کد خبر: ۱۴۰۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس مطرح کرد؛

برگزاری مراسم مذهبی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی

رضایی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینکه باید مراسم‌های مذهبی را به محلی بازگرداند که از آن فاصله گرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: مسجد محل نماز و نیایش و توسل و دعا ومراسم‌هایی نظیر جشن‌ها و عزاداری‌های مذهبی است، می‌توان با اعمال و رعایت دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی، این مراسم را برگزار کرد.

به گزارش شیرازه،حجت الاسلام محمد رضایی شنبه ١١ مرداد در نشست خبری که به مناسبت چهل سالگی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، در ابتدا با طرح این پرسش که نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در حاکمیت دینی و شکل گیری اسلامی چیست و چه ماموریت هایی به این شورا واگذار شده و ضرورت تشکیل و ادامه کار این شورا در چه حدی است؟عنوان کرد: لازم است گوشه ای از اقداماتی که در چهل و دو سال گذشته صورت گرفته منعکس شود.

رضایی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی زمانی که به پیروزی رسید و تاسیس شد زمان جنگ سرد بود،گفت: در آن زمان دنیا به این نتیجه رسیده بود که برای به دست گرفتن وضعیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی یک جامعه باید از جنگ سرد و حربه تبلیغات استفاده کند به همین دلیل هم وضعیت جهان اسلام بسیار بحرانی بود.

 وی افزود: جامعه‌ای که تحت نفوذ فرهنگی استکبار و استعمار بود و ضرر می‌کرد، جوامع اسلامی بود چراکه صهیونیست‌ها که دارای قدرت بسیار بالایی در جنگ سرد یا همان جنگ نرم بودند توانستند با همکاری برخی قدرت های منطقه جای پای خود را در خاورمیانه محکم کنند و به عنوان یک استحاله فرهنگی در منطقه حضور داشته باشد در چنین شرایطی هم سیستم غرب و سرمایه داری و هم سیستم سوسیالیستی یعنی شرق نه تنها در برابر شرایطی که در خاورمیانه به وجود آمده بود سکوت می کردند بلکه حامی این تفکر و حرکت هم بودند.

او در ادامه به موقعیت حساس ایران در منطقه اشاره کرد و ابراز داشت: ایران به لحاظ جغرافیایی در یک منطقه بسیار حساس و استراتژیک قرار دارد که همه دنیا نیازمند عبور از این منطقه یا نیازمند استفاده از منابع آن هستند، از طرفی نیز انقلاب اسلامی زمانی تشکیل شد که حربه تبلیغاتی دشمن بر علیه ایران به اوج خود رسیده بود تا جایی که شک و تردید در اذهان افراد و جریان‌هایی که پایه اصلی انقلاب بودند ایجاد می کرد، بر همین اساس باید نهادی تشکیل می‌شد که در برابر جنگ سرد آنان مقابله به مثل کند و بتواند جوابگوی تهدیدها،تحلیل‌ها، تبیین‌ها و حربه های فرهنگی آنها باشد.

 رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس در ادامه تصریح کرد: نیاز بود انقلابی نو پا نهادی نو پا داشته باشد یعنی باید بر اساس اعتقاداتی که انقلاب بر اساس آن شکل گرفته بود و بر اساس ماموریت های انقلاب در سطح کلان جریان و نهادهایی ساماندهی شود و از آنجا که اساس انقلاب، مسائل فرهنگی بود لذا برای اینکه هویت فرهنگی آن هم حفظ شود باید شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تاسیس می‌شد که از ابتدا وظیفه این شورا معرفی و شناسایی چهره‌های خارج از انقلاب بود که پس از آن جنگ تحمیلی به وجود آمد.

رضایی با بیان اینکه به‌رغم توطئه‌های خارجی و نااهلان داخلی، اقدامات خوبی طی چهل سال گذشته انجام شده و نباید آنها را نادیده گرفت،اضافه کرد:باید ببینیم به لحاظ فرهنگی، امروز وضعیت تاثیرپذیری دنیا از این انقلاب تا چه میزان است چرا که به‌رغم همه مشکلاتی که امروز شاهدیم و افرادی که هیچ تعهدی به انقلاب ندارند اما می‌بینیم که انقلاب اسلامی چه خدماتی در بحث محرومیت زدایی و مناطق آسیب پذیر و روستاها ارائه کرده است.

وی افزود: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در هشت سال دفاع مقدس با پشتیبانی  از جبهه‌ها و ایجاد جریان حماسی در سطح جامعه و بسیج کردن مردم و جوانان برای حضور در جنگ خدمات بسیاری ارائه کرد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس اضافه کرد: مهمتر از همه اینها یادآوری ایام‌الله و روزهای ارزشمندی بود که در پیروزی و تداوم انقلاب هر کدام نقطه عطفی محسوب می‌شوند.

رضایی با اشاره به وجود 6 ستاد ثابت ذیل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، گفت: ستاد دهه فجر، انتفاضه و قدس، ١٣ آبان، بصیرت و افشای حقوق بشر آمریکایی و ستاد ارتحال حضرت امام (ره)از جمله این ستادهاست.

وی در بخش دیگر ی از سخنان خود به برگزاری مراسم مذهبی توسط این شورا اشاره کرد و ابراز داشت: سازماندهی، نظارت و هماهنگی برگزاری مراسم‌های دینی و ملی و مذهبی بر عهده این شورا گذاشته شده است.

رضایی افزود: در بعضی از مناسبت‌های مذهبی متاسفانه بار اصلی مراسم بر زمین می‌ماند،به همین خاطر ده سال پیش در اساسنامه‌ای که مورد بازبینی قرار گرفت دو ماموریت به ماموریت‌های این شورا اضافه شده که یکی موضوع نیمه شعبان و دیگری برگزاری تجمع نماز عید فطر است.

او با بیان اینکه باید مراسم‌های مذهبی را به محلی بازگرداند که از آن فاصله گرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: مسجد محل نماز و نیایش و توسل و دعا و مراسم‌هایی نظیر جشن‌ها و عزاداری‌های مذهبی است، می‌توان با اعمال و رعایت دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی، این مراسم را برگزار کرد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس با تاکید  بر اینکه در برگزاری مراسم‌های ملی و مذهبی یک سیاست کلی داریم و آن هم مردمی برگزار شدن آنهاست، ابراز کرد: مقام معظم رهبری هم در این مورد تاکید داشتند، در زمان عادی اگر سازمان‌ها نباشند، مردم عزاداری را انجام می‌دهند.

رضایی در پایان با بیان اینکه اهمیت موضوع برگزاری دهه محرم بر کسی پوشیده نیست و فقه ما هم معتقد است که حفظ جان از واجبات است،تصریح کرد: امروز در زمان بحران باید مدیریت شکل گیرد و با رعایت فاصله در مساجد و حسینیه‌ها عزاداری را انجام دهیم البته شاید بتوان برنامه‌های دیگری هم تنظیم کرد که حتی خروجی آن تاثیرگذارتر باشد، حفظ جان واجب است و عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع)هم ضروری است پس باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود تا مشکلی پیش نیاید./

انتهای پیام/

نظرات بینندگان