کد خبر: ۱۴۰۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۲۵ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
بهرام اخوان کاظمی استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز؛

ماهیت تهدید های آمریکا، تجاوز به حقوق بین المللی است

اخوان کاظمی گفت:ایکائو و حتی سازمان ملل هم ماهیت این اقدام ضد حقوق بشری و ضد قوانین بین المللی را محکوم کرده و ابراز داشت: حفظ جان شهروندان و مسافران در کریدورهای هوایی مسئله مهم است و هیچ کس نباید به آن تعدی کند.
به گزارش شیرازه، بهرام اخوان کاظمی استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز در خصوص اقدام جنگنده های امریکایی و تهدید هواپیمای مسافربری ماهان، گفت: اخیراً ایران در سوریه سیستم دفاع موشکی سوم خرداد را با هماهنگی ستاد مشترک مستقر کرد و به این ترتیب سیستم دفاع موشکی را تحکیم کرد، به همین خاطر آمریکایی‌ها و نظام سلطه که با ترور سردار سلیمانی و تحریم‌ها نتوانستند ایران را در محور مقاومت وادار به عقب نشینی کنند دست به اینگونه اقدامات زدند.

 اخوان کاظمی در ادامه،ابراز داشت: این اقدام جنایتکارانه  سقوط هواپیمایی ایران به خلیج فارس در سال ۶۷ را به ذهن متبادر می‌کند و هشدارهایی می‌دهند و ایران را در خصوص حمایت از محور مقاومت مورد تهدید قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه ماهیت تهدید های آمریکا، ماهیت تجاوز به حقوق بین المللی داشته و خودشان هم ابراز کردند که این اقدام را انجام داده‌اند، ‌افزود: بر اساس نظر کارشناسان علوم سیاسی، انگاره‌هایی هم وجود دارد که این جنگنده‌ها قصد داشتند هواپیمای ماهان را در سیستم ناوبری هواپیمایی و دفاع ضد هوایی سوم خرداد مستقر در سوریه قرار دهند که شرایطی همانند هواپیمایی اوکراین ایجاد کنند تا مورد حمله ضد هوایی قرار گیرند، اما با هوشیاری خلبان و کاهش ارتفاع، هواپیما و مسافران نجات پیدا می‌کنند.

 این استاد دانشگاه شیراز اضافه کرد: ایکائو و حتی سازمان ملل هم ماهیت این اقدام ضد حقوق بشری و ضد قوانین بین المللی را محکوم کرده و ابراز داشت: حفظ جان شهروندان و مسافران در کریدورهای هوایی مسئله مهم است و هیچ کس نباید به آن تعدی کند.

اخوان کاظمی در پاسخ به این سوال که نظام جمهوری اسلامی باید در مقابل این اقدام چه کار انجام دهد؟ گفت: اما در خصوص اقدام متقابل، مسئولان امور خارجه اعلام کردند که ما اقدام متقابل انجام نخواهیم داد چون اقدام حقه ای نیست و خلاف قوانین حقوق بشر است اما قطعا مراتب را از طریق مراجع قانونی و جهانی پیگیری خواهیم کرد.

 او با اشاره به اینکه هر جنایتی را  که ما از نظام های  سلطه به رهبری آمریکا می‌بینیم غالباً به هیچ قانون انسانی پایبند نیستند و سعی می کنند با اقدامات جنایتکارانه ایجاد ارعاب و ترس کنند، اظهار کرد:  بنده شخصاً آمریکا را بزرگترین ترو ریسم بین‌المللی می‌دانم./
انتهای پیام/

نظرات بینندگان