کد خبر: ۱۴۰۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۶ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر استان فارس در گفتگوی اختصاصی با شیرازه؛

غدیر آمده تا ناآرامی‌ها را به آرامش برساند/مردم خود را سفیر غدیر بدانند

احمدی با تاکید بر اینکه غدیر آمده تا ناآرامی‌ها را به آرامش برساند، اظهار کرد: نباید بنشینیم تا دادگستری، کمیته امداد و دیگر ارگانهای دولتی کار خود را انجام دهند چرا که همه ما در کمک به جامعه و ساخت محیطی مطلوب سهیم هستیم و موظفیم که پیام غدیر را دریافت و به پیام پیامبر لبیک بگوییم.

به گزارش شیرازه، حجت‌الاسلام وحید احمدی در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار شیرازه ابتدا به  تاریخچه‌ ی بنیاد بین المللی غدیر اشاره کرد و گفت: این بنیاد حدود ۲۰ سال قبل کار خود را در کشور آغاز کرد و از همان ابتدا با حضور هیات امنا، خیرین و مردم کار خود را آغاز کرده است.

احمدی ادامه داد:اما در استان فارس از سال ۹۲ آغاز به کار کرد که هرچند به دلیل سومین حرم اهل بیت و دارا بودن مردم مذهبی انتظار می‌رفت زودتر از این کار خود را آغاز کند.

وی با بیان اینکه از همان ابتدا که این حکم به عنوان دبیر اجرایی بنیاد غدیر برای بنده صادر شد هیچ گونه فضا، نیروی انسانی و بودجه‌ای در اختیار نداشتیم،ابراز داشت: پس مقرر گردید به سراغ خیرین رفته و برای آغاز به کار، از آنها استمداد بطلبیم هرچند کار سنگینی بود چون هم غدیر مبحث بسیار مهم و حائز اهمیتی است که در جهان اسلام باید نسبت به آن حساب شده حرکت کرد و هم استان فارس یک استان پر ظرفیتی است که می بایست به همه جنبه های آن توجه کرد.

او اضافه کرد: بعد از گذشت سه ماه از تاسیس بنیاد غدیر در استان فارس و مشورت کردن با اساتید دانشگاه، روحانیون و علما مداحان و خیرین در استان یک طرحی در قالب ۲۵ محور آماده کرده و بر اساس آن کار را شروع کردیم که هر کدام از این طرح ها مرتبط با یک دستگاه و بنیاد مردم نهاد بود که می بایست بر اساس آن کار را جلو می بردیم.
غدیر آمده تا ناآرامی‌ها را به آرامش برساند/مردم خود را سفیر غدیر بدانند
دبیر اجرایی بنیاد غدیر در استان فارس با اشاره به اینکه در مرحله اول از جامعه روحانیت شروع کردیم،افزود: بنا به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی و معاونت تبلیغ قراردادهایی با روحانیت در راستای تبلیغ و ابلاغ مسائل دینی در شهرهای مختلف، حاشیه شهرها و روستاها دارند ما نیز از این ظرفیت برای تبلیغ فرهنگی  بنیاد استفاده کرده و ۳۰۰ نفر از روحانیون را در قالب طرح "سفیران غدیر" دعوت کرده و در یک همایش یک روزه به صورت کارگاهی در خصوص اهداف بنیاد غدیر و مسائل مرتبط با آن بحث و گفتگو کردیم.

احمدی ادامه داد:در مرحله بعد جامعه روحانیت شیراز را در یک جلسه دعوت کرده و در حضور نماینده ولی فقیه مباحث مربوط به غدیر عنوان شد همچنین در خصوص شبکه های ماهواره ای که در خارج از کشور علیه ولایت کار می کنند بحث و گفتگو شد و مقرر گردید با توجه به اینکه در آن سالها هنوز فضای مجازی به این شکل رونق و گسترش نیافته بود کارهای فرهنگی در راستای شناخت غدیر و اشاعه فرهنگ علوی در جامعه توسط روحانیون آغاز گردد.

وی با اشاره به اینکه در آن جلسه از روحانیون خواسته شد که به عنوان سفیران غدیر یکشنبه‌ها تفسیر نهج البلاغه را در مساجد و هیئات مذهبی در دستور کار خود قرار دهند و به ذکر فضائل اخلاقی امیرالمومنین بپردازند،ابراز کرد: همچنین برخی از روحانیت که از سطح علم و آگاهی بالاتری برخوردار بودند به پاسخگویی در خصوص شبهات مرتبط با ولایت و امامت بپردازند.

احمدی همچنین گفت: در ادامه به ‌سراغ استاندار وقت سید محمد احمدی رفته و از او خواستیم که در دوره های ضمن خدمتی که ادارات برای کارکنان خود برگزار می کنند ما نیز دوره‌های تخصصی غدیر شناسی را برگزار کرده و به مدیران و فرمانداران و کارمندان ادارات ابلاغ شود که در این راستا بنیاد غدیر را یاری رسانند، استاندار این طرح را پذیرفت و به تمام ادارات ابلاغ شد و به این ترتیب از همان سال، تا بهمن ماه ۹۸ و قبل از شیوع کرونا ۱۱۲ دوره غدیرشناسی در ادارات برگزار شد.

 وی به آخرین دوره ای که در سال گذشته  با حضور ۳۰۰ نفر از فرهنگیان سراسر استان و با همکاری اداره آموزش و پرورش برگزار شد،اشاره کرد و افزود: در این همایش سه روزه به ارائه مطالب مربوط به غدیر و ولایت و امامت پرداختیم که طبق فرم های نظرسنجی تمام کسانی که در این همایش شرکت کردند از موضوعات مطرح شده در همایش ابراز رضایت کردند.  

حجت الاسلام و المسلمین احمدی در ادامه به طرح شب شعر غدیر اشاره کرد و ادامه داد: سومین طرحی که از همان سال ۹۲ آغاز کردیم طرح شب شعر غدیر بود که در کنار شب شعر عاشورایی می بایست اجرا می شد چون معتقد بودیم همانطور که شاعران مداحان و ادیبان در مدح حضرت امام حسین علیه السلام و یارانش به شعر سرایی می‌پردازند،میتوان از 
ظرفیت فرهنگی استان فارس به منظور برگزاری شب شعر غدیر استفاده کرد.

او ادامه داد: برای اولین بار در استان فارس با هماهنگی بنیاد غدیر مرکز، مراسم شب شعر سراسری برگزار کردیم، در این مراسم که در کنار آرامگاه حافظ  برگزار شد، بیشتر استانهای کشور شرکت کرده و از ۱۸ استان آثار برگزیده داشتیم.

احمدی با بیان اینکه هرسال ۳ تا ۴ جشنواره شعر غدیر در اقصا نقاط استان برگزار می شود، عنوان کرد: امسال نیز جشنواره شعر در فضای مجازی و در حرم مطهر شاهچراغ به میزبانی نماینده معزز ولی فقیه حضرت آیت الله دژکام برگزار می شود.

وی در ادامه به ماجرای تاسیس ساختمان بنیاد غدیر فارس اشاره کرد و افزود: همان سالهای آغاز به کار بنیاد غدیر در استان فارس، جلسه ای با حضور آیت الله خزعلی بنیانگذار بنیاد غدیر کشور، و شهردار وقت شیراز و اعضای شورای شهر برگزار شد و ضمن ارائه چشم اندازی از برنامه های این بنیاد و طرح هایی که اجرا شده است در راستای تاسیس یک ساختمان مختص بنیاد غدیر از آنان کمک خواستیم و نتیجه این شد که ۳۱ فروردین سال ۱۳۹۳ درست مصادف با میلاد حضرت زهرا (س) کلنگ زنی ساختمان بنیاد غدیر در شیراز انجام و در تاریخ ۲۵ فروردین سال ۹۵ این ساختمان  در سه طبقه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان افتتاح شد. 

او ادامه داد: سپس معاونتهایی از جمله معاونت علمی،  فرهنگی، اداری مالی، معاونت تبلیغ، معاونت امور بانوان و کارگروه تخصصی فضای مجازی تشکیل شد.

احمدی با اشاره به اینکه در سال 1394 نیز باهماهنگی و همکاری ائمه جمعه در شهرستان های استان، نمایندگانی برای بنیاد غدیر در نظر گرفته شد،اظهار کرد: اکنون ۳۵ شهرستان استان فارس دارای دبیر اجرایی بنیاد غدیر می باشند.

دبیر اجرایی بنیاد غدیر فارس با بیان اینکه از سال ۹۶  رویکرد بنیاد عوض شد و برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت را در دستور کار قرار دادیم،ابراز داشت: تصمیم گرفتیم دیگر برنامه های بنیاد غدیر مختص دهه امامت و ولایت نباشد بلکه در طول سال نیز به فعالیت و ارائه برنامه ها و کارهای فرهنگی بپردازیم، در همین راستا یکشنبه ها، تفسیر نهج البلاغه در بنیاد غدیر و در ده نقطه شهر شیراز که دسترسی مردم آسان باشد ، برگزار شد،همچنین سه شنبه ها تفسیر جامعه کبیره که یک دوره کامل امام شناسی است را در برنامه قرار دادیم.

حجت الاسلام احمدی به همایش رهپویان غدیر که توسط یکی از خیرین استان فارس روز اول ذی حجه برگزار می شود هم اشاره ای کرد و افزود: هر ساله ۵۰۰ نفر نیروی افتخاری در شهرستانها با ما همکاری می‌کنند به همین خاطر همایشی ترتیب دادیم به نام رهپویان غدیر و تمام این ۵۰۰ نیرو را که از شمال، جنوب، مرکز و شرق و غرب استان با ما همکاری می‌کردند را گردهم آورده تا ضمن تبادل اطلاعات و افکار با یکدیگر نیز آشنا شوند.

وی هدف از اجرای این برنامه در اول ذیحجه را دو مورد عنوان کرد، اول اینکه سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا است و ما نیز یک مناسبت بسیار پسندیده را احیا کردیم و دوم،  روز اول ذیحجه ۱۰ روز مانده به عید قربان و ۱۸ روز مانده به عید غدیر کسانی که در این همایش شرکت می‌کنند به اندازه کافی فرصت دارند که زمانی که به محله و شهر و دیار خود باز می گردند هر کدام برنامه ریزی های لازم را در راستای ترویج غدیر و غدیر شناسی انجام دهند.
 
احمدی همچنین با اشاره به اینکه هر شب از شب عید قربان تا شب عید غدیر به مدت ۱۰ شب جشن برگزار می‌کنیم، گفت: مردم نیاز به نشاط و شادی دارند و بهترین مناسبت برای شادی و نشاط ایجاد کردن در جامعه ایام عید ولایت است.

دبیر اجرایی بنیاد غدیر فارس در ادامه با بیان اینکه همه این برنامه ها بدون اعتبارات دولتی و حتی یک ریال کمک های دولت انجام شد،ابراز کرد:گر چه  تمامی هزینه ها توسط خیرین و مردم انجام می‌شود اما ارتباط ما با دولت و مجموعه های دولتی نه تنها کم رنگ نشده بلکه هر سال ارتباط محکم تری  بر قرار می شود.

 احمدی بر این باور است که غدیر باید مرکز وحدت باشد نه محلی برای جناح بازی، سیاست و سلیقه گرایی.

 وی در ادامه به شرایط موجود در جامعه در سال جاری و شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: در چنین شرایطی که دیگر نمی توانیم ۱۰ شب جشن را در بنیاد غدیر، پارک ها، مساجد و هیأت مذهبی برگزار کنیم، رویکرد مان را به سمت اجرای برنامه ها در فضای مجازی سوق دادیم.


احمدی می گوید:ما می‌دانیم که اهمیت فضای مجازی  امروز برکسی پوشیده نیست پس دست یاری به سمت عزیزان در فضای مجازی سپاه دراز کرده تا از ظرفیت‌های علمی، نرم افزاری و سخت افزاری خود استفاده کرده و به یاری بنیاد غدیر امده تا پیام پیامبر (ص) و حضرت علی علیه السلام را به مردم ابلاغ کنیم.

او با اشاره به اینکه در روز عید غدیر حضرت محمد (ص) زیر تابش آفتاب و در جمع ۱۲۰ هزار نفر از حجاج همایشی برگزار کرد تا پیام غدیر را به گوش مسلمین  برساند،افزود: در انتهای این همایش پیامبر خطبه ای دارند که در آن می‌فرمایند حاضران به غائبان، هر نسل به نسل بعد از خود و پدران به فرزندان تا دامنه قیامت پیام غدیر را برسانند، پس تک تک ما در قبال این پیام مسئول هستیم و هر یک از افراد در هر شغل و منصب و جایگاه و حرفه ای که هستند همه نسبت به دستور پیامبر باید احساس مسئولیت کنند.

احمدی بر این نکته نیز چندین بار تاکید کرد که مردم همه باید خود را سفیر غدیر بدانند و هر کسی به هر نحو که برایش مقدور است برای نشر فضایل اخلاقی حضرت علی علیه السلام قدمی بردارد،چون اسلام به رهبر و الگوی شخصیتی همانند امیرالمومنین (ع) نیاز دارد.

وی با تاکید بر اینکه جامعه امروز ما به شدت نیازمند فرهنگ و الگوی علوی است،گفت: مشکلات اقتصادی و فرهنگی به شدت بیداد می‌کند و کمرشکن است و مردم به دنبال یک ساحل آرامش هستند

دبیر اجرایی بنیاد غدیر فارس با بیان اینکه مشکلات اداری، خانوادگی، فساد های لجام گسیخته، فضای عصبانیت و ناراحتی که حاکم بر جامعه است،همه این ها نیاز به ساحل آرامش دارد،ادامه داد: من با اطمینان می‌گویم ساحل آرامش همه اینها غدیر است چراکه اگر کسی امیرالمومنین علیه السلام را به درستی شناخت و به دستورات ایشان عملکرد و پیام غدیر را دریافت کرد امکان ندارد ظلم کند دزدی و کار خلافی انجام دهد امکان ندارد به خانواده و همسایه بی رحمی کند.

احمدی با تاکید بر اینکه غدیر آمده تا ناآرامی‌ها را به آرامش برساند، اظهار کرد: نباید بنشینیم تا دادگستری، کمیته امداد و دیگر ارگانهای دولتی کار خود را انجام دهند چرا که همه ما در کمک به جامعه و ساخت محیطی مطلوب سهیم هستیم و موظفیم که پیام غدیر را دریافت و به پیام پیامبر لبیک بگوییم.

وی با بیان اینکه جامعه نخبگان ما، اساتید و علما و رسانه ها همه مسئولیت سنگین تری دارند،گفت: با توجه به فضای رسانه‌ای که امروز حاکم  بر جامعه است برنامه اول ما فعال کردن کارگروه تخصصی فضای مجازی  در جهت تولید محتوا برای جوانان کودکان و همه قشرها است.

او از تهیه و توزیع بسته های معیشتی علوی خبر داد و افزود: با توجه به شرایط بد اقتصادی، بسته های معیشتی علوی را تهیه کرده و در کنار آن یک خطبه غدیر، کتابی از امیرالمومنین(ع) و یا پوستری با طراحی زیبا از غدیر قرار داده تا به خانواده های نیازمند هدیه شود.

احمدی همچنین فضاسازی توسط مساجد، کلانتری ها، درب منازل و محله ها و نصب پرچم و پوسترهای غدیر را یک ضرورت دانست و ابراز داشت: ما نباید فقط اکتفا کنیم به خیابانهای اصلی ادارات دولتی بلکه هر کسی به سهم خود باید در فضاسازی شهر و روستا و محل زندگی اقداماتی انجام دهد.

 وی اضافه کرد: همایشی هر ساله توسط خیرین برگزار می شد و تعدادی از نیروهای افتخاری که جدید به شبکه غدیر وارد شده بودند را در این همایش دعوت می کردیم اما امسال به خاطر شرایط کرونایی هزینه آن در راستای ازدواج آسان صرف می شود چراکه سن ازدواج بالا رفته و این خود یک آسیب جدی در جامعه است.

احمدی با بیان اینکه پیامبر فرمودند مبارک ترین بنیاد در اسلام بنیاد ازدواج است،عنوان کرد: اما امروزه می بینیم که این بنیاد مبارک که باید در اسلام منشاء اثر باشد کمتر به آن توجه شده است و جامعه ما به سمت پیری در حال حرکت است به همین خاطر در فاز اول ۱۴ نفر و در فاز دوم حدود ۳۵ نفر را در نظر گرفته و بخشی از هزینه ازدواج و جهیزیه را برای آنان فراهم کرده‌ایم.

دبیر اجرایی بنیاد غدیر فارس در پایان به اولین ازدواج آسان در روز اول مرداد مصادف با سالگرد ازدواج حضرت علی ع و حضرت زهرا (س) اشاره کرد و گفت:  اسم این طرح را قرآن ناطق و کوثر قرآن نامگذاری کردیم./

انتهای پیام/


نظرات بینندگان