کد خبر: ۱۴۰۸۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۷ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
در جلسه مشارکت های مردمی و کمک های مومنانه مطرح شد؛

ضرورت توجه به کادر درمانی آسیب دیده در جریان کرونا در کمک های مومنانه/توزیع ۱۵۰ هزار بسته معیشتی در قالب سه کالای اساسی مرغ، برنج و روغن بین خانواده های تحت پوشش کمیته امداد

استاندارفارس تاکید کرد: مرحله دوم کمک مومنانه با استفاده از تجربیات قبل باید به شکل مطلوب صورت گیرد.
به گزارش شیرازه، عنایت اله رحیمی ظهر امروز یکشنبه 12مرداد در جلسه مشارکت های مردمی و کمک های مومنانه با بیان اینکه مرحله اول کمک مومنانه و موسوات و همدلی در استان به شکل مطلوبی برگزار شد،گفت: باید با استفاده از تجربیات به دست آمده مرحله دوم این کمک ها را به بهترین نحو ممکن برگزار کنیم.

رحیمی با بیان اینکه برای حفظ جان هم نوعان باید از مال و اموال گذشت، افزود: این موضوعات هم تکلیف دینی  و هم از آموزه های فرهنگی ما محسوب می شود، زیرا همواره ایرانیان به عنوان افراد نوع دوست که در تنگناها به کمک هم می آیند شناخته می شوند.

وی با اشاره به این که نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و ستاد اجرای فرمان امام(ره) اقدامات خوبی را در مرحله اول کمک های مومنانه صورت داده اند، ابراز داشت: بایستی در ادامه کار ، همه قرارگاه ها برنامه های خود را به صورت مدون ارائه داده و مانند ید واحد عمل کنند.

استاندارفارس ادامه داد: نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز به عنوان نماینده روحانی عالی ترین مقام مذهبی و رسمی کشور در فارس رهنمودها و ارشادات لازم را ارائه خواهند داد و همه دست اندرکاران کمک های مومنانه و مواسات و همدلی از این راهنمایی ها بهره لازم را خواهند برد.

رحیمی همچنین افزود: در مرحله اول کمک مومنانه وظیفه اجرایی، بیشتر بر عهده سپاه و بسیبج قرار گرفت که جمع آوری، سازماندهی و رساندن کمک ها به دست نیازمندان را بر عهده داشتند و انتظار می رود با استفاده از شناخت خوبی که ایجاد شده است برای رساندن کمک ها به صورت هدفمند به دست نیازمندان استفاده شود.

وی با اشاره به آسیب های وارده به کادر درمانی در جریان شیوع کرونا، خواستار توجه به ایشان در کمک های مومنانه شد و اظهارداشت: دولت علیرغم تنگناهای فراوان مالی، تلاش کرد به اقشار آسیب دیده از کرونا کمک هایی را ارائه دهد و از سیاست هایی مانند پرداخت بیمه بیکاری، ترمیم حقوق و ارائه تسهیلات برای مشاغل آسیب دیده در این راستا بهره گرفته است.

وی خواستار تشویق کارکنان دولت، صنایع بزرگ و معادن برای ارائه کمک های مالی به آسیب دیدگان از کرونا شد و اظهارداشت: علیرغم این که کارکنان دولت و صنایع هم از شیوع کرونا دچار مشکلاتی شده اند اما باید آن ها را تشویق کنیم که در ارائه کمک به نیازمندان مشارکت داشته باشند.

استاندارفارس با بیان این که ائمه جمعه و جماعات در مرحله اول کمک های مومنانه مشارکت خیلی خوبی داشتند و در شناسایی نیازمندان ، جمع آوری کمک ها و سایر پشتیبانی ها همراهی کردند، افزود: انتظار می رود روحانیون در مرحله دوم کمک های مومنانه نیز ورود جدی داشته باشند؛ زیرا هرچه بتوانیم در خود محلات و مناطق نیازهای آسیب دیدگان را پوشش دهیم اثرگذارتر است.

رحیمی در ادامه  تصریح کرد: اولویت اول نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی باید کمک رسانی به جامعه هدف تحت پوشش خودشان باشد و در مرحله بعد سایر افرادی که تحت پوشش نیستند را مورد توجه قرار دهند.

او با اشاره به مناسبت های مذهبی در روزهای جاری ، خواستار سازماندهی نذورات و کمک ها در قالب کمک های مومنانه و ارائه درب خانه نیازمندان شد و گفت: باید از ظرفیت موکب ها بهره بگیریم زیرا قبلا در مراسم اربعین این موکب های کمک های بسیار خوبی داشته اند و در جریان کمک های مومنانه نیز می توانند موثر باشند.

وی با تاکید بر این که فرمانداران و بخشداران نیز باید جلسه هماهنگی با دستگاه های حمایتی و سازمان های مردم نهاد را برگزار کنند، گفت: شهرداری ها در زمینه رسیدگی به نیازمندان و نظافت و ضدعفونی کردن شهر در ایام شیوع کرونا تلاش زیادی کردند و باید سعی کنند نیازمندان مرتبط با ادارات خود را نیز مورد توجه جدی قرار دهند.

استاندارفارس با تاکید بر این که فعالیت های جمعی و  تجمعات در مراکز قرمز و نارنجی ممنوع است و صرفا در مراکز عادی امکان برگزاری مراسم ها وجود دارد، گفت: هرگونه مراسم و تجمعی باید با رعایت دقیق دستورالعمل ها باید برگزار شود و در مناطق قرمز دستورالعمل ها باید تشدید شود.

رحیمی در پایان بر این نکته نیز تاکید کرد که دستگاه های اجرایی علاوه بر الزام کارمندان به استفاده از ماسک بهداشتی، باید از ارائه خدمات به ارباب رجوع در صورت عدم استفاده از ماسک خودداری کنند، گفت: استفاده از الزامات بهداشتی  قبلا به بازار ابلاغ شده و همچنان نیز باید مورد تاکید باشد، همچنین با توجه به عدم رعایت الزامات بهداشتی در برخی پمپ بنزین ها باید این موضوع مورد تاکید ویژه قرار گیرد.

نذورات باید به صورت خام و بسته‌بندی شده توزیع گردد

 معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار فارس نیز در ادامه این جلسه،گفت: در بحث کرونا  بانکها به رزمایش کمکهای مومنانه ورود کرده و حمایت‌های خوبی را انجام دادند،همچنین گروه‌های جهادی، سمن ها، هیات مذهبی، مردم، بسیج، سپاه، نیروی انتظامی و همه اقشار و گروه های مختلف ما را یاری رساندند که بتوانیم در این مسیر گام برداریم.

عبدالرضا قاسم پور افزود: خصوصاً بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم کمک به هموطنان در راستای رزمایش مواسات همدلی و بخشش،این کمکها در استان فارس نیز به خوبی صورت گرفت گر چه استان فارس از همان ابتدا به این حوزه ورود کرده بود اما پس از فرمایشات حضرت آقا  این حرکت به صورت منسجم تر و گسترده تر ادامه پیدا کرد.

قاسمپور با اشاره به اینکه ایام اعیاد قربان و غدیر و همچنین ماه های محرم و صفر فرصت خوبی است در راستای کمک‌های مومنانه به نیازمندان و کمک به اقشار ضعیف،ابراز داشت: با توجه به شرایط کرونایی می‌بایست نذورات به صورت خام و بسته‌بندی شده توزیع گردد همچنین لازم است فرهنگ سازی مناسبی در این راستا توسط رسانه‌های مختلف صورت گیرد.

 وی در ادامه تاکید کرد: همشهریان باید از پذیرایی در فضای بسته و به صورت مهمانی و سفره انداختن خودداری کنند و اگر بنا به ضرورت نیاز به پخت و پز شد باید در بسته های کاملاً بهداشتی بین مردم توزیع شود.

 قاسم پور همچنین به مسئله کنکور که دغدغه اصلی خانواده ها و دانش‌آموزان در این روزها است نیز اشاره کرد و گفت: کنکور با رعایت فاصله های اجتماعی و استفاده همه شرکت کنندگان از ماسک برگزار می شود و سازمان سنجش و مسئولان برگزاری کنکور باید پد الکلی در اختیار شرکت کنندگان قرار دهند و با رعایت پروتکل های کامل بهداشتی این آزمون برگزار شود.

یک میلیون و ۲۵۳ هزار و ۱۹۱ بسته به ارزش بیش از ۲۵۰ میلیون میلیارد تومان آماده و بین نیازمندان توزیع شد

معاون اجرایی سپاه فجر استان فارس نیز در ادامه با بیان اینکه در شرایط حساس کنونی یک رزمایش همدلی را در استان فارس شاهد بودیم،گفت: به نظر بنده استان فارس در این موضوع سرآمد همه استان‌ها بود.

  قاسم علی پور در ادامه به گوشه ای از اقدامات سپاه فجر استان اشاره کرد و افزود: در ابتدا کمیته شناسایی به سراغ افرادی رفت که تاکنون کسی سراغ آنها  نرفته بود و یا اشخاصی بودند که شأن و جایگاه بالاتری داشتند که بنا بر شرایط موجود، حمایتی از آنها نشده بود، به طور مثال کارخانه‌هایی بود که در بر اثر وضعیت بد اقتصادی برای تهیه هزینه های جاری اولیه هم دچار مشکل بودند که آنها را شناسایی و مورد حمایت قرار دادیم.

علیپور ادامه داد: کمیته هماهنگی و نظارت بر منابع هم که توسط اداره کل کمیته امداد استان سرپرستی می شود تشکیل و در توزیع عادلانه بسته ها به ما یاری رساند، همچنین نهادهای حمایتی و ائمه جمعه و جماعات، گروه‌های جهادی، خیرین، سمن های مردم نهاد بانک‌ها در این مسیر بسیار خوب ما را یاری کردند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این،کارخانجاتی هم بودند که با تمام امکانات پای کار آمده و ما را حمایت کردند.

به گفته علیپور هماهنگی با ستاد اجرایی فرمان امام و اتاق اصناف اوقاف، اداره ارشاد، آموزش و پرورش ستاد بازسازی موکب های اربعین هیات مذهبی توسط کمیته هماهنگی صورت گرفت همچنین 10 هزار بسته معیشتی نیز توسط موکب های اربعین اهدا شد.

او با اشاره به اینکه اساتید دانشگاه های شیراز هم داوطلبانه پای کار آمدند، ابراز داشت: این اساتید خواستار کمک به کودکان کار و کارگران دست فروش بودند.

معاون اجرایی سپاه فجر استان با تاکید بر اینکه تمام ارگان ها، سازمان های مردم نهاد و اقشار مختلف دولتی و مردمی در این رزمایش همدلی مارا یاری رساندند،تصریح کرد:جمعاً یک میلیون و ۲۵۳ هزار و ۱۹۱ بسته به ارزش بیش از ۲۵۰ میلیون میلیارد تومان
آماده شد که بعد از شناسایی بین نیازمندان توزیع کردیم

علیپور در پایان تصریح کرد: امیدواریم این دوره نیز قوی تر از دوره اول کار ادامه پیدا کند.

در روز عید قربان بیش از ۱۷ میلیارد تومان نذورات مردم  تحویل کمیته امداد فارس شد 

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه روز عرفه و در آستانه عید سعید قربان کلنگ زنی ۳۵۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی به صورت مشترک شکل گرفت، گفت: همچنین تفاهم‌نامه دو هزار سری جهیزیه کامل با سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور منعقد شد.

محمد بذرافشان افزود: در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر و تحت پوشش کمیته امداد با همراهی و همکاری سازمان ها، نهادها، بسیج، سپاه، بهزیستی و سازمان‌های مردم نهاد هم به افراد تحت پوشش و هم افراد نیازمند غیر تحت پوشش کمک هایی صورت گرفت.

 بذرافشان با اشاره به اینکه بیش از ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ویژه افراد غیر تحت پوشش توسط بنیاد مستضعفان کشور بین دستفروشان، حوزه حمل و نقل، سرطانی ها، کارگران‌ساختمانی، تالاسمی ها و بیماران ام اس توزیع شد، ابراز داشت: این کمک ها به صورت کارت هدیه در اختیار افراد قرار گرفت.

 وی افزود علاوه بر این، مبلغ ۷ میلیارد و  ۸۰۰ میلیون تومان هم به صورت نقدی به ایتام و افراد تحت پوشش کمک شد، همچنین ۲۸۰ هزار بسته معیشتی و یک میلیون پرس غذای گرم در بین نیازمندان تحت پوشش توزیع شد.

او با بیان اینکه در ادامه رزمایش کمک‌های مومنانه نیز رزمایشی تحت عنوان احسان و تعاون و پویشی برای ایران و همدلی شکل گرفت،گفت: قرار است این رزمایش از عیدغدیرخم آغاز و تا پایان ماه صفر ادامه یابد گر چه در روز عرفه با حضور رئیس کمیته امداد کشور این حرکت در استان فارس زودتر از دیگر استانها آغاز شد و ۸۰ هزار بسته حمایتی به همت خیرین بین نیازمندان توزیع گردید.

بذرافشان ادامه داد: در روز عید قربان نیز مردم بیش از ۱۷ میلیارد تومان نذورات خود را تحویل کمیته امداد دادند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که تا پایان رزمایش ۲۰۰ هزار بسته حمایتی توزیع شود،عنوان کرد: ۱۸ مرداد نیز ۱۵۰ هزار بسته معیشتی در قالب سه کالای اساسی مرغ برنج و روغن بین خانواده های تحت پوشش توزیع می‌شود که مجدد جویان می‌توانند به فروشگاه های رفاه نقاط مختلف استان مراجعه کرده و خدمات را دریافت کنند./

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
0
نیازمندان فقط افراد زیر پوشش کمیته و بهزیستی نیستند
باید فکری به حال کسانی شود که کارشان را از دست داده اند