کد خبر: ۱۴۰۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۹

تخریب طبیعت در سایه بی توجهی مسئولین! / عدم پاسخگویی مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس

چندی پیش به دنبال کلیپی که در فضای مجازی دست به دست شد که خبر از تصاحب تعدادی نورچشمی از منطقه پس کوهک شیراز می داد، این گزارش رسانه ای شد تا به خاطر نبود مجوزهای لازم در تغییر کاربری، تخريب آن انجام شود اما هنوز این اقدام صورت نگرفته است.
قلع و قمع منطقه پس کوهک شیراز همچنان در هاله ای از ابهام
مهندس سیروسی، مدیر جهاد کشاورزی شیراز در گفت و گو با خبرنگار" شیرازه" با بیان این که این منطقه توسط نیروی انتظامی بررسی شده، گفت: ما منتظر نظر آسیابی،دادستان شیراز هستیم تا ببینیم اجازه قلع و قمع آن صادر می شود یانه.
وی با تایید این که این افراد اجازه تغییر کاربری نداشته اند، افزود: قرار بر این شد که
سازمان آب و منابع طبیعی در این رابطه اعمال نظر فرمایند،با این وجود این اراضی تصاحب شده مربوط به اراضی مستثنیات بوده و مجوز تغییر کاربری هم نداشته اند چرا که دیوار کشی کرده اند و آنجا را نیز مسدود نموده اند.

سیروسی با بیان این که قسمت محدودی از این منطقه به طور غیرمجاز دیوار کشی شده است،گفت: منطقه پس کوهک فقط 6 متر دیوار کشی غیرقانونی صورت گرفته و  مابقی مربوط به باغات می باشد.بر اساس فیلمی که در فضای مجازی انتشار یافته اما این محدوده بیش از 6 متر دیوار کشی شده و البته برای آن درب گذاشته، بر آن قفل هم زده و آنجا را مسدود کرده اند.
در فیلم دیگری که بعد از انتشار این کلیپ مردم محلی نشان می دهند که هنوز دیوارکشی های غیرقانونی قلع و قمع و تخریب نشده است.

آن ها می گویند با وجود پیگیری های مکرر اما کسی حاضر به پاسخگویی نبوده و این تصرف در قلب شهر آن ها جلوی چشم مسئولین صورت گرفته است.
منطقه پس کوهک شیراز منطقه خوش آب و هوایی است که از سال ها پیش تفرجگاه مردم محلی بوده است تا دمی در آنجا بنشینند و هوایی تازه کنند؛جایی که بعد از این تصاحب دیگر پرنده پر نمی زند و تا چشم کار می کند حتی در روزهای آخر هفته بازهم هیچ آدمیزادی در آنجا دیده نمی شود.
در این رابطه محمود باصری، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در پیگیری های دوباره خبرنگار" شیرازه"حاضر به پاسخگویی نشد.

البته این مقام مسئول پیش از این با بیان این که تصرفات این افراد توسط نیروی انتظامی و مسئولان این سازمان قلع و قمع می شود، گفت: ظاهرا با بررسی اداره کل منابع طبیعی این زمین ها از اراضی مستثنیات می باشد و تعدادی ازمسئولین از فرمانداری، اراضی شهرستان و کارشناس حقوقی به اتفاق نیروی انتظامی به آنجا می روند تا آنچه را که ماده 2 تبصره 10 اجازه می دهد، قانون مربوطه را به اجرا درآورند.
وی در پیگیری دوباره برای این که قلع و قمع صورت گرفته یا نه، افزود: مسئولین در آنجا حضور داشته و در حال بررسی این منطقه هستند اما به طور کلی در اراضی مستثنیات تغییر کاربری خلاف می باشد مگر این که از کمیسیون تبصره 1 ماده 1 «کمیسیون صدور مجوز تغییر کاربری طرح های کشاورزی» مجوز داشته باشند چرا که ساخت دیوار و ساختمان ضوابط قانونی داشته و هر کسی اجازه تغییر کاربری ندارد.
 به گفته علی زارعی،کارشناس حقوقی و داور قضایی اگر تغییر کاربری بدون مجوز باشد باید دستور خلع ید و قلع و قمع آن را گرفت.وی ادامه داد:در صورتی که تصرف این افراد غاصبانه بوده، مکان جهت منافع عمومی و به عامه مردم اختصاص داشته و البته هیچ گونه مجوزی مبنی بر ساخت و ساز نیز وجود نداشته باشد، می بایست خلع ید انجام شود و بنا و مستحدثاتی که در آنجا صورت گرفته هم قلع و قمع شود.
دکتر ابراهیمی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز هم با بیان این که مستثنیات جزو اراضی شخصی می باشد و شامل منابع ملی متصرف شده نیست،گفت:برای تغییر کاربری مستثنیات حتما باید مجوز آن از دستگاه های مربوطه اخذ شده باشد در غیر اینصورت باید قلع و قمع شود.
وی افزود:اگر این تغییر کاربری قبل از سال ۷۰ باشد موردی ندارد، اما آنطور که در فیلم مشخص می باشد مربوط به همین روزها بوده و به مجوز تغییر کاربری از سوی کمیسیون اراضی جهاد نیاز داشته است.
 برپایه این گزارش، تصرف اراضی ملی به هر شکلی غیر قانونی می باشد و لازم و ضروریست که مسئولین امر و متولیان اصلی برای پیگیری این مسئله قدم های جدی و موثرتری بردارند.
گفتنی است، به استناد قانون حفظ کاربری هرگونه ساخت و ساز در قالب فنس کشی، دیوار کشی، احداث ساختمان، احداث استخر، اتاق کارگری، پی کنی بدون اخذ مجوز قانونی از سازمان جهاد کشاورزی فارس ممنوع است. البته در سال گذشته به استناد ماده ۳ قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی ۵ فقره حکم قلع و قمع و تخریب بنا‌های ساخته شده در اراضی کشاورزی صادر و اجرا شد. وجود روستاهای خوش آب و هوا در دهستان‌ها و روستاهای اطراف شیراز سبب شده تا افرادی با تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ های منطقه به ساخت منزل مسکونی اقدام کنند که همکاری بیش از گذشته مردم با متولیان امر برای پیشگیری از این پدیده ضروری است.
گفتنی است،پس کوهک، روستایی از توابع بخش ارژن شهرستان شیراز در استان فارس ایران می باشد که این روستا در دهستان قره چمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۰ نفر (۲۷خانوار) بوده‌است.
انتهای پیام/

برچسب ها: قلع و قمع ، پس کوهک ، شیراز
نظرات بینندگان