کد خبر: ۱۴۰۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۴ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

ضرورت دستیابی شیراز به شاخص‌های شهر متمدن اسلامی

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: مجمع خیرین شهرساز از راه‌هایی است که مرام جمعی اسلام را وسط میدان می آورد و شیراز با چنین مجمعی می‌تواند به شهر متمدن اسلامی تبدیل شود.
آیت‌الله لطف‌اله دژکام با بیان اینکه خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز در شهرهای دیگر از شیراز الگوبرداری می‌کنند، اظهار داشت: یاد سخنی از مرحوم آیت الله حائری افتادم که می فرمود نگران این هستم که انقلاب اسلامی در اروپا از ما جلو بزند چرا که آنها عشق‌ورزانه نسبت به دین و پیشبرد اهداف دینی کار می کنند و ما اینجا درگیر اختلافات باشیم.

وی افزود: بابت راه‌اندازی مجمع خیرین شهرساز به شما تبریک می گویم اما نگرانی مرحوم آیت الله حائری برای من هم هست که شهرهای دیگر کار را عملیاتی کنند، میدان‌دار شوند و ما هنوز سر جای اول خود مانده باشیم و نمود عملی و اجرایی کار به اندازه عمق این ایده ارزشمند نباشد.

 امام جمعه شیراز ضمن تاکید بر منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و این فرمایش معظم له که چهل سال اول تمام شد و چهل سا دوم یک دوره طولانی خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی است، افزود: شیراز در جهت خودسازی، سابقه و سبقه بسیار قوی دارد و انسانهای فرهیخته خودساخته در شیراز همیشه حضور داشتند که در این راستا آیت‌الله نوری همدانی نیز فرمودند این شهر از اولیاالله خالی نمی شود.

وی تاکید کرد: خودسازی حاوی نگاهی درون‌گرایانه است در حالی که ویژگی که انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب دارند این است که خودسازی را با توجه به بیرون از خود و نگاه به اجتماع و جامعه بشری تلفیق کرده است.

دژکام با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) عارفی جامع‌گرا بود، گفت: استاد امام مرحوم آیت الله شاه آبادی در کتاب "شذرات المعارف" عقیده دارد که مرام اسلام مرام جمعی است و فردی نیست و این نگرش، آغاز یک حرکت تمدن ساز قرار می گیرد.

نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: این نگاه استاد عرفان ‌امام بوده است و نگاه امام خمینی (ره) در معارف الهی بود بنابراین نگرشی بوده که به جامعه ما القا شده است.

دژکام ضمن تاکید بر ایجاد راه‌های نوین برای تمدن‌سازی و خودسازی اجتماعی، تصریح کرد: مجمع خیرین شهرساز از راه‌هایی است که مرام جمعی اسلام را وسط میدان می آورد و از حیث عمق نگاه جامعه‌پردازانه و تمدن‌سازانه ارزشمند است.

وی با بیان اینکه با نگاهی به تاریخ ، این سئوال مطرح است که از زمان تشکیل بلدیه‌ها یا همان شهرداری‌ها، تطابق شهرداری با بافت سنتی جامعه ما چگونه بود؟ افزود: هر زمان شهرداری به دنبال اخذ عوارض بوده است اما برخی در بافت سنتی جامعه، پرداخت عوارض به بلدیه را حرام می دانستند در حالی که اگر اخذ عوارض حرام بوده پس شهرهای اسلامی چگونه ساخته شده و توسعه یافته است؟

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: این نقاطی است که در جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اسلامی علامت سوال مقابلش بوده و باید به دنبال پاسخ آن باشیم.

وی اظهار داشت: با نگاه خیراندیشی و خیریه به کار شهر، می توان مردم را ترغیب کرد از جان و دل، عوارض پرداخت کنند بنابراین نه تنها گرفتن این پول اشکال ندارد بلکه نگاه خیراندیشانه به آن افزوده می شود و حس خوشی به فرد پرداخت کننده القا خواهد شد.

دژکام گفت: نگاه مجمع خیرین شهرساز، خیررسانی به مردم ، توسعه شهر و تامین رفاه شهروندان است و این نگاه، مردم را به شهر مانوس می‌کند.

 امام جمعه شیراز خطاب به اعضای مجمع خیرین شهرساز بیان کرد: شما در مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز این گام جدید را برداشته اید و از شما تشکر می کنم؛ شما فرهنگ شهرسازی اسلامی را توسعه می دهید و از این جهت باید از شما تجلیل شود.

وی با اشاره به نقش نماز جمعه در توسعه شهر اسلامی، اظهار داشت: نماز جمعه هم در شهر اسلامی نقش‌هایی ایفا می کند و برای ایفای نقش خود باید با حلقه‌های مختلف فرهنگی و فرهیختگانی مرتبط باشد تا مطالب خود را تبادل کند.

دژکام ادامه داد: به واسطه اینکه در گام اول بیشتر به بعد سیاسی نماز جمعه پرداخته شده است همه تحت الشعاع سیاست است در حالی که بحث اجتماعی و فرهنگی به صورت مستمر و بسیار عمیق تر و مهم تر باید در نماز جمعه مورد توجه قرار گیرد .

وی ضمن تاکید بر ارتباط پویای مجمع خیرین شهرساز با ستاد نماز جمعه، بیان کرد: نماز جمعه یک رسانه ارزشمند و قوی است و دوربین ها و رسانه‌های دیگر نیز از نماز جمعه تغذیه می شوند.

نماینده ولی فقیه در فارس تصریح کرد: ما باید در این وضعیت کرونایی چنین فضاهایی را ابقا کنیم و کاری کنیم که این موارد به نمایش گذاشته شود تا مردم امیدوار شوند.

دژکام گفت: عده ای به عنوان خیر وارد کار شده اند و برای این کار بیش از ۸۰ میلیارد تا به امروز هزینه شده است و خدا می داند چقدر در زمانی که یک فرهیخته اختصاص می دهد برای مشارکت در این قبیل کارها ارزش نهفته شده و نمی توان بر روی آن قیمت گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: در پیام جمعه گذشته، آیه سوره جمعه را خواندم که در آن می گوید به دنبال کسب و کار باشید و در یک آیه کسب و کار و نماز در کنار هم قرار گرفته است بنابراین در دنیا هیچ مکتب دیگری نداریم که چنین زیبا گفته باشد ولی هنری که بتواند این مطلب را به نمایش بگذارد وجود ندارد.

دژکام اظهار داشت: ما باید کسی را داشته باشیم که مطالب را با بیانی زیبا ارائه دهد و مردم را امیدوار کند چرا که یک آیه، دنیا و آخرت مردم را به هم پیوند می دهد.

 امام جمعه شیراز تاکید کرد: شیراز باید میدان‌دار این قضیه شود و در چهل سال گام دوم انقلاب، جامعه‌پردازی را درست انجام دهد تا قرآن همین جا معنا و پیاده شود و ما به عنوان یک شهر متمدن می توانیم تمدن اسلامی را اینجا به نمایش بگذاریم.
وی گفت: می توانیم زندگی خود را بر اساس قرآن چینش کنیم و در اوج افتخار باشیم و مردم را امیدوار کنیم و اگر آینده بشر در دست قرآن و اهل بیت باشد، به جایگاه خوبی می رسد.

انتهای پیام/

منبع: فارس
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان