کد خبر: ۱۴۰۸۳۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
چشم انتظاری مردم در اجرای طرح پتروشیمی های فارس؛

دکتر جعفر قادری: تجمیع این پتروشیمی ها ضروریست و انتقال و پراکندگی آن مثمر ثمر نخواهد بود/ دکتر حجت اله فیروزی: به صراحت عنوان می کنم که بنده به طور اساسی با عدم راه اندازی این پروژه یا انتقال آن مخالف هستم

کلنگی که سال‌ها پیش برای ساخت ۴ پتروشیمی فارس زده شد، هنوز بر زمین‌مانده است. میلیاردها تومان برای پروژه‌ها خرج شده اما حالا برخی می‌گویند که احتمال خروج آن‌ها از فارس وجود دارد.
به گزارش "شیرازه"،حدود 12 سال پیش کلنگ پروژه های پتروشیمی ۴ شهرستان فارس (داراب، فسا، فیروزآباد و جهرم) به زمین خورد، پروژه هایی که حالا در اما و اگرها گیر افتاده و با وجود سرمایه گذاری و هزینه کرد حدود ۴۰۰ میلیارد تومان همچنان خاک می خورند.
این در حالیست که این شهرستان ها با مشکلات زیاد اقتصادی مواجه بوده و خیل عظیمی از جوانان تحصیلکرده آن با معضل بیکاری و نبود درآمد دست و پنجه نرم می کنند.

  دکتر جعفر قادری: تجمیع این پتروشیمی ها ضروریست و انتقال و پراکندگی آن مثمر ثمر نخواهد بود/ دکتر حجت اله فیروزی: به صراحت عنوان می کنم که بنده به طور اساسی با عدم راه اندازی این پروژه یا انتقال آن مخالف هستم
 خبرنگار" شیرازه" برای این که علت به تعویق افتادن  یا انتقال این پروژه ها را جویا شود به سراغ دکتر«جعفر قادری»، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی و  عضو شورای توسعه و برنامه ریزی استان فارس رفت که صحبت های او را در ادامه می خوانید.

 مشکلات و موانع در اجرای این پروژه ها را در چه چیز می دانید:
 هرچند برخی از مسئولین معتقد هستند که ما سرمایه‌گذاران زیادی داریم اما در واقع چنین نیست. متاسفانه در حال حاضر نبود اعتبار مالی مناسب مانع پیشرفت پروژه ها شده است. لذا با توجه به سرمایه گذاری همین سرمایه گذاران موجود باید تکلیف پروژه ها مشخص شود و دستگاه های اجرایی نسبت به توسعه و راه اندازی آن اقدام کنند. اگر بخواهیم که این پروژه ها به همان شکل اولیه اجرا شود ضروری است که تعصبات درون استانی را کنار بگذاریم.در غیر این صورت قول و قرارها به اجرا نمی رسد و همچنان این طرح ها بر زمین می ماند.

متاسفانه وضعیت به شکلی که اگر کسی بخواهد نسبت به عدم اجرای این پروژه ها انتقاد کند،برخی‌ها به او خرده می گیرند و برای صحبت هایی که واقعیت دارد جبهه گیری می کنند لذا ضروری است که با از میان برداشتن این تعصبات در جهت رفع مشکل بیکاری قدم بر داریم چرا که نتیجه آن نه تنها در خود این شهرستان ها نمایان می شود بلکه در استان نیز تاثیر بسزایی داشته و مفید واقع می‌شود.
  ما واقعا نمی‌توانیم بیکاری و بی پولی جوانان را ببینیم و این نابسامانی‌ها را تحمل کنیم به همین خاطر می ‌بایست خوراکی که مختص استان فارس در اجرای این پروژه ها ارائه شده مهیا شود چرا که درست نیست که این خوراک صرف دیگر استان ها شود و نیروهای داخلی و محلی نتوانند از این فرصت‌ها استفاده کنند.اگر این طرح برای سرمایه‌گذاران توجیه اقتصادی داشته باشد به طور یقین برای سرمایه گذاری حاضر و آماده می‌شوند در غیر این صورت دنبال اهداف دیگری خواهند رفت.

همان‌گونه که استحضار دارید سرمایه‌گذار عمده و مجری این پتروشیمی‌ها قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) سپاه است. قرارگاه برای انتقال واحد اتیلن این مجموعه از مهندس زنگنه وزیر نفت مجوزی گرفته و احداث این واحد را در عسلویه شروع کرده است. جلسات متعددی را با فرمانده قبلی قرارگاه و مجری این پروژه داشتیم و برای راضی کردن قرارگاه در اجرای کل پروژه در فارس تلاش کردیم که این جلسات منجر به نتیجه نشد.نامه‌ای با امضای اعضای هیئت مؤسس انجمن حمایت از توسعه فارس، استاندار سابق فارس و آیت‌الله دستغیب و مرحوم آیت‌الله ایمانی در اعتراض به انتقال این واحدها از فارس به وزیر نفت نوشتیم که وزیر اعلام کرد که اگر شما سرمایه‌گذاری پیدا کنید که حاضر باشد کل پروژه را در فارس اجرا کند، من جدا از این خوراک، به قرارگاه خوراک اتان می‌دهم و شما از محل خوراک تحویلی پالایشگاه پارسیان این مجموعه را در فارس اجرا کنید.

تلاش‌های ما برای یافتن سرمایه‌گذار جدید منجر به نتیجه نشد و سرمایه‌گذاران بعدی هم پذیرش سرمایه‌گذاری را منوط به اجرای واحد اتیلن در عسلویه و واحدهای پلی‌اتیلن در فارس کردند.با توجه به انتقال یک واحد اتیلن از فارس به عسلویه، مشکل تخصیص ۳ واحد پلی‌اتیلن به چهار شهرستان فیروزآباد، جهرم، فسا و داراب وجود داشت.علاوه بر این مشکل، سرمایه‌گذار اعلام کرد که به علت عدم امکان تأمین آب و نشست زمین حاضر به احداث هیچ‌کدام از واحدهای پلی‌اتیلن در فسا و داراب نیست و به‌جای آن تعدادی واحد پتروشیمی پایین‌دستی که دو برابر هر واحد پلی‌اتیلن اشتغال ایجاد کند، در هرکدام از شهرستان‌های فسا و داراب احداث می‌کند.

چون امتناع سرمایه‌گذار از اجرای واحدهای پلی‌اتیلن در فسا و داراب و اعلام آمادگی برای اجرای دو واحد در جهرم و فیروزآباد (هرکدام یک واحد پلی‌اتیلن) نوعی تبعیض بین شهرستان‌ها بود و برای نمایندگان شهرستان‌های فسا و داراب ایجاد مشکل می‌کرد و اعتراض‌های مردمی به دنبال داشت، این پروژه همچنان بلاتکلیف ماند. درعین‌حالی که استفاده از منابع ارزی صندوق توسط قرارگاه با درخواست نمایندگان و استانداری متوقف‌شده، واحد اتیلن این خط با استفاده از منابع داخلی قرارگاه با انتقال از فیروزاباد، در عسلویه در حال احداث است.

عدم اجرای این پروژه ها چه معضلاتی به دنبال خواهد داشت؟
 در مواردی که مجوز های لازم برای اجرای هر پروژه گرفته می شود اما پروژه ها به اجرا نمی رسد خود موجب بی اعتمادی مردم خواهد شد چرا که مردم گاهی در جریان کمبود منابع مالی دولت و علت تاخیر این پروژه ها نبوده و در برخی مواقع هم توجهی ندارند، آنها فقط می بینند که این پروژه ها از سال ها پیش بر زمین مانده و هنوز راه به جایی نبرده است.بنابراین ضروریست که مسئولین استانی همه با هم این مسائل و مشکلات این پروژه را بررسی کنند تا توسعه اقتصادی استان را به همراه داشته باشد.
از طرفی اصرار برخی ها بر طر ح هایی که جنبه اجرایی ندارد تنها موجب از دست رفتن  زمان می شود و استان فارس را از دیگر استان ها به لحاظ اقتصادی و مالی عقب می راند.

با توجه به این‌که احداث پتروشیمی‌های خط اتیلن مرکز (یک واحد اتیلن و سه واحد پلی‌اتیلن) از اولویت‌های انجمن حمایت از توسعه فارس بوده و هست، من معتقدم که باید هرچه زودتر مسائل را در استان حل و فصل کنیم چرا که موقعیت و زمان از دست می رود و با سهل انگاری و بی توجهی ممکن است که 11 سال دیگر بر این سال ها اضافه شود.
دکتر قادری:دولت از نظر فنی و تکنولوژی کمک رسان باشد/ تعداد زیادی از واحدهای تولیدی ما وارد بورس نشده است/استان رها شده،همانطور که در زمینه های فرهنگی و سیاسی متولی نداشته،در حوزه اقتصادی هم بزرگانی ندارد؛با این رویه بازار بورس تاثیری نخواهد داشتفتحی: سود 130 سال آینده سهام عدالت، قیمت فعلی آن است
چه راهکاری برای برون‌رفت از این بلاتکلیفی پیشنهادشده است؟
در حال حاضر دیگر چیزی به نام پروژه دولتی وجود ندارد، این موارد جزو سرمایه گذاری های غیر دولتی و خصوصی می باشد که با ایجاد سرمایه و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران می توان نظر آن ها را جلب نمود.در جلسات متعددی که در هیئت اجرایی انجمن حمایت از توسعه فارس، در کمیته نفت و گاز این انجمن و هیئت امناء انجمن و جلسات مشترکی که با استاندار فعلی، امام‌جمعه شیراز، نمایندگان شهرستان‌های محل اجرای پروژه‌های خط اتیلن مرکز و قرارگاه خاتم‌الانبیاء داشتیم، پیشنهادهای جدیدی را مطرح کردیم که می‌تواند استان را از این بلاتکلیفی رها کرده و منجر به اجرای حداقل ۳ واحد پلی‌اتیلن و تعدادی واحد پتروشیمی پایین‌دستی در فارس شود.

علاوه بر آن جلساتی بین فرمانده قرارگاه، استاندار و نمایندگان برگزار شد و قرار بر این شد که برای حل مشکل پیشنهاد‌هایی ارائه شود. پیشنهاد این بود که نمایندگان و مسؤولین فارس به اجرای واحد اتیلن در عسلویه رضایت دهند مشروط به این‌که ۳ واحد پلی‌اتیلن و تعدادی واحد پایین‌دستی در فارس احداث شود.در این راستا پیشنهاد شد که از مجموع یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار منابع صندوق توسعه ملی که به پروژه اختصاص داده شده، مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار آن کسر و به هر ۴ شهرستان از این محل مبلغ ۷۵ میلیون دلار اختصاص داده شود.
سرمایه‌گذار هم از منابع خودش برای هر شهرستان ۲۵ میلیون دلار اختصاص دهد. وزارت نفت هم که مجوز انتقال واحد اتیلن به عسلویه را داده است برای هر شهرستان ۵۰ میلیون دلار توسط خودش و یا واحدهای وابسته به خود، سرمایه‌گذاری کند.
به‌این‌ترتیب در هر شهرستان امکان اجرای تعدادی واحد پتروشیمی پایین‌دستی با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون دلاری و درمجموع ۴ شهرستان ۶۰۰ میلیون دلاری فراهم می شود.

علاوه بر این‌ها با امکان اختصاص اشتغال۳ واحد پلی‌اتیلن به مردم این ۴ شهرستان، محل احداث این ۳ واحد باید یکجا در نقطه‌ای دریکی از ۴ شهرستان و یا خارج از آن‌ها انتخاب شود. چون امکان تأمین آب این ۳ واحد پلی‌اتیلن یک معضل است، محل اجرا باید درجایی انتخاب شود که امکان تأمین حداقل ۱۲ میلیون مترمکعب آب در سال فراهم باشد.
درصورتی‌که نمایندگان ۴ شهرستان در انتخاب محل ۳ واحد پلی‌اتیلن در یک نقطه واقع دریکی از این ۴ شهرستان به جمع‌بندی نرسند، محل اجرا در نقطه‌ای خارج از ۴ شهرستان در نظر گرفته می‌شود تا بین این نماینده‌ها محل اختلاف نباشد.

برای اجرای این مدل تا چه حد اجماع درون استانی وجود دارد و چه هماهنگی‌های برون‌استانی باید انجام شود؟
استانداری، انجمن حمایت از توسعه استان، قرارگاه خاتم‌الانبیاء و سرمایه‌گذاران بالقوه دیگری که حاضر به مشارکت در طرح هستند، در اجرای این مدل اجماع دارند. با صحبت‌های مقدماتی و جلساتی که خدمت آیت‌الله دژکام داشتیم، به نظر می‌رسد که ایشان هم از این مدل دفاع خواهند کرد.
در جلساتی که با نمایندگان شهرستان‌های محل اجرای خط داشتیم اکثریت آن‌ها به اجرای این مدل رضایت دادند.
چون مهلت استفاده از منابع ارزی صندوق سپری‌شده و با اجرای این مدل باید بخشی از منابع طرح به واحدهای پتروشیمی پایین‌دستی در ۴ شهرستان منتقل شود، نیاز به جلب رضایت هیئت عامل صندوق توسعه ملی نیز هست.نظر مساعد وزیر نفت هم باید در این تغییرات گرفته شود. وزارت نفت قبلاً باید ۲۵۰ میلیون دلار برای اجرای خطوط اتان و اتیلن هزینه می‌کرد که در مدل فعلی باید ۲۰۰ میلیون دلار در اجرای واحدهای پایین‌دستی و مقداری هم در اجرای خط اتیلن هزینه کند.به نظر می‌رسد اگر در استان بر اجرای این مدل توافق شود، جلب رضایت هیئت عامل صندوق توسعه ملی و وزیر نفت کار مشکلی نباشد.

چه اولویتی برای انتخاب محل اجرای ۳ واحد پلی‌اتیلن وجود دارد؟
در جلساتی که در هیئت اجرایی انجمن داشتیم و یا اظهارنظرهایی که استاندار داشتند و یا نقطه‌نظرهایی که آیت‌الله دژکام داشتند همه بر این موضوع اتفاق‌نظر دارند که هر چه واحدها به سمت بخش‌های میانی استان کشیده شود برای توسعه واحدهای پایین‌دستی وابسته به پلی‌اتیلن در فارس بهتر است.

محل اجرا تابع نظرات نمایندگان است. البته محل باید در جایی انتخاب شود که امکان تأمین آب در آن محل وجود داشته باشد و ازنظر اقتصادی برای سرمایه‌گذار توجیه داشته باشد. علاوه بر این نمایندگان هم باید بتوانند وزیر نفت را برای تأمین هزینه خط انتقال اتیلن به‌جز ۲۰۰ میلیون دلاری که وزارت نفت برای سرمایه‌گذاری در واحدهای پایین‌دستی در چهار شهرستان هزینه می‌کند، مجاب نمایند.
سال‌ها از تعریف پروژه‌های خط اتیلن مرکز گذشته و اقدام خاصی انجام‌نشده است. پیشنهاد ارائه‌شده توسط انجمن حمایت از توسعه فارس می‌تواند گره اجرای این واحدها را باز می کند. همانگونه که اعضای محترم هیات اجرایی انجمن حمایت از توسعه فارس یعنی اقایان مهندس نوذری، مهندس رضا زاده، مهندس معافیان، مهندس اسلامی، مهندس نجابت، بهیار سلیمانی و اینجانب وقت زیادی برای تعیین تکلیف این پروژه گذاشته ایم، ضرورت دارد استاندار محترم، نماینده محترم ولی‌فقیه در استان و نمایندگان محترم این ۴ شهرستان و مجمع محترم نمایندگان فارس نیز برای ایجاد وحدت و اجماع بر مدل اجرای پروژه وقت بیشتری بگذارند تا در اسرع وقت احداث این واحدها شروع و از اشتغال، درآمد و مالیات آن بخشی از مشکلات استان حل شود.

در همین رابطه خبرنگار"شیرازه" به سراغ نماینده یکی از شهرهای درگیر این ماجرا رفت تا دلیل به تعویق افتادن این پروژه را جویا شود. در ادامه صحبت های این نماینده مجلس از نظرتان می گذرد.

معضل بیکاری جوانان و نبود درآمد در این شهرستان ها
«دکتر حجت اله فیروزی»، نماینده مردم شهرستان فسا در مجلس شورای اسلامی در گفت  و گو با خبرنگار "ما"، با تاکید بر این که طرح پتروشیمی ها در استان فارس کاملا توجیه اقتصادی دارد،گفت: «خط اتیلن مرکزی» که چهار شهرستان فسا،جهرم،داراب و فیروز آباد را در برگرفته جزئی از این پروژه بوده که قریب به ۳۰۰ کیلومتر عملیات انتقال گازدارد،این در مقایسه با «خط اتیلن غرب» که حدود ۱۰۰۰ کیلومتر گاز منتقل شده، کاملا اقتصادی است.

 وی افزود: متاسفانه ایجاد شک و شبهه در ادامه و اجرای این پروژه توسط افراد خاصی انجام می شود این در حالیست که این طرح پشتوانه کارشناسی داشته و حتما توجیه اقتصادی دارد.
این عضو مجمع نمایندگان استان فارس با بیان این که عدم اجرای طرح تبعات جبران ناپذیری به دنبال دارد،گفت:هزاران نفر از مردم شهرستان های فسا،جهرم،داراب و فیروز آباد سهام این پتروشیمی ها را خریداری نموده و به اجرای آن دل بسته اند. از این رو عدم اجرای طرح یا انتقال آن تبعات اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی در منطقه را به دنبال خواهد داشت.

وی به مخالفت در انتقال این طرح تاکید کرد و افزود: اگر طرح اقتصادی نبوده، چرا مردم را به خرید سهام شرکت های مذکور امیدوار کرده اند؟ بنده مخالف انتقال این طرح از شهرستان فسا به سایر نقاط استان فارس و کشور می باشم. این طرح با هدف توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار با کارشناسی دولت وقت اجرا شده و ضروریست که هر چه سریع تر جهت رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی این منطقه تکمیل شود.

نماینده مردم شهرستان فسا در مجلس شورای اسلامی توضیح داد:شهرستان فسا به دلیل مواجهه با دو دهه خشکسالی آسیب جدی دیده و مردم را متحمل مشکلات عدیده ای کرده است، به همین خاطر اجرای این طرح تاحدودی از مشکلات و محرومیت ها در این منطقه را کم می کند.
وی در ادامه گفت:طرح پتروشیمی ها از چند منظر دارای اهمیت خاصی می باشد که باید  مورد توجه قرار بگیرد.اجرای این طرح ها که از سال ها پیش تصویب شده با تحقیق و بررسی انجام گرفته و با توجه به قابلیت های عظیم و گسترده ای که داشته با نام «خط اتلین مرکز» چند پتروشیمی را در بر گرفته و در چهار شهرستان فارس با فواصل طولانی مدت دولت در دستور کار قرار گرفته است.

نماینده مردم شهرستان فسا در مجلس شورای اسلامی گفت:این طرح با این وسعت و با این همه هزینه بدون هدف و برنامه ریزی صورت نگرفته است. باید در نظر داشت که پیشرفت فیزیکی این طرح ها بالای 12 درصد می باشد که برای آن جمعا بیش از 300میلیارد تومان هزینه شده است.
وی ادامه داد: تهیه و تامین زمین،امتیاز آب، برق و گاز  در اجرای این پروژه ها انجام شده و  برای همین هم عملیات اجرایی آن شروع شده و در حقیقت انجام پروژه به نوعی تایید شده است.
دکتر فیروزی بابیان این که دولت جدید بر این باور است که پتروشیمی های استان فارس توجیه اقتصادی ندارد،گفت: این طرح در دولت قبل تایید و برای آن سرمایه گذاری شده،مگر می شود که بدون توجیه اقتصادی برای آن برنامه ریزی کرد؟
نماینده مردم شهرستان فسا در مجلس شورای اسلامی:طرح ایجاد پتروشیمی در شهرستان های فسا،جهرم،داراب و فیروز آباد کاملا اقتصادی می باشد/ این طرح ها ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بالغ بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است
پتروشیمی های استان هزینه سنگین بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومانی خرج روی دست دولت گذاشته و از طرفی مردم نیز با سرمایه گذاری و چشم انتطاری در اجرای این طرح سهام خریداری کرده اند. از مردم شهرستان های یاد شده پذیره‌نویسی شده و آن ها نیز سهام خریده اند، لذا بدون جلب نظر و حمایت آن ها  تصمیم گیری برای انتقال پتروشیمی ها خارج از انصاف می باشد.از همین رو  انتظار می رود که این پروژه به اجرا و  به سرانجام برسد.

لزوم پاسخگویی مسئولین در دولت قبل و بعد
وی توضیح داد:در این رابطه یا مسئولان در دولت قبل باید پاسخگو باشند یا این که تکلیف این شهرستان ها و مردم برای سرمایه گذاری و سهام های خریداری شده مشخص شود. انتخاب شهرستان‌های ذکر شده به دلیل موقعیت استراتژیکی که داشته و دسترسی به بنادر مهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در صورت بی توجهی این موقعیت از دست می‌رود چرا که این بنادر صادراتی موجب می شود که حجم عظیمی از بیکاری از میان برود و برای تعداد زیادی از جوانان و اشتغال زایی ایجاد شود.چگونه می توان پاسخ سهامداران پتروشیمی‌ها را داد، مسئولین قدیم و جدید برای آن ها چه جوابی دارند؟

ماهی های تازه ای که برخی ها از آب گل آلود می گیرند
نماینده مردم شهرستان فسا در مجلس شورای اسلامی افزود:در دو سال گذشته در مجلس مطرح شده که این پتروشیمی ها به دیگر مکان‌ها یا شهرستان ها انتقال داده شود، در این میان عده ای نیز از آب گل آلود ماهی گرفته و به این طرح دامن زده اند که این طرح ها توجیه اقتصادی ندارد اما در واقع با توجه به نظرات کارشناسی در هیئت دولت در سال های گذشته طرح پتروشیمی ها قابلیت اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی در بر دارد که می‌طلبد مسئولین امر نگاه ویژه ای داشته و این مهم را در نظر داشته باشند.چراکه محصولات زیادی از این خط در سطح کشور یعنی از عسلویه تا ارومیه بارگیری می‌شود.
نماینده مردم شهرستان فسا در مجلس شورای اسلامی:طرح ایجاد پتروشیمی در شهرستان های فسا،جهرم،داراب و فیروز آباد کاملا اقتصادی می باشد/ این طرح ها ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بالغ بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است
بار و تبعات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی بر دوش این استان ها
دکتر فیروی بیان کرد: عدم اجرای این طرح تبعات امنیتی دارد، هنوز مردم چشم انتظارند که این طرح به اجرا برسد،قطعاً عدم اجرای آن عواقب ناخوشایند را به دنبال خواهد داشت. چطور یک خط تولید با مسافت کمتر اقتصادی بوده اما وسعت 300 کیلومتر توجیه اقتصادی ندارد، چرا عده ای در صدد هستند که جلوی پیشرفت را بگیرند؟. به صراحت عنوان می کنم که بنده به طور اساسی با عدم راه اندازی این پروژه یا انتقال آن مخالف هستم.

این مقام مسئول با بیان این که تاکید ما بر این می باشد که این موضوع در دست بررسی بیشتری قرار بگیرد و حتی مقامات قضایی به رفع این مسئله ورود کنند تا شبهات برطرف شود، ادامه داد:ضروریست که مسئولین شهرستان ها در این زمینه ورود پیدا کند و از حق مسلم خود دفاع نمایند. چرا که شهروندان هر شهرستان امیدوار هستند که روزی فرزندانشان در این پروژه ها برای انجام کارهای اقتصادی به کار گرفته شوند و از خیل عظیم بیکاران در این منطقه کاسته شود.

نماینده مردم شهرستان فسا در مجلس شورای اسلامی در پایان به قابلیت های شهرستان فسا اشاره کرد و گفت:این شهرستان با قابلیت های کشاورزی بالایی بوده که متاسفانه به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای مواجه  می باشد. معضلی که موجبات نگرانی و تشویش را در مردم این شهرستان رقم زده و لازم می باشد که مسئولین امر به این مسئله و رفع مشکلات اقتصادی در این شهرستان توجه داشته باشند ما انتظار داریم که برای برطرف شدن این مشکلات هرچه سریع تر این پروژه راه اندازی و آن را به اجرا درآوریم.



انتهای متن/


برچسب ها: فیروزی ، پتروشیمی ، فارس
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
0
در کازرون و ممسنی هم هست
حتی سهام کازرون در بورس هم عرضه شده
ارش
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
0
خدمت جناب دکتر قادری نماینده محترم سلام علیکم. لطفا فکری هم بحال مدیران کل غیر بومی استان بکنید که در حق فرزندان این استان ظلم میکنن و هر چه نیرو میگیرن از فامیل و استان محل سکونت خودشان هست و در اقدامی بدتر بجای استفاده از ظرفیت بچه های مظلوم این استان پسهای موجود در ادارات رو نیز یا به فامیل و دوستان خود که نیز عمدا هم استانی با خودشان هست می دهند.
ارش
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
0
خدمت جناب دکتر قادری نماینده محترم سلام علیکم. لطفا فکری هم بحال مدیران کل غیر بومی استان بکنید که در حق فرزندان این استان ظلم میکنن و هر چه نیرو میگیرن از فامیل و استان محل سکونت خودشان هست و در اقدامی بدتر بجای استفاده از ظرفیت بچه های مظلوم این استان پسهای موجود در ادارات رو نیز یا به فامیل و دوستان خود که نیز عمدا هم استانی با خودشان هست می دهند.