشستن یک نفر بر روی صندلی‌های کنار هم اتوبوس‌ها و برخی کارهای دیگر می تواند راهکار مناسب تری در راستای پیشگیری از انتشار کرونا باشد.

به منظور بررسی راهکارهای جایگزین و چالش های پیش روی حوزه حمل و نقل ،رئیس سازمان حمل و نقل مسافر درون شهری شیراز را به دفتر شیرازه دعوت کرده تا در گفتگویی تفصیلی به مشکلات این بخش بپردازیم.

 مسعود حسن شاهی در ابتدا اشاره ای کرد به پیشینه این سازمان و ادغام سه سازمان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و پایانه‌های مسافربری در غالب یک سازمان، که این تصمیم مشکلاتی را برای حوزه حمل و نقل ایجاد کرده است.

حسن شاهی با بیان اینکه ادغام سه سازمان مستقل که هر کدام به اندازه کافی حجم مشکلات خود را دارند، تصمیم چندان عاقلانه ای نبوده،گفت:  قرار بر این نبود که تا زیرساختها فراهم نشده این سه سازمان ادغام شوند ولی به یکباره وزارت کشور حرکتی را انجام داد که این سه سازمان ادغام گردند و در بین کلانشهرهای کشور تنها شهری که این اقدام صورت گرفت شیراز بود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات و چالش‌های این تصمیم این بود که می بایست ابتدا زیرساختها فراهم می‌شد و لازمه آن هم حمایت دولت بود،ابراز داشت: قرار بر این بود که حمایت یارانه‌ای به صورت جدی خصوصاً در حوزه حمل و نقل اتوبوس دیده شود که این اتفاق نیفتاد.

او ادامه داد: از طرف دیگر در دوره‌های قبل وضعیت اساسنامه اینگونه بود که هر سه سازمان هر کدام خود یک هیئت مدیره داشت که بر اساس ماده ۸۴ قانون عمل می‌کرد که در این قانون به استقلال سازمان اشاره کرده، یعنی در شرایط مختلف سازمان خودش می توانست تصمیم بگیرد و مستقل عمل کند و قدرت مانور بسیاری داشت و قادر بود سریع مشکلات را پیگیری کند اما از وقتی این ادغام صورت گرفت و بعد  تبدیل به قانون ۵۴ شدیم در این قانون آمده بود که این سازمان وابسته به شهرداری است و استقلال عملکردی ندارد و بابت انجام هر کاری باید از مجموعه شهرداری مجوز و دستور بگیرد و از آنجا که شهرداری گستردگی  زیادی دارد طبعا قدرت مانور کم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه  یکی از مسائلی که ما و حتی آقای شهردار خواستار آن هستیم برگشت به ساختار تشکیلاتی قبلی است،عنوان کرد: متاسفانه وزارت کشور در این مورد همراهی لازم را ندارد چرا که حدود ۱۰ سال گذشته اما دولت هنوز رویکرد مناسبی در خصوص حمل و نقل به ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی نداشته و علی‌رغم شعارهایی که مطرح می‌شود که باید از این حوزه حمایت و اعتباراتی پیش بینی کرد اما عملاً این اتفاق رخ نداده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در گذشته وقتی اتوبوسی را از کارخانجات خریداری می‌کردیم حدود ۱۷درصد هزینه را شهرداری‌ها متقبل می شدند و مابقی را دولت پرداخت می کرد، گفت: اما متاسفانه امروز از این عدد سهم شهرداری ۱۰۰ درصد شده و دولت یک ریال هم کمک نمی کند.

 رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهر شیراز با بیان اینکه امروز از تعداد ۲۲ هزار خودروی اتوبوس که در کشور فعالیت دارد ۷۰ درصد آن فرسوده است،اظهار کرد: هر چند شهر شیراز به لحاظ سنی بهترین وضعیت را در ناوگان اتوبوس رانی دارد اما تا پایان سال جاری ۱۰۰ دستگاه اتوبوس از رده خارج می شوند.

حسن شاهی در ادامه، افزود: امروز یک اتوبوس را سه میلیارد تومان خریداری می‌کنیم که برابر با آخرین دستورالعمل شورای شهر این اتوبوس را به بخش خصوصی با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان واگذار می‌کنیم که قریب به ۵۰ میلیون تومان را نقدی پرداخت می‌کنند و مابقی هم ۱۰ ساله بر اساس تعهد کاری پرداخت می‌شود،همچنین برابر قیمت امسال، میانگین ۲۰۰ میلیون تومان هم کمک یارانه پرداخت می‌کنیم یعنی در طول این ده سال حدود ۲ میلیارد تومان یارانه می‌دهیم که با ۳ میلیارد تومان جمعاً قیمت یک اتوبوس پنج میلیارد می‌شود.

او در ادامه با اشاره به اینکه قیمت تمام شده ای که در شرایط فعلی برای یک مسافر در نظر گرفته شده،با اعدادی که حساب کردیم، حدود ۲ هزار تومان است،ابراز کرد: یعنی هر مسافر ۲ هزار تومان برای ما هزینه دارد که از این مقدار ما فقط ۵۳۰ تومان از مسافر دریافت می‌کنیم و این بدان معنا است که حدود ۷۲ درصد را شهرداری به مسافر سوبسید می دهد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرایط کرونا بر حوزه شهرداری  هم تاثیر بسیار گذاشته و درآمد قبل را ندارد تامین این هزینه بسیار سخت است پس در بحث یارانه‌ها با تأخیر مواجه می‌شویم از طرفی نیز چون ۱۰۰ درصد ناوگان حمل و نقل در اختیار بخش خصوصی است، آنها نیز دچار چالش شده و در بحث معیشتی رانندگان شان با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

رئیس سازمان حمل و نقل مسافر درون شهری شیراز همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه کلانشهر شیراز یک شهر ادبی، تاریخی و گردشگری محسوب می شود می بایست یک ناوگان مناسبتر با شرایط بهتری در شهر داشته باشیم و این امر هم تحقق پیدا نمی‌کند مگر اینکه دولت به تعهدات خود عمل کند.

حسن شاهی در ادامه به بخش عملیات و اجرایی این ناوگان هم اشاره کرد و ابراز داشت: تا زمانی که عملکرد و رویکردمان همان سیستم سنتی و نظارتمان هم نظارت سنتی باشد، طبیعتاً برای هزار ناوگان اتوبوس نمی‌توان هزار نفر جهت کنترل گذاشت و اتفاقی که می‌افتد این است که مسافر گلایه‌مند است که راننده اتوبوس  تند یا کند می رود، خارج از ایستگاه مسافر
سوار می کند و یا رفتار نامناسبی دارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه رویکرد ما بر این است که به سمت مکانیزه کردن ناوگان اتوبوسرانی حرکت کنیم،بیان کرد: لازمه ی این امر مهیا کردن زیرساخت ها است که بنا به شرایط تحریم و نیاز به ورود آنها از خارج دچار مشکل شدیم، اما مجدد تلاش کردیم تا از طریق پارک علم و فناوری اقدام کرده تا کار انجام شود. 

او با تاکید بر اینکه خدمات و کیفیت خدمت رسانی ناوگان حمل و نقل بهبود پیدا نمی کند مگر با راه اندازی سیستم مکانیزه اتوبوسرانی، گفت: با این کار مسافر می تواند با موبایل خود اتوبوس‌ها را رصد کرده و ببیند خط مورد نظرش کی به ایستگاه وارد می‌شود و در این صورت است که ما می‌توانیم ادعا کنیم که خدمات مناسبی را ارائه می‌دهیم.

در دوره دوم کرونا بیش از ۵۵ درصد افراد نکات بهداشتی و پروتکل ها را رعایت نمی کردند 

حسن شاهی در بخش دوم سخنان خود، به اقدامات صورت گرفته در راستای مقابله با کرونا هم اشاره کرد و گفت: با یک شرکت معتبر قراردادی جهت گندزدایی تمام ناوگان حمل و نقل عمومی همچنین ایستگاه ها و پایانه‌ها امضا کردیم، اتاق راننده را جدا سازی کرده و روزانه ماسک مورد نیاز رانندگان را تامین و در اختیارشان قرار می‌دهیم،

وی با اشاره به اینکه در دوره کرونا مردم ناراحتند که چرا وقتی همه شغل ها فعال هستند، ناوگان حمل و نقل عمومی تعطیل شده است، اظهار کرد: واقعیت این است که بر اساس آمار ارائه شده، ۲۷ درصد علت شیوع این ویروس، مربوط به حوزه حمل و نقل اعلام شده که بالاترین درصد را به خود اختصاص داده است،پس طبق تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا باید این سیستم تعطیل می شد.

حسن شاهی با بیان اینکه در دوره اول که 80 روز ناوگان حمل و نقل تعطیل شد وضعیت معیشتی همه رانندگان پیش بینی گردید،افزود: این تعطیلی نشأت گرفته از یک تصمیم جمعی توسط شورای شهر و شهرداری بود که به ما ابلاغ شد و اما متاسفانه ما بیش از همه مورد اعتراض های مردم قرار می‌گیریم چرا که اضافه شدن کرایه های تاکسی در زندگی و معیشت آنها تاثیر دارد، اما زمانی که اهم و فی الاهم می‌کنیم باید این تصمیم گرفته می شد.

او اضافه کرد:متاسفانه در این دوره علی رغم اینکه دستورالعمل صریح اعلام شد که استفاده از ماسک الزامی است،مشاهده کردیم که بسیاری از شهروندان رعایت نکردند اما ما ضابط قانون نبودیم که ممانعتی برای ورود به ناوگان حمل و نقل انجام دهیم،از طرفی نیز چون بیش از ۲۰۰۰ ایستگاه در سراسر شهر وجود دارد کنترل همه آنها غیرممکن بود، هر چند در پایانه ها افرادی هم برای تذکر به شهروندان قرار دادیم که گاهی به مشاجره می‌انجامید.

رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهر شیراز به این نکته نیز اشاره کرد که در شروع دوره دوم کرونا بیش از ۵۵ درصد افراد نکات بهداشتی فاصله اجتماعی و پروتکل ها را رعایت نمی کردند و در مناطق جنوب شهر به دلیل عدم توان تهیه و خرید ماسک و دستکش این آمار به ۸۰ درصد هم رسید پس مجبور به تعطیلی ناوگان شدیم.

حسن شاهی در ادامه در پاسخ به پیشنهاد خبرنگار شیرازه در خصوص استفاده از ایده های جدید در مقابله با ویروس کرونا در ناوگان اتوبوسرانی به جای تعطیل کردن آن، گفت:رعایت نکات اولیه همچون جداسازی کابین راننده، عدم استفاده از یک صندلی در اتوبوس‌ها و جلوگیری از نشستن کنار هم مسافران و حذف کرایه نقدی به تنهایی هزینه های هنگفتی را برای شهرداری تحمیل کرده است که جمعاً ماهیانه ۱۲ میلیارد تومان در حوزه اتوبوس و ۱۶ میلیارد تومان در حوزه تاکسیرانی برای شهرداری هزینه بر بوده است.

وی با گلایه مندی از اینکه چرا همه این هزینه‌ها را شهرداری باید متقبل شود، عنوان کرد: حوزه بهداشت و دیگر دستگاه‌ها باید به کمک شهرداری بشتابند تا بتوانیم با همکاری هم بر این مشکل فائق آییم.

او توزیع روزانه ۶ هزار ماسک در حوزه‌های مختلف شهرداری ازجمله کارمندان حوزه حمل و نقل و رانندگان و ... را از دیگر اقدامات شهرداری عنوان کرد و آدام داد: این بخش هم هزینه‌های بسیاری در بردارد و حرف من این است که همه هزینه‌ها بر دوش شهرداری نباشد بلکه حوزه بهداشت باید قطعاً به ما کمک کند.

بیش از ۵۰ درصد ناوگان تاکسیرانی شهر شیراز فرسوده است

حسن شاهی در بخش دیگری از این گفتگو اشاره‌ای هم به مشکلات حوزه تاکسیرانی و چالش‌های مسافران در این خصوص کرد و ابراز داشت: بیش از ۵۰ درصد ناوگان تاکسیرانی شهر شیراز فرسوده است که سال گذشته با وجود ابلاغ سازمان برای تحویل ۵۰۰ دستگاه سواری کسی استقبال نکرد چرا که هم تسهیلاتی در راستای حمایت از اشخاص نبود و هم به دلیل هزینه بسیار این خودرو ها افراد قادر به خریداری نبودند در نتیجه پیشنهاد دادیم که تسهیلات را ما فراهم کنیم اما اولویت دهیم به خودروهای فرسوده و از رده خارج، ولی در عمل به خاطر هزینه‌های سنگین ایده اجرا نشد.

 وی ادامه داد: نباید همه کارها را از شهرداری طلب کنیم بخشی را نیز خود مردم باید به کمک ما بیایند و با تذکر دادن به راننده متخلفی که به جای سه مسافر چهار نفر سوار می کند گوشه‌ای از مشکلات را حل کنند.

 رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهر شیراز در ادامه با بیان اینکه مردم تخلفات صورت گرفته در حوزه حمل و نقل را می‌توانند با شماره ۱۳۷ به ما اطلاع دهند، افزود: اخیراً نیز یک خط ۴ شماره را در نظر گرفتیم که به زودی به شهروندان اعلام خواهد شد.

حسن شاهی با اشاره به اینکه در شهر شیراز حدود ۱۱ هزار تاکسی وجود دارد که عملاً ۷ هزار تاکسی فعال هستند،اظهار داشت: گرچه هیچ جای قانون نیامده که تاکسی سرویس حمل و نقل عمومی است اما مسئولین درجه یک هم آن را حمل و نقل عمومی می‌دانند غافل از اینکه تاکسی یک خدمات لوکس است پس ای کاش مثل همه جای دنیا تاکسی را به عنوان دربستی استفاده می‌کردند تا در مواقع اضطراری با مشکلات و چالش‌های کمتری مواجه می‌شدیم.

وی در پاسخ به این سوال که یک کورس چه مسافتی است و هزینه آن چقدر است؟گفت: در شهر شیراز میانگین 1400 متر یک کورس است که در حال حاضر هر کورس 1200 تومان اعلام شده است.

حسن شاهی اضافه کرد: نگاه ما بر این است که بحث تاکسی متر را که علاوه بر دارا بودن دستگاه پرداخت الکترونیک بر حسب مسافت پیمایش، عدالت پرداخت هم در آن دیده شود را فعال و راه اندازی کنیم تا مسائل حاشیه‌ای و قیمت های نامناسب و پیشنهادی از سوی راننده هم حذف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گرچه در این خصوص نیز با پارک علم و فناوری رایزنی‌های انجام شد، اما با برخورد به وضعیت کنونی کرونا این طرح نیز برای مدتی لغو گردید ولی مجدد فراخوان کنترل پرداخت الکترونیکی (TMS) در حال پیگیری است و امیدواریم به زودی عملی گردد.

حسن شاهی به این نکته هم اشاره کرد که دانش آن در استان فارس و توسط پژوهشگران پارک علم و فناوری استان در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه به دلیل وضعیت کرونا اصرار ما بر این است که تغییراتی در پرداخت انجام شود،افزود: قصد داریم پرداخت را از حالت نقدی خارج کنیم تا با کارت شهروندی  امکان پرداخت کرایه وجود داشته باشد و این قول را می‌دهیم تا ۶ ماه آینده این اتفاق صورت پذیرد.

رئیس سازمان حمل و نقل مسافر درون شهری شیراز در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که با توجه به افزایش هزینه‌های تمام شده برای شهرداری و قیمت لوازم یدکی و... برای راننده به جای ۵۰ درصد افزایش باید ۱۵۰ درصد افزایش قیمت کرایه را شاهد بودیم اما به شدت هم فرمانداری و هم اعضای شورای شهر مخالفت کردند.

حسن شاهی در ادامه به بحث بیمه رانندگان تاکسی اشاره کرد که سالها حل نشده و افزود: این امر نه تنها در حوزه شهرشیراز بلکه به صورت متمرکز در کل کشور از مشکلات جدی رانندگان است چون حدود ۶ سال پیش سایت کشوری که قبلاً رانندگان تاکسی و اتوبوس را ثبت نام و بیمه می‌کرد، بسته شده و هنوز مشکل مرتفع نشده و هر وقت هم از وزارت خانه پیگیری کردیم فقط به ما قول می‌دهند.

۲۵ هزار خودرو کرایه کش شخصی در شیراز وجود دارد

او در پاسخ به این سوال که مهمترین مشکل تاکسی داران در حال حاضر چیست؟وجود بیش از حد مسافرکش های شخصی در شهر شیراز را مهم ترین مشکل دانست و گفت: امروز اگر حتی به راننده تاکسی گفته می‌شد که کرایه باید ۲ هزار تومان بشود یک چالش دیگر داشتیم چراکه خود راننده هم مخالف است چون مشکلش با کرایه کش های شخصی است که با حداقل قیمت مسافران را جا به جا می‌کنند پس تاکسی دار، همان درآمد اندک هم از دست می دهد چرا که دوبرابر تاکسی داران شهری یعنی معادل ۲۵ هزار خودرو های کرایه کش شخصی در شیراز وجود دارد.

وی افزود: مشکل دیگر ما حوزه پایانه های برون شهری است که در وضعیت کرونایی جامعه، با تردد به شهرهای قرمز و پرخطر و حمل مسافر، موجب شیوع بیماری می‌شوند که لازم است نظارت جدی و دقیق تری بر این حوزه شود، هرچند محدودیت‌هایی اعمال شده اما باز هم همان تعداد اندک، مشکلات بسیاری برای شهروندان ایجاد کرده است.

حسن شاهی با بیان اینکه تنها شهری که در کشور از تمام رانندگانش تست کرونا گرفت شهر شیراز بود،عنوان کرد: برای بیش از ۲۰ هزار راننده تست کرونا انجام شد که در اتوبوس‌ها ۲۵ نفر و در تاکسی‌ها ۲۳ نفر مبتلا به کرونا داشتیم، اما اکنون با تغییر ساختار این ویروس که علائم چندانی ندارد امکان تست مجدد کرونا برای همه وجود ندارد.

حسن شاهی در پایان با بیان اینکه علی‌رغم تمام کارهایی که انجام شده اگر بخواهم امروز نمره‌ای به خودم به عنوان رئیس سازمان حمل و نقل مسافر بدهم نمره قبولی نخواهم داد، گفت: به دلیل محدودیت ها و تنگناهایی که وجود داشت برخی جاها شاید کوتاهی صورت گرفته و یا آنچنان که باید کار انجام نشده که نیاز است مردم ما را یاری کنند تا بر مشکلات غلبه کنیم./
انتهای پیام/

نظرات بینندگان