کد خبر: ۱۴۰۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
آغاز عملیات اجرایی خط سوم قطار شهری شیراز؛

معاون رییس جمهور: دولت تعهد می کند ۵۰ درصد اعتبار اجرای خط ۳ متروی شیراز را تامین کند/ فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) خبر داد: ایران در طراحی و ساخت تونل‌ و ایستگاه‌های مترو خودکفا شده است

عملیات اجرایی خط سه مترو شیراز از پروژه از پروژه های مهم و اساسی در حوزه حمل و نقل شهری صبح امروز با حضور معاون رئیس جمهور و مسئولان استانی آغاز شد.

سعید محمد، پنجشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی خط سه مترو شیراز گفت: تاکنون نیز در زمینه اجرای پروژه‌های قطار شهری اتفافات خوبی در کشور از جمله شهر شیراز افتاده است و امیدواریم بدون خروج ارز از کشور بتوانیم این خطوط را تکمیل کنیم.
او ادامه داد: ما در قرارگاه خاتم این آمادگی را داریم که با کمک و حمایتی که در سال جهش تولید از سوی دولت انجام می‌شود بسیاری از پروژه‌های در حال اجرا در این استان مانند راه آهن اقلید – یزد، سد نرگسی کازرون، سد هایقر فیروزآباد و بزرگراه دشت ارژن - ابوالحیات را به اتمام برسانیم.
عملیات اجرایی خط سوم قطار شهری شیراز با حضور معاون رئیس جمهور آغاز شد/   فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) خبر داد: خودکفایی ایران در طراحی و ساخت تونل‌ و ایستگاه‌های مترو
وی، با اشاره به مشارکت قرارگاه خاتم در اجرای خط سه مترو شیراز گفت: از آنجا که شهر شیراز بیشتر از سمت غرب در حال توسعه است، در  مناطق غربی به ویژه اطراف بولوار دکتر حسابی شاهد ترافیک سنگینی هستیم.
محمد اضافه کرد: خط سه مترو شیراز که به نوعی ادامه خط یک است از میدان میرزای شیرازی تا راه‌آهن ادامه دارد می‌تواند ترافیک این منطقه را هدایت کند و با توجه به تقاطعی که با خط یک و ۲ دارد می‌تواند جمعیت را به شکل مناسب در شهر توزیع کرده و در آینده شاهد ترافیک روان در این کلانشهر باشیم.

معاون رییس جمهور: دولت تعهد می کند ۵۰ درصد اعتبار اجرای خط ۳ متروی شیراز را تامین کند/ فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) خبر داد: ایران در طراحی و ساخت تونل‌ و ایستگاه‌های مترو خودکفا شده است
فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) تصریح کرد: این قرارگاه در حوزه مترو تجربیات خوبی دارد و هم اینک از ۵۹۰ کیلومتری مترو که در کشور در حال احداث است، حدود ۲۹۰ کیلومتر آن توسط قرارگاه در حال انجام است.
   فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) گفت: در بحث اجرای طراحی و ساخت پروژه‌های مترو هیچ وابستگی و نیازی به خارج نیست و تجهیزات مترو تا حدود زیادی داخلی‌سازی شده است.
 
امکان افتتاح بخشی از خط ۲ مترو شیراز تا پایان سال وجود دارد
شهردار شیراز هم در این آیین گفت: اراده ما بر این است که تا پایان امسال خط ۲ قطار شهری شیراز را با سه ایستگاه به بهره‌برداری برسانیم.
حیدر اسکندرپور افزود: خط ۲ هم اینک شرایط مطلوبی دارد و سال گذشته یک رکورد را ثبت کردیم و ۶ و نیم کیلومتر در این خط حفاری انجام شد و کار ریل‌گذاری را نیز بلافاصله شروع کردیم.
وی ادامه داد: بهره‌برداری از این خط آن هم در یک فاصله کوتاه می‌تواند یک کار ارزشمند در سطح کشور باشد اما تحقق این مهم نیازمند یک سری مقدمات است.
معاون رییس جمهور: دولت تعهد می کند ۵۰ درصد اعتبار اجرای خط ۳ متروی شیراز را تامین کند/ فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) خبر داد: ایران در طراحی و ساخت تونل‌ و ایستگاه‌های مترو خودکفا شده است
شهردار شیراز، با اشاره به سفر سال ۹۷ معاون اول رییس جمهوری به این کلانشهر گفت: در آن سفر قول دادیم که چنانچه ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت تامین شود تا پایان این دولت خط ۲ را به بهره‌برداری برسانیم که این رقم در سال ۹۷ تامین شد و نتایج آنرا در پیشرفت فیزیکی پروژه در سال ۹۸ دیدیم.
او افزود: اما ۶۰۰ میلیارد تومان دوم با وجود اینکه تمام مقدمات کار فراهم شد در آخرین روزها به ۳۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت.
وی، با اشاره به ابتکار سازمان برنامه و بودجه در زمینه اوراق مشارکت گفت: اتفاقات بسیار خوبی که در مترو کشور و شیراز با همکاری دولت و شهرداری‌ها روی داد حاصل ابتکار مسولان در سازمان برنامه و بودجه در بحث اوراق مشارکت بود که در همین شهر شیراز از سال ۹۲ با اولین اوراق یعنی ۱۲۰ میلیارد تومان آغاز شد و در سال ۹۷  به حدود ۶۰۰ میلیارد تومان رسید.
اسکندرپور، خط سه قطار شهری شیراز را یکی از مهمترین خطوط مترو این کلانشهر دانست و افزود: قطعا اگر امروز بنا بود اجرای مترو در شیراز آغاز شود قطعا با توجه به ترافیک سنگینی که در محور شمال غرب شاهد هستیم، این خط در اولویت اجرا بود.
او گفت: ما در بحث تامین و پرداخت ۵۰ درصد سهم شهرداری برای اجرای خط سه آمادگی کامل کامل داریم و در صورت تامین اعتبار تا پایان سال آینده حفاری خط سه را انجام خواهیم داد.

سهم شیراز از اعتبارات حوزه مدیریت و توسعه شهری متناسب نیست
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز هم گفت: سهم شیراز در حوزه مدیریت و توسعه شهری از اعتبارات ملی متانسب با موقعیت و شرایط آن نبوده و نیست.
عبدالرزاق موسوی افزود: امروز مردم این کلانشهر با معضل آلاینده‌های زیست محیطی مواجه هستند که نمونه روشن آن کارخانه سیمان است.
وی ادامه داد: سال‌هاست که قرار بوده این کارخانه به بیرون از شهر منتقل شود و مسئولان امر مشکل اصلی را تامین منابع مالی می‌دانند اما این اتفاق هنوز روی نداده و روح و روان و جسم بخشی از مردم این شهر از این کارخانه و آلاینده‌های آن به شدت در عذاب است که امیدواریم این مشکل حل شود.
او افزود: شهرداری شیراز در این دوره با حمایت استاندار فارس و همکاری پیمانکار طرف قرارداد و حمایت شورا اقدامات خوبی در زمینه توسعه مترو انجام داد اما به حمایت‌های مالی دولت نیازمندیم.
وی، از رییس سازمان برنامه و بودجه تقاضا کرد که در جهت افزایش سرعت این پروژه قول مساعد دهد دهد که به شکل ویژه به این خط نگاه شود.

فاز اول پروژه خط سه قطار شهری شیراز به طول ۹ کیلومتر با سه ایستگاه با اعتبار هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان  با حضور معاون رییس‌جمهوری  و استاندار فارس در این آیین آغاز شد که این فاز در طول پنج سال به بهره‌برداری می رسد.

 خط ۳ مترو شیراز به بیش از ٣۵٠ هزار نفر از شهروندان خدمت رسانی می‌کند
استاندار فارس در آیین آغاز عملیات اجرایی خط ۳ متروی شیراز اعلام کرد: این خط می‌تواند به بیش از ٣۵٠ هزار نفر ارائه خدمت کند و کاهش ترافیک، صرفه جویی در وقت، افزایش عدالت اجتماعی از جمله نتایج این پروژه خواهد بود.
  دکتر رحیمی عنوان کرد: دولت به تمامی تعهدات خود در زمینه حمل و نقل ریلی و درون شهری عمل کرده و امیدواریم در اجرای خط سوم نیز شاهد پیشرفت مناسبی باشیم.

وی با اشاره به شرایط جغرافیایی شهر شیراز و الزامات تامین زیر ساخت های حمل و نقل مربوط به آن گفت: با احداث خط دوم مترو  شیراز عدالت اجتماعی در توزیع خدمات حمل و نقل اجرایی خواهد شد و نتایج اقتصادی و اجتماعی بسیاری به دنبال دارد.

استاندار فارس با بیان اینکه امیدوارم با بهره گیری از اعتبارات ملی نسبت شاهد اجرایی شدن پروژه طی سه سال باشیم، گفت: کلنگ خط یک متروی شیراز در سال ٧٩ به زمین زده شد و نزدیک به ٢٠ سال طول کشید با این حال اکنون از این طرح بهره برداری صورت گرفته است و افراد مختلفی از این طرح‌ها بهره مند شده‌اند.
معاون رییس جمهور: دولت تعهد می کند ۵۰ درصد اعتبار اجرای خط ۳ متروی شیراز را تامین کند/ فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) خبر داد: ایران در طراحی و ساخت تونل‌ و ایستگاه‌های مترو خودکفا شده است
دکتر رحیمی تاکید کرد: در راستای خدمت رسانی به مردم تمامی دستگاه‌های اجرایی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و دولت در یک جهت بوده و امید است این تلاش‌ها موجب توسعه استان فارس به خصوص شهر شیراز گردد.

وی با اشاره به حضور معاون رییس جمهور در آیین آغاز عملیات اجرایی خط 3 متروی شیراز افزود: دکتر نوبخت شناخت مناسبی از شهر شیراز دارد و می‌داند که پراکندگی جمعیت در شهر شیراز زیاد است و هزینه‌های شهری افزایش یافته است.

 دولت تعهد می کند ۵۰ درصد اعتبار اجرای خط ۳ متروی شیراز را تامین کند
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه، عصر چهارشنبه هشتم مردادماه جاری در آغاز سفر ۲ روزه به استان فارس در فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز گفت: تاکنون بیش از سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به مصوبات سفر رییس جمهوری به استان فارس اختصاص داده شده و با توجه به اینکه ابعاد و حجم برخی از پروژه‌ها افزایش یافته، نیازمند تقویت مالی هستند که در این سفر درباره آن، تصمیم‌گیری خواهد شد.
بازدید هوایی از بزرگراه دشت ارژن - قائمیه، افتتاح نمایشگاه دائمی دفاع مقدس استان فارس و شرکت در نشستی با نمایندگان مردم استان فارس در مجلس شورای اسلامی از برنامه‌های روز نخست سفر رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان فارس بود.
آغاز عملیات ساخت مسکن محرومان، بازدید از ورزشگاه در حال ساخت ۶ هزار نفری شیراز، بهره‌برداری از فاز اول دانشگاه صنعتی شیراز و شرکت در جلسه مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از برنامه‌های روز پنجشنبه نوبخت در شیراز اعلام شده است. 
 
  معاون رییس جمهور:
دولت تعهد می کند ۵۰ درصد اعتبار اجرای خط ۳ متروی شیراز را تامین کند

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه دولت برای تامین اعتبار متروی شیراز در کنار شهرداری و شورای این شهر قرار دارد، اعلام کرد: بدون تردید تا پایان دولت تعهدات خودمان را نسبت به مترو شیراز ادا خواهیم کرد.
 دکتر نوبخت در مراسم آغاز عملیات اجرایی خط ۳ متروی شیراز با بیان اینکه دولت متعهد به کمک به بخش‌های دیگری مانند نهاد شهرداری‌هاست، گفت: دولت ٥٠ درصد از اعتبار مورد شهرداری‌های سراسر کشور برای احداث مترو را تامین می کند. در این راستا نصف مبالغ مورد نیاز مترو شیراز نیز به عهده دولت است و ما موظف به انجام تعهد خود در طول سال هستیم.
معاون رییس جمهور: دولت تعهد می کند ۵۰ درصد اعتبار اجرای خط ۳ متروی شیراز را تامین کند   فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) خبر داد: خودکفایی ایران در طراحی و ساخت تونل‌ و ایستگاه‌های مترو
وی با تاکید بر اینکه قطار شهری، حمل و نقل شهری و رفاه شهری طبق قانون اساسی بر عهده شهرداری است و شورا هم باید در این راستا مساعدت سیاستی به شهرداری‌ها بدهد، افزود: رسالت ما در سازمان برنامه و بودجه تمرکز بر طرح و پروژه‌هایی است که طبق قانون، دولت باید آنها را به سرانجام برساند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه امروز فارس به یک کارگاه بزرگ تبدیل شده و از رسانه ملی انتظار داریم که این مهم را به تصویر بکشد، گفت: تعهد کرده‌ایم که تا پایان امسال یزد از طریق ریل به فارس و برعکس مرتبط کنیم.

معاون رئیس جمهور همچنین با اشاره به انجام دو سفر طی یکماه اخیر به استان فارس، گفت: سفر فعلی به فارس و شیراز در راستای بررسی میزان پیشرفت پروژه‌ها و تخصیص اعتبار مورد نیاز به آنهاست.

نوبخت به پروژه بزرگ آزاد راه شیراز-اصفهان با مزایایی چون ایمنی جان مسافران استان‌های فارس و استان‌های مهمان اشاره و عنوان کرد: ١٢٠٠ میلیارد تومان امسال به این پروژه مشارکتی اختصاص داده‌ایم که امید است تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه همه تعهدات مان را نسبت به این پروژه پیش از انجام این سفر پرداخت کرده‌ایم، به پروژه باند دوم بزرگراه دشت ارژن -قائمیه هم اشاره و خاطرنشان کرد: سفر به استان‌های جنوبی مانند بوشهر و خوزستان باید از یک معبر و تنگه‌ای مانند تنگه ابوالحیات انجام می‌شد که در این سفر و پس از بازدید از این پروژه این اختیار را به استاندار تفویض کردم که اگر امکان بهره برداری از این پروژه تا پایان امسال وجود دارد، طی نامه‌ای اعلام کند تا ما نیز کمتر  از ٤٨ ساعت کل پول را تخصیص دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز با دستان پرتوان فرزندان این کشور در قرارگاه خاتم الانبیاء ٧٤٠ کیلومتر از چابهار به سمت زاهدان در حال ریل گذاری است، گفت:  در جای جای این کشور نه تنها در زیر زمین مشغول کارهای عمرانی با شهرداری‌ها هستیم که روی زمین نیز استان‌های بزرگ به شبکه سراسری ریلی وصل شده‌اند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن تلاششان این بود که منابع داخلی ما تقلید یابد تا مردم متعضی شوند اما یک روز حقوق کارکنان دولت در شرایط رکود اقتصادی به تاخیر نیفتاده است، گفت: همانگونه که در دوران دفاع مقدس با سرافرازی آن دوران را پشت سر گذاشتیم، امید است در دوران سخت اقتصادی هم بسلامت عبور کنیم.

 


نظرات بینندگان