کد خبر: ۱۴۰۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
فرمانده اسبق انتظامی استان فارس:
سردار سجادیان گفت: تحقیق و بررسی، لازمه ی هرگونه اظهار نظر و تصمیم گیری پیرامون هر ‏اتفاق و یا حادثه ای میباشد و کمیته تحقیق و بررسی سانحه هواپیمای مسافری ماهان باید در سوریه ‏تشکیل شود.‏
سردار سیروس سجادیان فرمانده اسبق انتظامی استان فارس و جانشین سابق مرکز مطالعات راهبردی ‏ناجا در گفتگو با شیرازه، با اشاره به تعرض و ایجاد مزاحمت دو جنگنده آمریکایی به هواپیمای ‏مسافربری ماهان گفت: به نظر بنده، تحقیق و بررسی لازمه هرگونه اظهار نظر و تصمیمی پیرامون ‏هر اتفاق و یا حادثه ای میباشد.‏

کارشناس ارشد دفاعی - امنیتی ضمن عنوان اینکه تحقیق پیرامون این اتفاق باید توسط یک کمیته ‏صلاحیت دار انجام شود اظهار داشت: نظر به اینکه سانحه در فضای هوایی سوریه رخ داده است به ‏نظر بنده سوریه باید با حضور کارشناسان ‏مربوطه با دقت و با در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی، ‏امنیتی و حقوقی براساس قوانین و مقررات ایکائو و با ‏مشارکت کشور ایران کمیته تحقیق و بررسی ‏سانحه را تشکیل و اظهار نظر نماید تا مسیر درستی پیموده و پس از جمع بندی نظرات تخصصی و ‏تجزیه و ‏تحلیل و ارزیابی آنها ، نتیجه نهایی مبتنی بر واقعیت را به مبادی قانونی که همانا سازمان ‏ایکائو میباشد اعلام و تحت ‏پیگیری قرار دهد.‏

وی با اشاره به اظهار نظرهای طرفین سانحه ( ایران و آمریکا ) و بعضی از کارشناسان و افراد دیگر ‏در رسانه ها، که اتفاق رخ داده را ‏تحت عنوان رهگیری، ردگیری ، مزاحمت، تهدید و....... نام برده ‏اند بیان داشت: حال باید بررسی شود که کدام موارد اتهامی ‏و قانونی منتسب به جنگنده های اف - 15 ‏‎‏ ‏آمریکا میباشد، لذا برای دستیابی به حقیقت ماجرا لازمه این اقدام بررسی سابقه ی اقدام میباشد.‏


کمیته تحقیق و بررسی سانحه باید در سوریه تشکیل شود

فرمانده اسبق انتظامی استان فارس در تشریح چگونگی این حادثه و سابقه آن گفت: آنچه گفته شده ‏است؛ پرواز شماره ۱۱۵۲ شرکت هواپیمایی ماهان در مسیر تهران- بیروت پس از حدود دو ‏ساعت ‏پرواز بر فراز خاک سوریه مورد تهدید دو جنگنده آمریکایی قرار می گیرد و خلبان هواپیمای ‏مسافربری به ‏دلیل اینکه جنگنده‌های آمریکایی حالت تهدید داشته اند وضعیت را تهدید آمیز تشخیص ‏داده و طبق ‏دستورالعمل های مربوطه از وضعیت تهدید خارج می شود.‏
به نقل یکی از خبرگزاری های معتبر داخلی ‏چون جنگنده های آمریکایی ابتدا از بالا و زیر هواپیمای ‏مسافری ماهان به این هواپیما نزدیک می شوند مکالماتی ‏بین خلبان ماهان و جنگنده انجام می شود، با ‏تغییر زاویه جنگنده، خلبان بلافاصله کاهش ارتفاع می دهد و از آن ‏منظر که هواپیما در آن لحظه در ‏تثبیت ارتفاع بوده و برخی از مسافران کمربند ایمنی صندلی خود را باز کرده بودند، ‏کاهش سریع ‏ارتفاع موجب می شود از ناحیه سر به دلیل برخورد با جدار کناری یا سقف دچار صدمه شوند که در ‏‏نهایت خلبان این پرواز پس از تهدید جنگنده های آمریکایی با کاهش ارتفاع به سمت فرودگاه بیروت ‏حرکت و به ‏زمین می نشیند.‏

وی در ادامه اظهار داشت: سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی نیز اعلام کرده، در یک ‏محدوده ۵۵ مایلی در اطراف ‏پادگان التنف ، "منطقه پرهیز از درگیری" میباشد که نیروهای سوریه و ‏روسیه اجازه ندارند در آن منطقه عملیاتی ‏اجرا کنند و همه هواپیماهایی که در آسمان آن منطقه پرواز ‏می‌کنند، باید از طریق تماس رادیویی خودشان را ‏معرفی کنند، چون هواپیمای ماهان‌ایر در نزدیکی ‏پایگاه محل استقرار نیروهای ائتلاف ضد داعش تحت رهبری ‏ایالات متحده در التنف سوریه، به تماس ‏رادیویی خلبان جنگنده اف-۱۵ برای معرفی خود پاسخ نداده، جنگنده ‏آمریکایی برای انجام بازرسی ‏بصری به هواپیمای مذکور نزدیک  و در آسمان سوریه هواپیمای ماهان‌ایر را از ‏فاصله‌ای ایمن با ‏هدفِ اطمینان یافتن از ایمنیِ پرسنل ائتلاف در پادگان التنف مورد بازرسی بصری قرار داده ‏و زمانی ‏که خلبان اف-۱۵هواپیمای مزبور را به عنوان یک هواپیمای مسافربری شناسایی کرده به ‏صورت ایمن ‏فاصله‌اش را افزایش داده است. در ادامه نیز گفته شده که این ردگیری مطابق ‏استانداردهای بین‌المللی ‏انجام شده است.‏

سردار سجادیان در خصوص پیگیری قانونی از طرف جمهوری اسلامی ایران گفت: چون اتفاق در ‏فضای کشور سوریه رخ داده لازم است کمیته تحقیق و بررسی سانحه در سوریه تشکیل ، ادعای ‏آمریکا مبنی بر اینکه منطقه هدف اف – 15 با ‏هواپیمای ماهان، منطقه ی پرهیز از درگیری میباشد را ‏مشخص و سپس با بهره برداری از اطلاعات جعبه ی سیاه ‏هواپیمای ماهان و مکالمات خلبان ‏اف – 15 ‏آمریکایی و برج مراقبت دمشق، صحت و سقم اظهارات خلبان آمریکایی را ‏مشخص نماید.‏
‏ ‏
در صورت اثبات نشدن ادعای آمریکایی ها، اقدام آن ها زیر پا گذاشتن اصول حقوق بین الملل است

کارشناس حقوق و جانشین سابق مرکز مطالعات راهبردی ناجا با عنوان اینکه در صورت صحت ‏ادعای خلبان آمریکایی مسئله خاتمه می یابد اذعان داشت: در صورت اثبات تخلف خلبان آمریکایی ‏نظر به اینکه تعرض آنان با هواپیمای جنگی در برابر هواپیماهای مسافری تخلف از اصل آزادی ‏پرواز هواپیماهای غیرنظامی و ‏مغایرت با مواد ۳ مکرر و ۴۴ پیمان شیکاگو و ضمیمه های مربوطه و ‏‏کنوانسیون مونترال ۱۹۷۱ و زیر پا گذاشتن اصول حقوق بین الملل میباشد باید تحت پیگرد قانونی ‏قرار گیرند.‏

وی تصریح کرد: پس از اثبات تخلف عوامل آمریکایی توسط کمیته تحقیق و بررسی سانحه، مراتب به ‏سازمان ایکائو اعلام تا ضمن بررسی رای بر محکومیت آمریکا صادر و دولت آمریکا را محکوم و ‏موظف به پرداخت خسارت ‏نماید. چنانچه دولت آمریکا از اجرای رای صادره امتناع کرد، ایران ‏میتواند برای اجرای رای به دیوان بین ‏المللی دادگستری لاهه شکایت و خواسته را پیگیری کند.‏
انتهای پیام/
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
دریـچـــــــــــــــــــــه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: