کد خبر: ۱۴۰۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
صد و سی مین بسته ویژه خبری؛

کنایه‌های باهنر به نمایندگان جدید / واکنش موتلفه به اظهارات میرسلیم علیه قالیباف / پایان ممنوع‌الکاری بازیگر جنجالی با سریال ده‌نمکی /تکذیب دستگیری یکی از فرماندهان ارتش

رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:مسئولان قضایی در حال پیگیری تهمت‌های میرسلیم به قالیباف هستند / اسماعیلی: پیگیر بازگشت ۲۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات هستیم / تکذیب دستگیری یکی از فرماندهان ارتش / منتجب نیا: عده‌ای درصدد انتقام گرفتن از سال ۹۶ هستند و عده‌ای دیگر برای ۱۴۰۰ فعالیت می‌کنند و.. رصد‌خانه امروز را تشکیل می‌دهند.
 تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه ؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه را می‌بینید.
 
 چرا توییتر برای نمایندگان مجلس جذاب است؟

آنا، خبرگزاری دانشگاه آزاد نوشته است:محتوای توییت‌های منتشره از سوی ۱۶ نماینده فعال در توییتر مشخص می‌کند که هدف نمایندگان مجلس در فضای مجازی چیست و چه اهدافی را در انتشار توییت‌ و ریتوییت‌ها دنبال می‌کنند.بررسی موضوع مشکلات آب آشامیدنی مردم غیزانیه، گلایه از طرح پیش‌فروش خودرو، پیگیری موضوع مسکن، توجه به امنیت شغلی کارگران، تأکید بر مبارزه با فساد و شفافیت آرای نمایندگان (که این موضوع می‌تواند بستری برای ترمیم اعتماد عمومی به حکومت باشد) به عنوان بیشترین موضوعاتی مطرح بودند که نمایندگان مجلس درباره آنان توییت زده و یا ریتوییت و واکنش داشتند و البته استقبال کاربران را در پی داشت.بررسی این موارد نشان می‌دهد برخلاف آنچه که برخی جریان‌ها تلاش دارند نسبت به حضور نمایندگان مجلس در فضای توییتر و شبکه‌های اجتماعی اشکال وارد کرده و حاشیه‌سازی کنند، مسئله‌های مردم و موکلان حوزه‌های انتخابیه دغدغه حضور نمایندگان در فضای محازی است و پیگیری تا نتیجه‌گیری طرح‌ها و لوایح، از طریق اطلاع‌رسانی در توییتر صورت می‌گیرد.
 
اسکناس یکی از اصلی ‌ترین راه‌های انتقال کرونا!

رضا مهدوی متخصص بیماری‌های عفونی:اسکناس جزو اصلی‌ترین راه‌های انتقال ویروس کروناست بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم پس از خرید و استفاده از اسکناس، حدود ۳۰ ثانیه دست‌هایشان را با آب و صابون بشویند یا ضدعفونی کنند.اگر مجبور به استفاده از اسکناس هستید آن‌ها را ضدعفونی کنید، ماندگاری کرونا روی دست زیاد است و افراد سعی کنند کمتر از پول کاغذی استفاده کنند در غیر این صورت هنگام دریافت پول نقد از دستگاه خودپرداز یا در فروشگاه‌ها، پول را در کیسه پلاستیکی نگهداری و در صورت امکان گندزدایی کنند.تحت هیچ شرایطی به ویژه زمانی که به اسکناس دست زده می‌شود دست خود را به صورت، چشم، بینی و دهان نزنید./ایرنا
 
منتجب نیا: عده‌ای درصدد انتقام گرفتن از سال ۹۶ هستند و عده‌ای دیگر برای ۱۴۰۰ فعالیت می‌کنند

منتجب نیا به آرمان ملی گفت: نماینده‌ای از مردم رای گرفته است تا به مردم خدمت کند، ولی در این جایگاه برای تبلیغ خود یا هم حزبی خود فعالیت می‌کند. این نشان می‌دهد درد مردم ذره‌ای در این افراد تاثیر ندارد و دغدغه مردم در ذهن این‌ها یافت نمی‌شود. مردم متوجه چنین مسائلی می‌شوند.اکثریت نمایندگان این دوره تازه‌کار هستند و تازه وارد مجلس شده‌اند و تعدادی از آن‌ها به تندروی و افراطی‌گری متهم هستند.آن‌ها متهم به مخالفت و تضاد با دولت و رئیس جمهور هستند. رئیس مجلس نیز رسما رقیب رئیس‌جمهور بوده و مناظره‌های سال ۹۶ خاطره‌ای در ذهن مردم کشور است.بعد از کمتر از دو ماه از افتتاح مجلس، رفتن سراغ این ابزار بسیار معنادار است و می‌تواند سوال برانگیز باشد و به هیچ‌وجه برای مردم قابل توجیه نیست و تنها توجیه این است که این آقایان می‌خواهند انتقام‌گیری کنند و قصد تسویه حساب یا زمینه‌سازی برای ۱۴۰۰ را دارند. این در شأن نمایندگان مجلس نیست و انتظار می‌رود نمایندگان به جای پرداختن به این مسائل به امور کشور بپردازند. 
 
رضاییان و خاطرات زرد و مشکوک از بازی پرتغال/ رسانه ملی چه می کند؟

مهران مدیری در برنامه دورهمی این بار رامین رضاییان بازیکن پیشین تیم فوتبال پرسپولیس را به برنامه اش دعوت کرد و او نیز برای جذاب شدن حضورش در این برنامه به اصطلاح کمدی - اجتماعی به بیان خاطراتی پرداخت که می تواند معیار و واحد اندازه گیری "محتوای زرد" در فضای رسانه باشد.رامین رضاییان در این برنامه به بیان خاطره ای از برخوردش با رونالدو در دیدار ایران و پرتغال پرداخت و عنوان کرد که مرتب به رونالدو دست می زده و او را لمس می کرده است!و حتی در پاسخ به اعتراض رونالدو به او گفته که دلم می خواهد لمست کنم!این که اساسا این خاطره واقعیت دارد یا خیر، یک سوی ماجرا است اما حتی با فرض واقعی بودن، بیان آن در رسانه ملی و مطرح شدنش برای احتمالا میلیون ها بیننده چه معنایی می تواند داشته باشد؟مرور خاطره یک رفتار غیرورزشی با آب و تاب، که حتی خارج از مستطیل سبز هم یک رفتار زننده و مشمئز کننده به شمار می رود، جز ترویج این حرکت بی معنا و غیرمتعارف چه چیز دیگری به دنبال دارد.عجیب این که صداوسیما هم بدون هیچ مشکلی این بخش از صحبت های رضاییان را پخش کرد، مهران مدیری قهقهه ای زد و صدای خنده هم پخش شد! به راستی سطح فرهنگی جامعه تا چه اندازه نازل شده که به چنین شوخی مبتذل و سطح پایینی می خندد؟/ جی پلاس

سرو قلیان با درِ نیمه‌باز و نگهبان در روزهای کرونایی!

معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ: ماموران با حضور در سه قهوه‌خانه در سه نقطه مختلف پایتخت، مشاهده کردند که متصدیان این واحدها اقدام به عرضه قلیان به یکسری از مشتریان می‌کردند. این واحدها به صورت نیمه باز فعالیت داشتند. حتی یکی از این واحدها اقدام به قرار دادن فردی به عنوان نگهبان در مقابل در ورودی کرده بودند تا بتوانند صرفا مشتریان اصلی را پذیرش کنند./ایسنا
 
پایان ممنوع‌الکاری با سریال ده‌نمکی/ سحر قریشی به صدا و سیما بازگشت

پس از اعلام نقش‌آفرینی محمدرضا شریفی‌نیا، علی سلیمانی و هومن برق‌نورد در سریال «دادِستان»، نوبت به انتشار خبر بازی سحر قریشی در این سریال رسید. این بازیگر در دومین تجربه حضورخود در صدا و سیما برای بازی در این مجموعه پلیسی و معمایی، جلوی دوربین رفته است.سحر قریشی اولین بار سال ۸۸ با سریال «دلنوازان» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده در تلویزیون دیده و شناخته شد. این مجموعه تاثیر زیادی در مطرح شدن سحر قریشی داشت. او بعد از این سریال به دلیل برخی حواشی در صدا و سیما ممنوع الکار بود و با وجود مطرح شدن نامش برای چند سریال حضورش منتفی شد.این بازیگر پس از ۱۱ سال دوری از تلویزیون، دوباره به تلویزیون بازگشته تا برای دومین بار با یک سریال در این رسانه دیده شود. سحر قریشی چند سال قبل در گفت‌وگویی اعلام کرد نمی‌داند به چه دلیل ممنوع‌الفعالیت است و بازی در سریال‌های «دختران حوا» و «آوای باران» به او پیشنهاد شده بوده اما اجازه ندادند در تلویزیون حضور داشته باشد./دیلی سینما

واکنش موتلفه به اظهارات میرسلیم علیه قالیباف/ فضاسازی رسانه ای و سیاسی نکنید

حمید رضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه:از میرسلیم سئوال کرده اند که ادعاهای قبلی مطروحه از جانب شما درباره دوران شهرداری قالیباف چه بوده است و ایشان سخنان قبلی خود مبنی بر ارائه همان مدارک به قوه قضائیه را تکرار کرده و حرف تازه ای نزده است.البته اعتقاد ما این است که اینگونه سوالات را ایشان نبایستی پاسخ دهد و اگر مدارک ادعایی را به قوه قضائیه داده اند ، دیگر پیگیری موضوع معنایی ندارد و نباید موضوع را سیاسی و رسانه ای کنند و اجازه بدهد روند قانونی خود را طی کند.نباید اینگونه موضوعات بی محابا در افکار عمومی مطرح شود و موتلفه نیز با این موضوع که فضا سازی و موج رسانه ای راه بیفتد موافق نیست.
 
تکذیب دستگیری یکی از فرماندهان ارتش

مرکز رسانه قوه قضاییه: شایعه دستگیری یکی از فرماندهان ارتش از اساس کذب است و صحت ندارد. ساعتی پیش، سجادعابدی؛ فعال رسانه‌ای نوشت: خبری مبنی بر بازداشت یا احضار امیر دریادار سیاری، توسط برخی اکانت‌های ناشناس در توئیتر و برخی کانال‌های تلگرامی نزدیک به منافقان منتشر شده بود، که کذب است.
 
اسماعیلی: پیگیر بازگشت ۲۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات هستیم

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که مجلس پیگیر قاطعانه بازگشت ۲۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات بوده و بانک مرکزی نیز ملکف به این امر است. ولی اسماعیلی در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «افزایش قیمت ارز و دلار تاثیر مستقیم بر گرانی‌های وحشتناک یک ماه گذشته داشته هم تاثیر اقتصادی و هم روانی. ‏ پیگیر قاطعانه بازگشت ۲۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات خواهیم بود و بانک مرکزی مکلف به این امر است. ‏ مجلس انقلابی برای تعادل و آرامش بازار لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد.»
 
آمریکا و E3 علت شکست برجام هستند

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: علت شکست برجام، ادامه تحریم‌های ظالمانه آمریکا و عدم اجرای تعهدات از سوی سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان است و این کشورها باید مسئولیت خطرات و عواقب را بپذیرند.محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:«‏مصاحبه مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا در خصوص برجام و تایید انجام تعهدات ایران حتی پس از خروج غیرقانونی آمریکا از آن و نگرانی از فروپاشی برجام واقع‌بینانه است. اما علت شکست برجام، ادامه تحریم‌های ظالمانه آمریکا و عدم اجرای تعهدات E3 (سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان) است و باید مسئولیت خطرات و عواقب را بپذیرند.»
 
مسئولان قضایی در حال پیگیری تهمت‌های میرسلیم به قالیباف هستند

محمد سعید احدیان دستیار سیاسی محمدباقر قالیباف، در حساب توییتری خود نوشت: معنی ندارد چون کسی را جدی نمی‌گیرند برای دیده شدن یک روز با بی‌بی‌سی مصاحبه کند و روزی دیگر تهمت بزند. مسئولین قضایی در حال پیگیری تهمت‌های ناروای آقای میرسلیم به رئیس و برخی دیگر از نمایندگان مجلس هستند. منتظر اعلام نتیجۀ فوری دستگاه قضایی هستیم.دستیار سیاسی محمدباقر قالیباف از پیگیری دستگاه قضا درخصوص آنچه که او، آن را «تهمت ناروا» نامیده، خبر داده است.محمد سعید احدیان دستیار سیاسی محمدباقر قالیباف، در حساب توییتری خود نوشت: معنی ندارد چون کسی را جدی نمی‌گیرند برای دیده شدن یک روز با بی‌بی‌سی مصاحبه کند و روزی دیگر تهمت بزند. مسئولین قضایی در حال پیگیری تهمت‌های ناروای آقای میرسلیم به رئیس و برخی دیگر از نمایندگان مجلس هستند. منتظر اعلام نتیجۀ فوری دستگاه قضایی هستیم.پیش از این مصطفی میرسلیم به طرح مواردی ازجمله رشوه 65 میلیارد تومانی به یک رییس کمیسیون مجلس سابق برای تعویق طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در دوره قالیباف پرداخته بود.
 
اصلاح‌طلبان شانسی در انتخابات ۱۴۰۰ ندارند

هادی غفاری گفت: عملکرد آن‌هایی که با حمایت جبهه اصلاحات به مجلس دهم رفتند به قدری بد بود که اصلاح‌طلبان نه تنها شانس‌شان برای پیروز شدن در انتخابات به پایین‌ترین میزان ممکن رسیده است، بلکه حتی دخالت مستقیم آقای خاتمی هم نمی‌تواند مردم را به شنیدن حرف آنان ترغیب کند.

نظر وزارت بهداشت برای برگزاری کنکور طی ۴ روز است

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور گفت: امروز سازمان تبلیغات اسلامی، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و وزارت بهداشت نظرات خود را درباره برگزاری مراسم‌های محرم مطرح کردند.او افزود: وزارت بهداشت مخالف برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس بود اما مقرر شد طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت، درباره برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس در جلسه بعدی بحث شود.
وزیر کشور تاکید کرد: در ارتباط با بحث کنکور هم وزارت بهداشت و درمان، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش متفق بودند که کنکور را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به جای ۲روز در ۴ روز برگزار کنیم؛ همچنین سالن‌های برگزاری کنکور حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.


زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شد

محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در تشریح جزییات جلسه بررسی انتخاب رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در هیات رییسه، گفت: در جلسه هیات رئیسه مجلس که هیات امناء مرکز پژوهش‌های مجلس هستند، موضوع رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از میان کلیه داوطلبان اعم از آنها که کتبا و یا شفاها اعلام داوطلبی کرده بودند، بررسی شد. سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: پس از دو مرحله رای‌گیری آقای علیرضا زاکانی با اکثریت مطلق آرای اعضای هیات رئیسه مجلس، به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و مقرر شد در جلسه بعدی برنامه‌های خود را به هیات امناء مرکز ارائه کند.

نمایندگان مجلس چند روز یکبار تست کرونا می‌دهند؟

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که یکشنبه هر هفته از نمایندگان تست کرونا گرفته می‌شود و برگزاری جلسات صحن علنی هم  با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. تا امروز ۱۹ نماینده مجلس به کرونا مبتلا شده‌اند.

حضور همزمان تندروها و تازه‌کارها مدیریت مجلس را برای قالیباف سخت کرده است

ناصر ایمانی، تحلیل‌گر سیاسی اصولگرا در خصوص تندروی برخی نمایندگان در برخورد با وزرای دولت و همچنین بازتاب این رفتارها در سطح جامعه به ایلنا گفت: ما در مجلس با دو پدیده مواجه هستیم که هر کدام از آن‌ها جداگانه دارای اهمیت است، پدیده اول افرادی هستند که مواضع تند دارند و پرخاشگرانه به مسائل مختلف جامعه نگاه و برخورد می‌کنند که البته این طیف‌ها در مجالس قبلی هم حضور داشتند و جدید نیستند. همواره در دوره‌های قبل مجلس هم افراد تندی حضور داشتند که با موضوعات به صورت رادیکال برخورد می‌کردند. ایمانی در ادامه از کم‌تجربه بودن برخی نمایندگان در مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: پدیده دومی که با آن موجه هستیم حضور افراد تازه‌کار و بدون سابقه در مجلس است. برخی نمایندگان در مجلس هستند که نخستین دوره حضور در مجلس را تجربه می‌کنند و تصور می‌کنند که به واسطه حضور در مجلس همه جوانب مختلف امور در اختیار آن‌ها است و باید درخصوص هر موضوعی به سرعت اظهار نظر کرده و موضع بگیرند، بدون اینکه در آن حوزه کار کارشناسی انجام داده باشند.  این تحلیلگر اصولگرا ابراز داشت: در نتیجه‌ این عامل، کار اداره مجلس برای آقای قالیباف سخت‌تر می‌شود؛ چرا که او نیز نخستین بار است که در مجلس حضور پیدا کرده و رئیس مجلس هم شده است، لذا تجربه کمتری در خصوص نحوه مواجهه با این افراد و طیف دارد، به صورتی که هم شأن نمایندگی آن‌ها حفظ شود و هم مجلس از ریل خود خارج نشود.

ادعای یک نماینده درباره افزایش امتیاز 41 نماینده توسط هیات رییسه

هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در تذکری بیان کرد: براساس ماده ۶۲ آیین نامه داخلی مجلس هر نماینده شش ماه یک بار می‌تواند درخواست تغییر کمیسیون خود را به هیات رئیسه داده و پس از بررسی‌های لازم با رعایت تناسب و موافقت کمیسیون‌های ذی‌ ربط می‌تواند جابجایی صورت گیرد. وی در ادامه اظهار کرد: هنوز دو ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم شروع نشده که دیروز در یکی از کمیسیون‌های مهم مجلس در خصوص تغییر کمیسیون رای گیری شده است. قرار نبود عده‌ای نماینده و عده‌ای دیگر نماینده تر باشند. قرار نبود به عده‌ای امتیاز خاصی داده شود. 
وی ادعا کرد: ما دیدیم  در پاتکی به ۴۱ نفر از نمایندگان امتیاز خاص دادید و به هر کدام ۱۵۰ تا ۲۰۰ امتیاز در انتخاب کمیسیون‌ها اضافه کردید. نماینده مردم نیشابور در ادامه تصریح کرد: هیات رئیسه مگر قسم نخوره است تا از حداکثر توان خود برای اجرایی آیین نامه با حفظ بی طرفی استفاده کنند؟  مگر مجلس جای معامله است؟ قرار است در این مجلس برای تظلم خواهی مردم فریاد بزنیم. آیین نامه مجلس باید خط به خط اجرا بشود. آن چه که در تغییر کمیسیون اتفاق افتاده است خلاف آیین نامه است. علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس تصریح کرد: در این ماده نیامده که باید بعد از 6 ماه تغییر دهد بلکه گفته که در طول 6 ماه می‌تواند یک بار کمیسیون خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عوض کند، بنابراین نمایندگانی که کمیسیون‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر داده‌اند با رعایت تمام مراحل بوده است.

بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کشور شد

مهرداد بذرپاش از مجموع ۲۴۴ رای ماخوذه، با کسب ۱۵۸ رای نمایندگان مجلس به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور انتخاب شد.
گفتنی است وکلای ملت به لطف الله فروزنده دیگر کاندیدای ریاست دیوان محاسبات ۸۲ رای دادند.
احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرده بود: پذیرش داوطلبی آقای بذرپاش از اساس غیرقانونی است. چرا که تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون آئین نامه داخلی مجلس می گوید که داوطلب باید حداقل بیست سال سابقه کار داشته باشد. در حالی که سابقه کار نامبرده به ۱۷ سال هم نمی رسد. توکلی گفت: وقتی برادرانه به آقای بذرپاش تذکر داده شد که جنابعالی بیست سال سابقه کار ندارید و سابقه تراشی نیز در شان شما نیست و مصلحت آن است که داوطلب نشوید تا اعتراضات برانگیخته نشود، گفت که من در سال ۱۳۷۸ در تاسیس فلان پژوهشگاه نقش مهمی داشتم. و بعدا در بسیج دانشجویی سمت فرماندهی داشتم. در حالی که سابقه کار در عرف و متون حقوقی معنای روشنی دارد که رکن آن بیمه شدن در مشمولین قانون کار است و غیر آن، و داشتن حکم استخدامی در مشمولان قوانین استخدامی دولتی است.

پیشنهاد‌ عجیب یک نماینده مجلس 

سیدسلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در جلسه علنی امروز مجلس گفت: امروز نمایندگان ساعت‌ها وقت خود را برای امر مهم نظارت و انتخاب نمایندگان در شورا‌های عالی صرف کردند.
نماینده مردم ارومیه گفت: با کارآمدسازی نظارت در مجلس رابطه بین دولت و مجلس شفاف شده که در این راستا باید ارتباط میان مجلس با دستگاه‌های دولتی تعریف شود، نمایندگان مجلس باید بتوانند معاونان پارلمانی دستگاه‌ها را انتخاب کنند، زیرا با وجود انتخاب معاونان پارلمانی از سوی نهاد‌ها به دلیل عدم شناخت ما نسبت به آنها این نظارت به خوبی انجام نمی‌شود.ذاکر تاکید کرد: برای قوی‌تر شدن امر نظارت مجلس باید معاونان پارلمانی را مجلس انتخاب کند.محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: اگر قرار باشد نظر شما لحاظ شود، باید موارد مدنظر در آیین‌نامه داخلی مجلس اصلاح شود.

کنایه‌های باهنر به نمایندگان جدید

محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفتگو با خبرآنلاین با انتقاد از عملکرد برخی نمایندگان مجلس یازدهم گفت: اگر ... فکر کنید که مجلس تحویل یک جریان اصولگرایی شده و این جریان اصولگرایی یک پدرخوانده یا یک مرکز سیاسی یا یک اتاق فکر بیرون داشته باشد و اینها با هم کار می کنند، متاسفانه از این خبرها نیست و این جریانات سیاسی بیشتر در زمان انتخابات مقداری به جنب و جوش می آیند و فعالیت هایی می کنند و بعد هم ارتباط، ارتباط تشکیلاتی حزبی تعریف شده نیست و ما این گرفتاری را داریم.  
این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: مجلس یازدهم خوب شروع کرده است اما مسائلی هم وجود داشت. در روز اول ۱۰ نفر کاندیدای ریاست داشتیم و ۲۰ و چند نفر می خواستند نایب رئیس شوند، اینها اکثرا می گفتند که ما از یک حزب هستیم اما الحمدالله مسئله مدیریت شد و این بخش در مجلس به خیر گذشت، اما این مشکلات و این اختلافات وجود دارد.دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین خاطر نشان کرد: از روز اولی که مجلس شورای اسلامی در هر دوره آغاز به کار می کند، اقلا ۳ الی ۴ ماه وقت می برد تا نماینده ها روی ریل موردنظرشان بیفتند. تا الان که دعوا بر سر انتخابات هیئت رئیسه مجلس بوده و بعد هم انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون ها، از طرفی از حالا تا یک ماه آینده شاید مجلس باید ۱۰۰ نفر ناظر را برای جاهای مختلف طبق قوانین موضوعی کشور انتخاب کند. بنابراین الان اصلا نمی توان روی رفتار و عملکرد مجلس یازدهم قضاوتی داشت.ما در حال تلاش هستیم تا آنها روی غلتک درستی بیفتند.باهنر با اشاره به ترکیب هیئت رئیسه مجلس یازدهم و ریاست محمدباقر قالیباف بر آن، اظهار کرد: آقای قالیباف یک نکته مثبت و خوب دارد و آن این است که عقل حکومتی خوبی دارد. این عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تصریح کرد: از این جهت روحیه آقای قالیباف روحیه مناسبی است، اما تا بر مدیریت مجلس عادت کند ممکن است مقداری طول بکشد، هرچند عملکرد آقای قالیباف با توجه به اینکه مدیریت کردن نماینده های مجلس کار سختی است تاکنون خوب بوده، چون اگر نماینده ها نخواهند کاری انجام شود هیچ کس نمی تواند آنها را مجبور کند مگر اینکه رئیس مجلس آنها را قانع کند. در مجلس اصولا کارها باید اقناعی و لابی گری باشد و دستوری کاری پیش نمی رود.

یک وجب از خاک ایران را به کسی واگذار نمی‌کنیم

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین عنوان کرد: به دلیل کرونا الان مذاکرات نهایی حضوری هنوز انجام نشده ولذا هیچ سندی معتبر نیست. چیزهایی که بحث می‌شود هیچ توافقی درباره آن صورت نگرفته است.وی عنوان کرد: بسیار به توافق نزدیک هستیم و به چینی‌ها گفتیم آمادگی داریم درباره سندی که براساس سند ما به ما دادند مذاکره و نهایی کنیم، احساس ما این است که بعد از چند ماه می‌شود این سند را نهایی کرد و انشاءالله به امضا رساند و بعد از آن حسب اینکه مواردی داشته باشد که نیاز به تصویب مجلس یا تصویب جهت‌های دیگر داشته باشد اقدام قانونی لازم در آن زمینه صورت خواهد گرفت و حتما اطلاع رسانی به افکار عمومی کاملا شفاف صورت می‌گیرد.ظریف تأکید کرد: تا حالا همه مراحل شفاف و اعلام شده بوده و هیچ چیزی پنهان نیست.رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین عنوان کرد: مردم اطمینان داشته باشند که این دولت و نه هیچ دولت دیگری در ایران یک وجب از خاک ایران را نه به کسی واگذار می‌کند و نه حتی اجازه استفاده اختصاصی از یک وجب از خاک ایران را به کسی خواهد داد.

احتمال کاندیداتوری پزشکیان برای ۱۴۰۰ قوت گرفت

خراسان نوشت: درحالی که برخی گمانه زنی ها از احتمال حضور مسعود پزشکیان نماینده اصلاح طلب مجلس در انتخابات ریاست جمهوری  1400 حکایت دارد، برخی شنیده ها... حاکی است که او به طور تلویحی این مسئله را تایید کرده است. پزشکیان نایب رئیس اول مجلس دهم و وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و از چهره های سرشناس اصلاح طلب است.یک منبع نزدیک به  پزشکیان در گفت وگو با خراسان از قوت گرفتن احتمال کاندیداتوری وی خبر داد و افزود : این مسئله احتمالا به زودی اعلام عمومی خواهد شد . در همین حال پزشکیان  در جمعی که بر حضور وی در انتخابات  1400تأکید داشتند گفته است: فعلا درحال ارزیابی وضعیت هستم ودر صورتی که به این نتیجه برسم که حضورم در انتخابات 1400 می تواند برای کشور مفید و موثر باشد، اعلام نامزدی خواهم کرد.


نظرات بینندگان