کد خبر: ۱۴۰۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
امام جمعه خاوران:

اگر مسئله اشتغال برای جوانان دیده شود یقینا بخشی از وقت خود را صرف فعالیت در نماز جمعه خواهند کرد/ 120 سال قبل از انقلاب، در شهر خاوران نماز جمعه برگزار می شده است

حجت الاسلام سید علی صحراییان امام جمعه شهر خاوران با حضور در دفتر شیرازه پیرامون اهمیت نماز جمعه سخن گفت.
حجت الاسلام سید علی صحراییان امام جمعه شهر خاوران در گفتگو با خبرنگار شیرازه، در خصوص اقامه اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اظهار داشت: امام خمینی(ره) بر اساس شئونات ولی فقیه که یکی از آن انتصاب امام جمعه است، اولین انتصاب امام جمعه را در سال 1359 انجام دادند و اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رقم زدند.
وی با اشاره سابقه اقامه نماز جمعه در شهر خاوران گفت: بخش خاوران از توابع شهرستان خفر، یکی از شهر هایی مهمی است که انقلابیون قبل از انقلاب جمهوری اسلامی ایران در آن فعالیت داشتند. قبل ازانقلاب با همه محدودیت های اعمال شده توسط شاهان پهلوی اما شیوه انقلابی گری نیزکماکان وجود داشته است.
اگر مسئله اشتغال برای جوانان دیده شود یقینا بخشی از وقت خود را صرف فعالیت در نماز جمعه خواهند کرد/ 120 سال قبل از انقلاب، در شهر خاوران نماز جمعه برگزار می شده است
حجت الاسلام صحراییان تصریح کرد: قبل از انقلاب در استان فارس تنها 3 شهر بودند که اقامه نماز جمعه می کردند که خاوران یکی از این شهرها بوده و سید عبدالحسین نجفی لاری حدود 300 سال قبل در جهرم و لار اقامه نماز جمعه داشته اند. مقام معظم رهبری نیز در دیدار با مردم فارس به این نکته اشاره کرده اند.
امام جمعه خاوران ضمن عنوان اینکه در شهر خاوران 120 سال قبل از انقلاب نماز جمعه برقرار شده بود ابراز داشت: اما رژیم پهلوی این نماز را تعطیل کرد ولی از اول انقلاب 5 ماه پس از حکم امام جمعه تهران، حکم امامت جمعه به آیت الله هاشمی امام جمعه فقید خاوران از سمت امام (ره) تنفیذ شد. حضرت امام خمینی (ره) قبلا هر شهر یا بخشی را که مشتاق بر اقامه نماز جمعه می دیدند، برای امام جمعه آن شهر حکم صادر می کردند. 
وی خاطر نشان کرد: واگذاری اختیارات از سوی امام به آیت الله هاشمی (ره) نشان از اهمیت ویژه مردم به برگزاری نماز جمعه و احترام به علمایی که از زمان قبل راه هدایت را برای مردم بعد ازغیبت کبری امام زمان (عج) پیشه کردند، بوده است.
امام جمعه خاوران ضمن تاکید بر اینکه کسی که سکان دار نماز جمعه بوده از شئونات ولی فقیه است و غیر از امام جماعت است بیان کرد: یکی از توجهات ویژه دین به خصوصیات امام جمعه این است که رویه مردم داری داشته باشد. اگر امام جمعه خود را از مردم و مردم را از خود قطعا حضور و ارتباط مردم به ویژه جوان ها رونق خواهد داشت. در زمان پیامبر (ص)، ایشان به میان جوان ها می رفتند و آن ها را به نماز جمعه دعوت می کردند. اگر گره ای در زندگی مردم وجود داشت ایشان حل می نمود.
حجت الاسلام صحراییان با اشاره بر فعالیت های عمرانی نمازجمعه خاوران گفت: در شهر خاوران تمامی زیر ساخت های نماز جمعه اعم از دفتر امام جمعه و ستاد، مصلای نماز جمعه، منزل امام جمعه وجود دارد. در ستاد نماز جمعه خاوران 5 معاونت تشکیل شده که جوان ها عهده دار آن هستند. با تشکیل ستاد خواهران نیزارتباط گیری بانوان با نماز جمعه به صورت مطلوب شده است. 
خطیب نماز جمعه خاوران تاکید کرد: در این ستاد برای اولین بار به جوانانی که ازدواج اسلامی داشته اند هدیه اهدا شد که در همان سال ستاد خاوران به عنوان ستاد نمونه استانی شناخته شد. در دو نوبت نیز با تلاش کادر ستاد توانسته ایم مقام ستاد نمونه کشوری را نیز کسب کنیم. روابط عمومی ستاد خاوران فعال شد و انتشار مطالب و فعالیت ها در فضای مجازی توانست عملکرد خوبی را نشان بدهد.
به گفته حجت الاسلام صحراییان کارها باید بومی سنجی شود و تاکنون به اندازه ای که در توان بوده فعالیت های خوبی در این ستاد شکل گرفته است. 
وی با تشریح فعالیت های اجتماعی ستاد نماز جمعه خاوران اظهار داشت: اخیرا در راستای مواسات و همدلی به افرادی که به دلیل شیوع بیماری کرونا دچار مشکل شده بودند بسته غذایی و فرهنگی اهدا شد. در طول سال به کسانی که دارای معلولیت یا بیماری خاص هستند که مانع شرکت آن ها در نماز جمعه می شود، با اهدا جوایز سرکشی شده است.
حجت الاسلام صحراییان در خصوص چگونگی جذب افراد به فعالیت های نماز جمعه اظهار داشت: برای جذب جوان ها ابتدا باید به آن ها ارزش و بها داد سپس متناسب با ظرفیت شان پس از کسب تجربه در کنار دیگران، مسئولیت سپرد.
امام جمعه خاوران با اشاره به فشار اقتصادی بر خانواده ها خاطر نشان کرد: امروزه با توجه به وضعیت کشور و به خطر افتادن مسئله اقتصادی نباید انتظار داشته باشیم که استقبال مردم به خصوص جوانان در نماز جمعه پرشور باشد. نمی توان به خانواده گفت شما چیزی نخورید تا من به نماز جمعه بروم! اگر مسئله اشتغال برای جوانان دیده شود یقینا بخشی از وقت خود را صرف فعالیت در نماز جمعه خواهند کرد.
وی ضمن عنوان اینکه همیشه محرومین و مستضعفین مشتاق به دین بوده اند گفت: پس باید یک برنامه ریزی مطلوبی برای این قشر صورت گیرد. در شهر خاوران به دنبال ثبت شهرک صنعتی نیز هستیم تا مسئله شغل نیز حل شود.
امام جمعه خاوران در بحث کار رسانه ها تاکید کرد: بعضا چشم مخاطبین خبر ها را می بیند اما باید کاری صورت گیرد که مخاطب با قلب خودش خبر ها را بخواند. کار خبر باید به گونه ای جلوه داده شود که باعث تحریف دشمنان و سو برداشت ها نشود. در روز های قبل شاهد سو استفاده برخی از رسانه ها و تقطیع کلام امام جمعه شیراز بوده ایم. در حرف هایی که زده می شود دقت کنید که جمله بندی ها رعایت شود. داوری شنونده برای جامعه و گوینده خیلی کارساز است، ممکن است باعث ریختن آبروی فردی شود.
وی در پایان درباره چشم انداز فعالیت ها گفت: چشم انداز فعالیت ستاد نماز جمعه شهر خاوران بستگی به آینده کشور دارد و در هر برهه ای از زمان کار متفاوت صورت می گیرد. 
من تشکر می کنم از شما که این نوع گفتگوهای صمیمی را هم با مسئولان استانی و هم ائمه جمعه انجام می دهید.
انتهای پیام/


نظرات بینندگان