کد خبر: ۱۴۰۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۹ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
ادامه واکنش مقام‌های ایران به مواجهه جنگنده آمریکایی با هواپیمای ماهان؛

نمایندگان استان فارس: آمریکایی ها بعد از راهزنی دریایی، به دنبال راهزنی هوایی هستند/اقدام خصمانه دولت مستکبر آمریکا نسبت به حقوق بشر در هر جایگاهی محکوم است

نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی به اقدام تروریستی آمریکا علیه هواپیمای ایرانی در اسمان سوریه که به فرود اضطراری منجر شد واکنش نشان دادند.
به گزارش شیرازه، عصر روز پنج‌شنبه 2مرداد ماه پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان که از تهران به مقصد بیروت در حال حرکت بود، به‌دلیل حرکات تهدیدآمیز و تحریک‌آمیز دو جنگنده اف-۱۵آمریکا بر فراز آسمان سوریه مجبور به کاهش سریع ارتفاع، عوض کردن لاین پرواز و فرود سریع می‌شود که در این بین برخی مسافران این پرواز آسیب می‌بینند و این هواپیما مجبور به فرود اضطراری در دمشق می‌شود و در نهایت با از سرگیری پرواز خود در فرودگاه بیروت بر زمین می‌نشیند و پس از رسیدن به مقصد، مصدومان این حادثه تحت مراقبت و درمان قرار می‌گیرند. 

در این بین در ویدئوهایی که برخی از مسافران این پرواز در فضای مجازی منتشر کرده‌اند فضایی که در زمان وقوع این رویداد، در هواپیما حاکم شده بود به تصویر کشیده شده است. 

هرچند در ابتدا اعلام شد که این حرکات تهدیدآمیز ازسوی جنگنده‌های اسرائیلی صورت گرفته اما درنهایت با رد این ماجرا ازسوی آنها، آمریکا ۵ ساعت بعد ازاین اتفاق مسؤلیت آن را برعهده گرفت و مقامات این کشور تایید کردند که جنگنده‌هایی که در مسیر پرواز هواپیمای ماهان از تهران به لبنان ایجاد مزاحمت کردند، آمریکایی بوده‌اند. 

این اقدام وحشیانه آمریکا که موجب رعب و وحشت مسافران پرواز ماهان شد واکنش و اعتراض بسیاری از مقامات ایرانی و حتی برخی کشورهای خارجی را به دنبال داشت در همین راستا بسیاری از چهره های شاخص هنری،ورزشی،سیاسی و حتی مردم عادی نیز این اقدام را محکوم کرده و واکنش نشان دادند.

نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی نیز به اقدام تروریستی آمریکا علیه هواپیمای ایرانی در اسمان سوریه که به فرود اضطراری منجر شد واکنش نشان دادند.
بعد از راهزنی دریایی غربی‌ها به ویژه آمریکا به دنبال راهزنی هوایی هستند/آمریکا جز زبان قدرت چیز دیگری نمی فهمد/اقدام خصمانه دولت مستکبر آمریکا نسبت به حقوق بشر در هر جایگاهی محکوم است

اقدام وحشیانه آمریکا یک حرکت برنامه ریزی شده از قبل در جهت ایجاد خطا در سامانه پدافندی سوریه بوده است

نماینده مردم شهرستان های مرودشت ارسنجان و پاسارگاد نیز در محکوم کردن این اقدام در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: قطعاً این اقدام وحشیانه  آمریکایی‌ها یک حرکت برنامه ریزی شده از قبل، در جهت ایجاد خطا در سامانه پدافندی سوریه و هدف قرار دادن اشتباهی هواپیمای مسافربری ایران بوده که دلیل آن هم بسیار مشخص و روشن است.

جلال رشیدی با بیان اینکه اگر هواپیمای جنگنده ای برای بررسی وضعیت هواپیمایی مشکوک که در رادار هویتش نامشخص است، بخواهد نزدیک شود طبق قانون باید از کناره‌های هواپیمای مشکوک به آن نزدیک گردد،ابراز داشت: نه اینکه یک هواپیما بالا و یکی هم پایین هواپیمای مسافربری قرار گیرد و قطعاً این کار بدون شک یک جنایت ذلیلانه از طرف آمریکا بوده برای اینکه  اتفاقی حادث شود.

رشیدی با تاکید بر اینکه به نظر من این اقدام آغاز یک برنامه‌ریزی بلندمدت بوده،ادامه داد: یعنی هدف اصلی شان این بوده که با به خطا زدن هواپیمای مسافربری ماهان، با همکاری و هماهنگی نیروهای داخلی خودشان در ایران بعد از شلیک این فضا سازی را  انجام دهند و شروع کنند به تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و بگویند ایران با اینکه مدت هاست به سوریه کمک می کند اما دیدید که سوریه هواپیمای ما را مورد حرف هدف قرار داد و به این ترتیب سپاه و سوریه را به شدت زیر سوال ببرند و استارت آشوبی را در مملکت بزنند.

وی با بیان اینکه وقتی یک هواپیمای مسافربری در یک کریدور مشخص پروازی و پرروتکل های سازمان هوانوردی بین المللی در حال پرواز است و دو هواپیمای جنگنده به این شکل نزدیک و باعث ترس و وحشت بین مسافران می شوند،تصریح کرد: این کار را قطعا می توان  یک اقدام شبهه تروریستی  دانست پس امریکا جواب این کار خود را خواهد دید.

او در ادامه در پاسخ به این سوال که به نظر شما نظام جمهوری اسلامی چه اقداماتی باید انجام دهد؟ عنوان کرد: بعد از راهزنی دریایی غربی‌ها به ویژه آمریکا به نظر الان به دنبال راهزنی هوایی هستند و این اقدام هیچ تفاوتی با راهزنی نمی کند و من معتقدم که وزارت خارجه ما باید در چارچوب قواعد بین الملل به این ماجرا ورود کرده و رسماً از این اقدام خطرناک و وحشیانه آمریکا شکایت کند و مجلس هم باید اقدام مناسب را در جهت محکومیت این حرکت انجام دهد و راهکار عملی را در پیش گیرد.

نماینده مردم شهرستان های مرودشت ارسنجان و پاسارگاد در ادامه اظهار کرد: البته منظور از راهکارهای عملی مقابله به مثل نیست چرا که به دلیل رأفت اسلامی و وجود دیدگاه‌های انقلابی این کار شایسته نیست و قطعاً جای دیگری جواب خواهیم داد چرا که به گفته حضرت آقا دوران بزن دررو تمام شده اگر دشمنان یکی بزنند ده تا می خورند.

رشیدی در پایان تصریح کرد: قطعاً نیروهای نظامی ما باید آمادگی لازم جهت پاسخ به این اقدام وحشیانه را داشته باشند تا دیگر شاهد این تجاوزها نباشیم.

باید با آمریکایی‌ها مقابله به مثل کرد 

فریدون عباسی نماینده مردم کازرون و کوه چنار در مجلس شورای اسلامی گفت: باید با آمریکایی‌ها مقابله به مثل کرد چون آمریکا جز زبان قدرت چیز دیگری نمی فهمد، به همین دلیل جمهوری اسلامی باید از اقتدارش استفاده کند.

عباسی با بیان اینکه آنها قبلاً هم سابقه زدن هواپیمای مسافربری ما را داشتند،ابراز کرد: آنها قطعاً  اگر ما مقتدرانه برخورد نکنیم اقداماتشان را تکرار می‌کنند پس باید با قاطعیت جواب آمریکا را بدهیم.


با کار رسانه‌ای گسترده باید به جهان ثابت کنیم که آمریکا، بشریت در جایگاه یک انسان برایش اهمیتی ندارد

 نماینده مردم فسا  در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با شیرازه، این اقدام آمریکا را یک اقدام خصمانه عنوان کرد و گفت: آمریکایی ها هر زمانی که در  عرصه‌های دیگر کم می‌آورند و در حوزه‌های دیپلماسی توان رویارویی با ما را ندارند از حربه های این چنینی استفاده می‌کنند تا بین مردم نگرانی ایجاد کنند.

حجت الله فیروزی با اشاره به اینکه ما قبلاً هم در این زمینه هواپیمای ایرباس را داشتیم که منجر به شهادت عده‌ای از هموطنان ما شد و در تاریخ هم ماندگار گردید،افزود: علاوه بر آن دو حادثه مشابه داشتیم  یکی پروازی که از لامرد به سمت کویت در حرکت بود و آن زمان هم دو جنگنده آمریکایی باعث ایجاد نگرانی برای مسافران شدند و مشکلاتی ایجاد کردند و مورد اخیر هم همین پرواز ‌ماهان بود که به مقصد بیروت در حال حرکت بود که جنگنده‌های آمریکایی با نزدیک شدن به این هواپیما موجب کاهش ارتفاع هواپیما و آسیب دیدن بسیاری از مسافران شدند.

فیروزی با بیان اینکه آمریکا علی‌رغم این که مدعی حقوق بشر است و خود را در جهان قانونگذار می‌داند اما واضح ترین قوانین در حوزه هواپیمایی که حمایت از حمل و نقل هوایی و یک قانون جهانی است را رعایت نمی‌کند،ابراز داشت: آنان می‌خواهند با قلدری مشکلات خود را حل کرده و کار را پیش ببرند و قطعاً اینگونه حرکات از هرکسی خصوصاً کشورهای مدعی دایه داری جهان که خود را کدخدا می دانند محکوم تر است هرچند ما آنها را اصلاً چیزی حساب نمی‌کنیم بلکه برخی سرسپردگان این القاب را به آنها می‌دهند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در وهله اول حوزه دیپلماسی و وزارت امور خارجه ما باید اقدامات مقتدرانه و قانونی را در سازمان‌های جهانی انجام دهند،گفت: ما هم باید در مواردی که احساس می‌کنیم اقدامات آمریکا باعث تعرض به منافع کشور ماست پاسخ دهیم و نباید اجازه دهیم جایگاه ملت ایران را که یک جایگاه رفیع با فرهنگ و موفق است را خدشه‌دار کند.

او در پاسخ به این سوال که نظام جمهوری اسلامی باید چه اقدامی انجام دهد،اظهار کرد: باید با اقداماتی که شایسته ملت ما است و متناسب با رفتار آمریکایی‌هاست پاسخ دهیم، قطعاً جمهوری اسلامی هم باید اقدامات حقوقی و قانونی را در عرصه جهانی انجام دهد.

نماینده مردم فسا اضافه کرد: از طرفی نیز با کار رسانه‌ای گسترده باید به جهان ثابت کنیم که آمریکا قوانین را رعایت نمی کند و بشریت در جایگاه یک انسان برایش اهمیتی ندارد.

او در پایان تصریح کرد: اقدام خصمانه دولت مستکبر آمریکا نسبت به حقوق بشر در هر جایگاهی محکوم است./
انتهای پیام/
نظرات بینندگان