کد خبر: ۱۴۰۶۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
مدیر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه فارس:

جوان گرایی ائمه جمعه فارس در دستور کار قرار می گیرد/ توقف ساخت مصلا های فارس به دلیل نبود اعتبارات

حجت الاسلام ملک مکان گفت: دیدگاه ها و توقعات ائمه جمعه فارس در جلسه شورای اداری استان بیان شد که به صورت مکتوب جمع بندی گردیده و استاندار فارس قول رسیدگی دادند.

به گزارش شیرازه، حجت الاسلام والمسلمین حسین ملک زاده مدیر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه فارس در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه با اشاره به برنامه‌های هفته بزرگداشت نماز جمعه در فارس بیان کرد: پنجم مرداد ماه به عنوان سالروز نخستین اقامه نمازجمعه در کشور تعیین شده است که در سال ۵۸ با فرمان امام راحل و به امامت آیت الله طالقانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقامه شد.

وی با عنوان اینکه برنامه‌های متعددی برای سالروز اقامه نماز جمعه پیش بینی شده است، اضافه کرد: به همین مناسبت که از ۲۸ تیرماه آغاز شده و تا پنجم مرداد ماه ادامه دارد، برنامه‌های متعددی در کشور برگزار شد و کماکان ادامه دارد که تشکیل سه ستاد از جمله این برنامه‌ها بوده است.

حجت الاسلام ملک مکان با تشریح اهداف برگزاری هفته بزرگداشت نماز جمعه اظهار داشت: هدف از بزرگداشت نماز جمعه جریان سازی پیرامون بازآفرینی هویت نماز جمعه و همچنین ارتقاع ظرفیت ملی نماز جمعه است.

به گفته مدیر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه فارس شعار هفته اقامه نماز جمعه "ایران قوی، همبستگی ملی و مسئولیت اجتماعی" است و در راستای همین این شعار، فعالیت‌های متعددی در هفته نماز جمعه برنامه ریزی شده که آذین بندی شهر، دیدار ائمه جمعه با خانواده‌های شهدا، تجلیل از ائمه جمعه فقید استان، سرکشی از خانواده‌ها و شهدای مدافع سلامت و تجلیل از خیرین مواسات و همدلی از جمله این برنامه ها است.

وی سیاست‌های برگزاری هفته بزرگداشت نماز جمعه را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم نماز جمعه هدایت گری در جامعه بوده که دارای ظرفیت بسیار بزرگی است که باید آن را با همفکری نخبگان و صاحب نظران ارتقاء دهیم.

حجت الاسلام ملک مکان در خصوص شیوع بیماری کرونا و تداوم فعالیت‌های ائمه جمعه تاکید کرد: در این ایام کمک میلیاردی توسط ائمه جمعه میان نیازمندان انجام شده است که همچنان نیز استمرار دارد.

مدیر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه فارس در ادامه به ساخت مصلی‌های جدید و نیمه کاره نیز اشاره کرد و یادآور شد: در شهر‌هایی که مکان برای برگزاری نماز جمعه محیا بوده و دارای امکانات است بنایی بر ساخت مصلای جدید نداریم، اما شهر‌هایی هم مانند مرودشت، دارب، فیرزآباد، سروستان، خرامه، زاهد شهر و خشت هستند که مراحل پیشرفت در ساخت مصلی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت داشته اند، اما به دلیل نبود اعتبار مانده است. ستاد های نمازجمعه ردیف بودجه ندارند و بیشتر توسط خیرین این پیشرفت ها حاصل شده است.

وی تصریح کرد: همچنین دو شهر بیضا و اقلید نیز فاقد مصلی هستند، از مسئولان و مجلسیان نیز درخواست داریم تا در این بخش با تمام توان کمک کرده و تلاش‌های خود را برای ادامه ساخت و فراهم نمودن امکانات انجام دهند.

حجت الاسلام ملک مکان با اشاره به تحولات در مجموعه نماز جمعه فارس تاکید کرد: دو برنامه جدی در دستور کار قرار گرفته که یکی از آنان تحول‌های اساسی در این مجموعه رقم خواهد داد و ان هم جوان گرایی است و تحقیقاتی صورت گرفته که انشالله به زودی آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: تشریح خدمات و دستاورد‌های نهاد نماز جمعه در سطوح ملی و منطقه ای، اصلاح نگرش و تقویت مطالبات حقیقی مردم از نهاد نماز جمعه، قدرشناسی از تلاش‌های خالصانه ائمه جمعه، کارگزاران و پیشکسوتان این شبکه نورانی، معرفی برنامه‌ها و اقدامات الگوساز ائمه جمعه، بازشناسی جایگاه نماز جمعه در آیات و روایات، تبیین دیدگاه‌های امامین انقلاب اسلامی در خصوص نماز جمعه تراز و معرفی و تجیلی از چهره‌های ماندگار و مفاخر نهاد نماز جمعه از جمله دیگر برنامه‌هایی است که در این هفته اجرا و برگزار خواهد شد.

مدیر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه فارس با بیان اینکه در هفته بزرگداشت اقامه نماز جمعه سه ستاد در کشور تشکیل شده است، اظهار داشت: یکی از این موارد، ستاد مرکزی خواهد بود که البته از حدود ۱۰ روز گذشته تشکیل شده، همچنین ستاد استانی نیز دومین ستاد تشکیل شده است و سومین ستاد در شهرستان‌ها خواهد بود که با مشارکت مدیران، بخشداران و ائمه جمعه تشکیل خواهد شد.

گفت: از جمله اقداماتی که از سوی ستاد مرکزی در کشور انجام شده تهیه شیوه نامه‌ها بوده که به ما ابلاغ شده است، همچنین اتخاذ رویکرد و شعار واحد برای بزرگداشت و فعال سازی قراگاه‌های استانی و شهرستانی و تشکیل ستاد خبری از دیگر اقدامات است.

وی به اقدامات مورد انتظار از ستاد‌های استانی، شهرستانی و شهری اشاره کرد و گفت: تشکیل جلسات شورای فرهنگ عمومی پیرامون موضوع بزرگداشت سالگرد اقامه نماز جمعه، جلسه شورای اداری در موضوع بزرگداشت سالگرد اقامه نماز جمعه تشکیل شد و به صورت ویدئو کنفرانس با حضور استاندار و فرمانداران و ائمه جمعه شهرستان ها برگزار شد.

به گفته حجت الاسلام ملک مکان، دیدگاه ها و توقعات ائمه جمعه فارس در جلسه شورای اداری بیان شد که مکتوب جمع بندی گردیده و استاندار فارس قول رسیدگی دادند.

حجت الاسلام ملک مکان در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه در خصوص " عدم استقبال جوانان از نماز جمعه" بیان کرد: علت ها و آسیب ها احصا شده و در مجموعه نهاد شاید به دلیل مسن بودن ائمه جمعه، اطلاع رسانی به موقع، محتوا نامناسب و در نظر نگرفتن طرح های جذاب برای این سنین باشد.

وی تصریح کرد: بخشی دیگر از این مشکل به دستگاه های مرتبط و اجرایی بر می گردد، ممکن است جوانان تصور کنند که مقصر همه مشکلات امام جمعه است و تمامی امور در اختیار امام جمعه است. وقتی از سمت متولی کار های اجرایی مشکلات و نیاز های جوان برطرف نشود، بر روی نماز جمعه نیز تاثیر خود را خواهد گذاشت.

مدیر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه فارس فعالیت های ستاد نمازجمعه شیراز را برای جوانان مطلوب دانست و گفت: در شیراز حضور جوانان محسوس است و به دلیل حضور و ارتباط امام جمعه در محفل دانشجویان و دانش آموزان است. ایده های خوبی هم در جذب جوانان توسط ستاد صورت گرفته است و علاقه مندی نوجوانان و جوانان نسبت به فعالیت های دینی را می توان مشاهده نمود.

تدوین برنامه "ازدواج جوانان" در ستاد نماز جمعه شیراز/ اجرای 313 برنامه تا پایان سال

احمد فخار زاده رئیس ستاد نماز جمعه شیراز در ادامه اظهار کرد: گستره خدمات اجتماعی نماز جمعه باید دیده شود و در ستاد شهر شیراز برنامه های خوبی پیش بینی شده که در حوزه "ازدواج جوانان" با حمایت خیرین ورود خواهد شد که می توان تا پایان سال نتیجه را مشاهده کرد.

فخار زاده از انعقاد تفاهم نامه با آموزش و پرورش برای حضور و ارتباط بیشتر با نماز جمعه خبر داد و گفت: در نماز جمعه هر هفته شهر شیراز ایستگاه جوانان و نوجوانان تشکیل شده که تقویت خواهد شد. عید غدیر خم میثاق با ولایت است و طبق سنوات گذشته، این برنامه با در نظر گرفتن پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد.

رئیس ستاد نماز جمعه شیراز در ادامه از اجرای 313 برنامه در این مجموعه خبر داد و بیان کرد: در برنامه‌های اجرا شده ١٣ رویکرد وجود داشته و سعی کرده ایم با بررسی مطالبات مردمی نسبت به افزایش ارتباطات مردم با مسئولین اقدام شود.

وی افزود: اعتباری که برای برگزاری و اجرایی کردن این برنامه‌ها در نظر گرفته شده است بالغ بر ٢١ میلیارد تومان است و در تلاش هستیم تا با جذب خیران نسبت به جذب ٩٧ درصد اعتبارات مورد نیاز این طرح‌ها فراهم گردد.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در هفته بزرگداشت نمازجمعه نیز تصریح کرد: در اولین روز از هفته نمازجمعه با نماینده ولی فقیه در استان فارس در راستای جبهه سازی فرهنگی نماز جمعه دیداری صورت گرفت و در ادامه نیز دیدار با فرماندار شیراز، ساماندهی نمازجمعه شیراز، دیدار با رئیس کل دادگستری و سایر مسئولین استان در دستورکار قرار گرفته بود.

وی در خصوص انتظارات این ستاد از رسانه‌های فارس اظهار داشت: انعکاس بهتر خطبه‌های نمازجمعه و افزایش توجهات مردمی با ارائه تحلیل‌های مناسب در راستای خطبه‌های نمازجمعه از رسانه‌های فارس انتظار می رود و این در حالی است که تبلیغ نمازجمعه در رسانه‌های استان کمتر صورت می‌گیرد از این رو از رسانه‌های استان این انتظار وجود دارد که نسبت به تبلیغ نمازجمعه بیش از پیش صورت بگیرد.

حجت اسلام والمسلمین ملک مکان با اشاره به تعطیلی نماز جمعه در 55 شهر استان فارس به دلیل وضعیت قرمز و دستور ستاد استانی مبارزه با ویروس کرونا اظهار کرد: گروه وکانال های بومی در شهر ها تشکیل شده و رهنمود های امام جمعه به صورت عکس نوشته، صوتی و تصویری به مردم عزیز عرضه می کنند تا بتواند بخشی از نبود خطبه های نماز جمعه را جبران کند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
0
شما امام جمعه یکی از شهرهای شرق فارس که کهولت سن زیادی دارد رو عوض کنید، جوانگرایی ائمه جمعه پیشکش.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
0
در انتصاب ائمه جمعه بیش از همه چیز باید به زهد و تقوای افراد توجه شود علاوه بر این مقبولیت و سخصیت فرهمند و تاثیر گذار این افراد باید مد نظر باشد
جوانی به تنهایی کار ساز نیست