کد خبر: ۱۴۰۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۹ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز:

ناامنی فضای هوای جهانی به نفع هیچ کشوری نیست

دکتر پیشقدم گفت: ناامنی فضای هوای جهانی به نفع هیچ کشوری نبوده و حتی به سود کشورهایی مثل آمریکا و اسرائیل نیست.
به گزارش "شیرازه"،دکتر پیشقدم،رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز گفت:ماهیت سیاست خارجه آمریکا همواره بر پایه قدرت و یک نگاه رئالیستی بر پایه زور می باشد و معتقد است که با اجبار اقتصادی می تواند اهداف سیاسی خود را دنبال کند.بر همین اساس انتخابات پیش روی آمریکا در چند ماه آینده بسیار حیاتی می باشد چرا که نظام سرمایه داری خود را در جهتی قرار داده که سیاست های ترامپ آن را دنبال می کند.
وی با بیان این که یکی از مهم ترین کشورهایی که در مقابل این سیاست ها و زورگویی ایستاده، ایران می باشد و در درجه های بعدی و پایین تر چین و روسیه قرار دارد، افزود:در حال حاضر تفاهم نامه اقتصادی ایران و چین اوضاع اقتصادی غرب آسیا را بر هم می زند چرا که در وضعیت اقتصادی و انتخابات آمریکا تاثیر بسزایی دارد.
پیشقدم بیان کرد:هرچند فشارهای اقتصادی آمریکا به نتیجه نرسیده اما سیاستگذاری ها کماکان ادامه دارد و از طریق خطوط هوایی با تهدید امنیتی ایران قصد دارند که به اهداف خود دست یابند و الان هم این استراتژی هایی مثل حملات ناشیانه، آتش زدن جنگل ها و همچنین لطمه به نیروگاه نطنز و آسیب هایی که به آن وارد شد را در پیش گرفته اند، از طرفی خطوط هوایی این کشورها در راستای اهداف پلید خود اعمال فشار حداکثری دارند.
وی ادامه داد: نزدیک 5 ماه به انتخابات آمریکا باقی مانده و با وجود فشارهای اقتصادی به این نتیجه رسیده که این سیاست ها راه به جایی نمی برد،در حال حاضر هم به استفاده از ابزارهای نظامی و سیاسی روی آورده و در همین راستا به تهدید هواپیمای ایران نیز پرداخته است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با اشاره به این که ناامنی فضای هوای جهانی به نفع هیچ کشوری نیست، گفت:این ناامنی حتی به سود آمریکا و اسرائیل نیست.بنابر این اگر این رفتار ترامپ برای دیگر کشورها  الگو سازی شود، این مسئله بعد از بحران کرونا یکی از بحران های بزرگ هوایی بین المللی خواهد بود که به زودی اتفاق خواهد افتاد و به این ترتیب هواپیماهای نظامی اقدام به تهدید هواپیماهای مسافر بری می کنند.
 دکتر پیشقدم به این که بیشتر پروازهای جهان به نحوی از مسیر غرب آسیا به خاورمیانه می باشد، اشاره کرد و افزود: این رویه ریسک بالایی در تهدید های هوایی دارد و به نظر می رسد که بیشتر کشورهای متضرر همان هایی هستند که سازمان های بوئینگ و شرکت های بزرگ هوایی جهان مثل ایرباس را دارند.
این مقام مسئول به برخی راهکارها اشاره کرد و ادامه داد:به نظر می رسد، اطلاع رسانی جهانی انجام شود و هشدارهای امنیتی نیز به دولت های خارجی داده شود تا اقدام به بازدارندگی شود چرا که تکرار این رفتارها در منطقه خطرناک می باشد .هر چند که سیاست ایران به هیچ وجه تعرض به هواپیماهای مسافر بری نخواهد بود اما ضروریست که از شکل گیری این مدل رفتار در گروه های شبه دولتی جلوگیری شود.
گفتنی است،شرکت هواپیمایی ماهان درخصوص تعرض جنگنده های آمریکایی به پرواز ۱۱۵۲ مسیر تهران – بیروت بیانیه ای صادر و اعلام کرد که این اقدام آمریکا از دیگر مصادیق قانون گریزی این کشور بوده و اقدامات قضایی و حقوقی در این زمینه انجام خواهد شد.

پنجشنبه شب پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان از تهران به مقصد بیروت در حرکت بود که به دلیل حرکت خطرناک و تهدید آمیز دو جنگنده آمریکایی با مشکل مواجه شد و مسافران و خدمه این پرواز به دلیل کاهش شدید ناگهانی ارتفاع هواپیما از سوی خلبان ماهان آسیب دیدند.
انتهای پیام/


برچسب ها: پیشقدم ، هواپیما ، شیراز
نظرات بینندگان